چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 8 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

سونامی گردشگر در راه ایران

8 سال پیش ( 1394/11/27 )
پدیدآورنده : رویا پاک سرشت  

لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، عبارتی است که این روزها در بسیاری از مقالات اقتصادی تکرار می‌شود. افزون بر بررسی خساراتی که دوران تحریم بر اقتصاد کشور ایران تحمیل ‌کرد، آنچه بیشتر مورد تحلیل قرار می‌گیرد، فرصت‌هایی است که در دوران پساتحریم در اختیار اقتصاد ایران قرار گرفته است.حوزه‌های مختلف سیاست، تجارت و... تحت تاثیر شرایط پساتحریم در آستانه تحول قرار دارند. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در شرایط پساتحریم تغییرات بسیاری را تجربه کند بخش گردشگری ایران است.

اگرچه بنا بر آمارها، صنعت گردشگری و جذب گردشگر ایران در شرایط تحریم به طور کامل قطع نشده بود اما تعداد گردشگرانی که به سمت ایران روانه می‌شدند، کاهشی قابل توجه داشت. اکنون انتظار می‌رود تعداد گردشگران این کشور افزایش محسوسی داشته باشد.

انتظارها تحقق می‌یابند؟

نشریه دیلی‌میل در گزارشی به بررسی نظر دولتمردان ایران درخصوص به راه افتادن سونامی گردشگری در این کشور پرداخته است. بنا بر این گزارش، ایران تنوع بسیار زیادی برای جذب مخاطبان بین‌المللی از هر قشر و مسلکی دارد. وجود بناهای تاریخی در دو شهر مشهور شیراز و اصفهان، زیبایی‌های شهرهای شمالی ایران، صنایع دستی، غذاهای محلی، آداب و رسوم و سنن شهرهای مختلف این کشور، امتیاز مثبتی است که می‌تواند گردشگرانی با ذائقه‌های گوناگون را به خود جلب کند.

حتی تهران، پایتخت ایران با وجود مدرن بودن، دارای جاذبه‌های گردشگری قابل توجهی است. با این وجود ایران برای جلب نظر حداکثری گردشگران، نیاز به اعتمادسازی تبلیغاتی دارد. تبلیغاتی که برخی ابهام‌ها در خصوص امنیت و آرامش گردشگران را از میان ببرد.

پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی به نقل از آسوشیتدپرس می‌نویسد: اگرچه ایالات متحده همچنان بر برخی مواضع پیشین ایستادگی کرده و تمام موانع روابط با ایران را از میان برنداشته است اما به نظر می‌رسد ایران در شرایط بسیار مطلوبی برای جلب نظر گردشگران خارجی قرار گرفته و سفر به این کشور مخاطبان بسیاری خواهد داشت.

توسعه زیرساخت‌ها و افزایش آمار گردشگران

نشریه تلگراف در گزارشی تخمین زده در دوران پساتحریم، ایران سالانه تا 20 میلیون گردشگر را در خود جای خواهد داد. ایران از یک سو با داشتن امکانات مدرن تفریحی مثل پیست‌های اسکی و نقاط گردشگری به روز و از سوی دیگر با داشتن ابنیه و آثار متعدد تاریخی و البته تنوع آب و هوایی، مقصدی جذاب برای گردشگران خواهد بود. اما ایران برای جذب گردشگران به توسعه برخی زیرساخت‌ها نیاز دارد:

*افزایش تعداد هتل‌ها و اقامتگاه‌های بین‌المللی و مطابق با استانداردهای جهانی

*تاسیس بانک‌های بین‌المللی با حساب‌های ارزی مطمئن برای حذف موانع مادی گردشگران در طول سفر

*توسعه همکاری با آژانس‌های بین‌المللی مسافرتی و تاسیس شعب معتبر این آژانس‌ها در داخل کشور

*حل مشکلات اخذ ویزا برای گردشگران کشورهایی چون ایالات متحده و بریتانیا

دیوید مک‌گیسن، مدیر یک شرکت خدمات مسافرتی در لندن می‌گوید: مدتی است که تعداد علاقه‌مندان به سفر به ایران بیشتر شده و پیش‌بینی من این است که نرخ این افراد تا چند ماه آینده افزون‌تر شود اما برخی مشکلات در سیستم بانکی و اخذ ویزا باعث می‌شود سفر گردشگران با تعلیق و تاخیر رو‌به‌رو شود. 

راکائول مارتین، گردشگر بریتانیایی که اخیرا به ایران سفر کرده نیز می‌گوید: سفر به ایران واقعا شگفت‌انگیز بود و هیچ تطابقی با ذهنیت منفی اغلب غربی‌ها نداشت اما گذشته از زیبایی‌های این کشور، مشکلی که من به‌عنوان گردشگر با آن روبه‌رو بودم، اعتبار نداشتن کارت‌های بانکی من در این کشور و نیاز به پرداخت پول نقد در خرید‌های مختلف بود. اگر قرار باشد باز هم به دیدن شاهکار‌های معماری اصفهان و شیراز بروم، ترجیح می‌دهم بتوانم از سیستم بانکی استفاده کنم.

امتیازات منطقه‌ای منحصر به فرد

در طول ماه‌های پیش و پس از تحریم، خبرگزاری سی‌ان‌ان، چندین بار مقالاتی در خصوص گردشگری ایران در شرایط لغو تحریم منتشر کرد، نکته جالب رویکرد نسبتا مثبت و خوش‌بینانه این خبرگزاری به توسعه گردشگری در شرایط پساتحریم است. برای مثال در گزارشی با عنوان «چرا ایران برای گذراندن تعطیلات گزینه مناسبی است؟» به جذابیت‌های گردشگری ایران شامل تخت جمشید، مسجد شیخ لطف‌الله، چهل ستون و... پرداخته شده و چنین استنباط می‌شود که ایران کشوری جذاب برای هر گردشگر مشکل‌پسندی خواهد بود.

همچنین با وجود هشدارهای وزارت خارجه آمریکا و بریتانیا به گردشگران برای بازدید از کشورهایی چون ایران، گردشگران چندان واهمه‌ای از حضور در این کشورها ندارند و لغو تحریم‌ها، حس اعتماد برای سفر به ایران را در بسیاری از افراد تشدید کرده است.  بنا بر گزارش گاردین، ایران در بین همسایگانش، وضعیت تاریخی و آب و هوایی منحصر به فردی دارد که می‌تواند نه فقط در سطح جهان بلکه در سطح منطقه نیز تعداد گردشگران را افزایش دهد. وجود بارگاه امام هشتم شیعیان جهان در شهر مذهبی مشهد و وجود پیست‌های اسکی، دریا و شهرهای خوش آب و هوا برای گردشگرانی از کشورهای همسایه ایران نیز بسیار جالب توجه خواهد بود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/e8ZJ2rpf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه