پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

مردم هر روز به زانوهایشان آسیب می زنند اما همه آنها آنطور که باید و شاید بلافاصله به دنبال درمان آسیب دیدگی نمی روند. اگر دچار مشکل زانو مانند شکستگی استخوان، رگ به رگ شدن یا آسیب به رباط و تاندون هستید و بلافاصله دنبال درمان آن نباشید ممکن است پیامدهای بسیار جدی برای سلامت تان ایجاد کنید.

ورزشکاران به خصوص آنهایی که در مسابقات شرکت می کنند از آن جایی که می خواهند به بازی کردن ادامه بدهند معمولاً چیزی از درد آسیب دیدگی خود نمی گویند. گاهی اوقات آنها به درد عادت دارند و حتی متوجه نمی شوند که آسیب دیده اند.

عوارض عدم درمان به موقع مشکلات زانو

افراد غیر ورزشکار نیز گاهی از علائم آسیب دیدگی شان به دلایلی که خودشان می دانند، چشم پوشی می کنند.

افراد مسن ممکن است برای اینکه باری روی دوش کسی نباشند پیگیر آسیب دیدگی شان نشوند. گاهی اوقات سالمندان برای آنکه حس استقلال شان را از دست ندهند یا در بیمارستان بستری نشوند حتی ممکن است نشانه های آسیبشان را پنهان کنند.

کارمندان ممکن است برای آنکه حقوق زمانی که در محل کار حاضر نمی شوند یا غیبت داشته باشند را از دست ندهند علائمشان را پنهان کنند

چشم پوشی یا پنهان کردن آسیب زانو ممکن است خطرناک باشد. هزینه عدم درمان به موقع مشکلات زانو در طولانی مدت می تواند بسیار بالاتر از درمان فوری آن باشد.

پارگی مینیسک

عوارض عدم درمان به موقع مشکلات زانو

یک مینیسک پاره شده مشکل بسیار رایجی در زانو محسوب می شود؛ معمولاً ورزشکاران و افرادی که به صورت عادی ورزش می کنند ممکن است دچار پارگی مینیسک شوند. این آسیب دیدگی همچنین افراد مسن تر و افرادی که مبتلا به آرتریت زانو هستند را بسیار متاثر می کند.

مشکلات مینیسک پاره چیست؟

 اگر مینیسک پاره شما به درستی بهبود پیدا نکند، زانوی شما آن طوری که قبل از آسیب دیدگی محکم بود، نخواهد شد. این موضوع امکان آسیب دیدگی های دیگر زانو مانند پارگی رباط صلیبی قدامی یا پارگی رباط های دیگر را افزایش خواهد داد.

 آسیب دیدگی رباط صلیبی

آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی، پارگی در یکی از رباط های استخوان زانو است که بالا و پایین زانو را به یکدیگر متصل می کند؛ رباط صلیبی زانو را محکم سر جای خود نگه می دارد. آسیب دیدگی رباط می تواند از خفیف یعنی پارگی اندک تا شدید که رباط در آن به طور کلی پاره شده و یا زمانی که رباط و بخشی از استخوان از بقیه استخوان جدا شده دسته بندی شود.

پیامدهای آسیب دیدگی رباط صلیبی چیست؟

 آسیب دیدگی رباط صلیبی می تواند با درد و ضعف حرکتی بسیار زیادی همراه باشد. اگر این آسیب دیدگی درمان نشود ممکن است نتوانید فعالیت های خود را به درستی انجام دهید. در این نوع آسیب ها معمولاً برای دستیابی به بهترین نتیجه نیازمند جراحی است. انتظار برای بهبود خود به خودی آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی منطقی نیست، چنین اتفاقی نمی افتد و احتمال دستیابی به نتیجه مناسب یک روند درمانی پایین می آید، چرا که بافت نرم پاره شده در طول زمان جمع می شود و تحلیل می رود و ترمیم آن را دشوار و درواقع غیر ممکن می کند.

اگر بعد از آسیب دیدگی رباط صلیبی به کار با زانوی تان ادامه دهید احتمالاً فقط مشکل را بدتر می کنید. شما فقط به آتش التهاب آسیب تان بنزین میریزید، روند تضعیف رباط ادامه پیدا می کند و پارگی جزئی احتمالاً تبدیل به یک پارگی کامل می شود. حتی اگر بلافاصله به دنبال درمان رباط صلیبی باشید، مدتی طول میکشد تا رباط بهبود یابد. اگر آسیبتان بدتر شود مسیر ریکاوری شما بسیار طولانی تر و چالش برانگیز تر خواهد شد. همچنین باید بدانید که آسیب رباط صلیبی به دلیل کمبود تامین خون مناسب به خوبی درمان نمی شود و برای رفع این مشکل و کمک به بازیابی کامل سلامت زانو باید سریعاً به دنبال درمان آن باشید

کندرومالاسی کشکک

عوارض عدم درمان به موقع مشکلات زانو

کندرومالاسی کشکک به شکستن یا نرمی غضروف زیر کشکک گفته می شود. وقتی کشکک روی استخوان ران مالیده می شود آسیب می بیند و متورم می شود. این موضوع در میان دوندگان و ورزشکاران دیگر شایع است و به آن سندروم زانوی دونده نیز گفته می شود. این مشکل بیشتر در میان نوجوانان، جوانان، زنان و ورزشکارانی که درگیر ورزش هایی هستند که فشار زیادی به زانو ایشان وارد می کند دیده می شود؛ آنهایی که اضافه وزن دارند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

کندرومالاسی کشکک چه مشکلاتی به همراه می آورد؟

اگر این مشکل به صورت کارآمد مورد درمان قرار نگیرد، در نهایت می تواند به استئوآرتریت مفصل زانو که محل تلاقی کشکک و استخوان ران است منجر شود. اگر در موعد مقرر و زمان مناسب تحت درمان قرار نگیرد می تواند درد شدید به همراه داشته باشد و برای درمان به جراحی نیاز پیدا کند.

سندروم درد پاتلوفمورال

مشکل سندروم درد پاتلوفمورال را با دردی که پشت کشکک زانو حس می شود، می شناسند. حرکت اسکوات، پیاده روی روی پله یا مسیر شیب دار به سمت بالا یا پایین، یا ثابت نشستن برای مدت زمان طولانی می تواند این درد را بیشتر کند. دلیل عمده این درد و مشکل، حرکت غیرطبیعی کشکک زانو در زمان خم و راست کردن زانو است. این مسئله می تواند منجر به سایش و پارگی غضروف پشت کشکک شود. عدم توازن در قدرت عضلات، عضلات منقبض و ناهنجاری های ساختاری پایین تنه می تواند منجر به ایجاد این مشکل شود؛ درد معمولاً به تدریج و در طول زمان بیشتر می شود.

سندروم درد پاتلوفمورال چه مشکلاتی به همراه می آورد؟

 اگر سندروم درد پاتلوفمورال را به موقع درمان نکنید معمولاً در طول زمان بدتر می شود و اگر استفاده از زانوی آسیب دیده و درمان نشده را ادامه دهید، ممکن است آسیب های بیشتری به آن وارد کنید.

آرتریت زانو

مشکل آرتریت زانو یک بیماری ایجاد کننده درد، تورم و خشکی زانو است. این بیماری می تواند بزرگترین و قویترین مفصل بدنتان را متاثر کند. آرتریت معمولاً در زانوها رایج تر است و آرتریت زانو می تواند یک بیماری جدی و ناتوان کننده باشد

مشکلاتی که در اثر آرتریت زانوی پاتلوفمورال ایجاد میشود چیست؟

 اصلی ترین پیامدهای آرتریت زانو درد و خشکی است، که در طول زمان و تر می شود. این مشکل به خصوص زمانی که  صبح از خواب بیدار می شوید بدترین حالت خود را دارد. شاید قادر نباشید آنطور که قبلاً از زانویتان استفاده می کردید مفصلتان را حرکت دهید و زمانی که بخواهید این کار را بکنید ممکن است متوجه صداهایی در مفصل زانو شوید. همچنین در موارد زیر ممکن است با مشکل مواجه شوید:

  • از پله بالا و پایین رفتن
  • پیاده روی
  • بلند شدن و نشستن
  • خوابیدن

برای مشکل زانو چه زمانی باید به ملاقات پزشک بروم

اگر مشکل زانوی شما در نتیجه یک عامل شدید ایجاد شده و یا با یکی از موارد زیر همراه باشد باید یک جلسه ملاقات با پزشک ترتیب دهید:

  • تورم قابل توجه
  • قرمزی
  • حساس شدن و گرمی اطراف مفصل
  • درد شدید
  • تب

اگر مدتی است که با درد کم زانو مواجه بودید و الان این درد تا حدی بدتر شده که کارهای معمول یا خوابیدن تانرا تحت تاثیر قرار داده باید به پزشک مراجعه کنید.

در موارد زیر به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

 اگر درد زانوی شما در اثر آسیب دیدگی ایجاد شده و با یکی از موارد زیر همراه است از کسی بخواهید تا شما را به یک مرکز فوریت های پزشکی برساند:

  • مفصلی که به نظر شکلش عوض شده
  • شنیدن یک صدا در زمان آسیب دیدگی زانویتان
  • ناتوانی در وارد کردن وزن روی زانو
  • درد شدید
  • تورم ناگهانی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TT3HBUi4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه