هت تریک بویینگ در سقوط - فرصت امروز

جمعه, 20 دی 1398 - 19:00

روایت های ضد و نقیض درباره سقوط هواپیمای «بویینگ 737» افکار عمومی را مبهوت کرده است

هفته گذشته در حافظه تاریخی ایران و جهان، هفته ویژه ای بود. هفته ای که ابتدا با شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده قدس سپاه پاسداران ایران و ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده الحشد الشعبی در فرودگاه بغداد، آغاز شد و سپس به پاسخ موشکی سپاه به مواضع آمریکا در عراق منتهی شد. همچنین تشییع پرشکوه پیکر سردار سلیمانی در شهرهای اهواز، مشهد، تهران و جان باختن بیش از 50 نفر بر اثر ازدحام جمعیت در کرمان، سقوط هواپیمای «بویینگ 737» در حوالی شاهدشهر و واژگونی اتوبوس مسافربری تهران-گنبد در جاده فیروزکوه؛ دومینوی حوادثی که پشت سر هم اتفاق افتادند و افکار عمومی را مات و مبهوت کردند.

سقوط هواپیمای بویینگ 737

آنچه در صبح چهارشنبه اتفاق افتاد

صبح چهارشنبه گذشته، در حالی که افکار عمومی جهان تحت تاثیر حمله موشكي ايران به مواضع نظامي آمريكا در عراق بودند، يك فروند هواپيماي مسافربري اوكرايني در ایران سقوط کرد و تمامی سرنشینانش کشته شدند. سقوط هواپیمای «بویینگ 737» دست کم در این دو سه روز، توجه افکار عمومی جهان را به خاورمیانه و قلب تپنده منطقه یعنی ایران متمرکز کرده است. البته آنچه افکار عمومی را در رابطه با سقوط این هواپیمای مسافربری حسابی گیج و مبهوت کرده است، روایت های ضدونقیضی است که درباره علت این سقوط در رسانه های غربی اشاره شده است. از سوی دیگر، با سقوط هواپیمای«بویینگ 737» حالا نام بویینگ بیش از پیش در حافظه جهان با سقوط عجین شده است.

هواپیمای «بویینگ 737» که به نام «بچه بویینگ» نیز شناخته می شود، یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر و تک راهرو است که در نسل های مختلف، ساخته و عرضه شده است. این سومین سقوطی است که هواپیمای بویینگ 737 در چند سال گذشته متحمل شده و از آن می توان به «هت تریک بویینگ در سقوط» تعبیر کرد.

ساعت 6 و 12 دقیقه صبح چهارشنبه بود که یک فروند هواپیمای بویینگ متعلق به «شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال» از فرودگاه امام خمینی به مقصد کی یف از زمین برخاست. با اینکه این پرواز قرار بود ساعت 5 و 15 دقیقه انجام شود، اما تاخیر باعث شد تا هواپیمای بویینگ در ساعت 6 و 12 دقیقه در آسمان تهران به پرواز درآید، اما هنوز چند دقیقه ای از برخاستن هواپیمای بویینگ از فرودگاه امام خميني تهران نگذشت که به یک باره هواپيماي«بویینگ 737» در ساعت 6 و 18 دقیقه در آسمان آتش گرفت و حوالي شاهدشهر شهريار سقوط كرد؛ حادثه اي كه متاسفانه منجر به كشته شدن تمامي سرنشینان این پرواز شد. تنها سه دقیقه از برخاستن هواپیما از فرودگاه گذشته بود که موتور هواپیما آتش گرفت و خلبان تصمیم گرفت تا به سمت فرودگاه بازگردد. این موضوع را شاهدان عینی می گویند که حادثه تلخ سقوط بویینگ را از نزدیک دیده اند.

6 دقیقه مرگبار؛ از تیک آف تا سقوط

از زمان تیک آف هواپیمای «بویینگ 737» از فرودگاه امام تا سقوط در حوالی شاهدشهر تنها شش دقیقه طول کشید و 176 سرنشین بویینگ طی این شش دقیقه زندگی شان را از دست دادند. البته همانطور که شاهدان عینی ماجرا می گویند، آمار این فاجعه هولناک بدون تردید بیشتر می شد اگر خلبان هواپیما تغییر مسیر نمی داد و این پرنده غول پیکر آهنی در محدوده مسکونی سقوط می کرد. تمام اهالی شاهدشهر و خلج آباد معتقدند که اگر اقدام به موقع خلبان نبود، مطمئنا حادثه ناگواری برای اهالی منطقه رخ می داد.

این هواپیما دارای 176 سرنشین شامل 9 خدمه و 167 مسافر بود که از این تعداد، 70نفر مرد، 81 زن، 15 کودک و یک نوزاد بودند. با اینکه بقایای اجساد مسافران جمع شده و به پزشکی قانونی تحویل شده است، اما هویت بیشتر آنها مشخص نیست و نیاز به آزمایش های پزشکی دارد. آنطور که مسئولان هواپیمایی ایران می گویند، با پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما، پروسه بررسی علت سقوط بویینگ 737 کلید خورده است.

در این میان، آتش گرفتن هواپیمای بویینگ در آسمان، موضوعی است که به کانون بحث ها و گمانه زنی ها تبدیل شده است. این اتفاق باعث شد تا از اولین ساعات سقوط هواپیما، بازار شايعات به راه بیفتد و درحالی که روایت رسمی از جانب دولتمردان ایرانی، دليل سقوط هواپيما را نقص فني عنوان مي كرد، روایت های غیررسمی از جانب رسانه های غربی، سقوط هواپيمای «بویینگ 737» را نتيجه يك حمله موشکی یا تروريستي عنوان كردند.

سناریوی حمله موشکی در برابر نقص فنی

این رسانه ها درحالی با گمانه زنی های شتاب زده، سناریوی سقوط را از نقص فنی به حمله موشکی تغییر دادند که هواپیمای «بویینگ 737» در چند سال گذشته، سقوط های دیگری نیز داشت و این سومین سقوط در کارنامه این هواپیما بوده است. نخستین سقوط مربوط به ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ و متعلق به شرکت هواپیمایی لایِن ایر مالزی بود که از فرودگاه سوکرانو در جاکارتا به فرودگاه دیپاتی امیر در بنگلادش عازم بود، اما ۱۳ دقیقه پس از تیک آف، در دریای جاوای اندونزی سقوط کرد و ۱۸۹ مسافر آن جان باختند. دومین سقوط نیز در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۱۹ رخ داد که این هواپیما از فرودگاه آدیس آبابا در پایتخت اتیوپی عازم نایروبی پایتخت کنیا بود که شش دقیقه پس از بلندشدن، در شهر بیشوفوی اتیوپی سقوط کرده و ۱۵۷ مسافر آن در دم جان باختند. هرچه هست، روایت رسانه های غربی از حادثه سقوط «بویینگ 737» موجب شده تا توجه افکار عمومی جهان از پاسخ موشکی سپاه به مواضع آمریکا در عراق کاملا منحرف شود.

ارتباط با نویسنده: [email protected]

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی