رحمتالله حافظی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه در آستانه سومین سال از عمر شورا و مهیای انتخاب سومین رییس از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران هستیم و بهانه خوبی است برای مروری سطحی بر آنچه طی دو سال گذشته پشت سر گذاشتیم و آنچه در نیمه دوم عمر شورا برعهده داریم گفت: در دوسال گذشته دو عضو عزیز و دوستداشتنی و محترم شورا تقبل مسئولیت کردند و اداره امور را به عهده گرفتند که در اینجا از زحمات آنان تشکر میکنم، در زمان ریاست هر دو بزرگوار، نامگذاری خیابانها و معابر انجام شد و موارد ارجاعی توسط کمیسیون باغات بهصورت محرمانه به تصویب رسید.
او در ادامه گفت: در مورد خریدن یا نخریدن خانه فلان عالم یا انتخابات شورایاریها، دهها ساعت از وقت صحن را صرف کردیم. موارد مربوط به برنامه پنجساله دوم، گزارش حسابرس، تلفیق، تفریغ بودجه سنواتی با تمام نقاط قوت و ضعف به تصویب رسید و مصوبات دیگری نیز از صحن عبور کرد، ولی سوال مهم و قابل تأمل این است که این اقدامات تا چه حد از مشکلات مردمی که ما را به نمایندگی خود انتخاب کردهاند و در این کلانشهر بیدر و پیکر زندگی میکنند، کاسته است؟ دغدغههای آنان چیست و آیا دغدغههای آنان در اولویت قرار داشته است؟ بیشترین خسارتی که مردم متحمل میشوند ناشی از چیست و ما چه اقدام مؤثر و به دور از شعارزدگی برای کاهش و حذف این خسارتها داشتهایم؟
رییس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای شهر ادامه داد: آیا قصد داریم دو سال آینده را نیز به همین منوال پشت سر بگذاریم؟ آیا فکر نمیکنیم که هنوز هم فرصت باقی است و میتوان زمان از دست رفته را جبران کرد و تحولی عظیم در زیرساختها به وجود آورد که منشاء خیر و برکت و افزایش رضایت شهروندان شود؟ در حال حاضر و با وجود حضور عده قابل توجهی از پرسنل خدوم و متعهد در لایههای مختلف مدیریتی و کارشناسی در شهرداری متأسفانه یکی از اصلیترین علل نارضایتی مردم، فساد اداری و مالی حاکم بر این سازمان و زیرمجموعههای آن است که طی سنوات گذشته نهتنها ریشهکن نشده، بلکه دامنه آن وسعت نیز داشته و انجام سریع برخی امور از دو مسیر داشتن رابطه یا پرداخت رشوه قابل حصول است.
رییس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای شهر گفت: وجود خطوطی گاه روشن و گاه پیچیده و مبهم از برخی موارد فساد مالی حاکم بر این دستگاه که نتیجه بیکفایتی و فقدان سازوکارهای مناسب نظارتی توسط شورا است، قابل انکار نیست. این تهدیدات در اثر نبود نظارت مؤثر و قوی توسط شوراها و سایر نهادهای نظارتی، ضعف و نقایص موجود در قوانین، مقررات، رویهها، گردش کار، نوع طراحی فرآیندها و نبود سامانههای کنترل داخلی از یکسو و محرمانه تلقی کردن بودجه و گزارشهای مالی و عملکرد شهرداری از سوی دیگر، در حال تشدید است.
حافظی ادامه داد: طی دو سال گذشته و هر دو دوره ریاست رؤسای اصلاحطلب و اصولگرای شورا، سوال از شهردار تهران کلید خورد و لذا احتمال میرود عدهای از حضور مجدد هر کدام از این دو بزرگوار بر کرسی ریاست سال سوم شورا دلخور و ناراحت بوده و عبور از چمران و مسجدجامعی را کلید زده و بخواهند با بازیهای سیاسی بیارزش تلاش کنند از خارج شورا، سازوکارهای مدیریتی این نهاد را عهدهدار شوند و برای شورا تصمیمسازی کنند. قطعا صاحبان زر و زور و تزویر نیز که منافع خود را در تهدید ببینند با استفاده از تمام ظرفیتهای سهگانه خود وارد عرصه خواهند شد، لذا ضروری است که هوشیار بوده و ضمن توجه به اهمیت و ظرفیت بسیار بالای سال سوم و فرصت باقیمانده برای ایجاد تحولات زیربنایی، به سوگندی که در آغاز نمایندگی یاد کردهایم پایبند بوده و مصالح و صرفه و صلاح مردم را فدای روابط دوستانه، حزبی و جناحی و سایر موارد شبههناک نکنیم.
این سخنرانی واکنشهای متفاوتی را از سوی اعضای شورای شهر به همراه داشت.