دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
وعده واردات خودرو به نام مصرف کننده و به کام خودروسازان!

آخرین قیمت خودروهای چانگان وارداتی سایپا

8 ماه پیش ( 1402/5/28 )
 

متقاضیان خودروهای وارداتی، اواخر سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان در حساب خود بلوکه کردند و قرار بود حداکثر تا سه ماه آینده، خودروی موردنظر را تحویل گیرند. اما با گذشت بیش از پنج ماه، تحویل خودروهای این متقاضیان در هاله ای از ابهام است.

به گزارش فرصت امروز به نقل از همشهری آنلاین، به گفته مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، اسفند ماه سال گذشته ۳۳ هزار نفر از ۱۲۰ هزار متقاضی در طرح فروش خودروهای وارداتی ثبت نام کرده بودند که به عنوان اولویت اول جهت دریافت خودرو انتخاب شدند. هرچند در آن زمان نیز وضعیت تحویل و نوع این خودروها مشخص نبود و بارها در مورد خرید آن هشدار داده شده بود؛ اما باز هم تعداد بسیاری ثبت نام کردند و تکلیف ۳۲ هزار متقاضی هنوز معلوم نیست.

آخرین قیمت خودروهای وارداتی سایپا

فقط ۱۰۰۰ نفر از متقاضیان تعیین تکلیف شدند!

جالب اینجاست که با گذشت بیش از پنج ماه، تنها ۱۱۰۸ متقاضی، جهت دریافت چانگان های وارداتی به شرکت سایپا معرفی شدند. این یعنی سرنوشت ۳۲ هزار نفر دیگری که هرکدام، ۵۰۰ میلیون تومان در حاسب های وکالتی خود پول بلوکه کردند، هنوز معلوم نیست.

به عبارت دیگر، تا زمانی که شرکت های واردکننده، بخشنامه فروشی برای خودروهای وارداتی منتشر نکنند، تکلیف هریک از ۳۲ هزار ثبت نام کننده این خودروها که متقاضی محصولات غیر چینی همانند هیوندای، کیا و… هستند، معلوم نخواهد شد. این در حالی است که انتشار بخشنامه فروش توسط شرکت های واردکننده، منوط به ورود این محصولات به گمرک کشور و ترخیص آن هاست. طبق آخرین اخبار منتشره از گمرکات کشور، حدود هزار دستگاه خودروی وارداتی موفق به ترخیص از گمرک شده اند که همگی، چانگان های CS۳۵ وارداتی هستند.

قیمت گذاری شورای رقابت چگونه انجام می شود؟

طبق مصوبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ شورای رقابت، قیمت چانگان CS۳۵ تیپ ۲ و تیپ ۳ به صورت ذیل است.

نام خودرو    نرخ فروش درب انبار واردات (ریال)

چانگان CS۳۵ تیپ ۲    ۸,۴۹۶,۲۸۸,۸۸۳

چانگان CS۳۵ تیپ ۳    ۹,۰۴۴,۷۰۸,۷۲۲

توکلی، دبیرکل روابط عمومی شورای رقابت توضیح داد: برای خودروهای وارداتی، شرکت واردکننده می تواند قیمت فروش محصول را حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد بالاتر از نرخ اعلامی شورای رقابت اعلام کند. اما اگر شرکت واردکننده، مبلغی بالاتر از حداکثر سود اعلام شده از مشتریان درخواست کند، باید نهادهای نظارتی بر آن رسیدگی کنند و شورا، وظیفه ای در این باره ندارد.

با یک حساب سرانگشتی، در صورتی که ۲۵ درصد روی نرخ فروش درب انبار افزوده شود، قیمت های زیر به دست می آید.

نام خودرو    نرخ نهایی با احتساب ۲۵ درصد (ریال)

چانگان CS۳۵ تیپ ۲    ۱۰,۶۲۰,۳۶۱,۱۰۳

چانگان CS۳۵ تیپ ۳    ۱۱,۳۰۵,۸۸۵,۹۰۲

اما به طور عجیبی، شرکت سایپا برای تیپ ۲ این خودرو، مبلغی حدود یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومان و برای تیپ ۳ حدود یک میلیارد و ۳۵۹ میلیون تومان اعلام کرده که بیش از ۵۰ درصد بالاتر از نرخ فروش درب انبار اعلام شده توسط شورای رقابت است.

پیگیری های صورت گرفته از سوی شرکت سایپا نیز کار را به جایی نرساند و این شرکت از هرگونه توضیح در مورد افزایش بیش از ۵۰ درصدی خودروهای وارداتی خود، خودداری کرد.

اما انتظار می رود که نهادهای نظارتی از جمله سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده، گرانی بی دلیل فوق را پیگیری کند و علت را از این شرکت جویا شود.

سرنوشت پول های بلوکه شده خودروهای وارداتی چه شد؟

مهدی تقدسی اظهار کرد: سیاست سامانه یکپارچه از همان ابتدا نگهداری پول در بانک ها نبود و صرفاً یک اعتبار محسوب می شد که مشخص کند متقاضی خودروهای وارداتی، از تمکن مالی جهت خرید این خودروها برخوردار هستند یا خیر.
وی تأکید کرد: تمامی پول های بلوکه شده در سامانه یکپارچه، آزاد شده و همه متقاضیان خودرو قادر هستند که پول های خود را از حساب وکالتی برداشت کنند.

وعده واردات خودرو به نام مصرف کننده و به کام خودروسازان!

به گفته فرهاد احتشام زاده، کارشناس اقتصادی مالکیت دو ابرقدرت خودروسازی در داخل کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به ترتیب ۷۲ درصد و ۴۳ درصد در اختیار دولت است.

همچنین تولید این دو خودروساز نسبت به کل تولید خودرو در کشور، با احتساب افزایش تولید بخش خصوصی در سه ماهه امسال بالغ  بر ۸۰ درصد بوده که رقم بسیار بالایی به شمار می رود.

با وضعیتی که انحصار در بازار خودرو موج می زند و قیمت ها به هیچ عنوان رقابتی نیستند، بخش اعظمی از وظیفه واردات خودرو نیز به ایران خودرو و سایپا تعلق گرفته است. طبق سخنان احتشام زاده، ۸۰ درصد واردات خودرو به خودروسازان داخلی سپرده شده است.

بنابراین زمانی که ۸۰ درصد تولید خودرو در کل کشور و واردات خودرو بر عهده تنها دو شرکت باشد، جای تعجب نخواهد داشت که در تعداد واردات، نوع خودروهای وارداتی و قیمت گذاری برخورد سلیقه ای داشته باشند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uwy9AtmA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه