پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 2 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

بالا رفتن آگاهی های جامعه جهانی نسبت به مصرف درست مواد غذایی و داشتن یک رژیم غذایی سالم باعث شده است در سال های اخیر توجه ویژه ای به غذای دریایی به عنوان یک غذای سالم صورت بگیرد، به طوری که میزان تقاضا برای غذای دریایی افزایش چشمگیری پیدا کرده است نکته مهم این است که رواج بازار مواد غذایی دریایی، به خودی خود باعث رونق بازار مواد غذایی آبزیان نیز شده است، چراکه افزایش تقاضا برای محصولات دریایی باعث رشد بالای پرورش آبزیان در سراسر جهان شده و این امر نیز در نهایت باعث بالا رفتن میزان تقاضا برای غذای آبزیان شده است، به طوری که پیش بینی می شود بازار غذای آبزیان تا سال 2019 به ارزشی برابر با 122میلیارد دلار رسیده و با نرخ رشد سالانه 11درصد رو به جلو حرکت کند.

سهم 50درصدی خوراک آبزیان در آبزی پروری

به طور کلی باید گفت که آنچه باعث رشد کلی غذای آبزیان در سطح جهان شده، رشد و شکوفایی قابل توجهی است که در بازار پرورش آبزیان دیده می شود، چراکه در بین هزینه های کلی که مربوط به پرورش حیوانات آبزی است، بیشترین هزینه و سهم از آن خوراک آبزیان است و نزدیک به 50درصد از درآمد بازار آبزی پروری را به خود اختصاص داده است.

روغن ماهی، ذرت، سویا و پودر ماهی از جمله مواد تشکیل دهنده اصلی خوراک ماهی به شمار می روند و نوساناتی که در هزینه این مواد وجود دارد، باعث ایجاد نوسان در بازار خوراک آبزیان شده و رشد و تحول این بازار را با دگرگونی های مهم اقتصادی مواجه کرده است.

اگرچه نوسان در هزینه مواد اولیه خوراک آبزیان باعث چالش هایی در بازار این محصول در سطح جهان شده است اما به طور کلی افزایش تقاضا برای غذای دریایی و گرایش مصرف کنندگان جهانی نسبت به محصولات آبزی، چالش های مذکور را طی سال های آینده رفع خواهد کرد، به طوری که مطابق با نظر محققان اقتصادی، بازاری پویا و قابل رشد در تولید غذای حیوانات آبزی شکل خواهد گرفت.

بیشترین تقاضای غذای آبزیان برای ماهی کپور

پرورش حیوانات آبزی انواع مختلفی را شامل می شود که مهم ترین آنها ماهی هایی مانند سالامون، کپور، گربه ماهی، حلزون، قزل آلا و...  است که البته میزان تقاضای هر یک از این گروه های پرورشی نسبت به غذای مخصوص آبزیان مختلف بوده و با توجه به میزان مصرف و بازار جهانی ای که برای خود یافته اند، تقاضای آنها نسبت به خوراک آبزی نیز متفاوت است.

طبق بررسی های صورت گرفته در سال 2015، بیشترین میزان تقاضا برای غذای حیوانات آبزی در بخش پرورش ماهی کپور دیده شده است که طبق آمار ارائه شده 25درصد از بازار غذای آبزیان را به خود اختصاص داده بود. چنین آماری نشان دهنده افزایش توجه مصرف کنندگان جهانی نسبت به ماهی مذکور است که در نهایت با توجه به میزان تقاضای آن برای خوراک آبزیان، قابل پیگیری است.

چشم انداز بازار خوراک آبزیان تا سال 2019

افزایش توجه جامعه جهانی نسبت به مصرف ماهی و به طور کلی غذاهای دریایی طی سال های آینده نیز رشد قابل توجهی داشته و این رشد به خصوص از طریق مقایسه بازار خوراک آبزیان در فاصله این سال ها، قابل توجیه است؛ طبق آمار ارائه شده در سال 2012 ارزش بازار غذای آبزیان برابر با 57میلیارد دلار بوده و این در حالی است که این ارزش همان گونه که ذکر شد تا سال 2019 به بیش از 122میلیون دلار برسد و نرخ رشد سالانه آن نیز بیش از 11درصد تخمین زده شده است؛ ناگفته پیداست افزایش دوبرابری بازار این محصول، نشان دهنده اهمیتی است که غذای دریایی در بین مصرف کنندگان جهانی خود پیدا کرده است.

پراکندگی جغرافیایی

بازار غذای آبزیان از نظر منطقه جغرافیایی به چند بخش عمده تقسیم می شود که مهم ترین آنها شامل بازارهای اروپا، آسیاپاسیفیک، آمریکای شمالی و سایر نقاط جهان می شود. در این میان منطقه آسیاپاسیفیک با داشتن یک سهم 65درصدی از بازار جهانی خوراک آبزیان، بیشترین سهم را در بازار این محصول از آن خود کرده است و بعد از منطقه مذکور نیز اروپا دومین بازار بزرگ این محصول محسوب می شود.

رشد قابل توجه آبزی پروری

به طور کلی آبزی پروری در سال های اخیر رشد قابل توجهی یافته است و همان گونه که ذکر شد دلیل اصلی رونق بازار خوراک آبزیان نیز محسوب می شود. جالب است بدانید سهم آبزی پروری در بازار شیلات جهان در سال 1970 تنها 4درصد بود و این سهم در سال 2006 حدود 36درصد رشد داشت و پیش بینی می شود تا سال 2020 تولید محصولات آبزی در بازار شیلات جهان به 120 تا 130میلیون تن نیز برسد.

منبع : globenewswire.com
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cj2W68dN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه