جمعه, ۸ مرداد(۵) ۱۴۰۰ / Fri, 30 Jul(7) 2021 /
           
فرصت امروز
چگونه برنامه کسب و کارمان را طراحی کنیم؟

طراحی برنامه کسب و کار در 12 گام

2 ماه پیش ( 1400/2/19 )

طراحی برنامه کسب و کار برای هر برندی دارای اهمیت است. اگر شما بدون هرگونه برنامه مشخصی در دنیای کسب و کار مشغول به فعالیت باشید، شانس بسیار اندکی برای موفقیت خواهید داشت. هیچ کس بدون برنامه ریزی دقیق شانسی برای مقابله با چالش های حوزه کسب و کار نخواهد داشت بنابراین شما باید هرچه زودتر در این رابطه دست به کار شوید. در غیر این صورت شاید زمان ارزشمند برای توسعه کسب و کارتان را به راحتی از دست دهید. 

وقتی از طراحی برنامه کسب و کار صحبت می کنیم، همه چیز اینقدرها هم ساده نیست. بسیاری از افراد طراحی برنامه کسب و کار را بسیار ساده ارزیابی می کنند، اما به محض اینکه وارد این حوزه شوند، تمام سختی اش را به چشم خواهند دید. همیشه استفاده از توصیه های حرفه ای برای پیشبرد بهینه امور ایده جذابی است. بنابراین اگر شما هم در زمینه پیشبرد اهداف تان در رابطه با طراحی برنامه کسب  کار با چالش های زیادی مواجه هستید، باید این امر را در دستور کارتان قرار دهید. 

طراحی برنامه کسب و کار در 12 گام

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین ایده ها برای تاثیرگذاری بر روی کسب و کارها به منظور طراحی برنامه منسجم است. این امر شانس بالایی برای شما به منظور طراحی برنامه ای منحصر به فرد و تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف ایجاد خواهد کرد. در ادامه به بررسی برخی از توصیه های کاربردی در این راستا خواهیم پرداخت. 

مطلب مرتبط: چرا طراحی برنامه کسب و کار ضروری است؟

بخش بندی دقیق برنامه کسب و کار

برنامه کسب و کار شما باید دارای بخش های مشخصی باشد. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی وضعیت کسب و کارتان و بازار هدف نخواهید داشت. بسیاری از برندها طراحی برنامه را یک فرآیند یکپارچه در نظر می گیرند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت. مهمترین مسئله در این میان توجه به بخش های مختلف شرکت برای غلبه بر نیازهای برند است. اگر این امر مدنظر شما قرار نداشته باشد، شانسی برای موفقیت در حوزه برنامه ریزی کسب و کارتان نخواهید داشت. 

اغلب برندها دارای بخش های مشخصی هستند. شما به طور معمول دارای یک تیم بازاریابی، تبلیغات و همچنین روابط عمومی هستید. در این میان شاید برخی از کسب و کارها بخش فروش مجزایی داشته باشند، یا اینکه آن را با دیگر بخش های مثل بازاریابی ادغام نمایند. اگر شما بخش های موردنظر برای برنامه ریزی را همیشه به یاد داشته باشید، برنامه کسب و کارتان تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. 

تنهایی تصمیم نگیرید

هر کاری با استفاده از ایده و نظرات دیگران بهتر انجام می شود بنابراین شما باید این نکته مهم را همیشه مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بازار کسب و کار نخواهید داشت. بسیاری از کارآفرینان به محض اینکه در مورد کسب و کارشان تصمیم می گیرند، آن را اجرا می کنند. شاید این امر نکته جذابی برای فعالیت برندها محسوب شود، اما کمتر نتیجه بخشی به همراه خواهد داشت. شما باید همیشه از نظرات مختلف استفاده کنید. در غیر این صورت اغلب اوقات بخشی از ماجرا را مورد کم توجهی قرار خواهید داد. 

امروزه آژانس های مشاوره بسیاری زیادی برای کمک به کسب و کارها وجود دارد. شما باید از تمام امکانات در دسترس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده نمایید. در غیر این صورت بعدها پشیمان خواهید شد. بدون شک پشیمانی بعد از تصمیم گیری انفرادی برای کسب و کار هیچ سودی به همراه نخواهد داشت. 

اگر شما تمایلی برای پرداخت هزینه های بالا در راستای طراحی برنامه کسب و کارتان ندارید، باید نسبت به استفاده از کمک همکاران یا اعضای شرکت اقدام کنید. ساده ترین مثال در این راستا ارائه برنامه اولیه برند به همکاران و تقاضا برای دریافت نظرات مختلف است. این امر وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای بهتر می کند. نکته جالب اینکه در چنین شرایطی نیازی برای صرف هزینه های گزاف نخواهید داشت. 

وضعیت کسب و کارتان را مدنظر قرار دهید

هر برنامه ای باید با وضعیت جاری کسب و کارها انطباق داشته باشد. در غیر این صورت هیچ کاربردی نخواهد داشت. متاسفانه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فقط به دنبال برنامه ریزی به هر قیمتی هستند. این امر از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مشتریان و حتی بهبود وضعیت برند فاجعه بار خواهد بود. 

شما باید ابتدا شناختی از وضعیت برندتان داشته باشید. این امر شما را در تمام مسیر برنامه ریزی برای کسب و کارتان هدایت خواهد کرد. پس از این نکته باید وضعیت کسب و کار را نیز مدنظر قرار دهید. اگر شما یک کسب و کار محلی با دامنه محدودی از مشتریان هستید، نیازی به برنامه های عجیب و غریب برای موفقیت در آن بازار نخواهید داشت. چنین کاری اغلب اوقات نتیجه برعکس برای برند شما به همراه دارد. 

بسیاری از برندها برنامه های نامناسب برای سطح برندشان طراحی و اجرا می کنند. یکی از دلایل اصلی این امر نگاه غیرواقعی به وضعیت برند است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای هر برند به همراه خواهد داشت بنابراین همیشه باید نگاه دقیق و درستی به وضعیت کسب و کارتان داشته باشید. اگر شما به تنهایی نمی توانید چنین نکته ای را مدنظر قرار دهید، باید حتما از دیگران کمک بخواهید. 

شخصی سازی برنامه برای کسب و کارتان

امروزه توصیه ها یا حتی برنامه های آماده زیادی برای کسب و کارها وجود دارد. اگر شما از چنین برنامه هایی استفاده کنید، به ساده ترین شکل ممکن اعتماد مشتریان را از دست می دهید. برنامه هر کسب و کار باید براساس نیازهای جاری و همچنین سطح تعاملش با مشتریان طراحی شود. هرگونه برنامه دیگری در این میان برای وضعیت برند موردنظر نامناسب خواهد بود بنابراین با برنامه های آماده وضعیت خودتان را به هم نریزید. 

مطلب مرتبط: برنامه ریزی شرط موفقیت در کسب و کار

شخصی سازی برنامه کسب و کار پیوند نزدیکی با مراحل قبلی فعالیت کاری دارد. اگر شما شناخت درستی از کسب و کارتان و همچنین مشتریان تان داشته باشید، این مرحله بسیار ساده خواهد شد. وظیفه اصلی شما در این بخش تلاش برای جذاب تر ساختن برنامه کسب و کارتان برای مشتریان است بنابراین استفاده از نظرات و سلیقه آنها عنصر کلیدی خواهد بود. 

بسیاری از برندها در فرآیند طراحی برنامه کسب و کار به طور مداوم به مشتریان بی توجه هستند. شاید این امر در ابتدا خیلی نامناسب نباشد، اما در بلندمدت مشتریان را به طور کلی از کسب و کار شما ناامید خواهد کرد بنابراین شما باید نقشه دیگر با توجه مداوم به مشتریان برای طراحی برنامه کسب و کارتان داشته باشید. 

الگوبرداری از برندهای بزرگ همیشه یک راهکار جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان است. این امر برای بسیاری از برندها مثل ورود به منطقه ممنوعه است. شما نیازی به خجالت کشیدن نسبت به الگوبرداری از دیگر برندها ندارید. امروزه بسیاری از برندها با الگوبرداری از هم اقدام به تولید محصولات مناسب می کنند. این امر در مورد طراحی برنامه کسب و کار نیز باید در دستور کار قرار گیرد. البته شما همیشه باید تغییراتی هرچند اندک در برنامه اولیه انجام دهید، در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت. 

طراحی برنامه کسب و کار در 12 گام

انجام پژوهش و مطالعه برای برنامه ریزی

هر برنامه ای باید براساس مطالعات و پژوهش های دقیق ساماندهی شود. در غیر این صورت تاثیرگذاری اش بر روی مخاطب هدف بیشتر شانسی خواهد بود. بدون تردید هیچ کسب و کار تمایل به مشاهده چنین وضعیتی ندارد بنابراین شما باید با دقت نظر بالایی اقدام به انجام مطالعات اولیه کنید. 

اگر کسب و کار شما برای اجرای مطالعات اولیه درگیری های بسیار زیادی دارد، همیشه امکان همکاری با آژانس های ویژه وجود دارد. این امر با پرداخت مقدار مشخصی هزینه امکان بهره گیری از مزیت های گسترده در زمینه برنامه ریزی با استفاده از اطلاعات دقیق را به همراه خواهد داشت بنابراین اگر زمان کافی برای اجرای این برنامه از سوی کسب و کارتان در دسترس نیست، بدون معطلی به سراغ یکی از آژانس های حرفه ای در این میان بروید. 

برنامه های تان را طولانی نکنید

برخی از کارآفرینان از همان ابتدای شروع به کسب و کارشان در تلاش برای برنامه ریزی بلندمدت هستند. اگرچه این امر مزیت های زیادی دارد، اما باید تعریف درستی از برنامه ریزی بلندمدت در دست داشته باشیم. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی بازار کسب و کار باید به طور مداوم برنامه های شان را اصلاح کنند. با این حساب توجه به برنامه های طولانی تر از 5 سال بی فایده خواهد بود. 

مطلب مرتبط: هنگامی که یک برنامه کسب و کار موفق داشته باشید، شانس موفقیت تان افزایش می یابد

برنامه های 5 ساله چشم انداز مناسبی در اختیار شما قرار خواهد داد. نکته مهم در این میان تلاش برای اصلاح برنامه های موردنظر به طور مداوم است. در غیر این صورت برنامه های شما خیلی زود از رده خارج خواهد شد. 

امروزه برندهای زیادی برای برنامه ریزی بلندمدت اقدام می کنند. اگر این امر موجب غفلت شما از برنامه های کوتاه مدت شود، باید در آن تجدیدنظر اساسی صورت دهید. هر برندی باید علاوه بر آینده دور و دراز به دنبال همین دور و اطرافش هم باشد بنابراین شما باید در کنار برنامه های طولانی مدت در تلاش برای برنامه ریزی کوتاه مدت نیز باشید. این امر مزیت های بسیار زیادی برای کسب و کار شما خواهد داشت. 

استفاده از محتوای بصری برای نمایش برنامه کسب و کار

توضیح برنامه کسب و کار برای دیگران هرگز امر ساده ای نیست. بسیاری از افراد به طور مداوم برنامه های شما را با نمونه های دیگر اشتباه می گیرند. باید به این امر سختی مطالعه متن های طولانی را هم افزود. یک راهکار مناسب در این میان تلاش برای طراحی محتوای بصری به منظور معرفی هرچه بهتر برنامه برند است. شاید این امر در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، اما تاثیرگذاری بسیار عالی بر روی وضعیت شما خواهد داشت بنابراین باید همیشه این استراتژی را مدنظر قرار دهید. 

امروزه اغلب برندها دارای تیم تولید محتوا هستند. اگر یک گرافیست خوب در این تیم پیدا شود، کار شما به خوبی راه می افتد. وظیفه اصلی شما در این میان تلاش برای تبدیل مفاهیم سخت و پیچیده برنامه کسب و کارتان به محتوایی ساده و در دسترس است. این امر جذابیت برنامه شما برای مخاطب هدف را ساده تر از هر زمان دیگری خواهد کرد. همچنین شانس تان به منظور تاثیرگذاری بر روی عرصه کسب و کار نیز بیشتر می شود. 

توجه به تغییر نحوه فروش

مشتریان در طول زمان سلیقه شان به سرعت تغییر می کند بنابراین اگر شما برنامه مشخصی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نداشته باشید، کارتان بسیار سخت خواهد شد. سالانه شمار بالایی از برندها به دلیل ناتوانی برای فروش مناسب با ورشکستگی مواجه می شوند. اگر شما تمایلی برای تجربه چنین شکست هایی را ندارید، باید از همین حالا به فکر تغییر وضعیت فروش تان باشید.

برخی از کسب و کارها به این بهانه که فروش شان در سال گذشته خوب بوده، از ایجاد تغییر در روند فروش محصولات در سال جدید امتناع می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به همراه خواهد داشت. شما باید با تغییر سلیقه و سبک خرید مشتریان به طور منظم تغییر کنید. در غیر این صورت جذابیتی برای مخاطب هدف نخواهید داشت. 

اگر برنامه کسب و کار شما نسبت به وضعیت فروش تان واکنش خوبی نشان دهد، شانس تان برای فروش هرچه بیشتر در سال جدید افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت باید منتظر شرایط مالی بدی باشید. 

توجه به برنامه های مالی واقع گرایانه

شما باید براساس داده ها و تجربه تان از دنیای کسب و کار در زمینه برنامه های مالی فعالیت کنید. اگر برنامه مالی شما بیش از درآمدتان باشد، هرگز موفقیتی کسب نخواهید کرد. بسیاری از برندها به دلیل عدم انطباق درآمد و هزینه شان در مدت زمانی اندک ورشکست شده اند بنابراین شما باید به طور کامل از این شرایط دوری کنید. 

مطلب مرتبط:بهترین زمان برای نوشتن طرح کسب و کار

برندهای بزرگ برای طراحی برنامه کسب و کار همیشه به شرایط مالی توجه نشان می دهند. بدون تردید هر برندی دوست دارد موفقیت زیادی در زمینه کسب و کار تجربه نماید، اما این امر به سادگی امکان پذیر نیست. شما باید علاوه بر اطلاع دقیق از وضعیت برندتان نسبت به استفاده از تکنیک های درست نیز اقدام نمایید بنابراین یک ایده جذاب در این میان شرکت در دوره های هوش مالی و سرمایه گذاری برای بهبود برنامه مالی کسب و کارتان است. این امر شاید در ابتدا بسیار سخت باشد، اما در بلندمدت برای کسب و کار شما مزیت های بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. یکی از مزیت های اصلی در این میان امکان سرمایه گذاری مطمئن و توسعه برنامه مالی برند به طور مطمئن است. 

طراحی برنامه کسب و کار در 12 گام

برنامه تان را خیلی شلوغ نکنید

برنامه کسب و کار اگر جزییات بسیار زیادی داشته باشد، هرگز موفقیت آمیز نخواهد بود. شما باید برنامه تان را به اندازه کافی ساده طراحی کنید. این امر در کنار تلاش برای توجه به تعداد نکات معدود بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. 

برنامه های شلوغ همیشه موجب دردسر می شود بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن این برنامه ها را مدنظر قرار دهید. این امر در مورد وضعیت برندهای بزرگ نیز به خوبی قابل مشاهده است. چنین برندهایی به ندرت برنامه های بسیار شلوغ و دارای اهداف گوناگون را در دستور کار قرار می دهند بنابراین شما باید به خوبی این امر را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت هرگز شانس تبدیل شدن به کسب و کاری مانند برندهای بزرگ را نخواهید داشت. 

تعیین نقش تیم های کاری

هر تیم کاری در برنامه کسب و کار شما باید دارای نقش دقیقی باشد. در غیر این صورت به هنگام اجرای پروژه همه شرکت کنندگان گیج خواهند شد. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کار شما خواهد بود. اگر بخش طراحی محتوای بصری برای برنامه کسب و کار را به خوبی مدنظر قرار داده باشید، اکنون کار سختی برای اطلاع رسانی به بخش های مختلف کسب و کارتان نخواهید داشت با این حساب هر تیم کاری بهترین نتیجه ممکن را دریافت خواهد کرد. 

شخصی سازی داده های کاربردی

امروزه دسترسی به داده های کاربردی بسیار ساده تر از هر زمان دیگری است. گوگل یکی از شرکت های مهم در زمینه ارائه داده های مهم و کاربردی به کسب و کارهاست. اگر شما از داده های این غول دنیای دیجیتال استفاده می کنید، باید نسبت به شخصی سازی آنها نیز اقدام کنید. در غیر این صورت داده های موردنظر هیچ فایده ای برای شما و کسب و کارتان نخواهد داشت. 

شخصی سازی داده ها برای پردازش بیشتر با توجه به نیازهای منحصر به فرد هر کسب و کار صورت می گیرد. به عنوان مثال، اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به منظور فروش بیشتر محصولات تان هستید، مسیر به کلی متفاوتی در مقایسه با دیگر برندها در پیش رو دارید بنابراین باید داده های مربوط به کسب و کارتان را نیز به خوبی شخصی سازی کنید. در غیر این صورت در اجرای برنامه تان با مشکل مواجه خواهید شد. 

مطلب مرتبط: برنامه ریزی مهم ترین عامل موفقیت کارآفرینان / 7 توصیه کاربردی برای تهیه برنامه کسب و کار

امروزه برنامه ریزی کسب و کار امر خیلی سختی نیست. اگر شما توصیه های مناسبی در این مسیر داشته باشید، کارتان بسیار ساده خواهد بود. امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به اندازه کافی برای شما کاربردی بوده باشد. 

منبع : noobpreneur
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4nHsFIat
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه