جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

حتما تا به حال وقتی از کنار یک ساختمان نیمه کار و در حال ساخت دیده اید که مهندسان و کارگران در آن مشغول به کار و حمل مصالح ساختمانی بوده اند، برخی از کارگران گونی هایی را از پشت کامیون برمی دارند و روی دوش خود می گذارند و به داخل ساختمان در حال ساخت می برند و یا برخی دیگر آجرها را به بالا پرتاب می کنند یا با استفاده از یک فرغون که با طناب از بالا به صورت قرقره بسته شده است، دیگر مصالح ساختمانی را به طبقات بالایی حمل می کنند و هزاران هزار مورد دیگر.

سؤال این است که آیا تا به حال به مصالح ساختمانی ای که کارگران آن ها را حمل می کنند، توجه کرده اید؟ آیا با خود فکر کرده اید که چرا در هر ساختمانی، یک نوع مواد و مصالح خاص به کار گرفته می شود و در واقع چه تفاوتی بین مصالح وجود دارد؟

برای دانستن پاسخ این سوال ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

اجزای تشکیل دهنده سقف ساختمان + مصالح به کار رفته

 

مصالح ساختمانی در ساختمان سازی

مصالح ساختمانی، ابزار پایه و میشود گفت از مهم ترین ابزار ها در ساخت یک بنا هستند. هیچ ساختمانی وجود ندارد که بدون به کار بردن ساده ترین مصالح، بنای خود را تشکیل دهد و از طرفی دیگر کیفیت هر ساختمانی به نوع مواد و مصالح به کار رفته در ساخت آن بستگی دارد. مصالحی که شما در حالت عادی مشاهده می کنید، ساده ترین انواعی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما از نظر کلی و به اصطلاح تخصصی این مواد و مصالح به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند که دارای خواص فیزیکی، شیمیایی و … هستند.

طبیعی بودن مصالح ساختمانی

تمامی مواد موجود در ساختمان سازی از دل طبیعت و معادن به دست می آیند و پس از تغییرات شیمیایی به مواد و مصالح دلخواه تبدیل می شوند و همان چیزی که شما امروزه آن ها را مشاهده می کنید، می شوند. البته امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژِی، نوع ساخت مصالح از حالت سنتی به مدرنیته تغییر پیدا کرده است و حتی شاهد تغییرات اساسی در ساختار و شکل بسیاری آن ها به ویژه مصالح به کار رفته در نما مانند آجر و سنگ هستیم. شاید در اساس کاربرد آن ها تغییری به وجود نیامده باشد؛ اما شکل و ظاهر آن ها نسبت به گذشته تغییر زیادی داشته است.

 

مصالح به کار رفته در سقف ساختمان

از سقف به عنوان بالاترین قسمت یک ساختمان یاد می شود و به عنوان یک پوشش سازه ای برای محافظت از ساختمان در برابر آب و هوا (باران، نور خورشید، باد و غیره) عمل می کند. به همین دلیل مهم است که از استحکام و پایداری کافی برخوردار باشد.

سقف ها را می توان از نظر آب و هوایی به 2 دسته شیب دار و یا مسطح تقسیم بندی کرد. در ادامه انواع مصالحی که در سقف ساختمان به کار می رود را معرفی می کنیم:

تیرچه

یکی از مصالح مهم و کاربردی تیرچه است که در سقف ها (سقف تیرچه و بلوک، تیرچه کرومیت) به کار می رود. اصلی ترین وظیفه تیرچه در سقف ساختمان انتقال بار و فشار سقف به تیر اصلی ساختمان است. تیرچه از فولاد و بتن ساخته می شود و نصب آن باید بر اساس استانداردهای ساختمان سازی باشد. از انواع تیرچه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تیرچه بتنی

یکی از انواع تیرچه های پرکاربرد تیرچه بتنی است. تیرچه بتنی از میلگرد فولادی و بتن تشکیل شده است. این نوع تیرچه بیشتر در ساخت سقف های تیرچه بلوک استفاده می شود و در برابر فشار های بالا مقاومت بسیار خوبی دارد.

 

اجزای تشکیل دهنده سقف ساختمان + مصالح به کار رفته

 

تیرچه فلزی (تیرچه کرومیت)

تیرچه فلزی که با نام تیرچه کرومیت نیز شناخته می شود از ورق و میلگرد ساخته شده است. تیرچه های کرومیت از سه بخش اصلی تشکیل شده اند.

  1. زیر بال فوقانی
  2. اعضای قطری
  3. بال تحتانی

تیرچه نقطه جوش

تیرچه نقطه جوش به روش جوش نقطه خرپایی ساخته می شود. به این نوع تیرچه تیرچه صنعتی نیز گفته می شود و از محبوبیت بالایی بین سازندگان برخودارد است. جنس این تیرچه از بتن و فولاد است و از آنجایی که به صورت مکانیزه و توسط دستگاه های تمام اتوماتیک ساخته می شود از میزان خطای بسیار پایینی برخوردار است. این تیرچه همچنین بسیار سبک و مقرون به صرفه است.

بتن:

یکی دیگر از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی بتن است. بتن از سه جزء اصلی آب، سنگدانه (ماسه و شن) و سیمان پرتلند تشکیل می شود. از انواع بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بتن معمولی
  • بتن حجیم
  • بیتن بستر
  • بتن پیش تنیده
  • بتن پیش ساخته
  • بتن سبک
  • بتن سنگین
  • بتن خیلی متراکم
  • بتن شفاف
  • بتن اسفنجی
  • و…

بلوک

یکی دیگر از اجزای اصلی سقف بلوک است که از سیمان ساخته شده است. این قطعه بیشتر در سقف های تیرچه بلوک به کار می رود و نقش قالب را دارد. بلوک های ساختمانی از ترکیب آب، سیمان، ماسه و دیگر سنگدانه ها ساخته می شود.

از انواع بلوک سیمانی می توان موارد زیر را نام برد

  • بلوک سیمانی معمولی
  • بلوک سیمانی سبک
  • بلوک سیمانی نیمه سبک

میلگردهای حرارتی

پس از بتن ریزی سقف به منظور جلوگیری از ترک خودرگی بتن از میگردهای حراراتی استفاده می شود. در واقع وظیفه اصلی میلگرد های حراتی جلوگیری از تنش های حرارتی ناشی از حرارات بتن است به همین دلیل به آن میلگرد حرارتی می گویند این میلگرد ها به صورت عمود بر هم در بالای سقف نصب می شوند.

پوشش سقف

پوشش سقف از جمله مواردی است که تاثیر زیادی روی زیبایی ساختمان دارد. متریال های مختلفی برای پوشش سقف وجود دارد و لازم است که این متریال را با توجه به نوع ساختمان و شرایط آب و هوایی انتخاب کنید. از نمونه پوشش های مختلف برای سقف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشش سقف با ایرانیت
  • پوشش سقف آندولین
  • پوشش سقف شینگل
  • پوشش سقف دکرا
  • پوشش سقف کناف
  • پوشش سقف طرح سفال

امروز پوشش سقف در طرح ها و رنگ های متنوعی در بازار موجود است که می توانید با توجه به نوع ساختمان، شرایط آب و هوایی و همچنین سلیقه خود هر یک از این طرح و رنگ ها را انتخاب کنید.

شرکت بایا فولاد زند تولید کننده انواع تیرچه صنعتی

شرکت بایا فولاد زند به عنوان تولیدکننده انواع تیرچه صنعتی و پایه بتنی با دستگاه های تمام اتوماتیک، یکی از مجموعه های وابسته به گروه ساختمانی زند است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز نموده است. گروه ساختمانی زند نیز از سال ۱۳۸۵ در مسیر سبک سازی و صنعتی سازی ساختمان فعالیت خود را شروع کرده و از آن زمان تا کنون در زمینه های طراحی، مشاوره، اجرا و تأمین متریال نوین فعالیت می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تیرچه صنعتی و بهره مندی از مشاوره رایگان کارشناسان شرکت بایا فولاد زند، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و یا می توانید به آدرس اینترنتی https://bayafooladzand.com/ مراجعه نمایید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/t9A6cXSu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه