شنبه, ۲۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 18 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

دیدن یک طرح آگهی مناسبتی که مسیر بقیه طرح آگهی‌ها را طی نکرده از نگاه تمامی مخاطبان جالب توجه است. طرح آگهی رمضانی که در آن از المانی به غیر‌از ماه استفاده شده و طراح از رویکرد دیگری برای رساندن پیامش بهره‌برداری کرده‌است. بانک اقتصاد نوین نیز مانند بسیاری از برندها یک آگهی مناسبتی را برای ماه رمضان اکران کرده‌است.

در این آگهی به جای ماه از خورشید استفاده شده و طرح از قالب طرح‌های تجاری فاصله گرفته و سر و شکلی هنری به خود گرفته است. برای بررسی این طرح آگهی «فرصت امروز» گفت‌وگویی را با علی جمشیدی، مدیر استودیو خلاق توك و فاطمه فروزان، مدیر روابط عمومی بانک اقتصاد نوین داشته که در ادامه می‌خوانید.

با طرح آگهی اقتصاد نوین افطارمان را با نور باز كردیم

علی جمشیدی، مدیر استودیو خلاق توك درباره طرح آگهی مناسبتی ماه رمضان اقتصاد نوین می‌گوید: بهتر است صحبت‌هایم را با یک شعر که دقیقا با حال و هوای آگهی‌های مناسبتی این روزها هماهنگ است، شروع کنم. «فقر شب را بى‌غذا سر كردن نیست، روز را بى‌اندیشه سر كردن است».

خدا را شكر كه در این ماه اگر چه در بیشتر آنچه مشاهده شد، اندیشه‌اى براى روز ندیدیم، لااقل با طرح آگهی اقتصادنوین افطارمان را با نور باز كردیم. احساس هر بیننده و مخاطبى در این ماه این است كه از تصاویر و خروجى‌هایى كه در طول روز گرم و طاقت فرسا می‌بیند لااقل ذره‌اى آرامش بگیرد.

جمشیدی در مورد شیوه طراحی اکثر طرح آگهی‌های مناسبتی ماه رمضان می‌گوید: مدیران تبلیغات و روابط عمومى‌ها در زمان کوتاهی فشار می‌آورند و گاهی خودشان آستین را بالا زده و وارد میدان می‌شوند و طراحان و ایده‌پردازان هم از آن سو پس از ساعت‌ها تفكر و تورق و جست‌وجو در شبكه‌هاى مجازى تنها دغدغه‌شان این است كه ماه را در كجا قرار دهند... تمام تبلیغات ماه مبارك را یك به یك جست‌وجو می‌كنند و دائماً به ماه می‌رسند، یا در نهایت به همان چراغ زنبورى عربى مشهور و در نهایت تسبیحى براى نمایش نیایش در محیط شب... از آن چراغ گذر كنیم، بیشتر آگهی‌ها وقت مخاطبان را تلف می‌كنند.

طراحان داخلی المان ماه را هم به لطف تبلیغاتى كه آژانس‌هاى اروپایى براى اعراب انجام می‌دهند در همبرگر و كرم و ماشین لباسشویى جست‌وجو می‌کنند و آنگاه فشارسنگین را بر مغزشان وارد می‌کنند كه حالا ماه را چه كنیم؟ البته در این میان هم عده‌اى تك و توك هستند كه می‌نشینند، اندیشه می‌كنند و به بهانه فرا‌رسیدن ماه اخلاق و مهربانى، به دنبال نمایش سوى دیگر زندگى هستند.

آن صفا و آن حس كه هرگز نمی‌خواستیم هزینه‌اى برایش بپردازیم. این دسته برندها سراغ هنرمندان حقیقى می‌روند و مفهوم این ماه را با كمك یكدیگر به نمایش می‌گذارند... و چه معدودند این طرح آگهی‌ها، اما همین تعداد معدود بسیار زیبا هستند.

مواردی که گفتم را می‌توانید در طرح آگهی مناسبتی این برند جست‌وجو کنید. شاید این بار بیننده با دیدن طرح آگهی دلش كمى آرام شود و احساس كند به او احترام گذاشته شده است. برند باید بداند که در پس این اتفاق برندینگ، حضور یا فروش به گونه معجزه آسایی اتفاق می‌افتد و این‌گونه می‌توان بر روح مخاطب اثر گذاشت.

كلیت آگهی مناسبتی زیبا و ارزشمند است

جمشیدی می‌گوید: این بار در طرح آگهی اقتصاد نوین به جای شنیدن نام برند با ماه و امثال ماه... كلامى از سهراب سپهرى می‌شنویم كه به جان بنشیند. کلامی که به مخاطب می‌گوید، ذره‌اى نور بردارد و با آن افطار کند و این ماه را نورانى ببیند. تا شاید دوست داشته باشد و برند را دوست بدارد. بله، این كلام واقعى آگهی مناسبتی ‌است؛ کلامی که از دستان یک هنرمند ایرانى و مزین به كلام یك شاعر ایرانی بیرون آمده باشد.

شاید وقت آن رسیده كه برندها كمى هزینه صرف این بینش کنند. جمشیدی می‌گوید: از آنجا كه كلیت كار زیبا و ارزشمند است پس خروجى كار نیز دوست داشتنى و صحیح است. بارها شاهد بوده‌ام كه برندها در بریف اولیه كار خواستار این رنگ و بو بوده‌اند، ولی ناگهان در اواسط كار طمع خودنمایى وارد عمل شده و چشمان پر از حرص خود را در میان آرت‌ورك چرخانده‌اند.

انتظارى هم نیست، هزینه كرده‌اند و می‌خواهند خودشان را آن میان ببینند. اما هوشمندى عده‌اى نیز با نگرش درست و فرهنگ‌سازانه این چنین آثارى به یادماندنى خلق خواهد كرد. جمشیدی در پایان می‌گوید: از آنجا كه بار مثبت آگهی اقتصادنوین بیشتر است تنها به ذكر یك نكته منتقدانه و آن هم در نظر نگرفتن مبانى لى اوت، استفاده از عناصر نوشتارى پراكنده و فشار زیاد این عناصر در كنار المان‌هاى بصرى قوى‌تر همگى در نیمه چپ كار بسنده می‌كنم.

اگر انعكاس آرت ورك را با همین لى اوت پیاده شده می‌دیدیم مطمئناً به طرحى محكم‌تر و آرت وركى استاندارد‌تر دست می‌یافتیم. با این حال در این طرح آگهی با استفاده صحیح از عناصر احساسى، تصویرسازى سبك، به جا و بى‌ریا و استفاده از شعر و شعار به‌عنوان ادویه‌اى به اندازه، بشقاب نورانى برند آماده است.

هدف برند پرداختن به رمضان با نگاهی تازه است

فاطمه فروزان، مدیر روابط عمومی بانک اقتصاد نوین درباره طرح آگهی مناسبتی ماه رمضان این بانک می‌گوید: یکی از مهم‌ترین رویدادهای معنوی و دینی کشورمان ماه رمضان است. بانک اقتصاد نوین تصمیم گرفته که در این ماه همراه با مخاطبان‌شان باشد و با بیانی متمایز این ماه را به آنها تبریک بگوید.

بدون شک ماه رمضان و روزه‌داری دارای ابعاد وسیعی از معنویت است و البته در ادبیات دینی، علاوه بر معنویات، در مورد اخلاقیات و فلسفه روزه‌داری نیز صحبت شده است پس بهتر است که این ماه را فقط از جنبه تکلیف نگاه نکنیم و از منظر خودسازی نیز نظاره‌گر آن باشیم.درست است که روزه واجب و تکلیفی الهی ا‌ست اما باید در نظر داشت که یکی از مهم‌ترین کارکردهای روزه‌داری حکمت والای خودسازی است که منجر به شناخت حق تعالی است.

فروزان می‌گوید: هدف اقتصادنوین نگاه تازه به این ماه است نگاهی که در ادبیات غنی ایرانی هم به آن پرداخته شده است. آنجا که وصل فرهنگ ایرانی با مفاهیم دینی نمودی زیبا و فاخر می‌یابد که مصادیق با شکوه آن را در اشعار مولانا می‌خوانیم.

به طور خاص درباره این طرح آگهی تیم ایده‌پردازی که در رأس آن اردشیر رستمی است، تلاش کرده نقش خورشید و روز روزه‌دار و تلاش انسانی برای کسب کمال که در اینجا در نور تجلی یافته است را نزد مخاطبان برجسته کند.

فروزان در پاسخ به این سؤال که چرا در طرح آگهی بانک اقتصاد نوین بیشتر بر جنبه‌های هنری به نسبت جنبه‌های تجاری- مناسبتی تاکید شده می‌گوید: هنر تجلی معنا است.بر این اساس برای بیان آنچه جنبه معنایی و ادراکی دارد باید از نگاه و بیان نافذ هنر که هم جنبه زیبایی شناختی دارد و هم جنبه محتوایی بهره برد و به‌خصوص ماه رمضان که فرای همه رویدادهای مناسبتی‌ است.

ماه رمضان یک موضوع اجتماعی- معنوی‌ است و بانک نیز به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی که در بطن جامعه فعالیت می‌کند سعی دارد که نگاهی متفاوت به موضوع رمضان داشته باشد.بانک باید با زبانی با مخاطبانش ارتباط برقرار کند که قابل درک توسط آنها باشد. زبانی که علاوه بر قابل درک بودن برگرفته از اصول زیباشناختی نیز باشد.

فروزان درباره اینکه چرا در طرح آگهی بانک اقتصادنوین برخلاف بسیاری از طرح آگهی‌های مناسبتی از المان خورشید استفاده شده، می‌گوید: افراد طی روز روزه هستند نه در شب و باید تاثیر روزه‌داری در اعمالی که در رفتار و کردار انسانی بروز می‌کند نمایان باشد و خورشید به‌عنوان المانی مهم برای این ماه در نظر گرفته شود. المانی که مخاطبان می‌توانند در این ماه از تابندگی آن برخوردار شوند.

نورخواری در ادبیات فارسی

فروزان درباره نوشتاری که در تصویر آگهی به‌کار رفته می‌گوید: در این طرح آگهی لوگوی اقتصادنوین به همراه شعار اصلی برند یعنی با هم برای هم استفاده شده است. شعاری که یکی از والاترین مفاهیم کائنات را با خود همراه دارد و آن اتحاد است.

در خصوص شعر آگهی هم همان‌طور که قبلا نیز اشاره شده آگهی نگاه شاعرانه به موضوع رمضان دارد، برهمین اساس شعری از سهراب سپهری که همراستا با طرح آگهی‌ است به‌کار گرفته شده است. «راه خواهم یافت، نور خواهم خورد، دوست خواهم داشت» البته نورخواری، در ادبیات فارسی علاوه بر سهراب توسط شعرای دیگری از جمله مولانا نیز استفاده شده است. پس این اصطلاح برای مخاطب ایرانی آنچنان هم ناآشنا نیست.

فروزان در پایان می‌گوید: بانک اقتصاد نوین برای انتشار طرح آگهی سراغ رسانه‌های چاپی رفته است. رمزگشایی چنین طراح‌هایی در رسانه‌های چاپی به مراتب راحت‌تر از رسانه‌های دیگر تبلیغاتی است. این نکته نیز حائز اهمیت است که آگهی‌های مناسبتی در بازه زمانی کوتاه اکران می‌شوند و شاید استفاده از رسانه‌های دیگر تبلیغاتی آنچنان برای برندها از لحاظ مالی و اجرایی قابل اجرا نباشد.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XZG21COW
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه