شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

شارپ؛ شروع دوباره از صفر

9 سال پیش ( 1393/6/30 )
پدیدآورنده : شکوفه میرزایی  

گاهی اوقات برای خرید وسایل خانه به دنبال «ترین‌های» موجود در آن حوزه، همه برندها را از نگاه می‌گذرانیم تا آنچه می‌خواهیم بهترینش را پیدا کنیم. این صفت برتری را اغلب فروشنده‌ها برای محصولاتشان قائل می‌شوند، اما آن کجا که کل دنیا و کارشناسان یک حوزه، این صفت را به برندی نسبت دهند. برند «شارپ» یکی از برندهای قدیمی ژاپنی است و کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را نشناسد یا از محصولاتش بهره نبرده باشد.

 

شرکت شارپ بعد از سامسونگ، ال‌جی، سونی و پاناسونیک، به‌عنوان پنجمین تولیدکننده تلویزیون در جهان، شناخته می‌شود. مقام دیگر این برند، بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات اداری و کپی در جهان است. همچنین در سال‌های اخیر، شارپ پرچمدار ساخت دستگاه‌ها و اجاق‌های بخارپز و تولید سلول‌های انرژی خورشیدی بوده است.
برای آشنایی با این برند بد نیست نگاهی به تاریخچه پرطمطراق آن بیندازیم تا بهتر متوجه شویم بهترین شدن اتفاقی نیست.
در سال 1912 مخترع جوانی به نام «تاکوجی هایاکاوا» در شهر اوساکا یک کارگاه فلزکاری کوچک برای اختراع‌های خود به راه انداخت. سه سال از تاسیس این کارگاه گذشته بود که تاکوجی یک مداد مکانیکی را اختراع و در کارگاه خود تولید و به بازار ژاپن عرضه کرد.

او نام اختراع خود را «مداد همیشه شارپ» نهاد چرا که این مداد که از سرب گرافیت جمع‌شدنی در میله فلزی ساخته شده بود، هیچ‌گاه کند نمی‌شد. سال 1915 سال خوش شانسی تاکوجی بود چراکه مداد همیشه شارپ او، برنده بهترین اختراع ثبت شده در ژاپن و ایالات متحده شد و تقاضا برای این مداد بسیار بالا رفت. تاکوجی برای تسهیل در تولید بیشتر، خط مونتاژ را به یک کارخانه منتقل کرد.


تولید نسل اول رادیوهای ژاپنی
در سپتامبر ۱۹۲۳ زمین‌لرزه بزرگ کانتو باعث آتش‌سوزی و نابود شدن کارخانه شارپ شد و خط تولید مداد نوکی شارپ به‌طور کامل تخریب شد.

اگرچه همگی فکر می‌کردند بخت با تاکوجی یار نبوده و کارش به اتمام رسیده، اما او از تلاش بازنایستاد و یک سال طول کشید تا کارخانه بازسازی شود جالب است بدانید با وجود همه مشکلات برای راه‌اندازی مجدد کارخانه، تاکوجی خلاقیت خود را به کار گرفت و مطالعاتش در خصوص ساخت رادیو را تکمیل کرد و این آغازی بود برای تولید نسل اول رادیوهای ژاپنی.
او مطالعاتش را در خصوص رادیو کریستالی که در دهه 1920 از ایالات متحده وارد ژاپن شده بود تکمیل کرد و اگرچه اشراف کاملی به این حوزه نداشت، اما مجموعه‌ای از تکنولوژی ژاپنی تولیدشده در داخل این کشور را برای دریافت سیگنال از سرویس رادیو و تلویزیون، اختراع کرد.


فعالیت کارخانه ادامه داشت تا سال 1929 که شارپ ژاپن به‌عنوان تولیدکننده پیشرو رادیو آغاز به کار کرد. این شرکت به سرعت و تا حد بسیار زیادی، در طول سال‌های بعد از تولید رادیو، گسترش یافت و در سال ۱۹۳۵ به سازماندهی مجدد نیاز پیدا کرد.


پس از آن در طول جنگ جهانی دوم که شرکت‌ها به موجب قوانین صنعتی جدید، مجبور به تولید ابزارآلات نظامی شدند تاکوجی شرکت خود را برای تولید دستگاه‌های نظامی بازسازی کرد. سال‌های پایانی جنگ تمام دغدغه شارپ با وجود آن همه آسیب جنگ و پس از رکود اقتصادی ژاپن سرپا نگه داشتن شرکت بود.
سال‌های بعد تولیدات شارپ به وضعیت مناسبی رسید، چنانچه در اواسط دهه ۱۹۵۰ به توسعه تلویزیون رنگی پرداخت و سه سال بعد نخستین ست تلویزیونی خود را به بازار صنایع الکترونیکی جهان، عرضه کرد. سپس در سال ۱۹۶۲ به تولید یک اجاق مایکروویو و پس از آن در سال ۱۹۶۴ به تولید ماشین حساب پرداخت، این ماشین حساب بهترین و مجهزترین ماشین حساب عرصه خود بود که آن روزها به قیمتی معادل 400/1 دلار به‌فروش می‌رسید.


پس از آن در طول دهه ۱۹۷۰، شارپ موقعیت خود را در کالاهای مصرفی با گسترش خط تولید محصولاتی مانند یخچال، ماشین‌لباسشویی، پخش استریو قابل حمل، دستگاه‌های فتوکپی، کامپیوترهای رومیزی، تجهیزات ویدئویی-تصویری و واکمن تقویت کرد.

این فعالیت‌ها و تولیدات همچنان ادامه دارد و جالب است بدانید شارپ در سال ۲۰۱۰ یکصد میلیون دستگاه ال‌سی‌دی تولید کرد. در سال‌های اخیر هم که شارپ با توسعه و پیشرفت حوزه تلفن‌های همراه از قافله عقب نمانده و یکسری گوشی‌های موبایل را تولید کرده است.
گفته می‌شود در حال حاضر شرکت شارپ مالک ۶۴ کارخانه تولیدی در ۳۰ کشور جهان است که در زمینه تولید لوازم خانگی، تولید تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات اداری، کالاهای مصرفی الکترونیکی و دستگاه‌های مخابراتی فعالیت می‌کنند. نام شرکت شارپ در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر حوزه تحقیق و توسعه که توسط آی‌تریپل‌ای اسپکتروم در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، دیده می‌شود.  کمپانی شارپ یکی از حامیان اصلی و از سرمایه‌گذاران باشگاه فوتبال منچستریونایتد است.در طول ۱۷ سال از ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۰ طبق قرارداد امضا شده میان شارپ و یونایتد، لوگوی شرکت شارپ روی پیراهن منچستریونایتد قرار داشت.
در سال ۲۰۱۲ شارپ صدمین سالگرد خود را جشن گرفت. مدیران این شرکت با فلسفه و باور همیشگی‌شان هر روز گام‌های وسیع‌تری برای پیشرفت شرکت بر می‌دارند. امروزه شرکت شارپ ۴۵ درصد سهم بازار صنایع الکترونیک ژاپن را در اختیار دارد و همچنین رهبر بازار در تعدد و نوع گوشی‌های موبایل در ژاپن است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/a6I27dY4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه