یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

Mad Men اصطلاحی است که تبلیغاتچی‌های خیابان مدیسون - خیابانی در نیویورک که اکثر آژانس‌های تبلیغاتی در آن دفتر داشته و دارند- در دهه 50میلادی برای توصیف خودشان وضع کردند. این اصطلاح ایهام‌دار که هم اشاره بر ساکنان مدیسون دارد و هم حکایت از جنون تبلیغاتچی‌ها می‌کند، نام سریالی است که Matthew Weiner  (نویسنده و تولیدکننده‌ای که سریال مشهور Sopranos را در کارنامه خود دارد) دست به خلق آن زد. پخش این سریال در 19 جولای 2007 از شبکه کابلی AMC آغاز شد و پس از هفت فصل و 92 قسمت، با پخش آخرین قسمت آن در 17 مه‌2015 خاتمه یافت. زمان تاریخی فصل اول مارچ 1960 است و فصل هفتم تا نوامبر 1970 پیش می‌رود.

این سریال درامی است در مورد یکی از باپرستیژترین آژانس‌های تبلیغاتی خیابان مدیسون به نام Sterling/Cooper  (که البته نامی خیالی است) با تأکید روی شخصیت مرموز و بسیار بااستعداد مدیر خلاقه آن Don Draper  (با بازی Jon Hamm) که بعدها یکی از بنیانگذاران و شرکای اصلی شرکت Sterling/Cooper/Draper/Price می‌شود. داستان درام هم روی فعالیت‌های کاری آژانس‌ها و هم زندگی شخصی شخصیت‌ها تمرکز دارد.

سریال Mad Men در طول پخش برای فیلمنامه، بازیگری و اصالت تاریخی‌اش مورد تعریف و تمجید منتقدان قرار گرفت و جوایز بسیاری را نصیب خود کرد ازجمله 16 جایزه Emmy و چهار جایزه Golden Globe که آخرین آن همین امسال به Jon Hamm به‌عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد درام تلویزیونی اختصاص یافت. این شو همچنین نخستین سریال کابلی بود که برای چهار فصل متوالی جایزه Emmy برجسته‌ترین سریال درام را برنده شد. بسیاری آن را عالی‌ترین درام تلویزیونی تمام طول تاریخ می‌دانند.

چرا این سریال؟

درست است که دوره تاریخی این سریال دهه پرفرازونشیب 1960 آمریکاست، اما جهان‌بینی مطرح شده در سریال و درگیری‌های شخصیت‌های سریال در زندگی خصوصی و حرفه‌ای و انتخاب‌های درست و نادرست آنان و نزدیکی بسیار تنگاتنگ خط داستانی با واقعیت دنیای تبلیغات حاوی درس‌ها و نکاتی است که فراتر از یک دوره خاص زمانی می‌رود.

جنبه‌ای از سریال که ما در این سلسله نقدها و نوشتارها مدنظر داریم، زوایای آشکار و پنهان مربوط به فعالیت آژانس‌های تبلیغاتی، نحوه تعامل با مشتریان، روابط کارکنان آژانس، نکات ظریف مدیریتی، نقش خلاقیت در ارائه تبلیغات تأثیرگذار، نگاه شرکت‌های تبلیغاتی به بخش‌های مختلف یک آژانس مانند و نظایر آن است که به ظرافت در لابه‌لای داستان سریال مطرح شده است.

از این پس هر هفته با بررسی قسمت‌هایی از سریال مدمن که حاوی درس‌ها و پیام‌های مرتبط با کسب‌و‌کار بازاریابی و تبلیغات است و با تمرکز بر رفتار حرفه‌ای و تعاملات بین شخصیت‌ها و گزین‌گویه‌هایی از زبان شخصیت‌های سریال و البته نقد آگهی‌ها و مطالب مرتبط با آن‌که گاهی با دنیای واقعیت درآمیخته است، در خدمت شما عزیزان خواهم بود.

همان‌گونه که اشاره شد این مجموعه تلویزیونی در یک آژانس تبلیغاتی خیالی روایت می‌شود، اما برای هرچه باورپذیرتر شدن حال‌وهوای سریال، تهیه‌کنندگان برخی رخدادهای واقعی در دنیای تبلیغات و کمپین‌های معروف را به‌تصویر کشیده‌اند. لذا گاهی در این سلسله از مطالب اشاره‌ای به این کمپین‌های معروف، خاستگاه و نتایج آنها خواهم کرد.

مشاور تبلیغات و برندسازی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/R6cahX9I
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه