پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

در پایان معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران بیشتر شاخص‌های منتخب سبزپوش شدند، اما شاخص بازار دوم با افت 24 واحدی همراه بود. شاخص کل بدون تغییر خاصی با افزایش 6 واحدی در کانال 71 هزار واحد ایستاد که سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، ایران خودرو، توسعه معادن و فلزات و معدنی و صنعتی گل گهر مانع از ریزش شاخص شدند.

در جریان معاملات نماد معاملاتی هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و عمومی فوق‌العاده متوقف شد. این شرکت ضمن تصویب صورت‌های مالی در خصوص افزایش سرمایه صددرصدی و اصلاح اساسنامه تصمیم‌گیری خواهد کرد. در فرابورس هم شاخص بدون تغییر خاصی در رقم 809 واحد ماندنی شد که در این بازار نفت ایرانول، نفت پاسارگاد و سبحان دارو بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

همچنین اوراق امتیاز تسهیلات خرید مسکن که طی دو روز گذشته از مرز صد هزار تومان عبور کرد، در برخی نمادها با افزایش 5 درصدی حتی به 104 هزار تومان هم رسید. این اوراق در سال جاری بیش از 120 درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کند، در حالی که بازار مسکن در شرایط رکودی به سر برده و فضای حاکم بر آن نشان از عدم چشم‌انداز مثبت در سال‌های آینده دارد.

رشد بدون دوام شاخص کل

با آغاز معاملات در روز گذشته شاخص کل بورس تهران به لطف رونق معاملات در تعدادی از بخش‌ها مانند غذایی و دارویی، تجهیزاتی، قندی، لاستیک و پلاستیک و همچنین عرضه صف‌های خرید در برخی از نمادهای مورد اقبال این روزهای بازار همچون سرمایه‌‌گذاری صنعت‌ بیمه‌ و نیروكلر توانست به محدوده مثبت پا بگذارد. نمادهایی مانند مارگارین‌، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه و پارس‌ الكتریك‌ در این میان تاثیر مثبت ملموسی بر شاخص داشتند.

معامله بلوکی در محدوده مثبت قیمتی در نماد توسعه‌معادن‌وفلزات‌ نیز شاخص را با جهش مقطعی مواجه کرد. روند رو به رشد شاخص اما نتوانست دوام بیاورد و تحت تاثیر فضای منفی حاکم بر گروه‌هایی همچون پتروشیمی، چند رشته‌ای، بانکی و برخی دیگر از گروه‌های کوچک‌تر این نماگر سیری نزولی را در پی گرفت. تاثیرگذاری منفی نمادهایی همچون سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین ، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری خوارزمی و پست بانك ایران در منفی شدن شاخص ملموس بود.

در ادامه بازگشت تعداد محسوسی از نمادهای خودروسازی به مدار صعود به‌ویژه ایران‌ خودرو و همچنین معامله بلوکی در نماد سرمایه‌گذاری ‌صندوق ‌بازنشستگی‌ به حمایت دوباره از شاخص منجر شد و این نماگر بار دیگر به محدوده مثبت پا گذاشت. پس از این برهه شاخص روندی رو به افول اما آرام را طی کرد و افت بیش‌ازپیش برخی نمادهای بانکی و پتروشیمی منجر شد تا بخشی از میزان رشد شاخص خنثی شود. معامله بلوکی در نماد معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز به‌صورت مقطعی از شاخص حمایت کرد، اما این نماگر باز هم سیری نزولی را در دقایق آخر تجربه کرد و در نهایت نیز توانست با رشدی بسیار مختصر به کار خود پایان دهد.

تامین مالی فعالان اقتصادی با توسعه بازار سرمایه

از خبرهای مهم پیرامون بازار سهام می‌توان به پیشنهاد شرکت بورس به منظور توسعه بازار سرمایه برای افزوده شدن در سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود به مجلس اشاره کرد. علی عباس کریمی، معاون توسعه شرکت بورس اوراق بهادار گفت: با توجه به دید دولت برای تامین مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی از طریق بازار سرمایه در این لایحه، بورس، پیشنهادها و موارد اصلاحی خود را به مجلس ارائه کرده است.

علی عباس کریمی، با اشاره به اینکه پیشنهادها در قالب چند مورد از قبیل، شفاف کردن بازار و شفاف کردن وضعیت متغیرهای تاثیرگذار بر بازار برای فعالان بازار ارائه شده، گفت: امید می‌رود، موارد طرح شده در کنار لایحه پیشنهادی دولت مورد تصویب قرار گیرد.معاون توسعه شرکت بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه در مجموع 20 مورد به مجلس پیشنهاد شده است، ابراز امیدواری کرد که این موارد تصویب شده و به لایحه افزوده شود تا کمکی برای توسعه بازار سرمایه باشد و هدف نهایی که تامین مالی فعالان اقتصادی کشور است، محقق شود.

چشم‌انداز مثبت گزارش‌های 6 ماهه

آنچه از وضعیت این روزهای بورس مشخص است، ادامه روند اصلاحی و پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها با توجه به P/E شرکت‌هاست.این وضعیت همگام با گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها، از جمله شرکت‌های پتروشیمی، مواد‌غذایی، دارویی و خودرویی امکان رشد قیمت‌های بازار را افزایش می‌دهد. همچنین کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی باعث رهنمون شدن سرمایه‌ها به بازار سهام می‌شود. اما همچنان طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای بیش از سایر موارد بر رکود بازار سرمایه ایران تاثیرگذار بوده و بازار را در ابهام فروبرده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UM8a32v4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه