شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

تغییرات کنکور 1402 و 1403

1 سال پیش ( 1401/4/5 )
 

همان طور که می دانید این روزها کش و قوس قوانین جدید کنکور به شدت مورد توجه قرار گرفته و هر روز خبر جدیدی از یک نهاد رسمی و غیر رسمی ذهن دانش آموزان را به هم می ریزد.

قبل از اینکه درباره روند و چگونگی تغییرات کنکور صحبت کنیم، میخواهیم بگوییم که چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از سال های زیادی روی این موضوع دست گذاشته و حساس شده است؟

تغییرات کنکور 1402 و 1403

چرا روند برگزاری آزمون کنکور تغییر می کند؟

شنیده ها حاکی از آن است که موضوع حذف دروس عمومی و به طور کلی تغییر در ساختار کنکور، از مراجع بالاتر به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده است. شاید باورش سخت باشد ولی انگیزه اصلی از تغییر در نظام کنکور موضوع واردات کاغذ و ارز خروجی از کشور بابت این موضوع بوده است.

آمارها نشان می دهد که حدود 70 درصد مصرف کاغذ کشور صرف تولید کتاب های کمک آموزشی می شوند و عمده آنها مربوط به دروس عمومی هستند. بنابراین به طور جدی حذف دروس عمومی از کنکور مورد توجه قرار گرفته اند.

معلوم است که حذف دروس عمومی پاک کردن صورت مسئله است ولی اجازه بدهید در جای خودش در مورد این موضوع صحبت کنیم.

معاون حقوقی ریاست جمهوری مصوبه تغییر کنکور شورای انقلاب فرهنگی را لغو کرد!

حالا درست یا غلط تغییرات عمده ای را شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار داد و طی جلساتی تصویب شد و برای خیلی ها نان و آب شد! ولی بلافاصله معاون حقوقی رئیس جمهوری یک ایراد حقوقی به مصوبه شورا گرفت و آن ایراد این بود که طبق منویات مقام معظم رهبری در مواردی که مجلس اقدام به قانون گذاری کرده باشد، شورا حق ورود ندارد جالب این است که رئیس شورا شخص رئیس جمهور است!

حالا به هر ترتیب هنوز قضیه حقوقی بین مجلس و شورا حل نشده ولی در نهایت سازمان سنجش آب پاکی را روی دست دانش آموزان ریخت و تغییرات شورا را نهایی اعلام کرد و گفت که قرار است این تغییرات از کنکور 1402 آغاز شوند.

تغییرات کنکور 1401

البته کنکور 1401 هم تغییرات اندکی داشت. از جمله اینکه تعداد سوالات در بعضی دروس کم شد و تاثیر مثبت معدل امتحانات نهایی از 30 درصد به 40 درصد (همچنان مثبت) افزایش یافت. همچنین دفترچه دروس اختصاصی خود به دو دفترچه شماره 1 و 2 تقسیم شد.

تغییرات کنکور 1402 و 1403

حالا تغییرات کنکور 1402، 1403 و بعد از آن را ببینیم:

تغییرات کنکور 1402

در کنکور 1402 چند تغییر اساسی داریم:

  • دروس عمومی از کنکور حذف می شوند.
  • کنکور دروس اختصاصی حداقل دوبار در سال برگزار می شود.
  • زیرگروه ها از بین می روند.
  • تاثیر معدل از 40 درصد مثبت به 60 درصد قطعی تغییر می کند.

تغییرات کنکور 1403

علاوه برا تغییرات بالا قرار است از کنکور 1403 کنکور به شکل الکترونیکی و بدون کاغذ برگزار بشود. همچنین در کنکور 1402 فقط امتحانات نهایی سال دوازدهم مدنظر قرار می گیرد که در کنکور 1403 امتحانات نهایی یازدهم هم در نظر گرفته خواهد شد. به همین ترتیب از سال 1404 امتحانات سال دهم نیز مدنظر قرار می گیرد.

البته موارد دیگری هم اشاره شده از جمله اینکه:

  • قرار است امکان شرکت مجدد در آزمون های نهایی برای ترمیم معدل وجود داشته باشد.
  • همچنین قرار است تا 10 بار در سال امکان ترمیم معدل برای همه دانش آموزان مهیا باشد.

چقدر تغییرات کنکور عملیاتی است؟

بعضی از تغییراتی که شورا تصمیم گرفته و سازمان سنجش هم اعلام کرده، بار اجرایی زیادی ندارند و بدون زحمت قابل اجرا هستند. مثلا اینکه زیرگروه ها حذف شوند، صرفا یک تغییر نرم افزاری تصحیح و صدور کارنامه است که برای سازمان سنجش کاری ندارد. اما در مورد بعضی دیگر از موارد واقعا جای سوال است که چقدر دولت می تواند آنها را اجرا کند؟

  • با وجود هزینه های سنگین برگزاری و حفظ امنیت کنکور، برگزاری دوبار در سال چه هزینه هایی را تحمیل می کند؟
  • برگزاری امتحان نهایی هماهنگ کشوری در سال های دهم و یازدهم هم به همین شکل نیازمند برگزاری دقیق و امن است که معلوم نیست چقدر محقق شود؟ بخصوص اینکه قرار است بارها در سال برای ترمیم معدل امکان شرکت در آزمون به داوطلب داده شود.

جدای اینکه چقدر این تغییرات اجرایی هستند، در مورد خود تغییرات سوالات زیادی وجود دارد:

  • آیا دروس عمومی واقعا کم اهمیت تر از دروس اختصاصی هستند؟ آیا دانستن زبان انگلیسی یا آشنایی با زبان فارسی که زبان مادری مان است اهمیتی ندارد و نباید یک فارغ التحصیل دانشگاه سواد مناسبی در این دروس داشته باشد؟
  • با کاهش درصد کنکور و افزایش درصد تاثیر امتحانات نهایی، آیا ممکن نیست بازار داغ کتاب های تست به سمت و سوی سوالات تشریحی کشیده شود؟ این تغییر آیا فقط جهت بازار را عوض نمی کند؟
  • تاثیر مستقیم معدل، آیا هجمه ای از کتاب های کمک درسی با جهت گیری سوالات تشریحی تولید نمی کند؟

در همین وضعیت فعلی که امتحانات نهایی تاثیر مثبت در قبولی دانشگاه دارند، در زمان برگزاری امتحانات نهایی فروش کتاب های گام به گام به شدت بالا می رود و حتی در مقاطع دبستان نیز دانش آموزان اقدام به خرید کتاب های کمک درسی ریاضی چهارم دبستان می کنند.

کتاب گام به گام چیست؟

کتاب گام به گام در ایران به دسته ای از کتاب های کمک آموزشی اطلاق می شوند که تمارین کتاب درسی را پاسخ داده اند و به نوعی حل المسائل کتاب های درسی به شمار می روند.

تغییرات کنکور 1402 و 1403

  • برگزاری چندباره کنکور و امتحانات نهایی و ترمیم معدل خود نیازمند مصرف مقدار زیادی کاغذ نیست؟ آیا امتحانات تشریحی هم بزودی الکترونیکی برگزار می شوند؟
  • اگر قرار است امتحانات الکترونیکی برگزار شوند، زیرساخت های لازم از جمله سیستم و اینترنت و پهنای باند و ... در همه نقاط کشور وجود دارد یا تا کنکور 1403 تامین خواهد شد؟

اینها همه سوالاتی هستند که بدون جواب مانده اند.

حتی خود برگزاری دو کنکور اختصاصی نیز سوالاتی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است که باید زودتر به آنها جواب داد.

  • دو کنکور اختصاصی در چه تاریخ هایی برگزار می شوند؟
  • آیا سرفصل هر دوی آنها یکسان است و کل کتاب های سه پایه را پوشش می دهد؟
  • آیا بین دو آزمون نتیجه بهتر اعمال می شود؟
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sQnlFiVY
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه