دوشنبه, 30 آذر 1394 - 02:30

در بحبوحه تشدید آلودگی هوا که باعث تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس پایتخت شده، تخلف صورت گرفته در واردات خودروهای آلاینده نیز افشا شده است. به گزارش ایسنا، طبق قانون استاندارد آلایندگی اجباری خودروهای وارداتی معادل استاندارد یورو 5 تعیین شده و خودروهای خارجی برای ورود به کشور باید دارای این سطح از استاندارد باشند. با اینکه تا پیش از این تصور می‌شد که این استاندارد رعایت می‌شود اما نتایج تست صورت گرفته روی یکی از خودروهای خارجی وارد شده به کشور از تخلف واردات خودروهایی با استاندارد آلایندگی پایین‌تر از استانداردهای اجباری، پرده برداشت.

24762426123623462474237835835835835

در این زمینه نتایج تست آلایندگی صورت گرفته روی یک دستگاه خودروی کره‌ای مدل 2015، نشان می‌دهد که این خودرو حتی استاندارد آلایندگی یورو 4 را هم پاس نمی‌کند و استاندارد آلایندگی آن یورو 3 است، درحالی‌که طبق قانون، استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی باید یورو 5 باشد.

اعلام این موضوع واکنش کارشناسان را به دنبال داشته است به‌گونه‌ای‌که عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی واردات خودروهای آلاینده را ناشی از وجود فساد در روند واردات خودرو به کشور می‌داند. امرالله امینی اظهار می‌کند: «در حوزه واردات خودرو فساد وجود دارد که از نمونه‌های آن واردات خودرو با استانداردهای آلایندگی پایین‌تر از استاندارد اجباری کشور است.»

وی خاطرنشان می‌کند: «واردکنندگان با جان مردم بازی می‌کنند و خودروهایی با استاندارد آلایندگی پایین‌تر وارد می‌کنند. در روند واردات خودرو به کشور تخلفات دیگری نیز صورت می‌گیرد.» عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز با اشاره به ورود خودروهای خارجی با استاندارد آلایندگی یورو 3 به کشور، نسبت به تاثیرات مخرب این خودروها بر آلودگی هوا و سلامتی شهروندان هشدار می‌دهد.

شهرام آزادی اظهار می‌کند: «از نظر فنی میزان آلایندگی در خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو‌3 به‌مراتب بیشتر از میزان آلایندگی خودروهای با استاندارد یورو 5 است به‌گونه‌ای‌که میزان آلایندگی گازهای مضرر CO ، HC و NOX در خودروهای با استاندارد یورو 3 دو برابر خودروهای یورو 5 است.» به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در استاندارد آلایندگی یورو 5 برخی دیگر از آلاینده‌ها مانند میزان ذرات معلق خروجی از خودرو و همچنین آلایندگی هیدروکربن‌های غیر‌متان، اندازه‌گیری شده و تحت کنترل است در‌حالی‌که در استاندارد آلایندگی یورو 3، میزان این آلاینده‌ها اصلا بررسی نشده و خارج از کنترل است.

افشا شدن موضوع واردات غیر‌قانونی خودروهای آلاینده به کشور در حالی است که سازمان‌های مسئول واکنشی در این زمینه نداشته‌اند. در این شرایط مشخص نیست مسئولیت واردات غیر‌قانونی خودرو به کشور با کیست و مهم‌تر از آن تکلیف خودروهای آلاینده وارد شده به کشور چه خواهد شد؟! در این میان این مهدکودک‌ها و مدارس پایتخت هستند که به دلیل تشدید آلودگی هوا تعطیل شده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید