دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای اقتصاد، کف و سقف قیمت خودرو به چه میزان خواهد بود؟ این سوال از آن جهت مطرح است که قرار است تا پیش از اجرای ابرطرح عرضه خودرو در هفته جاری، قیمت های جدید بعد از گذشت یک سال و سه ماه از آخرین قیمت گذاری اعلام شود. هرچند پیش بینی ها از قیمت گذاری خودروها در حاشیه بازار حکایت دارد؛ با این حال به گفته برخی از منابع آگاه، خودروها با درجه بندی قیمتی، بین ۳۰ تا ۸۰درصد رشد قیمت را به خود خواهند دید. پیش از این نایب رئیس شورای رقابت از آغاز عصر طلایی خودروسازی بعد از قیمت گذاری این شورا سخن گفته بود.

درحالی که گفته می شود به زودی قیمت های جدید خودرو توسط شورای رقابت اعلام خواهد شد، روز گذشته یک مقام رسمی در انجمن قطعه سازان خبر از رشد احتمالی ۳۰ تا ۸۰ درصدی قیمت ها داد.

مازیار بیگلو، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، روز گذشته در نشستی خبری اعلام کرد به قطعه سازان گفته شده که رشد قیمت کارخانه ای خودرو بین ۳۰ تا ۸۰درصد خواهد بود. پیش از این نیز «دنیای اقتصاد» پیش بینی کرده بود احتمالا قیمت گذاری جدید خودرو نزدیک به حاشیه بازار خواهد بود. این در حالی است که چنین رشدی تقریبا در کارنامه شورای رقابت بی نظیر است. پیش از این افزایش قیمت هایی که از طریق این شورا اعمال شده بود عموما زیر ۱۰درصد بود. تنها در آخرین قیمت گذاری که توسط شورای رقابت انجام شد، یعنی اردیبهشت ماه سال گذشته، این شورا افزایش ۱۵درصدی قیمت ها را اعمال کرد. در آذرماه سال ۱۴۰۰ نیز که آخرین قیمت گذاری انجام شد، ستاد تنظیم بازار رشد قیمت ۱۸درصدی را برای خودروهای تولید داخل در نظر گرفت.

اما اکنون به نظر می  رسد با توجه به ثابت ماندن قیمت خودرو برای مدت طولانی و روند زیان دهی که خودروسازان در این مدت متحمل شدند و همچنین مخالفت هایی که با حضور دوباره این شورا شده، شورای مذکور سعی دارد با رشد قیمت قابل توجه، خودروسازان را از زیان خارج کند. محمود دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت، پیش از این اظهاراتی داشت که به نوعی تاییدکننده روند جدید شورای رقابت است. وی اظهاراتی داشته مبنی بر اینکه با دستورالعمل جدید این شورا حداکثر تا شش ماه آینده بازار خودروی کشور تنظیم شده و به تعادل می رسد. همچنین تاکید کرده است قرار نیست خودروسازان محصولی تولید کنند که قیمت آن کمتر از قیمت تمام شده باشد و سود منصفانه آنها در نظر گرفته خواهد شد و به تعبیر نایب رئیس شورای رقابت «دوران طلایی خودروسازان» آغاز می شود.

وی همچنین تاکید کرده با دستورالعمل جدید هم تولید و هم عرضه خودرو افزایش خواهد یافت. دودانگه در ادامه از «واقعی» شدن قیمت ها سخن به میان آورده است. از اظهارات نایب رئیس شورای رقابت می توان نتیجه گرفت احتمالا رشد قیمت خودرو در همان بازه ای خواهد بود که بیگلو به آن اشاره کرده است.

اما تعیین قیمت کارخانه ای خودرو نزدیک به حاشیه بازار، طی یک دهه گذشته یک بار اتقاق افتاده بود که مربوط به دولت یازدهم یعنی دولت اول حسن روحانی و زمانی که رضا رحمانی سکان دار وزارت صمت بود، می شود. خردادماه سال ۹۸ بود که وزارت صمت به خودروسازان مجوز داد قیمت محصولات خود را پنج درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار تعیین کنند؛ موضوعی که البته در همان زمان با مخالفت های گسترده ای نیز همراه شد. درنهایت این تنها تجربه ای بود که قیمت گذاری برای خودرو نزدیک به حاشیه بازار انجام شد. اما اکنون با گذشت نزدیک به چهار سال این بار به نظر می رسد این شورای رقابت است که می خواهد همین رویه را در پیش گرفته و افزایش قابل توجهی در قیمت کارخانه ای خودرو اعمال کند.

برای پیگیری این موضوع گفت وگویی با سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، داشتیم. توکلی این موضوع را تایید کرد که قیمت گذاری برای هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت خواهد بود، اما در مورد بازه ۳۰ تا ۸۰درصدی رشد قیمت خودرو در مقام تکذیب برآمد و گفت هنوز چیزی در این رابطه مشخص نیست. با این حال وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد که ممکن است برای یک خودرو ۵درصد رشد قیمت رخ دهد و برای خودرویی دیگر ۱۰۰درصد. این درحالی است که بیگلو نیز می گوید اخبار مربوط به بازه ۳۰ تا ۸۰درصدی رشد قیمت از شورای رقابت به انجمن قطعه سازان رسیده است.

توکلی همچنین تاکید کرده قیمت گذاری بر اساس فرمولی که پیش از این منتشر شده انجام خواهد شد که بر اساس اعلام قیمت تمام شده توسط خودروساز، صحت سنجی بهای تمام شده توسط سازمان حسابرسی، در نظر گرفتن «سود عادله» و قیاس با قیمت سه خودروی هم تراز خارجی خواهد بود. می توان انتظار داشت خودروهای پرتیراژ که تاکنون خودروسازان برای ساخت آنها متحمل زیان می شدند از رشد قیمت بیشتری نسبت به خودروهای کم تیراژ بهره مند شوند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7ugrYuMM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
پریسا :
1 سال پیش
هربلایی که میخاین سرمردم درمیارین. چرا ازاول نگفتین تا ثبت نام نکنیم....انصراف دسته جمعی بمونه و دستتون ماشین هاتون
گلجت :
1 سال پیش
از ماست که برماست .اینا خوب می دونن این گله گوسفند را چجوری به چرن .ملت همیشه *****....
کیا :
1 سال پیش
لعنت الله قوم الظالمین
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه