جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

این کتاب یکی از بهترین کتاب های حوزه روانشناسی در مورد عزت نفس محسوب می شه و میگه عزت نفس آدما نباید به واسطه شکست و موفقیت بالا و پایین بشه. کریستین نف توی این کتاب می گه ما باید نسبت به شکست ها یا نقص های خودمون دلسوزانه رفتار کنیم و با خودمون مهربون باشیم، همون طوری که با یه دوست خوب رفتار می کنیم.

خیلی بی عرضه ای! همش تقصیره خودته! چی فک کردی اصلا؟

ایا وقتی هر مشکلی براتون پیش میاد به خودتون همچین چیزایی می گید؟ فک می کنید این حرفا چه تاثیری روی شما می ذارن یا اصلا علت و ریشه شون چیه؟ اگه می خوای جواب این سوالا رو بدونی کتاب شفقت به خود نوشته کریستین نف رو از دست نده.

تا حالا پیش اومده یه سلفی به نقص از خودت توی اینستاگرام بگیری و قبل انتشار انقد بهش نگاه کنی تا خودت رو زشت ترین موجود روی زمین ببینی؟ ایا تا حالا پیش اومده که لباسی رو که دوست داری بخری، توی اتاق پرو بپوشی و شروع به سرزنش خودت بکنی که چرا اضافه وزن داری؟

این ها افکاری هستن که به طور معمول از ذهن همه ی ماها عبور می کنن، اما نکته جالب می دونید چیه؟ با اینکه این روزا بیشتر از هر زمانی ادم ها مستقل و شخص محور به نظر می رسن، بیشتر از هر زمان دیگه ای به خودشون سخت می گیرن.

کریستین نف توی کتابش به این موضوع اشاره می کنه و به همین خاطر هم می گه ما نیاز داریم به اصول اولیه پرورش اعتماد به نفس سالم توجه کنیم و با مشخص کردن اولویت هامون و دور کردن ذهنیت های منفی از خودمون، به آرامش واقعی برسیم. بنابراین توی کتاب سراغ تمرین هایی می ریم که نف اون ها رو شفقت به خود می نامه.

خلاصه متنی رایگان کتاب شفقت به خود

فصل اول: قصه هایی که به خودمون می گیم

تو چه قصه هایی برای خودت تعریف می کنی؟ منظور من رویاهای روزانه و برنامه های احتمالی اخر هفته نیست، منظورم چیزهایی هست که ما رو نسبت به خودمون اگاه می کنه. قصه هایی که می تونن تم های منفی یا مثبت داشته باشن و بیشتر اونها ترکیبی از هر دو هستن.

 

ممکنه چیزهایی باشه که ما درباره خودمون دوسشون داشته باشیم اما همزمان ویژگی های زیادی داریم که ازشون خوشمون نمی یاد و معمولا ماجرا رو به خودمون اینجوری نشون می دیم: خیلی احمقی! خیلی بدشانسی! دست به طلا بزنی خاک می شه! ولی، ریشه اکثر این حرف ها درون ما نیست. در واقع بیشتر این ذهنیت ها در دوران کودکی از طریق پیام های افراد نزدیک ما، درون ذهن ما شکل گرفته. به عنوان مثال، ممکنه ما پدر مادر، خواهر، برادر یا معلمی داشتیم که اون زمان به ما گفته: تو یه احمقی! یا تو هیچی نمی شی!

 ما به عنوان بچه هایی که هنوز شخصیتمون شکل نگرفته این پیام ها رو، قبل از اینکه حتی شناخت درستی از خودمون داشته باشیم، درونی سازی می کنیم. حتی اگه ما توی کودکی چنین حرف هایی رو از نزدیکان نشنیده باشیم، ممکنه رفتارهایی رو درونی سازی کرده باشیم که به همون میزان اسیب رسان هستن. مثلا، ممکنه پدر و مادر ما توی کودکی به طور مرتب و سختگیرانه برای رفتارهای ما چارچوب می ذاشتن و دائم کارهای مارو اصلاح می کردن.

قطعا اونا بهترین قصد رو داشتن و می خواستن ما از این طریق ادم موفقی بشیم و توی اینده بهترین اتفاق ها برای ما بیوفته

اما متاسفانه این رفتار اونها موجب تاثیر منفی می شه. چرا؟ چون یه بچه کوچیک درک این رو نداره که هدف نهایی اون پدر و مادر رو از این رفتارها که مثلا موفقیتش توی آینده ست درک کنه، در عوض اون چیزی که درونی سازی می کنه اینه: هر کاری که من می کنم اشتباهه! یا چرا نمی تونم هیچ کاری رو درست انجام بدم؟

این موارد توی بزرگسالی تبدیل به الگوهایی می شن که زندگی مارو تحت تاثیرخودشون قرار می دن، درحالیکه ممکنه حتی ما از اونها با خبر نباشیم. در نتیجه ما ممکنه به شدت نسبت به خودمون و دیگران منتقد بشیم. ممکنه احساس ناکافی یا نا امن بودن بکنیم، ممکنه به شدت احساس رقابت نسبت به دیگران بکنیم در حالیکه خودمون متوجه نباشیم و نتونیم اونها رو به عنوان منبع عدم شادی تشخیص بدیم.

خبر بدتر اینه که چنین احساساتی در اثر بالا رفتن سن و به صورت خودبه خودی درمان نمی شن و فرد به جای اینکه تبدیل به انسانی بالغ و با اعتماد به نفس بشه، احساس می کنه که جامعه اطراف اون حتی بیشتر از خودش چنین احساساتی رو بهش منتقل می کنه.

برای مثال فقط کافیه یه نگاه کوچیک به اینستاگرام بندازی تا متوجه بشی که چطور شبکه های اجتماعی تبدیل به یک میدان رقابت بی پایان و منبع احساس ناکافی بودن بین ادم ها شدن. در واقع، فشار و نیاز به خاص بودن، در معرض توجه بودن و به قول معروف از همه بهتر بودن تمام اطراف ما رو احاطه کرده.

از اونجایی که شبکه های اجتماعی این فشار رو برای ما شخصی می کنن، فرار از اون حتی به مراتب سخت تر هم میشه

و هر فرد شروع می کنه که رفتارهای ازاردهنده نسبت به خودش و دیگران رو توی خودش پرورش بده.

فشار اجتماعی معمولا از یکی از این دو طریق به ما وارد می شه، یکی به شکل یک سرازیری پر شیب که مارو دست بسته به سمت افسردگی می بره چون ما دايما حس می کنیم که به اندازه کافی خوب نیستیم و یا، شکل دوم، ارزوی اینکه مثل دیگران باشیم. همه ی اینها عموما با این احساس تغذیه می شن که به خودت می گی من باید خاص باشم، نکته کجاست؟ اینکه تنها زمانی موفق می شی که افراد اطراف تو شکست بخورن.

همینطور که می بینی هر دو این طرز فکر به شدت سمی هستن و نه تنها می تونن ما رو ناراحت کنن بلکه می تونن از نظر شخصیتی مارو ادم هایی دوست نداشتنی کنن. حالا اگه همه ی اینها رو کنار بذاریم، اگه فردی از نظر شخصیتی هم، اعتماد به نفس کافی و سالمی نداشته باشه به خاطر فشار اجتماعی ای که بهش وارد می شه چند برابر بیشتر اسیب می بینه. خب، حالا چکار می شه کرد؟ چطور می شه به این احساسات منفی غلبه کرد و از این چرخه سمی خارج شد؟ کتاب، توی فصل های بعدیش به سراغ استراتژی هایی می ره که برای تغییر مثبت به ما کمک کنن.

برای دسترسی دائمی به خلاصه متنی رایگان کتاب شفقت به خود و تمام 365 کتاب (از طریق اپلیکیشن و کانال تلگرام)، کافیه یک بار اشتراک 365 بوک رو دریافت کنید. این کتاب ها به شما کمک میکنن در تمام زمینه های زندگی، اطلاعات و مهارت کسب کنید و روز به روز پیشرفت کنید. همچنین میتونید تو کانال تلگرامی 365 بوک لیست کامل کتاب ها رو ببینید.

منبع: 365book.ir

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SP0yOI4r
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه