یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 12 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
رویارویی صنعت بیمه با بیماری قرن

ویروس کرونا برای صنعت بیمه یک تهدید است یا فرصت؟

3 سال پیش ( 1399/8/29 )
پدیدآورنده : محمدرضا محمدی  

جهان همواره در حال تغییر و دگرگونی است. تاریخ چند هزار ساله نشان می ‎دهد که کره زمین همواره با تغییرات مختلفی در هستی روبه‎ رو بوده و انسان ‎ها برای ماندگاری زمینه‎ های زیستی خود را با آن تغییرات همسو کرده‎ اند.

اگر امروز جهانی پر از تنوع و تکثر خدمات، محصولات و کالاها وجود دارد به دلیل تغییر و دگرگونی در ذات جهان هستی است که همواره در حال تکامل است. جهان براساس تضادها رشد می ‎کند. هر نوع تغییر و تبدیلی که در نظام هستی شکل می‎ گیرد ناشی از تضادهایی است که هر از گاهی در جهان پدید می ‎آید. شاید اگر در جهانی یکسان و یکنواخت زندگی می ‎کردیم زندگی به رشد و توسعه نمی رسید. هر قدر که جهان با تضادها بیشتر روبه‎ رو می ‎شود آدمی نیز خود را برای رسیدن به موقعیت بهتر، تغییر می ‎دهد. از این رو هر اتفاق و رویدادی در جهان مثل زلزله، سیل و یا ویروس می ‎تواند میمون و مبارک باشد و زمینه ‎ای برای رشد جهان هستی به شمار بیاید.

ویروس کرونا صنعت بیمه تهدید یا فرصت

طی حدود یک سال اخیر کره زمین با پدیده فراگیری روبه‏رو شد که تقریبا همه بخش ‎های زندگی آدمی را دستخوش تغییر و تبدیل کرد. ویروس کرونا در جهان یک پیام بزرگ برای تغییر و رسیدن به رشد و شکوفایی است و نه تنها یک تهدید برای جهان به شمار نمی رود بلکه یک فرصت عالی برای رسیدن به موقعیت عالی تر است.

مطلب مرتبط: داستان گویی در فروش بیمه

برخی از شرکت‎ ها و سازمان ‎های خصوصی و دولتی به دلیل نداشتن آمادگی برای تغییر و تبدیل و فراهم نساختن زمینه ‎ها برای رشد و توسعه دچار سردرگمی و پریشان ‎حالی‎ اند و نمی ‎توانند خود را با وضعیت جدید وفق دهند، اما برخی دیگر از شرکت‎ ها از دل این تهدید فرصت ‎های عالی خلق کردند و به درآمدهای کلان رسیدند.

صنعت بیمه در ایران در میان انبوه سازمان‎ ها و شرکت‎ ها یک صنعت پیشرو و رو به توسعه است و طی دهه‎ های گذشته توانسته با تغییر وضعیت، ماندگاری خود را حفظ کند. ویروس کرونا یک فرصت بسیار عالی برای صنعت بیمه است تا با استفاده از راهکارهای نوین ارتباطی به رشد برسد. زیرا اگر نتواند همگام با فرصت ‏های موجود حرکت کند چه بسا در بحران های مالی قرار گیرد.

طی یک سال اخیر علی رغم تلاش‎ های بیمه مرکزی ایران برای فرهنگ ‎سازی بیمه از کانال‎ های نوین ارتباطی آنچنان که باید و شاید صنعت بیمه خود را با این تحولات جدید همسو نکرده است.

سازمان ‎هایی که منتظرند تا ویروس کرونا از کره خاکی رخت بربندد تا آنها بتوانند با آسودگی خیال وارد بازار شوند و مشتریان جدید را بیمه کنند راه به جایی نمی ‎برند. بی ‎تردید سازمان هایی موفقند که همواره خود را با تغییرات و تحولات همسو می ‎کنند و با سوار شدن روی این موج توانمندی خود را برای ماندگاری به اثبات می ‎رسانند.

آیا به راستی ویروس کرونا برای صنعت بیمه یک تهدید به شمار می ‎رود یا یک فرصت عالی؟ اگر خوب به بنیان ‎های رشد و توسعه نگاه کنیم توسعه ‎یافتگی از دل تضادها بلند می ‎شود بنابراین باید خیلی خوشحال باشیم که نظام کیهانی علی رغم میل ما مسیر توسعه را به ما نشان می ‎دهد.

طی یک سال کنونی چه سازمان‎ ها و شرکت ‎هایی بیشترین خسارت بر آنها تحمیل شد؟ پاسخ مشخص است؛ شرکت‎ هایی که نتوانستند از دل این تهدیدها، فرصت ‎ها را شناسایی و مسیر رو به رشدی برای خود ترسیم کنند.

صنعت بیمه ایران با تکنولوژی نسبت خیلی نزدیکی ندارد و هنوز بخش زیادی از سازوکارهای صنعت بیمه سنتی است از این رو وقتی با عارضه ‎ای به نام ویروس روبه ‎رو می ‎شود در گوشه ای به انتظار می‎ نشیند تا دوباره وضعیت به حالت قبل بازگردد در صورتی که نظام کیهانی شفاف و روشن مسیرها را نشان می ‎دهد اما ذهن سنتی و جامد نمی ‎تواند این تغییرات بپذیرد.

به راستی ویروس کرونا یک پدیده‎ ای مبارک برای کسب و کارها در عصر کنونی است. آمارها نشان می ‎دهد شرکت‎ هایی که از قبل آمادگی لازم را برای ارائه خدمات اینترنتی داشتند به سودهای خیلی خوبی دست یافتند و برعکس شرکت ‎های سنتی در مسیر شکست قرار گرفتند.

جهان امروز جهان تغییر و تبدیل است. اگر سازمانی نتواند آمادگی لازم را برای تغییر و ورود به دنیای متکثر کنونی فراهم کند نیست و نابود می شود. مدیران صنعت بیمه باید به هوش باشند که همواره آمادگی را برای تغییر و تبدیل وضعیت فراهم کند زیرا با حذف کووید- 19 آیا مسیر برای رشد و توسعه فراهم می ‎شود؟ آیا امکان ندارد اتفاقی دیگر در جهان روی دهد که سازمان ‎ها را با چالش جدید مواجه کند؟

سازمانی که بتواند هوشمندانه با اتفاق ‎های طبیعی و غیرطبیعی روبه ‎رو شود موفق است. به راستی ویروس کرونا آیا موجبات رشد صنعت بیمه را فراهم نمی‏کند؟ آیا موجب نمی ‎شود تا اهالی بیمه برای ماندگاری خود از دنیای مجازی بهتر استفاده کنند؟ چند درصد از شرکت‎ های بیمه در ایران طی یک سال اخیر برنامه ‎های جدید و همسو با تکنولوژی ‎های پیشرفته ارائه داده‎ اند؟

صنعت بیمه حافظ سلامت و امنیت یک جامعه است. طی یک سال اخیر چند درصد از شرکت‎ های بیمه ‎ای اقدام ‎های کاملا حرفه ای و همسو با تحولات جهانی انجام داده ‎اند؟ چرا ما همچنان منتظریم که ویروس کرونا حذف شود تا کسب و کار را رونق دهیم؟ فرض را بر این بگذاریم که این ویروس برای همیشه باقی بماند و حتی ویروس جدیدتری بیاید که سازوکارهای سنتی را با چالش‎ های بیشتری روبه ‏رو کند. وظیفه ما در برابر این بحران‎ ها چیست؟ آیا نباید ما تغییر کنیم و همسو با تحولات به سمت رشد و توسعه گام برداریم؟

استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی می ‎تواند اتفاق‎ های مبارکی را در صنعت بیمه رقم بزند اما آمارها نشان می ‎دهد که این صنعت طی حدود یک سال اخیر آنچنان که باید و شاید هنوز نتوانسته راهکاری نوین و متفاوت از قبل ارائه کند.

مطلب مرتبط: آموزش بازاریابی بیمه

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‎الملل بیمه مرکزی به تازگی گفت: صنعت بیمه در هیچ شرایطی فرصت ارزشمند فرهنگ‎ سازی و معرفی محصولات نوین بیمه ‎ای را از دست نمی ‎دهد هرچند به دلیل شرایط خاص همه ‎گیری ویروس کرونا در حال حاضر این فعالیت‎ ها بیشتر در بستر دیجیتال و فضای مجازی صورت می ‎گیرد.

این یک اشاره برای صنعت بیمه است که از ظرفیت موجود دیجیتالی برای رسیدن به اهداف سازمانی استفاده کند. حذف بیمه کاغذی یک اتفاق مبارک است. بیمه اینترنتی یک اتفاق مبارک است. تمدید بیمه غیرحضوری یک امر مبارک است. فروش آنلاین بیمه امر مبارکی است. بیمه مرکزی در راستای اهداف سازمانی اقدام ‎های موثری برای همسویی شرکت‎ های بیمه با نوآوری‏ های تکنولوژیکی برداشته اما تا زمانی که خود شرکت‎ های خصوصی به این باور نرسند نمی‎ توان انتظار تغییر اساسی داشت.

ما امروزه در دنیای کاملا حرفه‎ ای و بر بستر تعاملات اینترنتی زندگی می ‎کنیم. مردم همه نیازهای فیزیکی و خدماتی خود را از طریق فضاهای مجازی برطرف می ‎کنند، پس فرصتی ارزشمند در دستان ماست تا بتوانیم در عصر کنونی سوار بر این فرصت شویم و به رشد و توسعه سازمان خود کمک کنیم.

همه شرکت های بیمه و حتی برخی از نمایندگان فروش بیمه دارای سایت‎ های اختصاصی‎ اند و حتی در شبکه‎ های مجازی حضور دارند اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‎ دهد. صنعت بیمه چقدر از طریق بازار اینترنتی بیمه می ‎فروشد؟

برخی از افراد می ‎گویند هنوز بسترهای لازم اعتمادسازی میان مردم و سازمان از جمله سازمان بیمه برقرار نشده است بنابراین در یک فضای بی ‎اعتمادی طبعا مردم به شبکه ‎های اینترنتی کمتر اعتماد می‎ کنند. از یک جهت این حرف برای جامعه ایرانی درست است اما آیا باید دست روی دست گذاشت و کاری نکرد. آیا در زمانه ‎ای که آمدن ویروس کرونا امکان ارتباط حضوری را از ما کم کرده نباید اقدامی موثر به کار گرفت؟

متاسفانه فرهنگ استفاده از اینترنت در ایران به شکل بیزینسی هنوز جا نیفتاده است. بسیاری از شرکت ‎ها و سازمان‎ ها یک سایت راکد و جامد درست کردند که نقش آلبوم عکس و خاطرات را بازی می ‎کند. دوستی می ‎گفت من به شما قول می‎ دهم که اگر شما به 100 تا شرکت ایرانی برای کاری ایمیل بزنید امکان پاسخگویی در حد یک درصد است. تقریبا یا اصلا ایمیل ‎ها باز نمی ‎شود یا اصلا توجهی نمی ‎کنند یا اصلا بلد نیستند و یا اهمیتی به مخاطب نمی ‎دهند. به همین دلیل سایت‎ های شرکت ‎ها و سازمان ‎ها بیشتر نمایشی است در صورتی که در دنیای امروز از این امکانات برای بهره وری بیشتر به شکل جدی استفاده می ‎کنند.

در صنعت بیمه هم هنوز استفاده از فضاها و شبکه‎ های مجازی برای رشد و توسعه سازمانی همه‎ گیر نشده و اگر تعدادی از شرکت‎ های نمایندگی یا استارت ‎آپ‎ ها به صورت فرادا فعالیت می ‎کنند نشانه تعلق فردی آنها به اینترنت و کسب درآمدهای شخصی است. این یک ضرورت برای دنیای جدید است تا در زمانه ‎ای که شکل ارتباطی با مشتری به دلیل ویروس کرونا تغییر می‎ کند شرکت‎ ها بتوانند فعالیت مستمر مانند گذشته داشته باشند.

فروشندگان بیمه عمر نیز از این ظرفیت بزرگ در عصر کرونایی استفاده درست نمی ‎کنند. دوستی می ‎گفت چندی قبل برای تمدید بیمه عمر با یک شرکت خصوصی سه هفته منتظر بودم تا کدهای جدید پرداخت برای من ارسال شود!!!

اینترنت امکان بزرگی برای ارتباط‎ سازی ایجاد کرده است. اما اغلب فروشندگان مایلند در ارتباط های حضوری به فروش دست پیدا کنند. در صورتی که بازاریابی اینترنتی می ‎تواند راه را برای رسیدن به فروش بیمه بسیار هموارتر کند.

صنعت بیمه عمر ایران هنوز ارتباط تنگاتنگی با دنیای مجازی ندارد و نمی ‎تواند نیازهای بازاریابی خود را از این طریق برطرف کند گرچه گاهی نشانه‎ های خوبی در این زمینه دیده می ‎شود.

مطلب مرتبط: تجربیات یک فروشنده بیمه عمر

جهان همواره در حال تغییر و دگرگونی است. سازمان ‎ها و شرکت ‎ها زمانی می ‎توانند باقی بمانند که خود را با این تغییرات همسو کنند. امروز با آمدن ویروس کرونا امکانی فراهم شد تا به تغییر وضعیت برای رسیدن به رشد و توسعه به عنوان یک امر مهم نگاه کنیم.

ویروس کرونا یک فرصت بسیار مبارک برای تغییر شرکت‎ هایی است که به فردای روشن سازمان خود می ‎اندیشند.

کارشناس اقتصادی*

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/G6CQlfys
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه