سه شنبه, ۲۹ اسفند(۱۲) ۱۴۰۲ / Tue, 19 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

قیمت خودرو در سرازیری برجام

1 سال پیش ( 1401/5/27 )
 

به گزارش فرصت امروز به نقل از روزنامه آرمان امروز نوشت: «کاهش قیمت خودرو در بازار تابع متغیرهای فراوانی است که البته واردات، افزایش تولید و البته توافق برجام از جمله آنهاست. با این حال اما طی روزهای گذشته با توجه به اخبار مثبتی که از مذاکرات هسته ای به گوش رسیده است به نظر می رسد قیمت ها در بازار خودرو کاهشی شده است. به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاهداران در بازار خودرو طی روزهای اخیر همچون روال دوماهه اخیر فروشنده در بازار بسیار است اما خریداری در بازار وجود ندارد. مشتری می داند که با صورت گرفتن توافق، اثر روانی خود را خواهد داشت و می توان به کاهش بیشتر قیمت ها امیدوار بود. بازار همچنان آرام است و طی دو-سه ماهه اخیر ثبات قیمتی خود را حفظ کرده است. با این همه اما برخی کارشناسان معتقدند متغیرهای اثرگذار در قیمت خودرو در بلندمدت وسیع تر از جو روانی ایجاد شده است.

فربد زاوه پیش از این گفته بود: «یکی از اصلی ترین و مهم ترین مسائلی که می تواند قیمت خودرو در بازار را کنترل کند انضباط مالی دولت، انضباط سیستم بانکی و تغییرات سیاست  خارجی است. اگر ما انضباط مالی نداشته باشیم هر قدر میزان تولید یا واردات هم بالا باشد باز هم شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.»

قیمت خودرو در سرازیری برجام

زاوه افزوده بود: «به عنوان نمونه می توان به شرایط بازار در زمان آقای احمدی نژاد اشاره کرد. در آن زمان واردات آزاد بود، تولید افزایشی شد اما قیمت ها در بازار خودرو افزایشی بود. بنابراین الزاما افزایش عرضه در شرایط تورمی و هنگامی که دولت با کسری شدید بودجه مواجه است منجر به کنترل قیمت ها نمی شود و گاهی اوقات حتی برعکس هم عمل می کند. ما اگر به دنبال حل مشکل تورم هستیم، تورم با عرضه درست نمی شود.»

هر چند اظهار نظر زاوه مربوط به تولید و عرضه خودرو بود اما به نظر می رسد قیمت خودرو تابع شرایط کلان تورمی در اقتصاد است. با این حال افت قیمت در بین خودروهای داخلی همچنان کم هم نبوده است. سعید موتمن در این باره می گوید: « طی دو الی دو ماه و نیم گذشته، قیمت ها در بازار با ثبات همراه بوده است. طی چند روز اخیر نیز که صحبت هایی پیرامون مذاکرات برجامی مثبت بوده و اخبار مثبت از مذاکرات گزارش شده است، مشتری عقب نشینی کرده و منتظر است تا در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. در این شرایط مشتریان خرید انجام نمی دهند.»

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران خاطرنشان کرد: طی دو ماه و نیم اخیر قیمت اکثر محصولات ریزشی بوده است. به طور مثال محصولات سایپا در این مدت دو تا چهار میلیون کاهش یافته یا محصولات پرفروش ایران خودرو (سمند، ۲۰۶، پارس و ... ) علاوه بر این کاهش دو تا پنج میلیون تومانی دو ماه اخیر، از ابتدای هفته کاهش قیمت بیشتری داشته است. در یک ماه گذشته پژو ۲۰۷ اتوماتیک حدود ۸۰ الی ۸۵ میلیون تومان ریزش قیمت داشته است؛ چرا که عرضه این محصول در مقطعی افزایش پیدا کرد با توجه به اینکه خریدار در بازار کم است.

منتظر افت ۴۰ درصدی قیمت ها باشیم؟

برخی کارشناسان بر این باور هستند که به نتیجه رسیدن برجام می تواند قیمت خودرو را حتی تا ۴۰ درصد کاهش دهد؛ هرچند قیمت خودرو در بازار تابع متغیرهای دیگر هم هست.

پیش بینی ها اما بر سناریوهای مختلفی استوار است. سناریوی نخست این است که برجام احیا شود و مذاکره کنندگان به نتیجه قطعی برسند. امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در این باره به تجارت نیوز گفت: با توجه به اینکه حدود شش ماه است که بازار خودرو در رکود به سر می برد، اگر نتیجه مذاکرات مثبت شود، قیمت دلار به صورت موقتی کاهش پیدا می کند. این کاهش قیمت می تواند باعث افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی شود. قیمت خودروهای داخلی نیز اندکی کاهشی می شود اما این کاهش خیلی جدی نخواهد بود.

او ادامه داد: اما نباید انتظار داشت اگر برجام امضا شود، همه چیز ناگهانی تغییر کند و اصلاح شود. بلافاصله پس از مشخص شدن نتیجه مذاکرات، یک شوک روانی به بازار وارد می شود. در ابتدا شرایط بازار به طور موقتی مطلوب خواهد بود اما ادامه روند معاملات و رونق اقتصادی، به کیفیت توافق بستگی دارد.

سناریوی دوم البته مربوط به شکست مذاکرات است. کاکایی در این باره بیان کرد: می توان گفت اگر نتیجه برجام به طور قطعی منفی شود، بازار به هم می ریزد و قیمت ها روند افزایشی را پیش می گیرند.

او افزود: بسیاری از برنامه های دولت برای رونق بخشیدن به تولید کشور به نتیجه مذاکرات و قیمت دلار گره خورده و شکست برجام مسیر بازارها را به سمت دیگری می برد.

کاکایی با اشاره به اینکه شکست مذاکرات و صعود قیمت دلار می تواند تقاضا را برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو افزایش دهد، گفت: وجود تورم بالا در کشور می تواند تقاضا را برای خرید خودرو به منظور سرمایه گذاری افزایش دهد که این اتفاق به اقتصاد کشور ضربه می زند.

سومین سناریویی که برای نتیجه مذاکرات محتمل است، ادامه روند فعلی آن یعنی نوعی بلاتکلیفی است. کاکایی ضمن اشاره به اینکه ادامه روند عادی مذاکرات با احتمال بالای شکست می تواند تا حدودی باعث رونق بازار شود، گفت: هم اکنون انتظار مردم برای نتیجه مذاکرات موجب توقف خرید و فروش ها شده است اما ادامه روند فعلی می تواند باعث آغاز دوباره خرید و فروش ها جدای از بحث قیمت ها در بازار شود.

او همچنین بیان کرد: با ادامه این روند تا پایان سال ممکن است حتی تا حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد تورم داشته باشیم. در نتیجه خودروهای معمولی تا پایان سال افزایش قیمت را تجربه می کنند ولی اینکه خریداری باشد یا نه هنوز مشخص نیست.»

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

جدول کامل قیمت محصولات ایران خودرو

جدول کامل قیمت محصولات سایپا

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/smwar8SM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورپرده پذیراییلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه