دوشنبه, ۲۴ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Mon, 15 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

شیوه‌ های شعارگذاری

10 سال پیش ( 1393/10/30 )
پدیدآورنده : شهریار شفیعی  

برند مجموعه‌ای از خصوصیات، بسته بندی، رنگ و... را در‌‌بر‌گرفته است که لایه لایه است. اینکه برند چقدر با لایه‌های معنوی و ارزشی درگیر است به لایه‌های بالایی مربوط می‌شود و لایه‌های پایین مربوط به حوزه عملکرد است. شعار، محل اتصال دو لایه پایین به دو لایه بالاست. نام، کلیت برند را معرفی می‌کند و همانند صورت است اما شعار قطعات را به هم وصل می‌کند و همه این‌ها درون فرآیند نشانگی است. مثلا واژه بنز که از کشوری دیگر وارد ایران شده است در زبان آلمانی همواره قرین به کیفیت و بهترین است.

اوج برندینگ این است که واژه‌ای از یک فرهنگ به سرزمینی دیگر وارد شود و تبدیل به صفت شود و این یعنی نشانگی؛ هرجا بخواهیم چیزی را در بالاترین حد ممکن خوب بدانیم به‌جای آن واژه «بنز» را به کار می‌بریم، بنز در ایران یعنی عالی.در حوزه شوینده‌ها، رقابت بسیار نزدیک به هم است و چون ارتباط عاطفی وجود ندارد به راحتی یکی جایگزین دیگری می‌شود. مثلا تاژ از نظر عملکردی عالی است اما در حوزه نشانگی کار نمی‌کند بنابراین اگر محصول دیگری هم ببینیم آن را انتخاب می‌کنیم. 

معیارهای شعارگذاری

شعار باید اصیل، پرقدرت، کوتاه، موجز، بامعنی و زیبا باشد، ماندگار در ذهن باشد و مانوس با عرف. تلفظ آن راحت و ساده باشد، نگارشی زیبا داشته باشد و مرتبط با برند باشد و معنای بدی در زبان‌های دیگر نداشته باشد همه این ویژگی‌ها حالات استثنایی هم دارد اما همه معیارها در یک شعار جمع نمی‌شود اما اگر هم در نظر گرفته شود احتمال موفقیت بیشتر است. با در نظر گرفتن تمامی این نکات برای انتخاب شعار در مرحله اول باید با استفاده از تحقیقات بازار، مخاطب و سن، جنسیت و منطقه جغرافیایی او معین شود. در مرحله بعد لوگو، نام، رنگ و هویت برند را باید در نظر گرفت. در مرحله چهارم باید شعاری انتخاب شود و سپس با استفاده از مطالعات شخصی در زمینه روان شناسی، آواشناسی و معناشناسی از میان شعارهای انتخابی بهترین را انتخاب کرد. 

استراتژی‌ها

پس از مطالعه مشخص شد در ایران استراتژی خاصی وجود ندارد، چون موفقیت را می‌بینیم اما عمق آن را نمی‌بینیم. از طرفی مطابق مثلث فصاحت و بلاغت ارسطو، هنگامی که پیامی به مخاطب می‌دهیم باید سه مسئله را در نظر بگیریم: چه چیزی گفته می‌شود (لوگو یا بیان)؛ چه کسی می‌گوید (بحث اول برند) و اینکه چه تاثیری در مخاطب می‌گذارد. استراتژی‌های انتخاب شعار به ظرافت در میان این سه رعایت شده است اما از آن جایی که برندهای ایرانی چندان بسامان نیستند بنابراین مشخص نیست کدام یک از نام، شعار یا محصول باید بررسی شود. استراتژی‌های موجود عبارتند از: 

استراتژی اول این است که صیغه امری به کار ببریم و به افراد چیزی را بگوییم که چندان با ادبیات ما مطابقت ندارد و باید آن را ایرانیزه کنیم. مثل شعار make it happen که شعاری امری است در عین حال نوعی قریحه دارد و به فرد احساس خوبی القا می‌کند. 

استراتژی دوم شعار we are greatest است که به شکل مضمر و پنهانی می‌گوییم ما برتریم. فقط غول‌ها می‌توانند بگویند مثل ژیلت. بهترین بودن و تمایزش را قلدرانه و با حالتی تعدی‌گرانه بیان می‌کند. این استراتژی را فقط برای برندهای خیلی قوی می‌توانیم استفاده کنیم. در استراتژی سوم شعاری که انتخاب می‌شود امری نیست. ادعای بهترین و بالاترین بودن را هم ندارد. یک استراتژی است برای بهتر بودن برای فرارفتن، پیشرفت از خلال فناوری. مطابقتی بسیار با فرهنگ ما دارد و بسیار قابل توسعه است، اما در ایران آن را کمی قلدرانه به کار می‌برند مثل شعار آدیداس. 

استراتژی چهارم یک استراتژی زیرکانه است و ادعایش این است که رده مدنظر را کلا متعلق به خود می‌کنیم. مثل شعار سونی it›s a Sony گویا و بهتر، عالی، زیبا، در دسترس، موردپسند بودن همه در سونی است. فولکس واگن می‌گوید «ماشینم». یا برند اکسون در شعار خود از ایهام و جناس استفاده نمی‌کند بلکه خود را بالاتر از معیارها می‌داند و می‌گوید «اکسون هستم». قوی‌ترین شعار بانک ملی، شعار «این بانک، ملی است» بود که متاسفانه لوگو آن شعار را خراب کرد. استراتژی پنجم با بیان «شما بسیار فوق‌العاده‌اید» به‌صورت مستتر می‌گوییم ما می‌توانیم کاری کنیم که شما بهتر دیده شوید و خود را در خدمت مخاطب می‌گذارد. استرتژی ششم دعوت می‌کنیم به ما بپیوندید مثل شعار نوکیا. 

به‌جز استراتژی دوم همه را می‌توان به کار برد. همگی قوی هستند اما چون نمی‌دانیم هویت‌مان چیست و چه تاثیری روی مخاطب می‌گذارد هر روز آن را عوض می‌کنیم و این بدترین حالت است. نمی‌توان شعار برند را براساس تکیه کلام‌های سریال‌ها یا تلویزیون بناکرد چون این سریال‌ها معمولا موجی ایجاد می‌کند که از بین هم می‌رود. درباره استفاده از واژه‌های منفی در شعار، علمای روان شناسی و معناشناسی معتقدند در جاهای خفیف‌تر تا حدودی می‌توان از آنها استفاده کرد اما در جاهای شدیدتر اصلا نباید آنها را به‌کار برد. 

* منبع: سمینار «تکنیک‌های تدوین شعار سازمانی و تنظیم شعار تبلیغاتی»

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2T5mRGHd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
شماره 2844 روزنامه فرصت امروز  «پُلی ای آی» ۸۶ میلیون دلار جذب کرد؛ جنگ جدید بر سر مرکز تماس و تجربه مشتری تسلا وارد مرحله تازه آزمایش روبوتاکسی شد؛ بدون ناظر انسانی، وسط خیابان های آستین IPO در هند: عرضه اولیه ۱.۲ میلیارد دلاری «ICICI Prudential AMC» با استقبال کامل روبه رو شد بورس های جهان محتاط شدند؛ بازارها منتظر تصمیم بانک های مرکزی و داده های کلیدی قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۲۴ آذر ۱۴۰۴ بانک های اروپا و موج تازه صعود؛ وقتی «اقتصاد قدیمی» با فناوریِ جدید جان می گیرد دعوای ۲۳۰ میلیارد دلاری روسیه با «یوروکلیر» در بلژیک؛ پرونده ای که بازارها را حساس می کند چین از پنج مقصد اصلی صادرات آلمان خارج می شود؛ نشانه ای از تغییر نقشه تجارت اروپا قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در بازار / ۲۴ آذر ۱۴۰۴ ژاپن: شاخص اعتماد تولیدکنندگان به اوج ۴ ساله رسید؛ بازارها چشم به راه تصمیم بانک مرکزی قیمت دلار امروز بازار آزاد دوشنبه ۲۴ آذر در کانال ۱۳۱ هزار تومان فیلیپس به دنبال خرید «SpectraWAVE»؛ رقابت در پزشکیِ تصویرمحور تیزتر می شود چه زمانی بیمه موبایل شامل تعویض دستگاه می‌شود؟ شرایط پوشش کامل چیست؟ قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیکد تخفیف فیلیموبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانه
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d