چهارشنبه, ۲۶ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Wed, 17 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز
2 فاینانس حاصل عملکرد 10 ساله

پول‌هایی که به راه‌آهن نمی‌رسند

9 سال پیش ( 1394/10/22 )
پدیدآورنده : جواد هاشمی  

اگر راه‌آهن، دولت یازدهم را با امیدواری بسیار و بالا رفتن سرعت اجرای طرح‌های نیمه‌تمام آغاز کرده بود، حالا با گذشت بیش از نیمی از عمر دولت روحانی به نظر می‌رسد صنعتی که بنا بود یادگار این دولت باشد نیز تحت تاثیر معذوریت‌های مالی دولت قرار گرفته و شاید در رسیدن به اهدافش باید قدری تجدید نظر کند. حمل‌و‌نقل ریل‌محور که امروز به دلیل ارزانی و امنیت بالا در کشورهای توسعه‌یافته جهان حرف نخست را حتی برای سفرهای بین‌المللی می‌زند با آغاز به کار دولت یازدهم در ایران نیز به شکلی خاص مدنظر قرار گرفت. 

تاکیدات دائمی مقام معظم رهبری بر لزوم توسعه راه‌آهن حتی در بندهای سیاست‌های ابلاغی ایشان در برنامه پنجم توسعه نیز آمده و البته نگاه جدی وزیر راه و شهرسازی به اجرای برنامه‌های جدید در حمل‌و‌نقل ریلی ایران، قطار را در برنامه‌های توسعه‌ای کشور به جایگاهی بالا رسانده است. طراحی مسیرهای جدید ریلی، گسترش قطارهای حومه‌ای، دوخطه و چهارخطه کردن مسیرهای اصلی و البته وارد کردن فناوری‌های جدید به این عرصه مانند برقی‌سازی خطوط و قطارهای سریع‌السیر بخشی از این ماجراجویی جدید ریلی ایران را می‌سازد. 

5689659509579546469469468345834546469

با رسیدن به یک همگرایی فکری مناسب بین مجلس و دولت در اهتمام ورزیدن به تکمیل طرح‌های ریلی، تنها و شاید مهم‌ترین عامل برای اجرایی کردن این طرح‌ها تامین منابع مالی مناسب برای آنها بود؛ موضوعی که به نظر می‌رسد با آب رفتن درآمدهای دولت در ماه‌های گذشته لزوم اندیشیدن به چاره‌ای مناسب برای آن جدی‌تر از هر زمان دیگری است. در شرایطی که نمی‌توان انتظار داشت دولت به‌رغم هزینه‌های گزاف خود کمک‌های زیادی به راه‌آهن کند و در ماه‌های گذشته حتی دادن سهم راه‌آهن از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز مقدور نبوده شاید تنها و البته بهترین راهبرد در کنار فعال کردن سرمایه‌گذاران داخلی، جذب منابع مالی از کشورهای خارجی باشد. 

در این بین بالا بودن هزینه‌های ورود به یک طرح ریلی بزرگ باعث شده بسیاری از کشورها ارائه فاینانس به راه‌آهن ایران را ترجیح دهند؛ موضوعی که هرچند می‌تواند در پروژه‌های بزرگ گره‌گشا باشد اما شرط ابتدایی آن عملیاتی شدن پیشنهاداتی است که کشورهای خارجی ارائه کرده‌اند و عملیاتی نشده است. هرچند فعال بودن طرح‌های کلان زیربنایی در ایران بسیاری از کشورهای خارجی را بر آن داشته که با حضور در کشور طرح‌ها را از نزدیک رصد کرده و پیشنهادات‌شان را ارائه کنند اما صحبت‌های اخیر مدیرعامل شرکت راه‌آهن نشان می‌دهد اوضاع پیچیده‌تر از چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسیده. پورسید آقایی به ایلنا گفته «تاکنون با قرارداد 4‌میلیون یورویی برای پروژه خط سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان موافقت شده و پیشنهاد 2 میلیارد دلاری پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد هم در صف فاینانس‌ها قرار دارد و تنها دو فاینانس چینی در چند سال اخیر سهم پروژه‌های ریلی از فاینانس‌ها بوده است». 

هرچند معاون آخوندی گفته که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به سمت تامین خط اعتباری و فاینانس تمایل دارند و در این رابطه نیز مذاکرات در جریان است اما شاید دو فاینانس در طول یک دوره 10ساله برای عرصه‌ای که تعداد طرح‌های نیمه‌تمامش شاید از چند برنامه نیز عبور کند قدری نگران‌کننده است.

تحریم مانع اصلی رسیدن فاینانس

در بین عوامل مختلفی که بر شکل‌گیری این آمار ناامید‌کننده نقش داشته‌اند یک کارشناس اقتصادی فشار تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی را اصلی‌ترین عامل موثر در این زمینه به حساب می‌آورد. علیرضا پورفرج در گفت‌وگو با «فرصت امروز» با بیان اینکه کشوری که امکان انتقال پول نداشته باشد نمی‌تواند از فاینانس نیز بهره‌مند شود، ‌اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته بانک مرکزی ما برای انجام کوچک‌ترین نقل و انتقالی نیز با مشکلات جدی مواجه بود و طبیعی است که این فشارها خود را در دیگر عرصه‌ها نیز نشان دهند و در این بین جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس نیز در همین چارچوب جای می‌گیرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد تغییر جدی در این روند، تاکید کرد: با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای باردیگر دروازه‌های اقتصادی جهان به روی ما باز می‌شود و وقتی سرمایه‌گذاران تهدید نشوند قطعا از طرح‌های قابل توجه ایران استقبال می‌کنند.

پورفرج اضافه کرد: ‌اگر ما از فضای پس از تحریم به‌درستی استفاده کرده و با مدیریتی مناسب اقتصاد کشور و سرمایه‌گذاران فعال در آن را برای رسیدن به اهداف کلان بسیج کنیم قطعا اقتصاد ایران جهشی مناسب خواهد داشت. همان‌طور که در اتفاقات روزهای گذشته نیز دیدیم عربستان سعودی با این تلقی که قطع روابط به سیاست و اقتصاد ایران ضربه می‌زند وارد شد اما نتوانست به دلیل بهبود جایگاه بین‌المللی کشور راه به جایی ببرد. در آینده نیز اگر ما اشتباهات راهبردی نداشته باشیم می‌توان افقی روشن برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و فاینانس را پیش‌بینی کرد.

مذاکرات گسترده ایران با کشورهای خارجی به‌خصوص اروپایی‌ها این امید را به وجود آورده که در چارچوب اهداف بلندمدت کشور، راه‌آهن به روزهای خوش خود نزدیک شود. هرچند شاید آنچه مدیرعامل راه‌آهن را نیز نگران کرده، دشواری تبدیل کردن این مذاکرات به قراردادهای نهایی و البته رساندن پول به طرح‌های ریلی کشور است. راه‌آهن در رأس اهداف توسعه‌ای حمل‌و‌نقل کشور قرار دارد و برای رساندن آن به اهداف و برنامه‌هایی که قوانین بالادستی در نظر گرفته شاید رساندن پول اصلی‌ترین نیاز و اولویت باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MkAs6TWq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
شماره 2845 روزنامه فرصت امروز قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۲۵ آذر ۱۴۰۴ «خروج مدیرعامل» در Star Entertainment: وقتی بازسازی سخت تر از چیزی است که روی کاغذ دیده می شود پیشنهاد ۶ میلیارد دلاری «کیمریج» برای Ascent Resources: بازگشت اشتهای خرید در گاز شیل «رویای ۷.۴ میلیارد دلاری» در آمریکا: پالایشگاه مواد معدنی حیاتی با حمایت واشنگتن سیتی و بانک Banamex: فروش ۲۵٪ به یک میلیاردر مکزیکی و پیامش برای بازارهای نوظهور «نزدک ۲۴ ساعته» در راه است: انقلاب آرامی که مدل کسب وکار بورس ها را تغییر می دهد چه عواملی در تعیین قیمت ماشین دست دوم تاثیرگذار است؟ چرا دنیای سلامت به بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیاز دارد؟ «بایرن» در صف IPO هنگ کنگ: داستان جنگ تراشه ها و فرصت های استارتاپی چین قیمت خودرو در چهارمین روز هفته سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت دلار امروز بازار آزاد سه شنبه ۲۵ آذر در کانال ۱۲۹ هزار تومان بانک مرکزی ژاپن به نرخ بهره ۳۰ ساله برگشت: اثرش روی کسب وکارها چیست؟ قیمت طلا و سکه امروز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ شاخص کل بازار بورس سوار بر مدار صعودی
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانه
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d