جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
روند نزولی بازارهای مالی ادامه دارد

افت بورس همپای دلار و سکه

2 سال پیش ( 1400/6/23 )
 

اسکناس سبز آمریکایی در سومین روز هفته نزدیک به 300 تومان از قیمت خود را از دست داد و وارد کانال 26 هزار تومانی شد. این سومین افت متوالی دلار در سه روز گذشته است. به گفته فعالان بازار ارز، سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران در آستانه نشست شورای حکام، جهت انتظارات در بازار ارز را تغییر داده و موجب شده که از اواسط روز شنبه، تمایل به خرید بازار ارز کاهش پیدا کند. همچنین روز یکشنبه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه ای مشترک بر گسترش همکاری های فنی ایران و آژانس در زمینه های مختلف هسته ای تاکید کردند.

به موازات کاهش قیمت دلار و از دست دادن کانال 27 هزار تومان، سکه نیز کانال 12 میلیون تومانی را از دست داد. با افت قیمت شاخص ارزی، سکه بازان در موقعیت فروش قرار گرفتند و افزایش فروش ها در بازار فلز گران بهای داخلی موجب افت 210 هزار تومانی سکه و ورود به کانال 11 میلیون تومانی شد. به این ترتیب، دلار و سکه در سومین روز هفته وارد کانال جدید شدند. از سوی دیگر، افت قیمت دلار به روند نزولی بازار سهام دامن زد و شاخص بورس تهران در این هفته کانال حساس 1.5 میلیون واحدی را از دست داد. شاخص کل بورس روز دوشنبه هم در ادامه روند نزولی خود بیش از ۱۴ هزار واحد کاهش پیدا کرد و به رقم یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد رسید.

افت بورس همپای دلار و سکه

سکه و دلار وارد کانال جدید شدند

در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد تهران در بیست و دومین روز شهریورماه، کاهش حدود 300 تومانی را تجربه کرد و ۲۶ هزار و ۹۶۵ تومان قیمت خورد، به موازات آن، نرخ دلار در صرافی های بانکی نیز کاهش 420 تومانی را ثبت کرد و در ادامه عقبگرد در کانال 26 هزار تومانی، به رقم ۲۶ هزار و ۴۵۶ تومان رسید. قیمت فروش یورو هم در صرافی های بانکی در روز دوشنبه 415 تومان پایین آمد و به ۳۱ هزار و ۱۹۸ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۹۳۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۵۸۱ تومان اعلام شد.

قیمت دلار در صرافی های بانکی نزدیک به دو هفته است که روند نزولی دارد. به طوری که نرخ دلار از خردادماه حرکت آرامی به سوی کانال ۲۵ هزار تومان را شروع کرد و پس از دو هفته نوسان در این کانال، وارد کانال ۲۶هزار تومان شد و سپس در صرافی های بانکی به قیمت ۲۷ هزار تومان فروخته شد، اما در دو هفته اخیر با شروع روند نزولی مجددا وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین گام روز گذشته میانه این کانال را هم از دست داد.

در بازار سکه و طلا نیز طی سه روز ابتدای این هفته و متأثر از روند نزولی دلار، قیمت ها در سراشیبی قرار گرفت و در صدر آن، قیمت سکه روز گذشته با افت 210 هزار تومانی وارد کانال 11 میلیون تومانی شد. بر این اساس، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با کاهش ۲۱۰ هزار تومانی به رقم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم  سکه بهار آزادی 5 میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه 3 میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز 4 میلیون و ۹۲۰ هزار تومان شد. هر انس جهانی طلا نیز یک هزار و ۷۹۱ دلار و ۱۶ سنت قیمت خورد.

در بازار سرمایه نیز چراغ قرمز بورس همچنان روشن است و شاخص کل بورس دیروز در ادامه روند نزولی خود بیش از ۱۴ هزار واحد دیگر هم ریخت و به رقم یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد رسید. روز یکشنبه بود که شاخص کل با افت قابل توجه 40 هزار واحدی مجددا کانال یک میلیون و 500 هزار واحد را از دست داد. در ادامه این اصلاح بورسی، شاخص کل در روز دوشنبه 14 هزار و 475 واحد کاهش یافت و نهایتا به رقم یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد رسید. در معاملات این روز 855 هزار معامله به ارزش ۶۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال انجام شد.

قیمت دلار و سکه چگونه ریزشی شد؟

در سومین روز هفته، دلار سومین افت متوالی خود را تجربه کرد. روز گذشته اسکناس سبز آمریکایی در بازار آزاد تهران حدود 300 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 26 هزار و 965 تومان رسید. به گفته فعالان بازار ارز، رفت و آمدهای سیاسی به تهران، جهت انتظارات در بازار ارز را تغییر داد. به طوری که سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران در آستانه نشست شورای حکام، باعث شد تا از ظهر شنبه تمایل به خرید در بازار ارز کاهش پیدا کند. همچنین به دنبال دیدار گروسی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، توافقی میان ایران و آژانس حاصل شد و دو طرف در بیانیه ای مشترک بر گسترش همکاری های فنی ایران و آژانس در زمینه های مختلف هسته ای تاکید کردند. پس از سفر گروسی نیز نخست وزیر عراق به تهران آمد و از لغو روادید میان دو کشور و راه های آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق سخن گفت.

طبیعی بود که به دنبال افت قیمت دلار، سکه بازان نیز در موقعیت فروش قرار بگیرند. بنابراین افزایش فروش ها در بازار فلز گران بهای داخلی موجب افت ۴۰ هزار تومانی سکه امامی و رسیدن آن به قیمت ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان در روز یکشنبه شد. با وجود این افت، فلز گران بهای داخلی توانست مرز ۱۲ میلیون تومانی را در دومین روز هفته حفظ کند، اما نهایتا در روز دوشنبه سکه مرز 12 میلیون تومانی را از دست داد و به کانال 11 میلیون تومان وارد شد.

در مجموع، برخی از فعالان بازار ارز باور دارند در صورتی که تا پایان شهریورماه تکلیف آینده مذاکرات برجام مشخص نشود، باز هم تقاضای احتیاطی به بازار بازخواهد گشت و فارغ از تصمیم شورای حکام، قیمت دلار تحریک خواهد شد. دلار در سال ۱۴۰۰ نتوانسته است به بالای محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان برسد، ولی عبور از آن می تواند زمینه ساز حرکت اسکناس سبز آمریکایی به سوی مرز ۳۰ هزار تومانی شود. از سوی دیگر، برخی از معامله گران باور دارند دلار ظرفیت رشد بیشتر را ندارد و بیشتر به واسطه عوامل هیجانی در مسیر صعودی قرار گرفته است. از نگاه آنها، با کاهش سطح هیجانات، روند قیمت دلار نزولی تر خواهد شد.

ارتباط با نویسنده: IvanKaramazof@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wdGSMat5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه