جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
هویت تابعی از عادت است

نگاهی به کتاب عادت های اتمی

4 سال پیش ( 1398/6/26 )
پدیدآورنده : جیمز کلیر   پدیدآورنده : هوشمند دهقان  

کتاب عادت های اتمی راهکاری ساده و آسان برای ایجاد عادت های خوب و ترک عادت های بد است. این کتاب از سری کتاب های حوزه کسب و کار نشر هورمزد و پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و آمازون است.

مولف معتقد است علی رغم اینکه هدف گذاری خوب است اما هدف گذاری موجب رشد و پیشرفت نمی شود زیرا همه آدم ها هدف دارند اما آنچه که باعث می شود تا فرد از یک موقعیت معمولی به وضعیت عالی برسد تغییر عادت هاست و این امر یک باره اتفاق نمی افتاد بلکه آرام آرام شکل می گیرد.

کتاب عادت های اتمی

به همین منظور می گوید: هدف نتیجه ای است که می خواهید به آن برسید، اما سیستم فرآیندی است که شما را به نتیجه رهنمون می سازد. براساس نظر مولف کتاب عادت های اتمی برای رسیدن به موقعیت عالی باید روی سیستم تمرکز کرد و طبق این روش کسانی که دارای سیستم منظمی هستند یعنی همواره در مدار حرکت قرار دارند، اما کسانی که هدف گذاری می کنند به نقطه پیروزی فکر می کنند. به عبارتی منظور از عادت اتمی، تغییری کوچک دستاوردی جزئی و پیشرفت یک درصدی است.

جیمز کلیر، یکی از استادن بزرگ و پیشرو در زمینه شکل گیری عادت و یا تغییرات آنهاست. در این کتاب، مولف با استفاده از نظریه های علوم روانشناسی و بیولوژی راهکاری ساده و کاربردی برای تغییرات بزرگ ارائه می کند که اجرای آنها می تواند ثمرات درخشانی برای زندگی و کسب و کار افراد داشته باشد.

کتاب عادت های اتمی با ترجمه هوشمند دهقان شامل شش بخش و بیست فصل است. مولف در هر بخش توضیحاتی درباره چگونگی تغییر عادت ها بیان می کند. در بخش اول تمرکز روی چرایی و چگونگی تغییر است. چرا تغییرات کوچک تفاوت چشمگیری ایجاد می کند؟ در واقع این بخش خواننده را به یاد کتاب اثر مرکب دارن هاردی می اندازد و این سخن اینیشتین که اثر مرکب هشتمین شگفتی جهان است. اگر در هر زمینه ای تغییرات کوچک اما پیوسته ای را صورت دهیم شاهد اتفاق های بزرگ و مثبت در زندگی خواهیم بود. در بخش ششم و پایانی کتاب نیز کلیر مباحثی را مطرح می کند که می تواند یک آدم موفق را به یک آدم فوق العاده تبدیل کند و اینکه طبق قانون گلدی لاکس چطور در زندگی و کار باانگیزه بمانیم. زیرا انگیزه عامل مهمی در موفقیت است و زمانی کسل می شویم و انگیزه را از دست می دهیم که عادت ها لذت بخش نباشند به قول ماکیاولی آدمیان به قدری تنوع طلبند که همان قدر که خواهان تغییر افراد ناکارآمد هستند طالب تغییر افراد کارآمد نیز هستند.

ساختار اصلی کتاب عادت های اتمی بر مدل چهار قدمی عادت، محرک، اشتیاق، پاسخ و پاداش است. طبعا همه ما می دانیم که رفتارهای آدمی همواره در حال تغییر و تبدیل از یک موقعیت به موقعیت دیگر است ولی مولف معتقد است که ما در این کتاب از حقایق حرف می زنیم که غیرقابل تغییر است، چراکه از رفتارهای بنیادی انسان حرف می زند. یعنی از اصول و ایده هایی که فرد می تواند بر پایه آن زندگی و کسب و کار خود را شکل دهد.

کتاب عادت های اتمی به خواننده یاد می دهد که دیگرگونه شدن یک شبه اتفاق نمی افتاد و اگر شما خواهان تغییر در رفتارهای زندگی و یا کسب و کار خود هستید باید گام به گام عمل کنید تا به نتایج درخشانی برسید، بنابراین همه کسانی که به دنبال سلامت، ثروت و یا ارتباطات خوب و خوشبختی هستند یک باره نمی توانند به آن دست یابند بلکه باید طبق یک سیستم عامل قوی درونی، آرام آرم این تغییرات را در خود نهادینه کنند.

کتاب عادت های اتمی به ما یاد می دهد که با فراگیری عادت های کوچک هر روز یک درصد بهتر شویم. هر روز یک درصد بهتر شدن، معادل سالی 37 برابر بهتر شدن است! به قول جیمز کلیر نویسنده کتاب عادت های اتمی، همین رفتارها و عادت های کوچک است که تعیین می کند 5 سال بعد کجا هستیم و چقدر موفق شده ایم یا شکست خورده ایم!

با خواندن کتاب عادت های اتمی فصلی تازه در زندگی آدمی شروع می شود که می تواند راهی به سوی بهتر شدن و تازه شدن باشد. اگر به فکر سلامتی هستید و فرضا می خواهید وزن خود را کاهش دهید بهترین کار یادگیری اصول و قواعد تغییر عادت از نظر جیمز کلیر است که گام به گام عمل کنید. یعنی اگر با چای یا قهوه، شیرینی رولت میل می کنید باید این عادت بد را برای سلامتی تغییر دهید. اگر پول درمی آورید اما نمی توانید پول نگه دارید باید عادت بد خرج کردن را در خود تغییر دهید، اما نمی توانید از همین امروز تصمیم بگیرید که فرضا دیگر به رستوران های لوکس نروید و یا برای تفریحات غیرسالم هزینه نکنید بلکه باید این عادت را آرام آرام تغییر دهید، بنابراین باید برای عادت های جدید و ترک عادت های بد قدیم وقت بگذاریم و با صبر تغییرات کوچکی را هر روز در خود به وجود بیاوریم تا شاهد نتایج چشمگیر باشیم.

اگر ما یاد بگیریم که چگونه این تغییرات را در جهت روند مثبت زندگی به کار گیریم می توانیم شاهد تحولات مثبت در سلامتی و ثروت و خوشبختی و روابط سالم باشیم. کافی است شما هر روز یک رفتار خوب از همسرتان را در دفتری یادداشت کنید. شما در پایان ماه 30 نکته خوب از رفتار همسرتان را یادداشت کردید همین مساله می تواند نگاه شما را به زندگی و همسرتان تغییر دهد و عشق شما را به هم بیشتر کند. اگر روزی 10صفحه کتاب بخوانید در پایان یک ماه 300 صفحه کتاب خواندید و در سال حدود 3600 صفحه مطالعه کردید که این مطالعه تاثیر مثبتی بر زندگی و کار شما دارد.

کتاب عادت های اتمی اثر جیمز کلیر با ترجمه ساده و روان هوشمند دهقان که از سوی نشر تخصصی هورمزد منتشر شده، یک کتاب کاربردی است و راهنمای خوبی برای کسانی است که مایلند با ایجاد تغییرات کوچک در زندگی و کسب و کار به نتایج بزرگی برسند.

محمدرضا محمدی*

برچسب ها : اخبار کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TOf7RuEz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه