سه شنبه, ۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

ماموپلاستی (mammoplasty) به شیوه ای از عمل جراحی اطلاق شده که به هدف کاهش اندازه سینه با خارج سازی و تخلیه بافت اضافی چربی انجام می شود. عمل ماستوپکسی با هدف تغییر شکل سینه و بهبود افتادگی ظاهری سینه انجام می شود و دخالتی در تغییر اندازه سینه ندارد.

 اگرچه هر دو روش ذکر شده بی خطر و ایمن هستند اما مواردی به عنوان عوارض جانبی و خطرات محتمل نیز ذکر شده است که اگر شما قصد دارید به هدف زیبایی این دو نوع عمل جراحی را انجام دهید، می بایست پیش از اقدام از این موارد اگاه باشید.

ماموپلاستی چیست؟

به فرایند کاهش اندازه سینه، ماموپلاستی گویند که طی آن می توان بافت اضافی چربی سینه، بافت غده ای سینه و بافت پوست را تخلیه نمود تا از حجم سینه کاسته شود و تناسب بین اندازه سینه با سایر اندام ها برقرار شود و مشکلات مربوط به بزرگی فیزیکی اندازه سینه را از بین ببرد. «ماموپلاستی به 4 دسته ی تقسیم میشود: برجسته سازی سینه، کوچک کردن سینه، بازسازی سینه و لیفت سینه».

بزرگی بیش از حد اندازه سینه ها باعث ایجاد مشکلات فیزیکی و روحی در بیماران می شود. بیمارانی که دچار بزرگی بیش از حد سینه هستند به علت سنگینی بیش از حد سینه ها ممکن است که مشکلات فیزیکی را تجربه کنند که این مشکل حاصله در تعدادی از بیماران می تواند باعث اختلال و محدودیت در مواردی از شایع ترین فعالیت های فیزیکی روزانه شود. علاوه بر مشکلات فیزیکی قید شده، افراد ممکن است که شرایط روحی و روانی نامناسبی را به علت بزرگی غیر طبیعی سینه و عدم تناسب اندام تجربه کنند.

با این حال فرآیند کوچک سازی سینه در اغلب موارد برای درمان مشکلات بالینی (بیماری) اعمال می شود، افرادی که سینه های بیش از حد بزرگی ندارند اما از اندازه سینه خود رضایت ندارند نیز ممکن است که ماموپلاستی را به عنوان یک عمل زیبایی انجام دهند. افرادی که با هدف زیبایی ماموپلاستی انجام می دهند ممکن است به دلایلی مانند مشکلات اجتماعی (وضعیت فیزیکی اندام انها در دیدگاه جامعه) و نگرانی هایی پیرامون اندازه سایز لباس (چرا که این نامتوازن بودن اندام ها سبب عدم یافت لباس با سایز متناسب می شود.) به این عمل زیبایی روی آورند.

فرایند ماستوپکسی چیست؟

فرآیند جراحی لیفت سینه و یا ماستوپکسی یک پروسه جراحی است که مخصوص بانوان است و برای بیمارانی که دچار افتادگی سینه هستند صورت می گیرد که این افتادگی می تواند به علت بارداری، کاهش قابل توجه میزان وزن و یا به صورت ارثی و وراثتی باشد. این پروسه شامل گام های زیر می باشد:

  • بالااوردن بافت سینه به مکان وقسمتی بالاتر در ناحیه جداره قفسه سینه
  • تغییر موقعیت فیزیکی قسمت نوک سینه ( Nipple – areolar area)
  • فرایند سفت و محکم سازی بافت پوست به جهت ترمیم شل شدگی بافت پوست

این پروسه ماستوپکسی شامل فرایند ایمپلنت سینه است که به جهت افزایش حجم سینه انجام می شود. زمانی که میزان اندکی افتادگی در سینه مشاهده می شود، اعمال یک عمل جراحی ایمپلنت بدون دیگر فعالیت های ترمیمی برای ترمیم و بهبودی فیزیکی سینه کفایت می کند و تنها با اعمال حداقل میزان برش پوستی، این عمل ایمپلنت صورت می گیرد. هرگونه برش پوستی در این عمل جراحی به صورت جای زخم همیشگی باقی می ماند. اما این پروسه درمانی سبب ایجاد یک ظاهر جوان و بهبود یافته در سینه  می شود.

اغلب بیماران داوطلب اعمال جراحی زیبایی سینه بین سن 30 تا 60 سال قرار دارند. پروسه ماستوپکسی می تواند به عنوان عمل مکمل بعد از عمل ماستکتومی انجام شود که سبب ایجاد تقارن بهتر فیزیکی یک سینه با سینه مخالفی که مورد عمل جراحی واقع شده، می شود.

عوارض جانبی شایع دوتا عمل ماستوپکسی و ماموپلاستی چیست؟

جراحی سینه که یک پروسه درمانی ایمن است و مسبب نجات میلیون ها زن بیمار بوده است و سبب تغییر و بهبود زندگی بیماران بسیاری شده است. این روش  به عنوان یک روش جراحی اصلی شناخته شده است. همه انواع روش های جراحی حتی جراحی هایی که شامل فرایندهایی با حداقل میزان تهاجم بافتی می باشد نیز درارای خطراتی هستند و البته که دو عمل جراحی ذکر شده، ماموپلاستی و لیفت سینه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

خوشبختانه، عوارض عمده از عمل جراحی سینه بسیار نادر و اندک گزارش شده است و در حالیکه شایع ترین عوارض جانبی آن شامل عوارض خفیف و کوتاه مدت اند. شایع ترین موارد جراحی سینه شامل:

  • احساس ناراحتی و درد (درد خفیف تا میزان درد متوسط): ایجاد درد شدید بعد از عمل جراحی لیفتت سینه بسیار نادر است. اما به هرحال حس ناراحتی و یا دردی که ایجاد می شود را می توان به کمک دارو کنترل نمود که این دارو پیش از عمل جراحی لیفتت سینه، توسط جراح پلاستیک تجویز می شود.
  • ایجاد حس خارش، حساسیت و تورم و التهاب در ناحیه برش جراحی: این عوارض در مدت زمانی بعد از عمل جراحی فروکش خواهند کرد.
  • ایجاد کبودی و تورم در ناحیه عمل: این عوارض نیز ناپایدر خواهند بود و البته که می توان با استفاده از لباس های تنگ فشرده سازنده عضو تحت عمل جراحی، میزان این عوارض جانبی را به حداقل رساند.
  • از بین رفتن حواس ناحیه تحت عمل و احساس بی حسی: این عارضه به عنوان یکی از عوارض شایع عمل لیفت سینه گزارش شده است. چرا که مدت زمانی جهت بازسازی پایانه های عصبی  ناحیه تحت عمل جراحی لازم است. با این حال بیماران می بایست  بدانند که ممکن است این بی حسی و عدم درک حواس به صورت پایدار و همیشگی باشد.
  • جای زخم واضح و آشکار: جراحان پلاستیک از تکنیک های ممکن متفاوتی در پروسه لیفت سینه استفاده می کنند که همه این اقدامات و تکنیک ها به گونه ای اعمال می شوند که کم ترین میزان جای زخم و عمل جراحی را در حد امکان ایجاد کنند. با این حال بر اساس نیازهای بیمار و در نظر گرفتن اهداف زیبایی، تکنیک های خاصی مقدم بر سایر تکنیک ها هستند که متاسفانه این تکنیک های برگزیده و منتخب منجر به جای زخم واضح و اشکار در بدن بیمار می شود.

بیماران باید آمادگی این را داشته باشند و بدانند که حداقل میزانی از زخم برش جراحی  همیشه در ناحیه جراحی باقی میماند.

عوارض جانبی دو عمل جراحی ماموپلاستی و ماستوپکسی:

هردو عمل جراحی ماموپلاستی و ماستوپکسی شامل عوارض جانبی هستند که در جلسه مشاوره پیش از عمل جراحی، توسط جراح پلاستیک توضیح داده می شود. تعدادی از این عوارض جانبی شامل:

  • عفونت: عفونت زمانی ایجاد می شود که یک نوع میکروارگانیسم وارد بدن می شود و با رشد و فعالیت خود سبب ایجاد عارضه و بیماری می شود. ارگانیسم هایی که مسبب ایجاد عفونت هستند بسیار متنوع هستند و می توانند شامل ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها باشند.
  • کندی و آهستگی غیرمعمول بهبود زخم جراحی: مشکلاتی از جمله درباره کانتور و حجم دهی سینه، شکل سینه و تغییر رنگ پوست در این ناحیه و تغییرات پایدار و همیشگی رنگدانه های پوست و تورم، کبودی و البته تخریبات و آسیب به ساختار های داخلی در ناحیه تحت جراحی مانند آسیب به اعصاب ناحیه جراحی شده و یا آسیب به عروق خون و ماهیچه های قفسه سینه و یا شش ها ممکن است ایجاد شوند که این عوارض محتمل است که به صورت کوتاه مدت و یا به صورت همیشگی باشند.
  • ایجاد ترومبوز در وریدهای عمقی ناحیه قفسه سینه: ایجاد ترومبوز (ایجاد لخته در مسیر جریان خون در رگ که سبب انسداد مسیرخون میشود) در عروق عمقی خون یک عارضه جانبی بسیار مهم و جدی است که عامل ان تشکیل لخته خون در عروق سرخرگ بدن است.
  • تحلیل بافت چربی عمقی ناحیه تحت عمل جراحی: نکروز بافت چربی، یکی از عوارض جانبی است که نتیجه اسیب به بافت چربی ناحیه تحت عمل است. اصطلاح نکروز به معنی مرگ سلولی است. آسیب های فیزیکی، عمل جراحی و یا در معرض تابش پرتو قرار دادن ناحیه مورد نظر از جمله دلایل ممکن اند که  مسبب نکروز بافت چربی هستند. در بیمار نواحی که دچار نکروز شده اند باعث ایجاد حس یک تومور کوچک و سفت در ناحیه سینه شده اما در واقع این حالت ایجاد شده تنها شبیه تومور است و هرگز دلالت بر وجود بافت سرطانی ندارد.
  • امکان شیردهی مادران بعد از انجام عمل ماموپلاستی ممکن است محدود شود در نتیجه در صورتی که قصد شیردهی به فرزند خود را داردید  حتما با پزشک خود مشورت کنید
  • ابجاد هماتوم ( تجمع خون در بین بافت های زیرین پوست و در ناحیه خارج از رگ که سبب ایجاد کبودی در ناحیه اسیب دیده می شود.)

 هماتوم در واقع یک مشکل و عارضه شایع است که در ناحیه اسیب دیده عروق اصلی بدن مشاهده می شود. اغلب مردم در طول زندگی خود هماتوم سطحی (آسیب دیدگی و هماتوم در لایه های فوقانی بافت پوست) را تجربه کرده اند. هماتوم می تواند به صورت کبودی خود را نشان دهد اما لازم به ذکر است که برخلاف هماتوم ایجاد شده در ناحیه عروق بزرگ خونی، کبودی حاصل اغلب به علت ایجاد اسیب در ناحیه عروق کوچک خونی می باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3rrxwzg2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه