پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 9 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

فاکتورهای مهم در انتخاب دامنه

3 ماه پیش ( 1402/11/11 )
 

راهنمای انتخاب دامنه

فاکتورهای مهم در انتخاب دامنه

در ابتدا بهتر است با خود مفهوم دامنه و اجزا آن آشنا شویم

دامنه در معنای لغوی به معنی "گستره" است و در حقیقت شناسه اینترنتی سایت شماست.

هر سایتی که مشاهده میکنید دارای یک آدرس منحصر به فرد است که این آدرس دسترسی به این سایت را ممکن میکند که اصطلاحا به این آدرس URL میگویند. URL مخفف Uniform Resource Locator است و در حقیقت چیزی به جز یک آدرس منحصر به فرد نیست که ممکن است به صورت دامنه (Domain)یا به صورت پروتکل اینترنتی (IP) نوشته شود.

تفاوت دامنه و پروتکل اینترنتی را با ذکر بهتر متوجه خواهیم شد.

مثال برای دامنه : arazitco.com که این دامنه آدرسی منحصر به فرد است برای اشاره به یک سایت منحصر به فرد.

مثال برای پروتکل اینترنتی: 34.128.32.145 که این اعداد منحصر به فرد هستن و هر بخش میتواند بین 0 تا 255 باشد.

در حقیقت هر دو اینها یکی هستند ولی کاربران برای استفاده روزمره از نام ها استفاده میکنند.


یک آدرس سایت یا URL از چندین قسمت تشکیل شده است، به عنوان مثال دامنه زیر را در نظر بگیرید:

https://www.arazitco.com/

پروتکل

Protocol

http یا https

زیر دامنه

Subdomain

www

نام سایت (دامنه سطح دوم)

Second-Level Domain

arazitco

دامنه سطح بالا

Top-Level Domain

.com | .ir | .co | .org | .net ….


در نظر داشته باشید:

  1. دامنه میتواند بین 1 تا 63 کاراکتر باشد.
  2. از حروف، اعداد و خط تیره (-) میتوانید برای نام دامنه خود استفاده کنید.
  3. استفاه از فاصله و علامت ها (مثل : @ # $ ! % ^ & * _ + ÷ × | " > ) در دامنه مجاز نیست.

 

 

انتخاب دامنه در حقیقت اولین قدم شما برای طراحی سایت اختصاصی یا سایت فروشگاهی و یک عامل بسیار مهم در حضور ماندگار شما در دنیای وب است. انتخاب یک دامنه مناسب می تواند تأثیر زیادی بر روی شناخت شما در میان مخاطبان داشته باشد. قبل از طراحی سایت، وقت کافی برای دامنه خود بگذارید و در انتخاب دامنه حتما به موارد زیر توجه کنید:

 

  1. قابلیت یادآوری: دامنه ای که انتخاب می کنید، باید آسان به یاد آمده و جذاب باشد. آن را تا حد امکان ساده و کوتاه نگه دارید تا کاربران به راحتی بتوانند آن را به خاطر بسپارند. هرچه دامنه قابلیت یادآوری بیشتری داشته باشد، احتمال موفقیت شما بالاتر است.
    وجه اشتراک تمامی سایت های موفق داشتن دامنه ای است که به خاطر سپردن آن آسان است و به راحتی در ذهن مخاطب خود جای میگیرند.

 

 

  1. همخوانی با موضوع یا نام برند: حتما توجه کنید که دامنه شما باید با موضوع یا نام برند یا فعالیت شما هماهنگی داشته باشد. این کار باعث می شود که کاربران بهتر بتوانند محتوا و ماهیت سایت شما را تشخیص دهند و به ماندگاری در ذهن و قابلیت یادآوری دامنه بسیار کمک میکند. مخاطب شما میداند به چه چیزی نیاز دارد، با مرور نیاز خود به یاد دامنه شما خواهد افتاد و این امر ماندگاری دامنه شما را چندین برابر خواهد کرد. در نهایت به گونه ای خواهد شد که نام شما در کنار صنف شما معنایی مجزا برای کاربران پیدا خواهد کرد.

 

  1. اصالت: قبل از طراحی سایت حتما زمان مناسبی به انتخاب دامنه خود اختصاص دهید، انتخاب یک دامنه منحصر به فرد و خاص می تواند به شما کمک کند تا در میان رقبا متمایز شوید و حضور برجسته ای داشته باشید و قطعا به برنده شدن شما کمک ویژه خواهد کرد و شما را چند قدم به جلو هدایت خواهد کرد.

دامنه های بین المللی

  1. قابلیت استفاده بین المللی: در صورتی که قصد داشته باشید که فعالیت شما به سطح بین المللی گسترش یابد، بهتر است دامنه ای با پسوندهای جهانی مانند .com، .net، .org و غیره انتخاب کنید.
    اگر بعد از طراحی سایت خود قصد استفاده از تبلیغات گوگل (Google AdWords) را دارید حتما از دامنه بین المللی استفاده کنید، چراکه دامنه .ir به علت تحریم شرکت گوگل قابلیت استفاده از تبلیغات گوگل را ندارد.

 

  1. قابلیت سئو: انتخاب یک دامنه که شامل کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت شما باشد، ممکن است به بهبود سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) و رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجو کمک کند.

 

  1. حقوق مالکیت: از لحاظ حقوقی، حتماً اطمینان حاصل کنید که دامنه انتخابی شما با هیچ شرکت یا شخص دیگری تداخل ندارد و به شکل قانونی فقط در اختیار شماست.
    سعی کنید دامنه خود را شخصا خریداری کنید تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنید.
    حتما بخاطر داشته باشید که دامنه خود را سالانه باید تمدید کنید و عدم تمدید آن قطعا باعث از دسترس خارج شدن وب سایت شما خواهد شد.

 

  1. قابلیت گسترش: فراموش نکنید که دامنه انتخابی تان قابلیت گسترش و تغییر در آینده داشته باشد. این کار می تواند به شما اجازه دهد تا در آینده هر نیازی که در حوزه آنلاین پیدا کرده اید را برطرف کنید.
    به عنوان مثال ممکن است شما فرشنده لوازم خانگی هستید و در برنامه آینده خود فروش لپتاپ را هم دارید، پس بهتر است در زمان انتخاب دامنه یک نیم نگاهی به آینده داشته باشید. قطعا این نیم نگاه دامنه شما را زیباتر، تاثیرگذارتر، سازمان یافته تر و هوشمندانه تر می کند.

 

  1. بررسی دامنه مشابه: حتما قبل از نهایی کردن و خریدن دامنه خود، دامنه های مشابه بررسی بفرمایید که در ضمینه کاری شما یا رقبای کاری شما نباشند. این امر باعث عدم ماندگاری در ذهن خواهد شد، اصالت سازمانی و قابلیت گسترش را هم از شما می گیرد. ترجیحا دامنه ای یکتا انتخاب نمایید.
    به عنوان مثال اگر قصد خرید دامنه arazitco.co را دارید حتما دامنه های arazitco.com و example.ir را بررسی کنید تا از همکاران و رقبای کاری شما نباشند.

 

  1. مدیریت برندینگ: ترجیحا دامنه که انتخابی را با پسوند های پرکاربرد تهیه کنید و دامنه مازاد را بر روی وب سایت خود پارک کنید. به عنوان مثال. اگر دامنه arazitco.com را انتخاب نموده اید، بهتر است arazitco.ir یا arazitco.co را هم خریداری کنید که در آینده شخصی نتواند از برند شما سوءاستفاده کند. لازم به ذکر است پر کاربرد ترین دامنه ها .ir و .com هستند.

انواع پسوند دامنه

  1. انتخاب پسوند مناسب: چیزی حدود 300 تنوع پسوند دامنه وجود دارد که میتوانید با توجه به کسب و کار خود از این پسوند ها استفاده کنید.
    به عنوان مثال از پسوند .salon میتوانید برای سالن های زیبایی استفاده کنید، یا .shop میتوانید برای فروشگاه خود استفاده نمایید. یا از .band برای گروه موسیقی خود استفاده کنید.
    در جدول زیر به برخی از پسوند های محبوب و پرکاربرد و معانی هر کدام اشاره میکنیم.

 

برخی دامنه عمومی

Generic Top-level Domains

پسوند

مخفف

کاربرد

.com

Commercial

استفاده بنگاه و شرکت های تجاری

.co

Company

استفاده شرکت های خصوصی

.net

Network

برای شبکه و خدمات اینترنتی

.org

Organization

مختص ارگان ها و مراکز غیرانتفاعی

.info

Information

برای سایت های اطلاع رسانی و عمومی

.name

 

مناسب اشخاص حقیقی

.pro

 

افرادی که به صورت حرفه ای در هر رشته ای فعالیت می کنند.

.biz

Business

کسب و کارها خصوصا خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی

 

برخی دامنه اختصاصی

Sponsored Top-Level Domain

پسوند

مخفف

کاربرد

.gov

Government

مناسب نهادهای دولتی

.edu

Education

مقاصد آموزشی

.int

International

حوزه اینترنتی سازمان های بین المللی

.tv

Television

شبکه های تلوزیونی و ماهواره ای

.travel

Information

شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات مسافرتی

***برای ثبت این دامنه ها برخی محدودیت ها و قوانین خاص وجود دارد.

هزینه انواع دامنه

11.هزینه: با توجه به سیاست گذاری سازمان بودجه اختصاص داده شده به دامنه را در نظر بگیرید، تنوع پسوند دامنه در قیمت بسیار موثر است، ارزانترین دامنه ملی .ir بوده و با توجه به نوع پسوند انتخابی قیمت تغییر خواهد کرد.

 

12.خریداری: حتما دامنه را به صورت شخصی یا حقوقی خریداری کنید، اگر زمان کافی برای خرید دامنه ندارید و پیمانکار وب سایت می بایست آن را خریداری کند، حتما در قرارداد ذکر کنید که دامنه به قید امانت نزد پیمانکار است.

 

  1. احراز هویت: تمامی دامنه های .ir نیاز به احراز هویت در سایت ایرنیک دارند و از همین وب سایت می توانید اقدامات لازم برای خرید دامنه را انجام دهید، برخی دامنه ها مثل .gov.ir نیاز به احراز هویت سازمانی شما دارند که سازمان شما با این پسوند همخوانی داشته باشند.
    الباقی پسوند ها بجز .ir و دامنه های اختصاصی که بالاتر له آن اشاره کردیم نیازی به احراز هویت ندارند.

 

همچنین، ممکن است برخی عوامل دیگر مانند نیازهای خاص شرکت، نوع فعالیت و بازار هدف نیز در انتخاب دامنه تأثیرگذار باشند. بنابراین، قبل از تصمیم گیری نیاز است که مسائل خاص خود را در نظر بگیرید و مشورت قبلی با متخصصین مربوطه را نیز در نظر بگیرید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/xoU1tvAQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آباد
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه