یکشنبه, ۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تک تک کارمندان یک شرکت می‌توانند در میزان موفقیت یا شکست آن شرکت سهیم باشند؛ برخی از آنها به میزان ناچیز و برخی دیگر به اندازه‌ای قابل توجه. با وجود اینکه شاید تجربه‌های ناخوشایندی که از اخراج کارمندانتان داشته‌اید این کار را به یکی از جنبه‌های ناخوشایند شغل‌تان تبدیل کرده است، بر عهده گرفتن این مسئولیت لازمه حیات هر کسب‌و‌کاری است...

لزومی نیست که تجربه اخراج یکی از کارمندان به بدترین تجربه سال کاری شما تبدیل شود؛ همواره می‌توانید تلاش کنید تا رابطه کاری را به بهترین نحو ممکن خاتمه دهید. به‌عنوان مثال اگر اخراج فرد مذکور بنا بر عدم مطابقت با ویژگی‌های لازم برای موقعیت کاری او صورت گرفته، شما می‌توانید راهنمایی‌هایی در رابطه با زمینه‌های شغلی که بهتر است برای آنها درخواست بدهد، برای او داشته باشید. حتی زمانی که اخراج بنا بر مشاهده عملکرد نامناسب اتفاق افتاده است، بهتر است سعی کنید ارتباط‌تان را به نحو مثبتی به پایان رسانید. از این‌رو در ادامه نکاتی در رابطه با شیوه صحیح اخراج کارمندان مطرح شده است.


ارزیابی دوره‌ای عملکرد کارمندان
شما به‌عنوان یک مدیر باید به‌صورت دوره‌ای به ارزیابی عملکرد کارمندانتان بپردازید. لازم است کارمندان و کارگران شما از جایگاه فعلی‌ خود آگاهی پیدا کنند تا در صورت لزوم بتوانند درصدد بهبود عملکرد خود برآیند. اگر شما به‌عنوان یک کارفرما شکایت‌هایتان را برای خود نگه دارید، هیچ تغییری در وضعیت کارمندانتان حاصل نمی‌شود و تنها کسی که در این میان زجر می‌کشد شما خواهید بود. ضمنا شما باید کارمندانتان را از پیامدهای عدم بهبود عملکردشان تا یک مدت زمان تعیین شده، آگاه کنید. به این ترتیب در صورت عدم تلاش برای تغییر شرایط فعلی، اخراج برایشان اتفاق چندان تعجب‌آوری نخواهد بود. در مقابل برای کارمندانی که کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهند، پاداش در نظر بگیرید.

تمامی ارزیابی‌هایتان را مستندسازی کنید
 اگر یکی از کارمندانتان عملکرد نامناسبی دارد، مراتب مسئله را مستندسازی کنید و به او تذکر کتبی بدهید. مستندسازی کامل می‌تواند بعدها در صورت مطرح شدن شکایت از طرف یکی از کارمندان، به کارتان بیاید. شما با استناد به این مدارک می‌توانید در دادگاه اثبات کنید که دلیل موجهی برای اخراج کارمندانتان داشته‌اید و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته‌اید.

دلیل موجهی برای اخراج داشته باشید
 یک دلیل خوب باید ارتباط موجهی با تداوم عملکرد ضعیف داشته باشد. دلایلی از قبیل جنسیت، نژاد، سن و. . . می‌تواند دردسر بزرگی را برای شما به دنبال داشته باشد. اگر کارمندی که اخراج می‌کنید در گروه اقلیت قرار داشته باشد، ضرورت این مسئله پررنگ‌تر می‌شود و لازم است دلایل اخراج آن شخص را به طور کامل مستندسازی کنید. توجه داشته باشید نکته اساسی در اینجا رفتار یکسان داشتن با تمامی کارمندان است.
به‌عنوان مثال اگر تعدادی از کارمندانتان با تاخیر به محل کار مراجعه می‌کنند اما شما در این میان تنها با یک نفر برخورد جدی می‌کنید، حتما باید برای اخراج او دلیلی به غیر‌ از تاخیرهای مداوم داشته باشید؛ در غیر ‌این صورت امکان دارد در آینده با مشکلی جدی روبه‌رو شوید. اما اگر به تمامی کارمندانی که تاخیر دارند تذکری کتبی داده‌اید و از این میان تنها یک نفر به تاخیر خود ادامه داده است، این مسئله می‌تواند دلیلی موجه باشد.

برگزاری آزمون عدالت
هر اخراج احتمالی را قبل از عملی کردن باید تحت آزمون عدالت قرار دهید. قبل از اینکه کارمندی را اخراج کنید، از خودتان بپرسید اگر با وجود شرایط فعلی آن کارمند اخراج می‌شدید، چه احساسی داشتید. اگر حتی در ذهنتان کارفرمای خود را مورد سرزنش قرار می‌دادید، بهتر است قبل از عملی کردن این اقدام، تصمیم‌تان را مجددا مورد بررسی قرار دهید.

آرامش‌تان را حفظ کنید
 هرگز زمانی که با یکی از کارمندانتان صحبت می‌کنید، صدای خود را از روی عصبانیت بالا نبرید. شما می‌توانید با حفظ آرامش خود، ضعف‌ها و کمبودهای کارمندتان را به او اطلاع دهید. زمانی که کار به اخراج می‌رسد نیز بهتر است مسئله را با حفظ آرامش و احترام کامل به طرف مقابل بگویید. این کار باعث می‌شود اندکی از میزان ناراحتی و عصبانیت او کم شود. یک نکته مهم در زمانی که می‌خواهید فردی را اخراج کنید آن است که مسئله را به‌صورت خصوصی با او در میان بگذارید. شرمنده کردن او در مقابل همکاران یا مشتریان می‌تواند تبعات نامطلوبی به همراه داشته باشد.

گفت‌‌و‌گوی شفاف با کارمند اخراجی
لازم است که دلیل اصلی اخراج کارمندتان را برای او توضیح دهید. طفره رفتن از گفتن حقایق، حتی با هدف لطمه نزدن به احساسات کارمندتان، می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی برای خود شما داشته باشد. با گفتن حقیقت، در صورت بروز شکایت احتمالی در دادگاه و نیاز به مطرح کردن دلیل اصلی اخراج برای قاضی، شما اعتبار و صحت کلام خود را زیر سوال نمی‌برید.

جلوگیری از انتشار  جزییات اخراج
تا حد امکان از بحث و تبادل‌نظر با دیگران در رابطه با جزئیات اخراج صرف‌نظر کنید. جزئیات مسئله را تنها با افرادی در میان بگذارید که لازم است در جریان کار قرار گیرند. هر زمانی که با یک کارفرمای دیگر درخصوص دلایل اخراج یکی از کارمندانتان صحبت می‌کنید، اطمینان حاصل کنید تمام گفته‌های شما پایه و اساس منطقی دارد، در غیر ‌این صورت کارمندتان می‌تواند به واسطه تهمت یا ارائه اطلاعات ناصحیح از شما شکایت کند. حرفه‌ای‌ترین و اخلاقی‌ترین نحوه برخورد در این مواقع به این صورت است که کارفرما در راستای حمایت از کارمندان تنها در خصوص تاریخ استخدام، سابقه کاری و وظایف محوله صحبت به میان می‌آورد و از اظهارنظرهای شخصی در رابطه با منش اخلاقی یا گفته‌هایی از این دست خودداری می‌کند.
اخراج یک کارمند نیز مانند اتمام هر رابطه انسانی دیگری بهتر است به خوبی، همراه با آرامش و احترام به حقوق طرف مقابل اتفاق بیفتد. از کوره در رفتن و انجام اقدامات حساب نشده بیشتر از هر کسی می‌تواند برای خود شما تبعات منفی به همراه داشته باشد. پس اگر ناچار به اخراج یکی از کارمندان خود شدید، بهتر است این کار را با همدردی، حفظ شأن و شخصیت طرف مقابل و به استناد به اسناد و مدارک مستدل به انجام رسانید.
منبع:specialtyretail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/huVN1rGa
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه