جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

در گذشته ورق گالوانیزه عملا تنها ماده برای تولید قطعات برج خنک کننده بود. با رشد تکنولوژی و دانش در حال حاضر بسیاری از قطعات برج خنک کننده اعم از بدنه، قطره گیر، پکینگ، تشتک، فن و... از مواد کامپوزیت یا همان فایبرگلاس تولید می شود. یکی از محبوب ترین مواد در حال حاضر برای تولید برج های خنک کن و یا حتی مخازن صنعتی، فایبرگلاس است. مواد فایبرگلاس بادوام، سبک، قوی است و در معرض خوردگی قرار نمی گیرند. شرکت سازآب طیف وسیعی از قطعات را برای کولینگ تاورهای فایبرگلاس ارائه می دهد. این قطعات کامپوزیتی عبارتند از: پره های فن، دیفیوزر برج خنک کننده، سیستم توزیع آب، حوضچه های فایبرگلاس (پالت ها) و... .

اجزاء برج خنک کننده فایبرگلاس

بدنه برج خنک کننده فایبرگلاس یک ورق پروفیلی به طول 12 متر، عرض 940 میلی متر، ضخامت 1.8 میلی متر است. هنگام تولید و مونتاژ، ورق های فایبرگلاس مورد نیاز بدنه بر ج خنک کن با توجه به برش ارائه شده توسط پروژه به طول و عرض مورد نظر برش داده می شوند.

تشتک برج خنک کن به عنوان جایگزینی عالی برای نمونه های بتنی و فلزی استفاده می شود. حوضچه فایبرگلاس شامل چندین محفظه با اندازه بزرگتر از 2.5 متر است که معمولاً روی یک پایه بتنی قرار می گیرند. محفظه ها با در نظر گرفتن وجود تکیه گاه های برج، با هم قالب گیری شده، تولید و مونتاژ می شوند. مزیت حوضچه فایبرگلاس برج خنک کننده، سهولت نصب و همچنین استحکام بالای آن است.

کاربرد فایبرگلاس در ساخت برج خنک کننده، مخازن و سختی گیر

محفظه فن برج خنک کننده (دیفیوزر) از چندین بخش تشکیل شده است. بسته به اندازه فن، تعداد بخش ها از4-36 متغیر است. هر بخش دارای دنده های سفت کننده عمودی و افقی است و به اتصال قفل مجاور بسته می شود.

تیغه های پروانه از دو نیم تیغه و یک شافت اتصال و هاب تشکیل شده است که تیغه ها از جنس فایبرگلاس هستند و از قالب گیری در قالب های مخصوص ساخته می شوند. اتصال عناصر تیغه در ابزار مخصوصی انجام می شود. سطح حمله تیغه در امتداد کل محیط با یک ژل ماتریس فوق سخت پوشیده شده است.

لوله های سیستم توزیع آب فایبرگلاس از الیاف شیشه به روش متقاطع بافی ساخته می شوند. لوله ها به اندازه مورد نیاز بریده می شوند، سوراخ هایی در محل نصب نازل حفر می شوند، لوله های شاخه با رزوه های اتصال قالب گیری می شوند. فلنج ها نیز قالب گیری می شوند و پس از آن VRS در محل مونتاژ برج خنک کننده نصب می شود.

شرکت سازآب به طور گسترده ای در ساخت قطعات برای برج های خنک کننده از مواد مدرن اعم از مواد فایبرگلاس استفاده می کند. این ماده دارای مزایای قابل توجهی از جمله سبکی، استحکام، دوام، سهولت حمل و نقل و نصب و همچنین کارایی بالا می باشد. شما می توانید یک برج خنک کننده که با توجه به نیاز شما و با استفاده از مواد مدرن طراحی و ساخته می شود را سفارش داده و از ما خریداری کنید. استفاده از مواد فایبرگلاس در ساخت برج خنک کننده به افزایش راندمان خنک سازی کمک خواهد نمود که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

بهترین متریال برای برج خنک کننده چیست؟

برج خنک کننده صنعتی سیستم های آب خنک عمدتاً از سه ماده ساخته می شوند: فلزی، فایبرگلاس و پلی اتیلن. همانطور که می دانید، برج خنک کن فلزی قابلیت خوردگی و زنگ زدگی دارد و هر چیزی که در داخل آن نصب شده است می تواند به مرور زمان به واسطه خوردگی و پوسیدگی شروع به نشتی کند. جای تعجب نیست که یک برج خنک کننده فلزی فقط تا 15 سال عمر مفید دارد و نیاز به نگهداری با رنگ اپوکسی، درزگیرها و موارد دیگر دارد. این تعمیر و نگهداری می تواند منجر به توقف برج خنک کننده و متعاقبا تجهیزات و ماشین آلات صنعتی گردد. تولید کنندگان برج خنک کننده فایبرگلاس، اگرچه جایگزین بهتری برای فلز هستند، اما همچنان مستعد ترک و سایش هستند که می تواند منجر به هزینه های نگهداری طولانی مدت شود.

مزایای استفاده از فایبرگلاس برای تولید برج خنک کننده

کاربرد فایبرگلاس در ساخت برج خنک کننده، مخازن و سختی گیر

یک برج خنک کنندهFRP به گونه ای طراحی شده است که در برابر فرسودگی مقاوم باشد. زنگ نمی زند یا پوسته پوسته نمی شود و می تواند شرایط محیطی سختی را تحمل کند. همچنین نیاز به تعمیر و نگهداری تقریباً صفر دارد. طول عمر حداقل 20 سال برای برج خنک کننده کامپوزیتی بزرگترین مزیت آن است. پیشرفت ها در ساخت و طراحی برج خنک کن فایبرگلاس امروزی، استفاده از برج های خنک کننده را از یک ابزار پشتیبانی ارزشمند به بهره وری و صرفه جویی در هزینه برج خنک کننده تبدیل کرد. دلایل زیادی برای استفاده از برج خنک کننده فایبرگلاس با هدف کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری سازه وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

طول عمر بالای برج خنک کننده فایبرگلاس: یک برج خنک کننده فلزی استاندارد دارای روکش هایی با ورق های نازک از فولاد گالوانیزه است. این ورق ها معمولاً دارای درزهای جوشی هستند که می توانند در عرض یک سال خراب شوند و برای جلوگیری از نشتی نیاز به جوشکاری مجدد یا پوشش دارند. علاوه بر این، آب تصفیه شده تمایل به خوردگی فلز گالوانیزه دارد و اساساً آن را در مدت زمان بسیار کوتاهی فرسوده می کند. شرایط محیطی مانند نور خورشید، آلودگی، محیط قلیایی و مواد شیمیایی در خرابی و فرسودگی زود هنگام برج خنک کننده گالوانیزه نقش دارند. از آنجایی که فلز بسته به دما منبسط و منقبض می شود، گردش مکرر آب باعث ایجاد تنش مکانیکی در برج می شود که این مسئله می تواند خوردگی، زنگ زدگی و نشتی را تسریع کند. اما در برج خنک کننده فایبرگلاس دیگر هیچ یک از این مشکلات برای کارفرما اتفاق نخواهد افتاد.

طراحی مدولار انعطاف پذیر: در گذشته، یک برج خنک کننده فایبرگلاس برای فرآیندهای صنعتی نامناسب بود. به همین دلیل، برج های خنک کننده فلزی به طور سنتی برای بیشتر کاربردهای بالای 250 تن استفاده می شد، اما این وضعیت به طور چشمگیری تغییر نمود. امروزه برج های خنک کننده کامپوزیتی با ظرفیت خنک کنندگی بیش از 2500 تن با طرح مدولار بصورت مونتاژ در کارخانه، تولید می گردد. برج مدولارFRP همچنین استفاده از حاشیه اضافی ظرفیت خنک کننده را تسهیل می کند که می تواند در تنظیم بار حرارتی عملیاتی یا تغییرات خروجی یا ارتقا برای برآورده کردن نیازهای خنک کننده آینده مفید باشد.

عملیات مستمر و مقرون به صرفه تر: فایبرگلاس (کامپوزیت) می تواند عواقب مورد انتظار و نامناسب کار برج خنک کننده را کاهش دهد:

  • مصرف برق
  • مواد شیمیایی تصفیه آب
  • نیروی کار
  • مواد برای تعمیر و نگهداری
  • توقف برنامه ریزی نشده فرآیند برای تعمیر برج خنک کننده.

تعمیرات معمولاً به معنای وقفه در فرآیند است که پرهزینه ترین مشکلات مربوط به برج خنک کننده است.

نصب آسان: مزایای طراحی اساسی جدیدترین برج های خنک کننده فایبرگلاس شامل نصب آسان در داخل و پشت بام ها است، زیرا وزن یک برج خنک کن فایبرگلاس 40٪ سبک تر از برج فلزی است در حالی که 5 تا 10 برابر ضخیم تر از آن می باشد.

راندمان برج خنک کننده FRP به چه عواملی بستگی دارد؟

هدف استفاده از برج های خنک کننده FRP دستیابی به یک اثر خنک کننده خاص و بالاتر نسبت به سایر کولینگ تاورها است. اثر خنک کنندگی بیشتر سازه به حجم هوای فن و هیت سینک بستگی دارد. حجم آب، شرایط تهویه و محل نصب برج نیز تاثیر خاصی بر عملکرد آن خواهد داشت. پره های حرارتی و حجم هوای فن برج خنک کن به شرح زیر بر سیستم خنک کننده تأثیر می گذارد:

  1. رادیاتور: جزء کلیدی سازه می باشد و از پانل های PVC برای مکش گرما استفاده می کند. هدف اصلی برقراری تماس با هوا و آب بدون تأثیر بر مقاومت باد است، همچنین میزان تبادل حرارت افزایش می یابد. دو پارامتری که در انتقال حرارت تاثیر می گذارند عمدتا شکل و ارتفاع برج هستند، به رادیاتور آسیب نمی رساند تا جریان آب کاهش پیدا نکند.
  2. حجم هوای فن: فن عمدتا تبادل حرارت بین هوا و آب را در برج تسریع می کند. حجم هوا بر حجم هوای پره فن یعنی عرض و طول پره فن و زاویه آن، سرعت پره فن، زاویه نصب، سرعت و نسبت موتور و گیربکس تأثیر می گذارد. برج هایFRP در خنک سازی بهتر از خنک کننده آبی برای حجم معینی از هوا هستند.

استفاده از فایبرگلاس در ساخت مخزن فایبرگلاس

کاربرد فایبرگلاس در ساخت برج خنک کننده، مخازن و سختی گیر

مخزن فایبرگلاس بعنوان دیگر محصولی که طی ده سال گذشته گوی رقابت را از سایر مخازن ربوده است، محفظه ای است در ظرفیتهای 20 لیتر تا 5000 مترمکعب که بصورت frp و grp و smc و... تولید و در کاربردهای مختلف نگهداری آب، ذخیره سیالات شیمیایی با اسیدیته های مختلف، نگهداری مواد غذایی، راه اندازی سیستم های تصفیه آب و ... تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

پرکاربردترین نوع مخزن فایبرگلاس، مخازن GRP بوده که در برخی موارد بصورت استوانه و 30% موارد بصورت پنلی تولید می گردد. 

برای خرید مخزن فایبرگلاس ابتدا باید دما و دانسیته سیال مشخص و در ادامه از لحاظ فود گرید بودن مورد بررسی قرار گیرد. اینکه مخزن فایبرگلاس دفنی یا غیردفنی مورد استفاده قرار گیرد نیز در قیمت مخازن فایبرگلاس تاثیر مستقیم دارد. مخزن فایبرگلاس دفنی از نمونه غیردفنی قیمت بالاتری دارد.

قیمت مخزن فایبرگلاس

بدلیل وارداتی بودن رزین و پلی استر از کره جنوبی، قیمت مخزن فایبرگلاس در وحله اول پارامتری وابسته به قیمت ارز می باشد.هر گالن رزین طی سه سال گذشته بیش از 20 برابر افزایش یافته است و این موضوع موجب افزایش قیمت مخزن فایبرگلاس به همین مقدار شده است.

قیمت مخزن FRP در بین انواع مخازن فایبرگلاس از همه بالاتر می باشد، چرا که دارای تحمل فشار اتمسفری تا 15 بار می باشد و اغلب در ساخت سختی گیر فایبرگلاس مورد استفاده قرار می گیرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/46aNEaY3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه