یکشنبه, ۶ آذر(۹) ۱۴۰۱ / Sun, 27 Nov(11) 2022 /
           
فرصت امروز

10 گام ایجاد حس لذت از زندگی

4 ماه پیش ( 1401/4/26 )
نویسنده : پتی جانسون   مترجم : امیر آل علی  

بدون شک یکی از بحران های عصر حاضر این است که بسیاری از افراد رضایت کافی از زندگی خود ندارند. درواقع به عقیده آنها 24 ساعت شبانه روز، زمان کمی برای زندگی محسوب می شود و بیشتر آن به شغل و اقداماتی که مورد علاقه آنها نیست، اختصاص دارد. نتایج جدیدترین تحقیقات روانشناسی حاکی از آن است که اگر افراد از زندگی خود رضایت نداشته باشند، امید به زندگی و تمایل به پیشرفت نیز در آنها کاهش شدید را پیدا می کند. به همین خاطر نیز ضروری است تا سریعا از این وضعیت خارج شوید. درواقع بسیاری از افراد تمام زندگی خود را بدون پیشرفت شغلی و رشد شخصی خاصی سپری می کنند که مهمترین دلیل آن، عدم لذت بردن از زندگی محسوب می شود. در این زمینه تنها مطرح کردن مشل کافی نبوده و لازم است تا راهکارهایی ارائه شود تا افراد به کمک آن بتوانند از این وضعیت خارج شوند که در ادامه برخی از این موارد را بررسی خواهیم کرد. 

10 گام ایجاد حس لذت از زندگی

1-افکار خود را کنترل کنید

افکار تاثیر مستقیم در وضعیت شما دارد. در جهان امروز نیز به صورت مداوم با اطلاعات و اخبار مختلف مواجه هستیم که این امر می تواند وضعیت روحی شما را دستخوش تغییر کند. برای مثال براساس یک تحقیق جهانی، افرادی که به صورت مداوم در معرض اخبار منفی قرار دارند، وضعیت روحی بسیار بدی را پیدا می کنند و جالب این است که احتمال وضوع اتفاقات مثبت در زندگی آنها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر بسیار مهم است که نسبت به ورودی های ذهن خود وسواس بالایی را داشته باشید. در این رابطه می توانید از گروه های خبری خارج شوید و تنها خلاصه اخبار مهم در حوزه کاری و یا حوزه هایی که به آن علاقه دارید را مطالعه کنید. در این زمینه هر سه روز یک بار، برای چک کردن اخبار کافی خواهد بود. چنین اقدامی باعث خواهد شد که حداقل یک ساعت زمان برای پرداختن به اقدامات مثبتی نظیر ورزش کردن داشته باشید که در روحیه شما تاثیر بسزایی را دارد. به صورت خلاصه شما باید خود را از اخبار منفی دور نگه دارید و از قدرت کلمات غافل نشوید. درواقع دور شدن از افرادی که به صورت مداوم حرفه ای منفی می زنند هم اقدامی بسیار مهم خواهد بود. این امر که با خودتان مهربان باشید و مسئولیت در برابر ورودی های مغز خود احساس کنید، بسیار مهم خواهد بود. 

مطلب مرتبط: چرا معتبر بودن در کار و زندگی شخصی مهم است؟

2-چند اقدام را به صورت همزمان انجام دهید 

برای این امر که از زندگی خود لذت ببرید، لازم است تا زمان بیشتری برای پرداختن به اقدامات مورد علاقه، استراحت و به صورت کلی تفریح کردن داشته باشید. بدون شک این اقدام زمانی امکان پذیر است که شما زمان کافی را در اختیار داشته باشید. در این راستا انجام کارها در زمان کمتر، موردی بسیار مهم بوده و برای این امر فعالیت چندگانه، یک راهکار اساسی محسوب می شود. نکته ای که در این بخش باید به آن توجه نمایید این است که فعالیت های شما در این بخش نباید به تمرکز بالایی نیاز داشته باشد. برای مثال می توانید در حین چک کردن ایمیل ها، یک تماس کاری هم انجام دهید. چنین فعالیتی بدون شک در روزهای اول سخت به نظر خواهد رسید. با این حال با کمی تمرین بدون شک می توانید به مهارت کافی دست پیدا کنید. با یک جست و جوی ساده نیز به فهرست کاملی از فعالیت های مناسب چند فعالیتی، دست پیدا خواهید کرد. در کنار این اقدام، توصیه می شود که مهارت های خود را نیز ارتقا دهید. این امر باعث می شود که سایر فعالیت ها را نیز بتوانید در مدت زمان کمتری انجام دهید. خوشبختانه امروزه تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده است که حتی در یوتیوب می توانید انواع ترفندها را پیدا کنید. 

3-روتین را جدی بگیرید 

درواقع وجود نظم باعث خواهد شد تا حس لذت از زندگی خود را داشته باشید. در این زمینه یک روتین درست، می تواند تاثیر بسزایی را داشته باشد. نکته ای که در این بخش باید به آن توجه نمایید این است که همواره سعی کنید که برنامه روزانه خود را رعایت کنید. برای مثال بیدار شدن در یک زمان مشخص، نخستین گام محسوب می شود. تحت این شرایط شما می توانید برای تمامی دقایق روز خود برنامه داشته و حداقل به 80 درصد از فعالیت های مورد علاقه خود در طول شبانه روز برسید. در این رابطه فراموش نکنید که گزینه های شما برای انجام فعالیت ها و تفریح کردن، بسیار متنوع بوده و حتی بدون کار کردن و اختصاص کل زندگی خود به تفریح، عملا نمی توانید همه آنها را داشته باشید. به همین خاطر بسیار مهم است که انتخاب های درستی را انجام دهید. در این زمینه حتی اگر تاکنون تفریحات مورد علاقه خود را پیدا نکرده اید، نباید شتاب زده رفتار کنید. درواقع می توانید لیست خود را در هر زمانی که خواستید، تغییر دهید. در نهایت روتین باعث خواهد شد تا عادت هایی شکل گیرد که به زندگی شما معنا خواهد داد. 

4-الهام بخش خودتان باشید 

درواقع اشتباه بزرگ و در عین حال رایج بسیاری از افراد این است که برای خودشان به دنبال یک قهرمان هستند و سعی می کنند که تا حد امکان از وی تقلید نمایند. این امر در حالی است که افراد موفق، الگوهای تکراری ندارند و تلاش می کنند که عادت هایی مطابق با نیاز و خواسته های خود را داشته باشند که با توجه به تفاوت های افراد با یکدیگر، طبیعی است که بهترین مورد برای شما نباشد. در این زمینه توصیه می شود که ویژگی های مثبت و منفی خود را یادداشت کرده و وارد یک رقابت با گذشته خود شوید. این امر باعث می شود که هر روز تلاش کنید که از دیروز خودتان بهتر باشید. با این اقدام بدون شک پس از یک سال، زندگی خود را به مراتب لذت بخش تر و معنادارتر حس خواهید کرد. درواقع تغییرات بزرگ از اقدامات کوچک به وجود می آید. 

5-محدودیت 30 دقیقه ای برای حضور در اینترنت داشته باشید

درواقع اینترنت و خصوصا شبکه های اجتماعی، به علت فضای نامحدود و متنوعی که دارند. افراد را بیش از حد درگیر خود کرده است و این امر باعث می شود که عملا زمان کمتری برای پرداختن به اقدامات مهم در زندگی خود داشته باشید. در این زمینه آمارها حاکی از آن است که به صورت متوسط هر فرد بیش از شش ساعت از زمان شبانه روز خود را به اینترنت اختصاص می دهد و نکته جالب این است که این افراد از عدم وجود زمان در زندگی خود برای تفریح کردن و اقدامات مهمی نظیر ورزش و افزایش مهارت ها، گله مند هستند. در این راستا شما باید زمان حضور خود در اینترنت را به دو ساعت کاهش دهید. در این راستا استفاده از برنامه هایی که محدودیت زمانی ایجاد می کنند، بسیار مهم است. برای مثال این امر که بدانید بعد از نیم ساعت اتصال شما به اینترنت متوقف خواهد شد، باعث می شود تا هدف ‎دارتر از آن استفاده کنید. نتایج تحقیقات روانشناس حاکی از آن است که حضور بیش از حد در شبکه های اجتماعی، تاثیر منفی در سلامت روحی افراد دارد. در این رابطه می توانید از زمانی که از این اقدام صرفه جویی می شود، برای بهبود ارتباط خود با کارمندان، دوستان و خانواده استفاده کنید که بدون شک تاثیر بهتری در روحیه شما در مقایسه با حضور مداوم در شبکه های اجتماعی خواهد داشت. درواقع ارتباطات باعث می شود تا روحیه شما به مراتب بهتر شود و فرصت تفریح بیشتری را هم داشته باشید. برای مثال داشتن دوستانی که اهل سفر هستند، باعث خواهد شد تا تمایل به این اقدام نیز در بین شما افزایش چشمگیری را داشته باشد. 

مطلب مرتبط: معمای ایجاد تعادل میان کار و زندگی در دنیای کسب و کار

6-اولویت را خودتان بدانید 

درواقع بسیاری از افراد خود را بیش از حد درگیر مشکلات دیگران می کنند. این امر می تواند از یک اظهارنظر ساده تا درگیر شدن کامل را شامل شود. بدون شک چنین الگوی رفتاری باعث خواهد شد تا زمان کمتری برای پرداختن به خودتان داشته باشید. درواقع شما باید به صورت مداوم وضعیت خود را بررسی کرده و همواره تلاش کنید تا از سلامت روح و جسم خود محافظت نمایید. در این زمینه قدرت نه گفتن، به شما کمک می کند تا زندگی به مراتب شادتری را داشته باشید. درواقع برای لذت بردن از زندگی، شاد بودن یک نکته کلیدی محسوب می شود. در این راستا هنگامی که در رابطه با هر موردی اولویت خودتان باشید، بدون شک احساس خستگی، اذیت و ناراحتی کمتری را هم خواهید داشت. درواقع نباید اجازه دهید که افراد انتظارات خود را از شما داشته باشند. این امر اگرچه ممکن است باعث شود که در حال حاضر حتی دوستان خود را از دست بدهید، با این حال این وضعیت کاملا موقتی بوده و در نهایت دایره روابط به مراتب بهتری را خواهید داشت. 

7-هر روز یک اقدام برای اهداف بزرگ خود انجام دهید

یک مورد منفی دیگر این است که افراد به اهداف بزرگ خود فکر کرده و تصور می کنند که رسیدن به آن غیرممکن است. بدون شک بدون داشتن هدف بزرگ در زندگی، لذت کافی را نخواهید برد و تنها زندگی را سپری می کنید. در این زمینه شما باید اهداف بزرگ خود را به موارد کوچک تر تقسیم کنید. برای مثال اگر می خواهید که بهترین کارمند شرکت باشید، در ابتدا لازم است تا موارد منفی در کار خود و نیازهای موجود را شناسایی کرده و هر روز در زمینه مهارت های خود گامی بردارید. این امر باعث می شود که پس از گذشت زمانی، شما به هدف خود که در ابتدا غیرممکن به نظر می رسید، دست پیدا کنید. درواقع یک نکته منفی این است که افراد عجله زیادی در رابطه با هر مورد دارند. این امر باعث می شود که از طی کردن مسیر طبیعی، دور بمانند. در این زمینه تنها کافی است که هر روز حتی یک قدم کوچک را برای هدف اصلی خود بردارید. با این اقدام شما مشاهده خواهید کرد که در مسیر رشد هستید و این امر دلگرم کننده است. 

8-از تست آیا در 2 هفته دیگر نیز مهم است؟ استفاده کنید 

برای این امر که موارد مهم در زندگی خود را شناسایی کنید، انجام یک تست ساده بسیار کاربردی خواهد بود. بر این اساس شما تنها کافی است که موارد مهم را مورد توجه قرار داده و سایرین را کنار بگذارید و درواقع با توجه به این امر که گزینه های انتخابی افراد بسیار متنوع است. لازم است تا اولویت داشته باشید. در این زمینه شما می توانید از این تاکتیک برای احساسات خود نیز استفاده کنید. برای مثال اگر حس امروز شما تا دو هفته آینده پایدار نماند، نباید به آن توجه داشته باشید. 

9-با اعضای خانواده خود تماس بگیرید 

از دیگر اقداماتی که می توانید انجام دهید این است که در زمان هایی که فشار کار بیش از حد را احساس می کنید و روحیه شما در حال منفی شدن است، با فردی از خانواده خود تماس بگیرید و سعی کنید که تا حد امکان مکالمه طولانی داشته باشید. در این زمینه شما تنها به تماس با یک نفر محدود نیستید. با این حال بهتر است که اولویت شما، مهمترین فرد زندگی باشد. روانشناس ها در این رابطه معتقدند که ارتباط مداوم داشتن با افرادی که به آنها بیشترین وابستگی را دارید، برای سلامت روح افراد یک اقدام الزامی است. 

مطلب مرتبط: موفقیت تضمینی با کنار گذاشتن تعادل میان کار و زندگی شخصی

10-قبل از خواب گوشی تلفن همراه را کنار بگذارید 

یکی از عادت های منفی بسیاری از افراد این است که قبل از خواب اقدام به چک کردن گوشی تلفن همراه خود می کنند که در این زمینه شبکه های اجتماعی، بالاترین درصد را به خود اختصاص می دهد. با این حال این اقدام باعث می شود که شما با اختلال در خواب مواجه شوید و در نهایت نتوانید خوابی باکیفیت را داشته باشید. به همین خاطر توصیه می شود که قبل از دراز کشیدن، گوشی همراه خود را کنار گذاشته و در صورتی که احساس خواب‎آلودگی ندارید، مطالعه همراه با نور شمع، بهترین گزینه خواهد بود. 

منبع : success
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dIiMvBTo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه