چهارشنبه, ۸ تیر(۴) ۱۴۰۱ / Wed, 29 Jun(6) 2022 /
           
فرصت امروز

قیمت خودرو در بازار روندی عجیب دارد. ناتوانی خودروسازان در پاسخگویی به تقاضا نیز عاملی بر بالاتر رفتن قیمت خودرو است. اما قیمت خودرو این روزها دیگر یجا بند نمیشود و هر لحظه تغییر میکند. حالا سوال اینجاست قیمت خودرو تا کجا بالا می رود؟قیمت خودرو امروز چقدر است؟

به گزارش فرصت امروز به نقل از جام جم آنلاین، همگام با این اتفاق قرار است طرح تولید خودرو های اقتصادی در داخل نیز از طریق پلتفرم داخلی در داخل شرکت های خودروسازی آغاز شود. این دو اقدام اجرایی برای افزایش عرضه و همینطور پر کردن خلأ پراید به عنوان یک خودروی اقتصادی است.

قیمت خودرو از سال ۱۳۹۷تاکنون به طورمداوم افزایش یافته است. آمار ها نشان می دهد مهم ترین دلیل رشد نرخ در طول این سال ها کاهش شدید تولید خودرو بوده است. میزان تولید خودرو در ۴سال اخیر تحت تأثیر تحریم های اقتصادی نصف شده است به طور مثال حجم تولید ایران خودرو از ۷۰۵هزار دستگاه به ۴۵۰هزار دستگاه رسیده و سایر خودروسازان داخلی نیز با افت شدید تیراژ تولید مواجه بودند. اما کاهش تولید همه ماجرا نیست.

قیمت خودرو تا کجا بالا می رود؟ قیمت خودرو امروز چقدر است؟

بررسی ها نشان می دهد درکنار کاهش شدید تولید خودرو، بخش دیگری از دلایل رشد نرخ خودرو به حذف پراید از چرخه تولید بازمی گردد. طبق آمار ها تاکنون ۲۰میلیون خودرو در ایران شماره گذاری شده است که ۷میلیون دستگاه از خودرو های شماره گذاری شده پراید هستند. این آمار نشان می دهد بخش عمده تقاضای بازار مربوط به خودرو های ارزان قیمت یا اقتصادی است. بررسی تولیدات خودروسازان نشان می دهد در شرایط فعلی هیچ خودرویی در بازار وجود ندارد که متناسب با قدرت خرید طبقه ضعیف جامعه باشد این موضوع موجب شده حتی پراید های کارکرده نیز با تقاضای زیاد و رشد نرخ مواجه شوند. از آنجا که پراید به شاخص و مبنای قیمت گذاری خودرو تبدیل شده، نرخ سایر خودرو ها در تناسبی با نرخ پراید به عنوان نرخ پایه، ارزشگذاری می شوند و در نتیجه افزایش نرخ پراید به سرعت به نرخ سایر خودرو ها نیز سرایت می کند. طبق آمار های موجود هم اکنون به طور میانگین ۵۲درصد خانواده های ایرانی یعنی ۱۳میلیون و ۴۰۰هزارخانوار، فاقد خودرو هستند. تعداد خانوار های فاقد خودرو در روستا ها ۶۸درصد و در شهر ها ۴۸درصد است. همه این ها لزوم توجه به تولید، عرضه و واردات خودرو های اقتصادی و ارزان قیمت را بیشتر کرده است. در چنین شرایطی وزارت صنعت درتلاش است تا از یک طرف با تولید خودرو های ارزان قیمت روی پلتفرم های داخلی کمبود عرضه خودرو های اقتصادی را جبران کند و از طرف دیگر قرار است بخشی از سهم خودرو های وارداتی به تامین خودرو های اقتصادی اختصاص یابد.

عبدالله توکلی لاهیجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه های وزارت صنعت برای تامین خودرو های ارزان قیمت گفت: برنامه های مختلفی برای تغییر ریل بازار و صنعت خودرو در جریان است، یکی از این موضوعات، افزایش عرضه خودرو های اقتصادی است، یعنی خودرو هایی که بتوانند جایگزین پراید شوند.

او افزود: یکی از اقداماتی که در این زمینه در حال انجام است تولید محصول داخلی ارزان نرخ است به این معنا که قرار است چند محصول مختلف روی یک پلتفرم اقتصادی در شرکت های مختلف خودروساز تولید شود تا این محصولات جایگزین پراید شوند. این کار در حال انجام است و به زودی خبر هایی درباره تولید خودروی اقتصادی و بومی که نرخ آن متناسب با سطح درآمد اکثریت جامعه است، منتشر می شود.

او همچنین به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: طرح واردات خودرو به نحوی دیده شده که عواید آن متوجه گستره وسیع تری از جامعه شود و در این طرح نیز ملاحظات مربوط به خودرو های اقتصادی درنظر گرفته خواهد شد. او افزود: درگذشته واردات خودرو عمدتا مبتنی بر خودرو های لوکس بود که منافعش فقط به قشر خاصی از جامعه می رسید، اما رویکرد های فعلی تغییر کرده و در زمینه واردات خودرو به این موضوع توجه خواهد شد.

توکلی لاهیجانی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود تعرفه واردات خودرو تغییر نخواهد کرد و نرخ خودرو های وارداتی ۷۰۰ میلیون تا۱.۵میلیارد تومان خواهد بود گفت: آیین نامه طرح واردات خودرو، هنوز نهایی نشده در چنین شرایطی اطلاعاتی که در فضای رسانه ای منتشر می شود اغلب در حد گمانه زنی و قابل اتکا نیست، زیرا آیین نامه واردات خودرو که در آن جزییات و نحوه واردات مشخص می شود در حالت تدوین است.

او درباره زمان تدوین آیین نامه گفت: تدوین آیین نامه واردات خودرو احتمالا بین ۲هفته تا یک ماه طول می کشد. ما در بحث اجرایی نیز با بخش های مختلف نشست هایی برگزار خواهیم کرد و در نهایت آیین نامه با درنظر گرفتن همه مسائل نهایی خواهد شد، اما آنچه مسلم است در این آیین نامه تلاش خواهد شد که عواید واردات خودرو گستره وسیع تری از جامعه را در برگیرد و اینطور نیست که محدود به گروه یا کلاس خاصی از خودرو باشد.

میزان تقاضای واقعی و قیمت خودرو 

او در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی میزان تقاضای واقعی بازار خودرو چقدر است گفت: تقاضای واقعی بازار خودرو یک موضوع داینامیک است به این معنا که این میزان تقاضا متناسب با تغییرات کلان اقتصادی ازجمله تولید ناخالص داخلی و سرانه درآمد افراد تغییر می کند. به عنوان مثال زمانی که سرانه درآمد افراد جامعه افزایش و قدرت خرید مردم رشد می کند تقاضا هم رشد می کند.

او ادامه داد: در شرایط فعلی ۲موضوع تشدیدکننده تقاضاست. در وهله نخست بحث خودرو های فرسوده و جایگزینی آن ها مطرح است و در وهله دوم بحث همگن سازی خانوار های دارای خودرو مطرح است.

او افزود: اگرچه سرانه مالکیت خودرو در ایران مناسب است، اما همگن نیست و عادلانه توزیع نشده است یعنی برخی خانواده ها به طور مثال چند خودرو دارند، اما برخی خانواده ها خودرویی ندارند یعنی اگر در بازار، محصول اقتصادی تولید شود بازار خودرو می تواند رشد کند و حتی تا ۲میلیون دستگاه در سال نیز توزیع شود با این حال باید توجه کرد که حجم تقاضا در کلاس های مختلف نرخ خودرو متفاوت است و میزان تقاضا برای خودرو های کلاس A با خودرو های کلاس B و C که نرخ بیشتری دارند متفاوت است بنابر این نمی توان یک رقم واحد و کلی برای میزان تقاضای بازار اعلام کرد.

سردرگمی وزارت صمت در تعیین قیمت خودرو و عرضه در بورس

عرضه کالا در بورس هم به عنوان راهکاری برای ارتباط مستقیم میان خریدار و فروشنده مطرح بوده و مهم ترین دستاورد حضور کالا در بورس، کشف قیمت براساس میزان عرضه و تقاضاست. از سوی دیگر باید توجه داشت بورس کالا محلی برای عرضه کالای واسطه ای جهت متناسب شدن قیمت تمام شده کالاست. این ویژگی منحصربه فرد باعث شده در مقاطعی که فشار افکارعمومی به قیمت گذاری خودرو افزایش می یابد به عنوان یک مُسکن وارد عمل می شود و خودروسازان با آگاهی از کمبود عرضه و احتمال بالای افزایش قیمت ها در بورس این طرح را مطرح می کنند.

این طرح در دولت های گذشته نیز بار ها مطرح شد، اما بنا به دلایلی، سرانجام خاصی نداشته است. البته طرح واگذاری خودرو در بورس کالا موافقان و مخالفانی داشته است. فردین آقابزرگی، کارشناس حوزه خودرو به عنوان یکی از موافقان این طرح در این خصوص می گوید: «با عرضه خودرو در بورس کالا، اختلاف قیمت فعلی محصولات خودروسازان در بازار و کارخانه کاهش خواهد یافت. کشف قیمت با عرضه خودرو در بورس کالا سبب خواهد شد که سفته بازی و دلالی در بازار آزاد محصولات خودروسازان ازبین برود.»

در طرف مقابل، تعدادی دیگر از کارشناسان صنعت خودروسازی معتقد هستند که عرضه محصولات خودروسازان در بورس، تأثیر خاصی بر قیمت های بازار ندارد. درهمین خصوص چندی پیش فربد زاوه گفته بود: «دولت حاضر نیست سازوکار قیمت گذاری در بازار را به رسمیت بشناسد و تصور می کند می تواند با تصمیم هایی از این دست، ناکارآمدی خود را جبران کند. قیمت محصولات در بورس به بازار نزدیک می شود، ضمن این که قیمت های دستوری در کارخانه منطقی نیستند و نمی توان انتظار داشت که بورس از آن ها تبعیت کند.»

یکی از نقد های جدی به طرح واگذاری خودرو در بورس، نحوه قیمت گذاری است. چگونه می توان برای خودرو هایی که توسط شورای رقابت و اخیرا سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت گذاری می شود قیمت پایه تعیین کرد؟ از طرف دیگر فاصله بین قیمت کارخانه و بازار چگونه پر خواهد شد تا این بازار نیز به یک بازار سوداگری تبدیل نشود؟ سوال دیگر این که بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند قیمت خودرو های تولید داخل به نسبت کیفیت آن گران است، اما خودروسازان اعلام می کنند به دلیل این قیمت گذاری، خودرو را با ضرر به فروش می رسانند.

این موضوع چگونه قرار است حل شود؟ با وجود ابهامات فراوان، وزارت صمت در دولت سیزدهم بار دیگر بحث واگذاری خودرو از طریق بورس را مطرح کرد و در نخستین گام قرار بود دو خودروی خارجی دیگنیتی و فیدلیتی را در بورس عرضه کنند. این طرح با وجود تصویب در وزارت صمت برای واگذاری در ۱۸خرداد با مخالفت وزارت صمت مواجه شد تا بار دیگر این وزارتخانه تصمیم های خود را وتو کند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

جدول کامل قیمت محصولات ایران خودرو

جدول کامل قیمت محصولات سایپا

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yB3p4T2V
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه