جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
سیستان و بلوچستان رکورد تورم استانی را شکست

جولان زمستانی تورم استانی

1 سال پیش ( 1401/11/5 )
نویسنده : ایمان ولی پور  

در حالی که شاخص تورم ماهانه در دی ماه به 4.3 درصد، تورم نقطه به نقطه به 51.3 درصد و تورم سالانه به 46.3 درصد رسیده است، گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می دهد که سیستان و بلوچستان بار دیگر رکورد تورم استانی را شکسته و در صدر جغرافیای استانی تورم در اولین ماه زمستان جای گرفته است. براساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه از سطح 48.5 درصد در پایان آذرماه به سطح 51.3 درصد در پایان دی ماه رسیده و رشد 2.8 واحد درصدی را در آغاز زمستان به ثبت رسانده است، یعنی خانوارهای کشور در دی ماه امسال به طور میانگین 51.3 درصد بیشتر از دی ماه پارسال برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. تورم نقطه ای سیستان و بلوچستان اما از این میزان بالاتر است و در حالی که میانگین کشوری تورم نقطه ای 512.3 درصد است، بیشترین تورم نقطه ای با 66.7 درصد به سیستان و بلوچستان و کمترین آن با 43.9 درصد به استان بوشهر تعلق دارد. صدرنشینی سیستان و بلوچستان در تورم نقطه ای کشور در حالی است که تورم نقطه ای خوراکی ها در این استان به سطح بالای 88.3 درصد رسیده است.

در شاخص تورم ماهانه نیز سیستان و بلوچستان در صدر ایستاده است؛ به طوری که بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای كشور در ماهی که گذشت، به استان سیستان و بلوچستان با 6.1 درصد و كمترین نرخ تورم ماهانه به استان كرمان با 2.5 درصد اختصاص داشته است. طبق اعلام مركز آمار ایران، میزان تورم در 21 استان کشور در دی ماه بالاتر از میانگین كشوری بوده که در ماه های قبل سابقه نداشته است.

تب تورمی خوراکی ها

شاخص تورم نقطه ای در دی ماه امسال در حالی بالاتر از مرز 50 درصد به ثبت رسیده است که نرخ تورم نقطه ای در سه ماهه فصل پاییز، سطحی پایین تر از 50 درصد را تجربه کرده بود. همچنین تعداد استان هایی که در دی ماه امسال نرخ تورم بالاتر از میانگین کشوری را تجربه کرده اند، نسبت به ماه های قبل بیشتر شده است. بررسی جزییات تورم ماهانه دی ماه از رشد 6.7 درصدی قیمت کالاهای غیرخوراکی و رشد 4.9 درصدی قیمت کالاهای خوراکی در سیستان و بلوچستان حکایت دارد. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه سیستان و بلوچستان در دی ماه به رقم 66.7 درصد رسید. علاوه بر سیستان و بلوچستان، استان های دیگری هم در رالی تورمی ابتدای زمستان شاهد تورم بالایی بوده اند. در تورم ماهانه، استان های گیلان و قزوین با 5.4 درصد، استان های یزد و البرز با 5.2 درصد در جایگاه های بعدی تورم ماهانه قرار گرفتند. در سوی دیگر نیز برخی استان ها، تورم پایین تری نسبت به میانگین کشوری را تجربه کردند؛ چنانکه استان های کرمان با 2.1 درصد، هرمزگان با 2.7 درصد و سمنان و لرستان هر کدام با 3.1 درصد پایین ترین سطح تورم را در میان استان های کشور به ثبت رساندند. همچنین در بخش تورم نقطه به نقطه پس از سیستان و بلوچستان، استان های آذربایجان غربی با 56.7 درصد و کردستان با 56.3 درصد، بالاترین افزایش سطح قیمت ها را شاهد بودند. استان های بوشهر با 43.9 درصد، زنجان با 46.3 درصد و گیلان با 46.7 درصد کمترین تورم نقطه به نقطه را در دی ماه ثبت کردند.

همانطور که در گزارش روز گذشته «فرصت امروز» اشاره شد، تورم نقطه به نقطه خوراکی ها در دی  ماه به حدود 70 درصد رسید. البته این تورم در برخی از استان ها شدیدتر و در برخی دیگر ضعیف تر ظاهر شد؛ به طوری که پس از سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی شاهد تورم قابل توجه 81.5 درصدی در بخش خوراکی ها بود. چهارمحال و بختیاری با 74.6 درصدی و ایلام با ثبت تورم 72.8 درصدی در بخش خوراکی ها، رتبه های بعدی بیشترین تورم نقطه به نقطه خوراکی ها را از آن خود کردند. در سوی مقابل نیز استان های بوشهر با 56.1 درصد، کهگیلویه و بویراحمد با 57.7 درصد و زنجان با 58.8 درصد کمترین تورم نقطه به نقطه خوراکی ها در سطح کشور را تجربه کردند.

خیز تورم غیرخوراکی ها

تورم دی ماه همچنین شاهد افزایش سطح تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به تورم ماهانه کالاهای خوراکی است. در حالی که تورم ماهانه خوراکی ها رقم 4.1 درصد ثبت شده بود، تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات رقم 4.5 درصد را به ثبت رساند. در میان استان های کشور، بالاترین تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی را مطابق معمول استان سیستان و بلوچستان با 6.7 درصد به خود اختصاص داد. پس از این استان نیز البرز با ثبت تورم ماهانه 5.9 درصدی بالاترین افزایش سطح قیمت ها را در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ثبت رساند. استان های قزوین و گیلان هم هر کدام با ثبت تورم 5.8 درصدی در این بخش در رده های بعدی قرار گرفتند. در بخش تورم نقطه به نقطه این گروه از کالاها، استان البرز با رقم 45.5 درصد در صدر آمارها ایستاد. چهارمحال و بختیاری با 45.1 درصد و یزد با 44.5 درصد در رده های بعدی تورم نقطه به نقطه کالاهای غیرخوراکی و خدمات جای گرفتند.

نگاهی به رخدادهای تورمی دی ماه نشان می دهد که پس از خوراکی ها، سه گروه بهداشت و درمان، هتل و رستوران و همچنین حمل ونقل بیشترین افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کردند. بر همین اساس، گروه بهداشت و درمان با ثبت تورم 53.8 درصد شاهد افزایش قابل توجهی بود. استان  البرز با 59.4 درصد افزایش در این گروه از کالاها و خدمات، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد. استان های همدان با 55.3  درصد و چهارمحال و بختیاری با 55.2 درصد در جایگاه های بعدی افزایش قیمت بخش بهداشت و درمان قرار می گیرند. گروه هتل و رستوران نیز 78.4 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. هرمزگان با 94.8 درصد بیشترین تورم را در این بخش تجربه کرد. استان های قم با 93.3 درصد و کرمان با 93 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. گروه حمل ونقل نیز شاهد صدرنشینی استان سیستان و بلوچستان بود. این استان در دی ماه تورم نقطه به نقطه 55.8 درصدی را در این بخش به ثبت رساند. استان های قزوین با 52.3 درصد و گیلان و لرستان هر دو با 51.7 درصد در رده های بعدی تورم نقطه به نقطه بخش حمل ونقل جای گرفتند.

ارتباط با نویسنده: IvanKaramazof@yahoo.com

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nwlTh71t
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه