یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

سرعت تغییرات تکنولوژی در دنیا آنقدر زیاد است که برندهای بزرگ این حوزه برای دوام آوردن در کارزار رقابت هر روز محصولاتی با شکل و شمایل و ویژگی‌هایی خاص به بازار عرضه می‌کنند. به نظر می‌رسد این روزها با ورود گوشی‌های جدید ایسوس و ال‌جی و برند تازه وارد چینی هوآوی، برندهایی چون سامسونگ و اپل درصددند با ارائه محصولات جدید خود بازار را از دست رقیبان بربایند. دو محصول جدید سامسونگ یعنی نوت 5 و گوشی سامسونگ اج پلاس، پرچم‌دار این برندند که رونمایی از آنها به تازگی در برج میلاد تهران صورت گرفته است.

34533535364647586869697

این روزها کاربران نیز همانند موبایل‌ها، هوشمند‌تر شده‌اند و صرفا با دیدن یک تلفن همراه ارزان‌قیمت، تصمیم به خریدش نمی‌گیرند. برای آنها ویژگی‌هایی همانند سرعت و حافظه‌های داخلی بالا و مواردی چون دوربین عکاسی در اولویت است. برای اینکه دریابیم محصولات جدید سامسونگ این نیاز مشتریان را برآورده می‌کند یا نه، ابتدا به صحبت‌های مقامات اجرایی این برند در مراسم رونمایی آن می‌پردازیم و سپس سراغ محمد مهدی تشرفی، کارشناس بازاریابی می‌رویم تا از نظرات کارشناسی ایشان درخصوص این محصول جدید آگاه شویم.

سامسونگ، انتخاب اول ایرانی‌ها طی 2 سال گذشته

این مراسم با سخنرانی مدیرعامل دفتر کره این شرکت در تهران آغاز شد. دوک پارک ضمن خوشامدگویی به اهالی رسانه گفت: «ما به سرعت در حال پیشروی هستیم و با پرچم‌دارهای جدید خود، نبض بازار گوشی‌های هوشمند دنیا را همچون گذشته در دست خواهیم داشت. سامسونگ در سال 2011 موفق به ثبت رکورد تولید 300 میلیون دستگاه تلفن‌همراه شد و یک سال بعد، رهبری بازار تلفن همراه را با بیشترین سهم از بازار جهان، از آن خود کرد. در سال 2014 نیز توانستیم عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات پوشیدنی دنیا را به خود اختصاص دهیم. او همچنین با اشاره به اهمیت و توجه ویژه شرکت سامسونگ به مردم و بازار ایران، اشاره کرد: «گروه محصولات موبایل سامسونگ همزمان با ورود به سایر کشورهای جهان، وارد بازار ایران شد و در این مدت توانست به خوبی جایگاه خود را میان طرفداران دستگاه‌های موبایل پیدا کند؛ ‎ به‌طوری که در چند سال اخیر، رهبری بازار موبایل ایران را عهده‌دار است. همچنین طبق تحقیقات بازار در دو سال گذشته، گوشی سامسونگ انتخاب اول ایرانی‌ها برای خرید گزارش شده است.»

2 محصول خاص  برای 2 دسته مشتری

در ادامه، علی جعفریه، مدیر ارشد بخش موبایل شرکت سامسونگ در ایران با اشاره به رویکرد کلی این شرکت عنوان کرد: ما در سامسونگ یک اصل ساده داریم؛ اینکه به بازار گوش بسپاریم. ما به نیازهای بازار گوش می‌دهیم، جزییات را تحلیل می‌کنیم و سپس به کمک تیم بزرگی از مهندسان، طراحان، مدیران و براساس نتایجی که از بازار به دست آورده‌ایم، محصولی جدید تولید می‌کنیم. وی همچنین با اشاره به محصولات جدید سامسونگ در بخش موبایل، اظهار داشت: کاربرهای پرچم‌داران سامسونگ به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ کاربران روزمره که با گوشی‌های‌شان عکس می‌گیرند، آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و بازی می‌کنند و دسته دوم کاربرانی حرفه‌ای که گوشی در واقع دستیار آنها محسوب می‌شود و با آن در جلسات یادداشت برمی‌دارند و ایمیل‌های‌شان را چک می‌کنند یا در امور طراحی از آن استفاده می‌کنند. سامسونگ برای کاربران روزمره گوشی Galaxy S6 edge+ و برای کاربران حرفه‌ای گوشی Galaxy Note5 را معرفی کرده است.

برندی با مارکتینگ قوی

در ادامه، محمدمهدی تشرفی درخصوص استراتژی‌های بازاریابی سامسونگ و این محصول جدید به «فرصت امروز» می‌گوید: سامسونگ از نظر مارکتینگ از بقیه برندها جلوتر است و هزینه‌های زیادی را صرف این کار کرده و با توجه به اینکه رقیب شاخصی از نظر مارکتینگ ندارد، از این نظر در بازار ایران پیشروست و این بازار تشنه را به درستی هدف قرار داده است. بسیاری از برندهای حوزه تکنولوژی به علت تحریم‌هایی که علیه ایران وجود داشت ترجیح می‌دهند بازار کشورهای عربی را پوشش قرار دهند اما سامسونگ و ال‌جی (که نامش قبلا گلدستار بود) از همان ابتدا بازار ایران را هدف قرار دادند و در ابتدای دهه 70 وارد ایران شدند. در واقع در عصری که شرکت‌های ایرانی از این بازار استفاده نکردند، شرکت‌های کره‌ای وارد شده و با محصولات لاکچری خود توانستند مشتریان زیادی را جذب کنند.

نمایندگی پس از فروش مزیت سامسونگ

او درخصوص محصولات جدید سامسونگ می‌گوید: در Note5 یک سری اپلیکیشن و گجت جدید به ویژگی‌های نرم‌افزاری اضافه شده که آن را از دیگر محصولاتش متمایز کرده است. فعلا راجع‌به محصولات جدید نمی‌توان نظر قطعی داد که موفق خواهد بود یا خیر، اما به‌صورت کلی محصولات سامسونگ یکسری مزایا و معایب دارد. از مزایای این برند می‌توان به استفاده راحت از منو، صفحه لمسی قوی و داشتن نماینده رسمی که از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن را ساپورت کرده و خدمات پس از فروش می‌دهند، اشاره کرد.

2435356353647645758689

برای روشن شدن اهمیت خدمات پس از فروش فرض کنید شما سوار 206 شده‌اید، می‌دانید که ماشین کاملی نیست، اما اگر خراب شود، در دورافتاده‌ترین نقاط هم می‌توانید به تعمیرش توسط خدمات پس از فروش امیدوار باشید. در کشوری زندگی می‌کنیم که باید محصول در دسترس تولید کنیم. واردات غیر‌قانونی در ایران زیاد است. شاید محصولاتی که بدین طریق وارد بازار می‌شوند اورجینال باشد، اما اگر عیبی پیدا کنند نمی‌توان با رجوع به نمایندگی نسبت به تعویض آن اقدام کرد، بنابراین ضرورت داشتن نماینده برند در بازار کشورهایی مانند ایران اهمیت دوچندان دارد.

ارائه محصول جدید قبل از سپری شدن دوره محصول قبلی

یکی از معایب این برند این است که سامسونگ هرچند ماه یکبار یک گوشی جدید وارد بازار می‌کند که سبب افت ارزش گوشی قبلی خود می‌شود. درصورتی‌که اپل هر یک یا یک و نیم سال گوشی جدید می‌دهد. آنها اجازه می‌دهند دوره زمانی استفاده از محصول قبلی سپری شده و مشتریان برای محصول جدید لحظه‌شماری کنند. مانند این می‌ماند که یک خواننده هر ماه یک آلبوم جدید بیرون دهد. یک آهنگ را باید حداقل 10 بار گوش کرد تا با آن ارتباط برقرار کرد. با یک گوشی نیز حداقل باید چند ماه کار کرد تا تجربه درست و مثبت حاصل شود. اما ورود مکرر گوشی‌های جدید اجازه این تجربه را به کاربر نمی‌دهد. مثلا نوت 2 و3 تنها فرق‌شان در سرعت، CPUو ظاهر بود و تغییر عمیقی با یکدیگر نداشت و این تغییر از نظر مصرف‌کننده نهایی حس نمی‌شود.

گوش کردن به صدای بازار تنها یک ادعا نباشد

او درخصـــوص ادعای سران ایرانی سامســـونگ کـــه گفته‌اند به بازار گوش می‌دهند، می‌پرسد آیا درخصوص عملکرد باتری آنها به صدای بازار گوش داده‌اند؟ موبایل یک وسیله همراه است. همه افرادی که موبایل دارند ساعتی از روز را در خانه نیستند. اگر قرار باشد همیشه یک وسیله همراه اضافی به نام شارژر کنارتان باشد که موبایل مفهوم همراه بودن را از دست می‌دهد. امروزه با وجود استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بارگذاری عکس، شارژ گوشی زود تمام می‌شود و باید چیزی ساخته شود که نیاز بازار را برآورده سازد. شاید بهتر باشد به جای توجه به ظاهر و کج و راست کردن گوشه‌ها و بزرگ کردن اسکرین گوشی، به نیاز مشتری از نظر فنی توجه شود. گاهی مصرف‌کننده به دنبال اسم و ظاهر نیست و به خروجی نگاه می‌کند.

تاسیس نمایندگی مستقیم و بدون واسطه

این کارشناس ادامه می‌دهد: سیاست و استراتژی هر شرکتی یک چیز است. شاید سامسونگ استراتژی‌اش این است که همه سامسونگ بخرند. این استراتژی برای کشورهایی جواب می‌دهد که قیمت موبایل منطقی است اما در ایران کالای لوکس محسوب می‌شود. در بازار ایران هر روز مدل جدید موبایل ارائه کردن جواب نمی‌دهد. ضمن اینکه وظیفه نمایندگی‌ها نیز کامل نیست. در خارج از کشور سیمکارت را همراه کالا می‌دهند، درصورتی‌که آنچه تحت قانون حمایت از مصرف‌کننده در ایران انجام می‌گیرد، با خارج از کشور متفاوت است. ضمانت‌نامه‌ها در ایران منطقی نیست. وقتی به‌عنوان مصرف‌کننده کالایی را می‌خرید، نیاز به حمایت دارید. گاهی شرکتی خدمات پس از فروش دارد اما هزینه تعمیر آن را باید خودتان تقبل کنید. درصورتی‌که در دنیا چیزی با نام ساپورت یا حمایت از مصرف‌کننده داریم که تا یک سال محصول ما هر عیبی پیدا کند می‌توانیم با رجوع به نمایندگی آن را تعویض کنیم. اما برندهای خارجی این خدمات را به ایرانی‌ها نمی‌دهند، چرا که می‌دانند مصرف‌کنندگان ایرانی عادت کرده‌اند این خدمات را دریافت نکنند و آنها را در استفاده از خدمات پس از فروش محدود می‌کنند. آنها می‌بایست نمایندگی مستقیم و بدون واسطه در ایران جهت حمایت مشتری بزنند.

اکثر مواقع توزیع‌کننده و حمایتگر یکی است و سود اصلی از توزیع به‌دست نمی‌آید، بلکه ناشی از خدمات پس از فروش است. شرکت‌های خدماتی گوشی را رایگان تعمیر نمی‌کنند، بلکه یک بار از شرکت سازنده و بار دیگر از مشتری در قبال تعمیرات پول می‌گیرند. ارتباط با مشتری در CRM ایرانی این شرکت‌ها تعریف نشده است. آنها مشتریان ایرانی را خوب شناخته‌اند و می‌دانند به این شرایط عادت کرده‌اند.

دلگرمی به خدمات پس از فروش

تشرفی در انتها اضافه می‌کند: امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای شود که مصرف‌کننده با آرامش خرید کرده و به خدمات پس از فروش دلگرم باشد. قبل از این، برندهای خارجی علاقه‌ای به حضور در بازار پرتحریم ایران نشان نمی‌دادند، خوشبختانه با برداشته شدن تحریم‌ها باید دید رغبت آنها به حضور در ایران پررنگ می‌شود یا خیر. اگر برندها در ایران شعبه و نمایندگی مستقیم بزنند هم برای خودشان به‌صرفه است هم برای مصرف‌کننده. ضمن اینکه باید ما ایرانی‌ها نیز شرایط برابری مانند تمام مصرف‌کنندگان دنیا داشته باشیم و مانند آنها حمایت شویم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GZeq6Qcf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه