یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 19 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

بررسی نمودار روند قیمت جهانی نیکل و تاثیر آن بر قیمت نیکل در ایران

نیکل یکی از مهم ترین فلزاتی است که در صنعت فولاد و دیگر صنایع مادر به کار می رود. قیمت جهانی و متعاقبا قیمت نیکل در بازارهای داخلی، همواره یکی از دغدغه های صاحبان صنایع در ایران بوده است. در سال میلادی که به تازگی پشت سر گذاشتیم، قیمت نیکل در ایران نوسانات زیادی به خود دید. بخش مهمی از این نوسانات مربوط به بازار جهانی آن بود.

آشنایی با روند گذشته قیمت نیکل و عوامل اثرگذار بر آن، قطعا در تصمیم گیری های شما مبنی بر زمان و حجم خریدتان حائز اهمیت است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی روند قیمت جهانی نیکل و تاثیر آن بر نوسانات آن در بازار ایران می پردازیم.

 

روند قیمت نیکل در سال ۲۰۲۳

آمارهای منتشرشده از وب سایت های معتبر نشان دهنده کاهش قیمت بیش از ۴۵ درصدی قیمت نیکل در بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۳ است. یکی از دلایل مهم این موضوع، افزایش عرضه و کاهش تقاضا بوده است. درحالی که اندونزی، تولید نیکل خود را در سال گذشته میلادی افزایش داد، تقاضای مورد انتظار از سوی کشورهای مصرف کننده به خصوص چین برآورده نشد.

کاهش قیمت نیکل در سال ۲۰۲۳ در حالی رخ داد که بازار این فلز و نیز دیگر فلزات پایه در روزهای ابتدایی این سال، پس از رکود نسبی سال ۲۰۲۲، رونق گرفته بود. نیکل سال ۲۰۲۳ را با سطح ۳۰ هزار دلار به ازای هر تن متریک آغاز کرد. روند قیمت آن تا روز پایانی ژانویه نسبتا صعودی بود. به طوری که در این تاریخ، شاهد ثبت رکورد ۳۱۱۱۸ دلاری برای آن در بورس فلزات لندن بودیم. اما از آن زمان، ارزش این فلز با کاهش شدید مواجه شده است. این روند نزولی با اوج گیری های مقطعی همراه بوده؛ اما در نهایت به نزول قیمت نیکل به سطح ۱۶۶۰۰ دلار در تاریخ دوم ژانویه ۲۰۲۴ انجامیده است.

 

روند قیمت نیکل در سال ۲۰۲۳

 

روند کاهش قیمت نیکل تا ماه جولای ۲۰۲۳ با افزایش های مقطعی تقاضا در آمریکا شیب کندتری داشت. اما در ابتدای این ماه، دولت چین رسما اعلام کرد که گرفتار بحران اقتصادی است. به این ترتیب با از بین رفتن امید اندک بازار نیکل برای افزایش قیمت این فلز، روند کاهشی آن شیب تندتری به خود گرفت.

تنها اتفاقی که می توانست قیمت نیکل را در سال ۲۰۲۳ بهبود ببخشد، افزایش تقاضا برای تولید فولاد ضد زنگ به عنوان یکی از مهم ترین کاربردهای این محصول بود. بااین حال، آمارها نشان می دهند این صنعت نیز در سال گذشته با کاهش یا ثبات تقاضا و متعاقبا حجم تولید مواجه بوده است.

 

پیش بینی قیمت نیکل در سال ۲۰۲۴

با وجود کاهش نزدیک به ۵۰ درصدی قیمت نیکل در سال ۲۰۲۳، بسیاری از کارشناسان منتظر افزایش قیمت آن در سال ۲۰۲۴ هستند. دلیل اصلی آنها، اعلام اولویت های تولید در چین از سوی دولت این کشور است. مطابق اطلاعات منتشرشده، تولیدات خودروی الکتریکی در این کشور در سال جاری، افزایش چشم گیری خواهد داشت. گفته می شود، در صورت تحقق حجم تولید وعده داده شده در این صنعت، شاهد افزایش تقاضای هشت درصدی برای فولاد ضد زنگ و نیز ۱۸ درصدی برای باتری خواهیم بود.

گفتنی است که صنعت باتری نیز از مهم ترین مصرف کننده های نیکل در دنیا محسوب می شود. وب سایت Fastmarkets پیش بینی می کند، سهم مصرف نیکل در این صنعت از ۱۲ درصد از سال ۲۰۲۲ به ۴۱ درصد در سال ۲۰۳۳ برسد.

 

پیش بینی قیمت نیکل در سال ۲۰۲۴

 

بنابراین، پیش بینی می شود در سال جاری میلادی، شاهد افزایش قیمت نیکل باشیم. برخی وب سایت ها مانند شانگهای متال مارکت، احتمال افزایش ارزش این فلز به ازای هر تن متریک تا مرز ۲۲ هزار دلار را نیز می دهند. در این صورت با توجه به پیوستگی که مابین قیمت روز نیکل و قیمت استنلس استیل وجود دارد، می توان انتظار داشت در ماه های آینده با افزایش قیمت ورق استیل ۳۰۴ و دیگر ورق های استیل ضد زنگ مواجه شویم.

 

تاثیر قیمت جهانی نیکل بر بازار ایران

قیمت نیکل در بازار ایران نیز با تاثیر از بازارهای بین المللی در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است. بااین حال، عواملی مانند هزینه های واردات، تقاضای صنایع ایرانی و نیز ارزش دلار، گاهی شیب این روند را کندتر کرده اند. مطابق اطلاعات وب سایت فولادینو، از معتبرترین مراجع فروش فلزات پایه در ایران، قیمت ورق نیکل در کشور در ماه های گذشته، کاهشی بوده است. این روند بر ثبات بیشتر قیمت های محصولات تولید شده از نیکل نیز اثر تاثیر مثبت گذاشته است.

بازار و صنعت ایران، همواره مسائل خاص خود را نیز در تعیین قیمت فلزات پایه داشته است. به عنوان مثال، قطعی گاز صنایع فولاد در زمستان یا قطعی برق آنها در تابستان همواره سبب اختلال در روند طبیعی نوسان ارزش تولیدات آنها می شود. موضوعی که می تواند از کاهش قیمت نیکل به اندازه بازارهای جهانی جلوگیری کند.

 

فولاد سازان راه ابریشم همراه شما در قلب بازار آهن

 

سخن آخر درباره قیمت نیکل

به نظر می رسد روند کاهش قیمت نیکل در بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۳ در حال نزدیک شدن به پایان خود است. در صورت خروج موفق چین از بحران اقتصادی و رونق صنعت خودرو در این کشور، می توان انتظار داشت قیمت نیکل در سال ۲۰۲۴ مجددا افزایش یابد. برای اطلاع از آخرین تغییرات محصولات تولیدشده بر پایه این فلز مانند ورق نیکل به وب سایت فولادینو مراجعه کنید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Wu7P3iN0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه