پنجشنبه, ۳۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تاثیرات تبلیغات بر اجتماع

9 سال پیش ( 1393/11/14 )
پدیدآورنده : منیژه صادقی  

نخستین شواهد از پیدایش تبلیغات در سطح جوامع به سه هزار سال قبل از میلاد و امپراتوری بابل بازمی‌گردد، اما نخستین تبلیغ به زبان انگلیسی به 1472 و تبلیغ برای فروش یك كتاب مذهبی مربوط می‌شود. با این‌حال، به مرور این مسیر طی شد تا برای نخستین‌بار شغل تبلیغات در سال 1841 در آمریكا به‌عنوان یك حرفه پذیرفته شود.

از همین زمان تحقیقات پیرامون حرفه تبلیغات گسترده‌تر شد و محققان به دنبال این نكته بودند كه با انتخاب چه شیوه‌ای در تبلیغات بر ذهن و احساسات مشتریان و مردم بیشترین تاثیر را داشته باشند. اینكه تبلیغات چطور می‌تواند تاثیر عمیقی بر مردم بگذارد تا مدت‌ها بحث‌های داغ و طولانی را در پی داشت.

در این بین دو مسئله دیگر نیز مطرح شد. اول اینكه آیا تبلیغات برای جامعه مناسب هستند یا خیر و دوم اینكه این تبلیغات چگونه می‌توانند بر كسانی تاثیر بگذارند كه نه تلویزیون می‌بینند، نه رادیو گوش می‌كنند و نه علاقه‌ای به خواندن روزنامه و مجلات دارند. روان‌شناسان معتقد هستند كه مردم با تماشای تبلیغات مستقیم به سرعت در ذهن خود واكنش نشان می‌دهند زیرا گمان می‌كنند توسط آن رسانه‌ها كنترل می‌شوند. 

تجربه نشان داده كه برخی كمپانی‌ها هدف‌شان از تبلیغات پوشاندن عیوب خود و جلوه دادن ویژگی‌ برای خود هستند كه ربطی به آنان ندارد. این مسئله بیشتر در ارتباط با شركت‌هایی رخ می‌دهد كه تبلیغات برای كودكان را برعهده دارند. آنها با شكار كودكان آسیب‌پذیر و ساده به نفع خود به‌راحتی كسب درآمد می‌كنند.

از سویی دیگر، شركت‌ها و كمپانی‌هایی هم هستند كه دقیقا خلاف این نظر را دارند. آنها بیشتر به نظر محققان عرصه تبلیغات اعتماد کرده و سعی می‌كنند قدم‌هایی كه برمی‌دارند كاملا حساب شده باشد. آنها با ارائه اطلاعات دقیق و درست درباره محصولات یا خدمات خود در تبلیغات به دنبال جذب مشتریان هستند. درواقع این شركت‌ها تلاش می‌كنند حضور گرم و قابل اعتمادی در فضای تبلیغاتی خود ایجاد كنند تا به همین شیوه بتوانند در دنیای كسب‌و‌كار باقی بمانند.

اگر بخواهیم به خود به‌عنوان مشتری نگاه كنیم باید ببینیم كه تاثیر تبلیغات بر ما و جامعه اطراف‌مان تا چه حد بوده است؟ مطمئنا در جهان امروز دیگر نمی‌توانیم ادعا كنیم تبلیغات هیچ‌تاثیری بر ما و تصمیمات‌مان نمی‌گذارد. حقیقت این است كه تبلیغات با جامعه مدرن ارتباط گرمی برقرار كرده است. تبلیغات، امروزه تبدیل به صنعتی شده كه كمتر به خود اجازه دروغ گفتن به جامعه را می‌دهد، زیرا از عواقبش هم كاملا آگاه است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/swCu20xZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه