شنبه, 01 تیر 1398 - 15:00

بررسی هفت گونه خرده فروشی با تمرکز بر روی کاهش دردسرهای خرید

برندها در حال افزایش دو برابری سرمایه گذاری شان بر روی تجربه خرید مشتریان هستند. در این زمینه دلایل منطقی بسیار محکمی پشتیبانی برندهاست. امرزه خرید محصولات مختلف بیش از هر زمان دیگری به فرآیندی شخصی و تعامل برانگیز بدل شده است. به این ترتیب هر روز اهمیت تعامل و مشارکت با خریدارها در فرآیند فروش محصولات بیشتر به چشم می آید. البته هنوز به رغم پیشرفت های چشم گیر در زمینه سهولت خرید، مشکلات خاص این فرآیند پایدار مانده است. به گزارش موسسه NCR، 73درصد از خریدارهای آمریکای شمالی بررسی گزینه های خرید مختلف و مقایسه آنها را عملی بی نهایت خسته کننده ارزیابی کرده اند. همچنین 20درصد از خریدارها در صورت مشاهده مقاله معرفی محصولات با ماهیت بسیار طولانی قید خرید آن محصول را خواهند زد.

امروزه خرده فروشی بی دردسر و ساده بدل به یک ترند بسیار مشهور و ضرورتی برای فروشگاه های خرده فروشی شده است. همانطور که از نام اصطلاح «خرده فروش بی دردسر» بر می آید، این فرآیند متوجه حذف دشواری های خرید از پیش روی مشتریان است. برندهایی نظیر هوم دیپوت و مکی سرمایه گذاری بسیار وسیعی در این حوزه انجام داده اند. به این ترتیب ترندهایی نظیر خرید بدون نیاز به ایستادن در صف پرداخت یا پرداخت سریع و بی دردسر از طریق اپ های موبایلی به لطف توجه خرده فروشی ها به تجربه بی دردسر خرید مشتریان توسعه یافته اند.

ترند خرده فروشی

گزارشی از سوی موسسه Global Data به بررسی هفت گونه از خریدهای بی دردسر پرداخته است. این به معنای امکان اخذ هفت روش متفاوت از سوی خرده فروشی های مختلف بسته به نوع کسب و کارشان است. در ادامه این مقاله به بررسی هر کدام از این هفت مورد خواهیم پرداخت.

1. ساده سازی دسترسی: در این الگو بر روی زمان میان ورود مشتری به فروشگاه و پرداخت هزینه خرید توجه می شود. این الگو خودش به دو زیرشاخه تقسیم می شود. نخست، شیوه های ساده سازی دسترسی خریدار به محصولات مورد نظرش در فروشگاه مان. دوم، شیوه های سرعت بخشی به فرآیند پرداخت هزینه خرید مشتریان. نمونه موفق این شیوه اپل استور است. در این فروشگاه کاربران امکان یافتن محصولات مورد نیازشان به ساده ترین شیوه و خرید سریع را دارند.

مطلب مرتبط: بازاریابی | هزاران مقاله روز بازاریابی را اینجا ببینید

2. گستردگی محصولات: در این شیوه بر روی فراهم سازی محصولات مختلف برای جلب رضایت انواع گوناگون مشتریان تمرکز می شود. به ویژه در زمینه خرده فروشی آنلاین این نکته اهمیت دارد، بنابراین هدف اصلی موفقیت کاربران در یافتن هرگونه محصول موردنظرشان است. نمونه موفق این شیوه مربوط به فروشگاه آمازون است.

3. شیوه های چند شبکه ای خرید: در این الگو تمرکز بر روی تنوع بخشی به شیوه های انجام خرید از سوی مشتریان است. الگوهایی نظیر پرداخت حضوری در محل فروشگاه، توسعه اپ های پرداخت آنلاین و اخیرا حسگرهای هوشمند کسر هزینه خرید از کارت های اعتباری مشتریان از جمله پرطرفدارترین شیوه های پرداخت محسوب می شوند. بهترین نمونه در این زمینه مربوط به همکاری برند گوگل و سفورا در راستای توسعه سیستم جانبی برای گوگل هوم اسپیکر به منظور ارائه نکات راهنمایی به هنگام خرید کاربران است. به این ترتیب بهترین پیشنهادها و مقایسه خودکار گزینه های خرید مختلف از سوی این ابزار جانبی صورت خواهد گرفت.

4. الگوهای مختلف پرداخت: همه ما با شیوه خرید تنها با یک کلیک آمازون آشنایی داریم. رضایت کاربران از این شیوه موجب توسعه اش از سوی برندهایی نظیر مک دونالد و استارباکس نیز شده است. به این ترتیب آنها نیز در پی توسعه الگوهای مختلف و ساده پرداخت از سوی مشتریانند.
5. شخصی سازی: ایجاد هماهنگی بیشتر میان پیشنهادها و به طور کلی فعالیت فروشگاه مان به سلیقه شخصی مشتریان امر بسیار مهمی است. در این میان تفاوت چندانی بین فروشگاه های فیزیکی و آنلاین وجود ندارد. به هر حال درخواست اصلی مشتریان از خرده فروشی ها هماهنگی بیشتر با سلیقه شان است.

6. کاهش دردسرها به صورت مثبت: درست همانطور که از اسم این اصطلاح به نظر می رسد، هدف اصلی اش افزودن نکات مثبت به تجربه خرید مشتریان با ایجاد وقفه ای کوتاه در آن است. ارائه پیشنهادهای جذاب و بهینه به مشتریان در فرآیند خرید همیشه با استقبال آنها رو به رو می شود. به هر حال همه ما پرداخت هزینه کمتر یا خرید محصولات بهتر را ترجیح می دهیم. این امر از طریق توقف فرآیند خرید برای مدتی کوتاه برای ارائه پیشنهادهای جذاب تر صورت می گیرد.

7. امنیت: تلاش برای کاهش دردسرهای خرید همراه با چالش های منحصر به فردی برای خرده فروشی های آنلاین و آفلاین است. در زمینه خرده فروشی آفلاین چالش اصلی کارکرد نادرست حسگرها و ایجاد اخلال در زمینه خرید مشتریان است. از این بدتر، گاهی اوقات هزینه های خرید به صورت اشتباه از حساب دیگر مشتریان کسر می شود. این امر در کنار احتمال سرقت اطلاعات مشتریان موجب ایجاد موجی از نگرانی شده است. در زمینه خرده فروشی آنلاین نیز سرقت اطلاعات گسترده کاربران (مانند شماره حساب) چالش اصلی به حساب می آید. این امر ضرورت افزایش ایمنی سایت های خرید و حفاظت از اطلاعات را افزایش می دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید