مدیران امروزی نیاز دارند برای تحلیل دادههای کسبوکارهای خود مهارتهای زیادی را کسب کنند. دادههایی که تحلیل آنها منجر به برنامهریزیهای دقیقی برای آینده کسب وکارها خواهد شد. یکی از مهارتهایی که مدیران داخلی کشورمان با آن همیشه مشکل داشتهاند، استفاده از نرمافزارهای مدیریتی است. نرمافزارهایی که دادههای فروش را دریافت و مدیران را از وضعیت محصول در بازار باخبر میکنند. ارائه نرمافزارهایی که همان قابلیت نرمافزارهای اصلی را دارند ولی ساده شدهاند و از طریق گوشی همراه نیز میتوان از آنها استفاده کرد، به مدیران جهت اداره کسب وکارشان کمک زیادی خواهد کرد. در این باره شرکت طرفهنگار ادعا دارد محصولاتی را در حوزه نرمافزارهای مدیریتی به بازار ارائه میکند که استفاده از آنها توسط مدیران با اطلاعات کم آیتی نیز امکانپذیر است. این شرکت نرمافزار داشبورد مدیریتی را ارائه کرده است، نرمافزاری که مدیران از طریق تحلیل دادههایشان میتوانند برنامهریزی برای بازاریابی و فروش محصولاتشان در آینده داشته باشند.
به منظور بررسی ابعاد مختلف این نرمافزار سراغ حسین گلحسینی، کارشناس ارشد کسب وکار و حسین قنبری، مدیرمسئول شرکت تولید طرفهنگار رفتهایم. «فرصت امروز» همچنین درباره علت ارائه این نرمافزار به شکلی ساده برای مدیران، سوالی را مطرح کرده که دکتر سارا میرزایی، عضو هیاتمدیره شرکت طرفهنگار به آن پاسخ داده است.
ساخت تجربه مشتری عالی پروسهای بسیار دشوار است
حسین گلحسینی درباره محصول شرکت طرفهنگار میگوید: نکته مهمی که باید در شرکتهای امروزی و بهخصوص شرکتهای حوزه آیتی مورد توجه قرار بگیرد، تجربه مشتری Customer Experience (CX) Xاست. منظور از تجربه مشتری تاثیر تمام تعاملات یک مشتری در طول ارتباط با سازمان و استفاده از سرویسهای آن است. درواقع Customer experience management CEM or CXM)M) پروسهای است که شرکتها از آن استفاده میکنند تا تمام تعاملات یک مشتری را در طول ارتباط آن با سازمان نظارت و ارزیابی کنند این موضوع شامل استراتژی ساخت محصول مطابق نیاز فردی مشتریان است. ساخت تجربه مشتری عالی پروسهای بسیار دشوار است که شامل استراتژی، یکپارچهسازی تکنولوژی، سازماندهی بهتر مدل کسب وکار، مدیریت بهتر برند و تعهد مدیران است. حال به نظر طرفهنگار برای ایجاد تمایز محصولش نسبت به رقبا به این فاکتور اهمیت داده و با در نظر گرفتن یکپارچهسازی تکنولوژی، محصول جدید خود را با این مشخصه به گروه مخاطبان خاص یعنی مدیرانی که اطلاعات آیتی قوی ندارند یا حتی مدیرانی که اطلاعات کافی دارند اما تجربه استفاده بهتری میخواهند، ارائه کرده است. ایجاد تمایز در تجربه مشتری باعث شده که بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا سعی کنند یکپارچگی تکنولوژی بهتری را داشته باشند. نمونه آن یکپارچهسازی در دستگاههای دیگر است که مخاطب بتواند بهراحتی از آن نرمافزار روی گوشی همراهش یا حتی ساعت هوشمند نیز استفاده کند.
گلحسینی میگوید: نکته بعدی که در حوزه محصولات مدیریتی اهمیت دارد، تحلیل دادهها به شکلی ساده است یعنی مصرفکننده علاوه بر دیدن دادهها، بتواند بهراحتی تحلیلی از آنها بهدست بیاورد. اکثر شرکتهای ارائهکننده محصولات این حوزه در این باره شبیه به هم عمل میکنند و محصولات آنها معمولا اطلاعات را بهصورت دستی یا از محصولات دیگر دریافت و آنها را در یک داشبورد نمایش میدهد. درواقع تمامی دادهها را در بخشی ذخیره و به مخاطب امکان میدهد که بهطور جمعبندی اطلاعات را مشاهده کند اما سادگی در درک و تحلیل داده بخش مهم و متفاوتی است که اگر نرمافزاری این خدمات را برای کاربر انجام دهد، مزیتی نسبت به مابقی رقبا به خود اختصاص داده است. به نظر طرفهنگار در محصول خود ادعا دارد که این کار را انجام میدهد.
این کارشناس میگوید: تحلیل دادهها به مدیر کمک میکند که روی بازاریابی بخشهای مختلف برنامهریزی کند برای مثال کدام محصول فروشش بیشتر و کدام یک کمتر است. مقایسه این موارد با یکدیگر به مدیر کمک زیادی خواهد کرد. براساس تجربه کاریام به این نکته پی بردهام که مدیران داخلی با دانش کم از کار با نرمافزارها در بسیاری از موارد فاصله میگیرند و در اکثر مواقع کار را به گروه حسابداری و بازرگانی خود حواله میکنند. بهنوعی از تجربه کردن این موضوع نیز میترسند. البته اکثرا بهراحتی میتوانند گزارشات این حوزه را تحلیل کنند ولی این موضوع را به عهده حسابدار سازمان خود میگذارند. حال نرمافزارهایی مانند داشبورد مدیریتی چون خارج از سیستم سازمانی فعالیت میکنند و روی گوشی نصب میشوند، میتوانند به مدیران امکان بهتری را برای تحلیل دادههایش بدهند و نیاز نیست که مدیر احساس کند ممکن است در کار حسابرسی اختلالی ایجاد کند. به همین دلیل سادهسازی چنین نرمافزارها و محصولاتی به مدیریت کسب وکارها کمک زیادی خواهد کرد. سادهسازی به معنای کیفیت پایین یا ابتدایی بودن نیست بلکه به این معناست که مدیر راحتتر بتواند با محصول ارتباط برقرار کند. به هرحال در مورد نرمافزار طرفهنگار باید منتظر بازخورد در بازار بود، چون مخاطب است که با استفاده از محصول نسبت به کاربردپذیر بودن آن قضاوت میکند، این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد.
مدیران کسبوکارهای کوچک نیاز به نرمافزارهای مدیریتی ساده دارند
حسین قنبری درباره نرمافزار داشبورد مدیریتی میگوید: مخاطب اصلی این شرکت مدیران کسبوکارهای کوچکند. در چنین کسبوکارهایی بهجای واژه تجارت از کلمه کسبوکار و به جای واژه تاجر از کلمه کاسب استفاده میشود. وقتی ابعاد کسبوکار کوچکتر میشود، مدیریت آن نیز کوچکتر خواهد شد. در این کسبوکارها اکثر کسانی که مدیریت آنها را به عهده دارند از این مهارت اطلاعات دقیقی ندارند یعنی مدیرانی که بدون داشتن دانش مدیریتی کسبوکار خود را اداره میکنند. بر این اساس مدیران چنین کسبوکارهایی به خاطر فضای کارشان نیاز به سادهسازی ابزارهایی دارند که با آنها کار میکنند. درواقع این نیاز مشتریان، شرکت را ترغیب به طراحی ابزاری در جهت سادهسازی مهارتهای مدیریتی برای چنین کسبوکارهایی کرده است.
قنبری میگوید: نرمافزار داشبورد مدیریتی به مدیران امکان میدهد که وضعیت فروشان را به تفکیک روز مورد بررسی قرار دهند. درواقع این محصول به مدیران اجازه خواهد داد که به سرعت وضعیت فروشان را ارزیابی کنند که در صورت نزول یا صعود نسبت به وضعیتشان راهکاری مناسب را اجرا کنند. در این باره نرمافزار یک نمودار نیز در اختیار مدیران قرار میدهد تا راحتتر به بررسی وضعیتشان بپردازند. در این نرمافزار کالاها نیز تفکیک میشود تا مدیران تشخیص دهند که هر کالا وضعیت فروشش در چه حالتی است. علاوه بر این مدیران این امکان را دارند به وسیله این نرمافزار تفکیک بدهکاران و بستانکاران سازمان را داشته باشند. برای مدیران کسبوکارها مهم است که بدانند وضعیت درآمدی سازمانش در چه وضعیتی است تا براساس آن بتواند برای آینده برنامهریزی کند. این ابزار علاوه بر تفکیک امکان تلفیق ابعاد مختلف را نیز به مدیر کسبوکار میدهد برای مثال مدیر با تلفیق کمترین موجودی و بیشترین فروش میتواند به این توجه کند که کالای پرفروش خود را جزو کالاهایی با موجودی بالا قرار دهد. در این مقطع مدیر میتواند برای تبلیغات و بازاریابی محصولات مختلف خود بهخصوص محصولات کم فروش خود برنامهریزی کند. در این نرمافزار نیاز نیست که مدیر اطلاعات جدیدی وارد کند چون این نرمافزار براساس اطلاعات قبلی تحلیلهای بهروزی را در اختیار مدیر کسبوکار میگذارد. نرمافزارهای دیگر این حوزه در بازار کاربر را مجبور به این میکنند که اطلاعات زیادی را وارد کند تا مدیر بتواند اطلاعات و نمودارهایی را بهدست آورد. مدیر با داشبورد مدیریتی در هر نقطه از جهان میتواند بهصورت آنلاین اطلاعات را تحلیل و نسبت به اقدامات مختلف فروش راهکار ارائه دهد. تمامی این کارها بهصورت ساده انجام میشود. تمایز این نرمافزار با موارد مشابه آن در بازار استفاده ساده از آن و چیدمان اطلاعات در آن است که مدیر را خواسته یا ناخواسته به سمت ارتقای مهارتهای خود سوق میدهد.
وفادار کردن مشتریان در بازار دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است
دکتر سارا میرزایی درباره علت ارائه این نرمافزار به بازار از طرف شرکت طرفهنگار میگوید: سرعت در بازار دیجیتال حرف اول را میزند و همین سرعت است که باعث ماندگاری برندها در چنین بازاری میشود. پس برندها علاوه بر ارائه محصولات باید مشتریان خود را نیز در چنین بازاری برای خود حفظ کنند. به همین منظور یکی از علل ارائه این محصول به بازار وفادار کردن مشتریان به برند طرفهنگار است. در این باره ارائه محصولات تازه باعث خواهد شد که رقبا مشتریان را جذب خودشان نکنند. نرمافزارهای مدیریتی بسیاری در بازار موجودند ولی با توجه به اینکه مدیران نیز این روزها مانند اکثر افراد دائم از گوشیهای همراه خود استفاده میکنند، ارائه نرمافزاری در این حوزه بهراحتی میتواند آنها را به سمت برند مورد نظر جذب کند یعنی مدیران خارج از دفتر کاریشان نیز میتوانند با این نرمافزار وضعیت کسبوکار خود را اداره کنند. برای عرضه این محصول به بازار برای شروع سراغ مشتریان قدیمی خودمان رفتهایم. این مشتریان خود بهراحتی میتوانند در بازاریابی این محصول به ما کمک کنند. به هر حال طرفهنگار در بازار ادعا دارد که نسبت به رقبا سه مزیت یعنی شبکه توزیع، نوآوری در خدمات و پشتیبانی گسترده دارد، ادعایی که باید نسبت به اجرایی شدن آنها تلاش کند.