چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

همه چیز درباره مدیریت پروژه

9 سال پیش ( 1393/8/17 )
 

در حالی‌که ظهور ریشه‌های اولیه مدیریت پروژه به یک قرن پیش بازمی‌گردد، اما تنها چند دهه است که این نوع مدیریت سری میان سرهای مدیریت‌های گوناگون درآورده است. این نوع مدیریت اکنون آن‌قدر در میان کسب‌و‌کارها ریشه دوانده که اکنون به یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های کسب‌و‌کار تبدیل شده است. 

مدیریت پروژه چیست؟ 

مدیریت پروژه دانش سازماندهی اجزای یک پروژه است. در واقع به فرآیند یا فعالیت‌ها در راستای برنامه‌ریزی، ‌سازماندهی، انگیزه آفرینی و کنترل منابع مدیریت پروژه گفته می‌شود. فرقی نمی‌کند پروژه تولید یک محصول جدید، راه‌اندازی خدمات تازه، کمپین بازاریابی یا حتی برگزاری مراسم عروسی باشد. ذات پروژه موقتی و غیردائم است.

یعنی در یک زمان شروع می شود و در زمانی مشخص به پایان می‌رسد. به همین دلیل مدیریت اجزا در آن بسیار مهم است. برای یک پروژه به منابعی چون نیروی انسانی، منابع مالی، مواد اولیه و زمان نیاز است. کنار هم قرار گرفتن همه اینها نیاز به مدیریت شان را بیشتر می‌کند. 

مدیریت پروژه از کجا آمد؟ 

تا سال 1900 پروژه‌های مهندسی عمران را معماران، مهندسان و ساختمان سازان حرفه‌ای خلاق و نوآور به‌صورت شخصی مدیریت می‌کردند. در دهه 1950 بود که سازمان‌ها شروع به استفاده سیستماتیک از ابزارها و تکنیک‌های مدیریت پروژه در پروژه‌های پیچیده مهندسی کردند. 

مبانی مدیریت پروژه

بدون توجه به اینکه پروژه در چه رشته یا زمینه‌ای باشد، مدیریت پروژه اساسا از یک الگوی مشخص پیروی می‌کند: 

• تعریف

در این بخش مدیر پروژه تعریف می‌کند که از پروژه چه می‌خواهد و انتظار دارد عوامل درگیر در پروژه چه دستاوردی داشته باشند. 

• برنامه‌ریزی

در این مرحله تمام فعالیت‌های پروژه تعریف می‌شود و مدیر پروژه وظایف تمام افراد، چگونگی ارتباط آنها با افراد، مدت زمان لازم برای انجام وظایف و مهلت پایانی هر یک را فهرست می‌کند. 

• اجرا

تشکیل تیم یا گروهی که موظف به اجرای پروژه هستند کاری است که در این مرحله انجام می‌شود.

• کنترل

در این مرحله مدیر پروژه برنامه‌های پروژه را طوری که منعکس‌کننده زمان واقعی صرف شده برای هر وظیفه باشد، به‌روز‌رسانی می‌کند. 

• پایان 

در این مرحله تمام اعضای تیم، صاحبان کسب‌و‌کار، صاحب نفع و هر کسی که به نوعی در پروژه سهم دارد دور هم جمع می‌شوند و نتایج نهایی را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

برچسب ها : کافه مدیران
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/04UbVHzv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
کاظم :
9 سال پیش
سلام ایا سهام پروژه در بازار خرید فروش می شود تشکر
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه