یکشنبه, ۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 28 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
واردات خودرو پتانسیل تأمین ارز را از بازار دارد

قیمت گذاری خودرو در بازار با نرخ هایی فراتر از دلار نیمایی انجام می شود

8 ماه پیش ( 1402/6/1 )
 

تحلیلگر بازارهای مالی گفت: با توجه به اینکه خودرو در کشور با نرخ هایی فراتر از دلار نیمایی در بازار به فروش می رسد، اگر ارز لازم برای واردات از دلار غیرنیمایی تأمین شود، افزایش قیمتی در بازار رخ نخواهد داد.

به گزارش فرصت امروز به نقل از ایمنا، احمد اشتیاقی در گفت وگویی اظهار کرد: بانک مرکزی با مدیریت بهینه ارز سعی می کند تا ارز کافی را برای واردات نیازهای ضروری در اختیار داشته باشد. در واقع بانک مرکزی قصد دارد تا بخش هایی که به کالای لوکس مرتبط می شود را از دامنه تخصیص ارز نیمایی خارج کند.

وی افزود: خارج کردن واردات بعضی محصولات از دامنه ارز نیمایی باعث می شود تا بانک مرکزی از پتانسیل هایی که در بازار وجود دارد برای تأمین ارز استفاده کند.

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه واردات خودرو پتانسیل تأمین ارز را از بازار دارد، گفت: بانک مرکزی می تواند ارز را از راه های مختلفی که در بازار وجود دارد تأمین کند؛ این تأمین ارز بستگی دارد به اینکه تأمین ارز از محل ارزهای حاصل از صادرات است یا اینکه افراد بتوانند بدون انتقال ارز و با نظارت بانک مرکزی خودرو وارد کنند.

اشتیاقی تصریح کرد: تأمین ارز برای واردات قطعات خودرو نیز بستگی دارد به اینکه قطعات از چه نوعی باشد یعنی قطعات برای تولید خودروهای داخلی است یا اینکه مربوط به خدمات پس از فروش است؛ با توجه به اینکه قطعاتی که در بازار به عنوان خدمات پس از فروش فروخته می شود، بیشتر از نرخ دلار در بازار آزاد است به نظر می رسد تخصیص ارز به آن ها منطقی نباشد.

وی گفت: سیاست بانک مرکزی این است که نوع محصول و شرایط آن را بررسی می کند و همین باعث می شود تا برخی از کالاها را از مشمولیت دلار نیمایی خارج کند.

این کارشناس بازارهای مالی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی فضای تقاضای ارز خارج از سامانه نیما را دیده است که مصوبه تأمین ارز لازم برای واردات خودرو و قطعات آن را امضا کرده است. زیرا این گونه نیست که بدون ثبت سفارش کالایی را وارد کنند، همچنین ممنوعیت خرید ارز از کف بازار نیز توسط این بانک اعلام شده است.

اشتیاقی تاکید کرد: مدیریت ارز در اختیار بانک مرکزی است و به طور قطع این نهاد مسائل مرتبط با این موضوع را انجام داده و بنا بر ضروریت های لازم این تصمیم را گرفته است.

وی گفت: زمانی که بانک مرکزی محدودیت تأمین ارز را برای واردات خودرو اعمال می کند، خودروسازان باید به سمت ارزهایی بروند که به هر دلیل خارج از کشور است، این در حالی است که فضای ورود آن به نوعی مهیا نیست تا به هر دلیلی بتوانند آن ارزها را خریداری کنند.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: خودروسازان باید بتوانند ارزهای لازم را دریافت و با نظارت بانک مرکزی آن ها را وارد بازار کنند. این باعث می شود تا فشار از روی سامانه نیمایی برداشته شود.

اشتیاقی با بیان اینکه با توجه به قیمت فعلی خودرو در بازار، دلار نیمایی نباید به آن اختصاص پیدا کند، گفت: در حال حاضر خودرو با قیمت هایی فراتر از دلار نیمایی در بازار به فروش می رسد و اگر واردات خودرو و قطعات آن نیز از طریق دلار غیرنیمایی تأمین شود، فشار افزایش قیمتی در بازار نخواهد داشت.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ssA1DjV4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه