ماموریت اصلی سازمان مدیریت و بودجه آمریکا (OMB) کمک به رییسجمهور در اجرای دیدگاههایش در شاخههای اجرایی است. OMB بزرگترین جزء از بخش اجرایی ریاست جمهوری است. این بخش گزارش کار خود را به طور مستقیم به شخص رییسجمهور ارائه و به بخش بزرگی از گروهها و سازمانهای اجرایی در عمل به اولویتها و خواستههای موردنظر رییسجمهور کمک میکند. OMB بهعنوان بازوی اجرایی و قدرتمند سیاستهای ریاست جمهوری در بخش اجرایی، ماموریتهای خود را در پنج شاخه انجام میدهد:
1- طراحی و اجرای بودجه بهعنوان فرآیندی مهم در پهنه دولت که بخش اجرایی دولت مدیریت آن را بر عهده دارد. بودجهنویسی ساز و کاری است که تصمیمها، سیاستها، اولویتها و کارهای اجرایی در تمامی بخشهای مهم یک کشور، از بخشهای اقتصادی گرفته تا سلامت، انرژی و امنیت ملی، همه را در برمیگیرد.
2- مدیریت به مفهوم نظارت بر کارهای اجرایی، امکانات فراهم شده برای دولت فدرال و اطلاعات/ فناوری اطلاعات (کاهش تشریفات اداری، توجه به حریم خصوصی و امنیت)
3- هماهنگسازی و بررسی تمامی مقررات مهم فدرال که از سوی دستگاههای اجرایی ابلاغ میشوند تا بازتابنده اولویتهای رییسجمهور باشد و اطمینان حاصل شود که تاثیرات اقتصادی و سایر تاثیرگذاریها بهعنوان بخشی از نظارت بر تصمیمگیری نیز ارزیابی شدهاند. بررسی و ارزیابی درخواستها برای گردآوری اطلاعات دیگر وظیفه بخش مدیریت است.
4- هماهنگی و شفافسازی قوانین به معنای بررسی و شفافسازی همه ارتباطات دستگاهها با کنگره، از جمله پیشنویس لوایح و مدارک برای اطمینان از همسو بودن دیدگاه قانونگذاران با سیاستهای ریاست جمهوری.
و در نهایت
5- دستورات اجرایی و یادداشتهای ریاست جمهوری به سران دستگاهها و ادارات. ساز و کاری که در آن رییسجمهوری به واسطه مقامات شاخههای اجرایی اقدامات خاص دولتی را رهبری میکند.
از نظر سازمانی، OMB اداراتی دارد که بهصورت اختصاصی در بخشهای بودجه نویسی و اجرای آن، بخشهای مختلف مدیریتی دولتی و مسئولیتهای اجرایی و مسئولیتهای اجرایی OMB فعال هستند.
فرمولبندی و اجرای بودجه
OMB دارای پنج دستگاه برای مدیریت منابع (RMOs) است که براساس گروه و برنامهشان سازماندهی شدهاند. این دستگاهها، همراه با بخش بررسی بودجه OMB، به رییسجمهور در نظارت بر آمادهسازی بودجه دولت فدرال و نظارت حکومتش بر شاخههای اجرایی کمک میکند.
دستگاههای مسئول در مدیریت منابع در مسیر کمک به تدوین طرحهای هزینهای ریاست جمهوری، اثربخشی برنامهها، سیاستها و روشهای یک سازمان، سنجش رقابت درون سازمانی و میان سازمانی دستگاهها در مطالبات مالی و کمک به دستگاهها برای مشخص کردن اولویتهای بودجهای را نیز ارزیابی میکنند. زمانی که بودجه تصویب شود، دستگاههای مسئول در مدیریت منابع، مسئولیت اجرای سیاستهای بودجهای و تدوین سیاستهای پیشرونده و نیز راهبردهای مدیریتی را برای دستگاههای دولتی بر عهده دارند. فراهمسازی تحلیلها و ارزیابیها، نظارت بر اجرای سیاستها و پشتیبانی از اصولی مدیریتی دولتی از دیگر وظایفی است که بر دوش دستگاههای مسئول در مدیریت منابع است.
بخش بررسی بودجه (BRD) نقشی کلیدی در تدوین و اجرای بودجه دولتی ایفا میکند. BRD با تحلیل روندهای در پیش گرفته شده و دستاوردهای سیاستهای کلی در تدوین بودجه به دنبال رهبری و پشتیبانی تحلیلی از این روند است. این بخش دادههای فراهم شده از سوی RMOها را یکپارچه میکند، از مذاکرات و تصمیمات برای بودجه پشتیبانی فنی و استراتژیک به عمل میآورد و در کار رصد اقدامات کنگره در تخصیص بودجه و سایر قوانین هزینهای نیز فعال است. همچنین، BRD کارشناسیهای فنی و راهبردی را در زمینه مفاهیم و اجرای بودجه ارائه میدهد.
روی مدیریتی OBM
بخش مدیریت (DDM) نیز بهعنوان بالاترین بخش اجرای دولت فدرال فعالیت میکند. این بخش دستور کارها برای مدیریتهای حوزه دولت را طرحریزی و اجرا میکند که شامل فناوری اطلاعات، مدیریت مالی، تجهیزات، اجرا و منابع انسانی هستند. بخش مدیریت OBM از پنج سازمان تشکیل شده است. آنها تدارکات، مدیریت مالی، دولت الکترونیک، مدیریت پرسنل و اجرایی و سیاستهای قانونی و اطلاعاتی را همپایهسازی و بر آنها نظارت میکنند. در هر یک از این بخشها، نقش OMB نه تنها مدیریت اداری، بلکه مدیریت برنامهها و سیاستها هم هست.
بهعنوان نمونه دریافتها و نتایج یک برنامه. این نقش در برگیرنده نظارت بر تدابیر دستگاهها، اجرا، مدیریت و ارزیابی برنامهها و سیاستهای قانونی است که هر یک از دستگاهها مسئول آن هستند. این مسئولیت در واقع بخش مهم تلاشهای OMB در راستای کمک به برنامهریزی استراتژیک دستگاهها، هدفگذاری، سنجش بخش اجرایی، مدیریت اطلاعات، ارزیابی و تحقیق درباره سیاستها را پوشش میدهد. این کارکردها بخشهای اصلی مشاورههای OBM در بخشهای سیاستگذاری و هدایت برنامهها را تشکیل میدهند.