جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

آشنایی با انواع عینک ورزشی

1 سال پیش ( 1401/6/22 )
 

هر ورزش به عینک های مخصوص به خود نیاز دارد. عینک های ورزشی دارای محافظ، لنز و فریم های مختلفی هستند. در گذشته، ورزشکاران از عینک های ورزشی استفاده نمی کردند، اما باگذشت زمان و افزایش آگاهی، این مدل از عینک ها، طرف داران زیادی در بین ورزشکاران پیدا کرد.

در این مقاله با انواع عینک ورزشی آشنا می شوید؛ بنابراین اگر می خواهید بدانید کدام نوع عینک برای محافظت از چشمان شما مناسب است، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع عینک ورزشی چیست؟

برخی از ورزش ها می توانند برای چشم ها خطرناک باشند. مثلاً فعالیت های ورزشی سبک تر در فضای باز، مانند دویدن و پیاده روی، ممکن است برای چشم ها مضر باشد. به خصوص اگر بخواهید این ورزش ها را در روز و زیر نور آفتاب انجام دهید. اگر در مدت طولانی زیر نور خورشید قرار بگیرید، اشعه ماوراء بنفش به چشم های شما آسیب می رساند.

آشنایی با انواع عینک ورزشی

طبق تحقیقات مؤسسه ملی چشم امریکا، ۹۰ درصد از آسیب های چشمی در ورزش، با استفاده از انواع عینک ورزشی، قابل پیشگیری هستند. بنابراین، باید برای محافظت از چشمان خود در برابر انواع مختلف خطرات چشمی در فضای باز، از عینک ورزشی محافظ استفاده کنید. 

عینک اسکی

معمولاً برای محافظت چشم در دراین ورزش، از عینک اسکی استفاده می کنند. این عینک ها دارای درجه بندی طبی مختلفی هستند که افراد می توانند یکی از آن ها را برای خود انتخاب کنند.

آشنایی با نواع عینک ورزشی

عینک های اسکی، برف و نور UV را منعکس می کند و وسعت روشنایی یا دید ورزشکار را افزایش می دهد. مهم ترین رنگ های عینک های اسکی به ترتیب زیر است:

  • قهوه ای تیره:مناسب شرایط آفتابی است.
  • زرد:برای روزهای ابری و عادی که نور آبی، بیش از اندازه است.
  • خاکستری:تمام طیف های نوری را کاهش می دهد.

شما باید در زمان انتخاب یک عینک اسکی، به دنبال لنزهای پلی کربنات باشید، زیرا این لنز از پلاستیک معمولی قوی تر است و در برابر ضربه مقاومت بسیار بالایی دارد. یکی دیگر از ویژگی های لنز پلی کربنات این است که به طور طبیعی، نور UV را جذب می کند. دقت داشته باشید که نباید برای ورزش های زمستانیِ با شدت بالا، از لنزهای شیشه ای استفاده کنید.

عینک کوهنوردی، یکی از انواع عینک ورزشی

بسیاری از کوهنوردان، زمان زیادی را در ارتفاعات پایین، زیر نور خورشید سپری می کنند. این مسئله کمترین تأثیرات منفی را بر روی چشم دارد. بااین حال، به محض اینکه شروع به صعود می کنند، جو کمتری برای فیلترکردن پرتوهای فرابنفش، وجود دارد و تابش نور خورشید به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، اتمسفر کره زمین در ارتفاعات بلند، تشعشعات فرابنفش کمتری را فیلتر می کند. در واقع با هر 1000 متر افزایش ارتفاع، 10 تا 12 درصد اشعه UV بیشتر می شود.

علاوه بر این، محیط برفی که اغلب، هنگام کوهنوردی در آن قرار می گیرید (یخچال ها، مکان های برفی و غیره) می تواند تا ۹۰ درصد از تابش نور خورشید را که به سطح زمین می تابد، منعکس کند. این یعنی نور خورشید هم از آسمان و هم از زمین به شما می تابد!

همه این موارد نشان دهنده آن است که افزایش قرارگرفتن در معرض این اشعه ها، باعث آسیب های موقت و دائمی به چشم شما می شود. آسیب هایی مانند:

  • فوتوکراتیت (برف کوری)
  • اریتروپسی
  • آب مروارید
  • سوختگی قرنیه

پس حتماً از انواع عینک کوهنوردی برای محافظت از چشم خود استفاده کنید. عینک های کوهنوردی معمولی، بین 60 تا 30 درصد، جلوی انتقال نور مرئی (VLT) را می گیرند و هیچ نوری نمی تواند از پایین یا طرفین قاب عینک به چشم شما نفوذ کند. این یعنی چشمان شما بسیار بهتر از یک قاب عینک آفتابی استاندارد محافظت می شود.

در بازار، گزینه های زیادی برای انواع عینک ورزشی و کوهنوردی وجود دارد که باید در زمان خرید به پوشش قاب، ایمن بودن و درصد vlt آن دقت کنید. با عینک های کوهنوردی، چشمان شما در کوهستان شاد و سالم می ماند و این امکان را می دهد تا با خیال راحت، بلندترین مکان های جهان را فتح کنید.

عینک شنا

عینک شنا، دوتکه پلاستیک شفاف با لبه های لاستیکی یا سیلیکونی است که با یک نوار، به خوبی روی سر قرار می گیرد. این عینک ها باعث می شوند تا اطراف چشمان شما به خوبی مهروموم شود و از تماس آب با چشم جلوگیری می کند.

عینک شنا یکی از انواع عینک های ورزشی محسوب می شود که با برای دید صحیح موقع شنا، حتماً به آن نیاز خواهید داشت. عینک های شنا حفره ای از هوا در اطراف چشم ایجاد می کنند که باعث شکست درست نور می شود و از تاری دید در زیر آب جلوگیری می کند. هر چقدر کیفیت عینک بیشتر باشد، موقع شنا در زیر آب دید بهتری دارید.

آشنایی با انواع عینک ورزشی

از طرفی استخرهای شنا مملو از کلر و سایر مواد شیمیایی هستند که برای تمیزکردن آب طراحی شده اند. اگر تعادل pH در استخر خیلی بالا یا خیلی کم باشد، می تواند چشم شما را تحریک کند.

مواد شیمیایی می توانند لایه اشکی چشم را بشویند و انواع ناراحتی را به وجود بیاورند. همچنین شناکردن در دریا می تواند باعث سوزش چشم ها شود، زیرا نمک زیاد موجب کم آبی چشم می شود. فضای امن ایجاد شده توسط عینک شنا، موجب محافظت چشم در برابر تماس با آب می شود و در نتیجه آن ها را از هرگونه آلودگی و محرک خارجی دور می کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bLlSEySD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه