پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

سال 2020 برای صنعت خرده فروشی همراه با سختی ‎های بسیار زیادی بود. اغلب خرده فروشی های حضوری در طول این سال دست ‎کم برای مدت زمانی محدود تعطیل شدند. اکنون نیز پس از بازگشایی خرده فروشی های حضوری بحران عدم اطمینان مشتریان برای حضور در فروشگاه‎ ها همچنان پابرجاست. البته در این میان نوآوری کارآفرینان و برندهای فعال در عرصه خرده فروشی مانع توسعه و تحول این حوزه نشده است. 

اگر فقط یک نکته مهم در زمینه تحول صنعت خرده فروشی در سال 2020 قابل توجه باشد، وضعیت تغییر نحوه فعالیت خرده فروشی ها در زمینه بازاریابی و فروش باید مدنظر قرار گیرد. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از ترندها و پیش بینی های اساسی برای بازاریابی و خرده فروشی در سال 2021 خواهد بود. این امر به کارآفرینان و مدیران ارشد خرده فروشی ها در سال 2021 کمک شایانی خواهد کرد. 

ترندهای بازاریابی و خرده فروشی در سال 2021

مرز نامشخص میان خرده فروشی آنلاین و آفلاین

آمازون پنج سال پیش نسبت به توسعه محصولات عرضه شده در فروشگاه اش اقدام کرد. بر این اساس بسیاری از محصولات موردنیاز در عرصه ساخت و ساز نیز در آمازون عرضه شدند. این امر یکی از نوآوری‎ های عجیب آمازون در عرصه فروش آنلاین بود. شاید یک دهه پیش کمتر کسی تصوری از خرید آنلاین لوازم و کالاهای موردنیاز برای ساخت و ساز به صورت آنلاین داشت. این امر در طول یک دهه اخیر به طور قابل ملاحظه ای از سوی کارآفرینان مورد توجه قرار گرفته است. امروزه بسیاری از مهندسان برای خرید ابزارهای موردنیازشان به سراغ آمازون می ‎روند. نتیجه این امر نامشخص شدن مرز میان خرده فروشی آنلاین و آفلاین است. 

مطلب مرتبط: 5 ترند بازاریابی دیجیتال که امسال شاهد آن خواهیم بود

عرصه خرده فروشی در طول سال های اخیر به طور مداوم میان بخش آنلاین و آفلاین تقسیم می شد. امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا حتی خرده فروشی های حضوری نیز اقدام به راه اندازی سایت رسمی کرده‎اند. این امر به معنای افزایش رقابت در عرصه خرده فروشی آنلاین خواهد بود بنابراین حتی برندهای فعال در زمینه خرده فروشی آفلاین نیز نیم نگاهی به حوزه آنلاین خواهند داشت. 

براساس گزارش موسسه فوربس، 50 درصد از مشتریان خرده فروشی های حضوری در طول یک سال اخیر اقدام به خرید آنلاین کرده اند. نکته جالب اینکه 82 درصد از مشتریان وفادار خرده فروشی های سنتی انتظار بالایی از برند مورد علاقه ‎شان برای حضور در عرصه خرده فروشی آنلاین دارند بنابراین یکی از ترندهای اساسی در سال آینده حضور خرده فروشی ها در فضای کسب و کار آنلاین خواهد بود. 

عرصه بازاریابی نیز در طول یک سال اخیر به طور قابل ملاحظه ای تحول پیدا کرده است. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بوده‎ اند. این امر یک تغییر مهم در مقایسه با سال های قبل داشته است. اکنون بسیاری از برندها دیگر توانایی استفاده از مزیت ‎های بازاریابی محیطی را ندارند بنابراین بیش از هر زمان دیگری به بازاریابی آنلاین وابسته می ‎شوند. امروز بازاریابی دیگر به صورت محدود صورت نمی‎ گیرد. برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از شیوه های مختلف و متعددی استفاده می ‎کنند، با این حساب عصر سرمایه گذاری بر روی شیوه های تکراری بازاریابی به سر رسیده است. 

تنوع گزینه ‎های پرداخت

شیوه های پرداخت در زمینه خرده فروشی همیشه نقش مهمی ایفا کرده است. نحوه پرداخت هزینه خرید از سوی مشتریان در طول دو دهه اخیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. شاید در اواخر دهه 90 میلادی بسیاری از مشتریان به صورت وجه نقد اقدام به خرید می ‎کردند، اما اکنون مشاهده رد و بدل شدن پول نقد در میان مشتریان و صندوقدارهای خرده فروشی ها امری نادر است. همچنین خرده فروشی های آنلاین نیز به طور وسیعی نسبت به راه اندازی درگاه های پرداخت اختصاصی‎ شان اقدام کرده ‎اند. 

برخی از فروشگاه‎ های آنلاین مانند گوگل پلی و اپل استور در طول سال 2020 با چالش های متعددی مواجه بوده ‎اند. یکی از این چالش ها مربوط به مسئله اپیک گیمز بود. بازی فورتنایت مورد علاقه دامنه وسیعی از کاربران است. اپیک گیمز به عنوان توسعه ‎دهنده این بازی در اقدامی جنجالی درگاه پرداخت اختصاصی بازی ‎اش را رونمایی کرد. این امر به معنای عدم پرداخت سهم گوگل و اپل در فرآیند خرید درون برنامه ای کاربران از این بازی است. واکنش گوگل و اپل حذف کامل اپ فورتنایت از استور و گوشی ‎های کاربران‎ شان بود. 

شیوه های پرداخت در طول سال 2021 باید تغییر قابل ملاحظه ای پیدا کند. بسیاری از برندها دیگر تمایلی به پیروی از شیوه های قبلی ندارند بنابراین استورهایی نظیر گوگل پلی و اپل استور در طول سال آینده چالش های بسیار زیادی را تجربه خواهند کرد. 

استفاده از ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه خرید آنلاین یکی از ترندهای مهم برای خرده فروشی ها محسوب می ‎شود. ارزهای دیجیتال یا رمزارزها محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران دارد. خرده فروشی ها باید هرچه بیشتر نسبت به استفاده از گزینه‎ های پرداخت براساس پشتیبانی از ارزهای دیجیتال اقدام نمایند. 

اهمیت روزافزون جست و جوی صوتی

جست و جوی صوتی در طول سال های اخیر بدل به گزینه ‎ای جذاب برای برندها شده است. بسیاری از کسب و کارها در طول سال های اخیر به طور گسترده ‎ای مدیریت سئو و بازاریابی براساس جست و جوی صوتی را مدنظر قرار داده ‎اند. براساس گزارس موسسه بیزینس اینسایدر در سال 2018 نزدیک به 27 درصد از کاربران از جست و جوی صوتی برای یافتن محتوای موردعلاقه‎ شان استفاده می‎ کردند. این مقدار در طول یک سال اخیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. کاربران دیگر حوصله جست و جو به شیوه های سنتی را ندارند. 

بازاریاب ها در طول بی ‎توجهی به جست و جوی صوتی شانس تاثیرگذاری بر روی دامنه وسیعی از کاربران را از دست خواهند داد بنابراین در طول سال آینده یکی از گزینه‎ های جذاب برای طراحی کمپین و تعامل با مخاطب هدف استفاده از جست و جوی صوتی خواهد بود. 

خرده فروشی های آنلاین باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به استفاده فراگیر از دستیارهای صوتی واکنش نشان دهند. وقتی کاربران از دستیار صوتی‎ شان تقاضای خرید یک محصول مانند «بشقاب ارزان» را می‎ کنند، دستیار موردنظر به اعتبار برندهای عرضه‎ کننده محصول موردنظر توجه نمی‎ کند بنابراین برندها نیاز به الگوهای بازاریابی متفاوتی برای تاثیرگذاری بر روی دستیارهای هوشمند نیاز خواهند داشت. 

امروزه بسیاری از کاربران برای یافتن خرده فروشی های محلی از جست و جوی صوتی استفاده می‎ کنند. این امر بدل به گزینه ‎ای جذاب برای کاربران شده است. دلیل این امر مواجهه با دامنه وسیعی ‎ای از نتایج در پی یک جست و جوی ساده است. 

چالش های اساسی در شبکه های اجتماعی

حضور در شبکه های اجتماعی در طول یک سال اخیر سخت‎ تر شده است. بسیاری از برندها دیگر توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شیوه های گذشته را ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. بازاریابی در طول سال آینده همراه با رقابت بسیار وسیعی خواهد بود. اگر کسب و کارها برای این نکته آمادگی لازم را نداشته باشند، به سرعت با شکست ‎های سنگین مواجه خواهند شد. 

حضور برندها در شبکه های اجتماعی نباید فقط در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس الگوهای بازاریابی صورت گیرد. امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند بنابراین برندها باید برخی از مسائل و دغدغه ‎های اجتماعی را در کمپین های بازاریابی شان بازنمایی کنند. در غیر این صورت به سرعت از چشم مخاطب هدف خواهند افتاد. بسیاری از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با ناکامی‎ های گسترده مواجه می‎ شوند. دلیل این امر تلاش صرف برای فروش است. 

مشتریان تمایلی برای خرید از برندهای بی ‎توجه به محیط اجتماعی ندارند. بنابراین موضع ‎گیری در قبال رویدادهای اجتماعی مختلف برای هر برندی حیاتی خواهد بود. شاید چنین موضع‎ گیری‎ هایی در ابتدا برای برندها دشوار باشد، اما با اندکی تمرین و تکرار بدل به راهکاری ساده برای برندها خواهد شد. 

توسعه خدمات اشتراکی

مشتریان در طول سال پیش روی تمایل بیشتری برای خرید آنلاین خواهند داشت. یکی از نکات مهم در این میان توسعه بازارهای اشتراکی است. استارت آپ هایی نظیر نتفلیکس و آمازون پرایم در طول سال ‎های اخیر توجه بسیار زیادی جلب کرده ‎اند. چنین حوزه‎ ای یکی از پرسودترین بازارهای ممکن را توسعه می‎ دهد بنابراین ظهور رقبای بزرگ برای استارت آپ های این حوزه امری طبیعی خواهد بود. 

والمارت یکی از برندهای فعال در زمینه خدمات اشتراکی ویدئو است. این برند در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به راه اندازی سرویسی مانند آمازون پرایم کرده است. اگرچه ایده اصلی این استارت آپ هنوز در مرحله آزمایش است، اما به خوبی بیانگر بازار پرسود این حوزه، حتی برای خرده فروشی های بزرگ، است. 

مطلب مرتبط: از ترند خرده فروشی بی دردسر چه می دانیم؟

بدون تردید سال 2021 تغییرات بسیار زیادی در مقایسه با دیگر سال ها پیش روی بازاریاب ها و خرده فروشی ها قرار می ‎دهد. آمادگی برای مقابله با این تغییرات مهمترین مسئله برای این صنعت خواهد بود. در غیر این صورت اتفاقات ناگوار سال 2020 برای برندها تکرار خواهد شد. 

منبع : clickz
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4OPwRtyO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه