فرصت امروز: در آستانه یک سالگی پاندمی کرونا، کووید-19 همچنان مهمترین دغدغه ای است که در زندگی روزمره با آن مواجهیم. در این بین، دستگاه های خودپرداز و همینطور دستگاه های اخذ نوبت در شعب بانک ها از جمله سطوحی است که همواره با آن سر و کار داریم و تماس دست کاربران با صفحه کلید آنها، اجتناب ناپذیر است. تقریبا تمام دستگاه های خودپرداز و همینطور دستگاه های اخذ نوبت، آلوده به باکتری هستند و از طریق تماس دست با سطوح آلوده به راحتی منتقل می شوند.

در پژوهشی که چندی پیش در این زمینه در ایران انجام شد، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مازندران، وضعیت آلودگی باکتریایی صفحه کلید دستگاه های خودپرداز شهر ساری را بررسی کردند. هرچند این مطالعه پیش از شیوع کرونا انجام شد، اما یافته های این مطالعه نشان داد که 97 درصد دستگاه های خودپرداز دارای آلودگی میکروبی هستند. برای انجام این پژوهش در طول مدت سه ماه یعنی از تیرماه تا شهریورماه ۱۳۹۸، از کلیه دستگاه های خودپرداز مناطق پرجمعیت شهر ساری نمونه برداری شد و پس از انتقال نمونه ها به آزمایشگاه، از نظر وجود نوع باکتری بررسی شدند.
در این مطالعه، از ۲۰۰ نمونه جمع آوری شده در ۱۹۴ نمونه آلودگی میکروبی مشاهده شد و فقط در 3 درصد نمونه ها آلودگی میکروبی وجود نداشت. بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های کشف شده نیز نشان داد که این آلودگی ها نسبت به آنتی بیوتیک های مختلف مقاومت زیادی دارند و وجود آن برای شهروندان خطرناک است. به گفته پژوهشگران، به دلیل استفاده روزانه اقشار زیادی از مردم از دستگاه های خودپرداز، وجود هرگونه آلودگی در این دستگاه ها، سلامت عمومی جامعه را به مخاطره انداخته و به عنوان کانون آلودگی برای شهروندان به ویژه سالمندان و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی عمل می کند.
اما از فردای روزی که شیوع کرونا در اواخر سال گذشته از سوی وزارت بهداشت رسما در ایران تایید شد، بانک ها برای مقابله با گسترش بیماری، تمام سطوح شعب از جمله دستگاه های خودپرداز و اخذ نوبت را ضدعفونی کرده و در بسیاری از شعب نیز محلول های ضدعفونی کننده دست در کنار این دستگاه ها نصب شد.
حال در تازه ترین ابتکار و برای راحتی بیشتر مشتریان، شعبه های بانک پاسارگاد به دستگاه های نوبت دهی هوشمند مجهز شده اند. به گفته بانک پاسارگاد، گسترش ویروس کرونا، قدرت انتقال بالای آن و ماندگاری این ویروس بر روی سطوح، از جمله دغدغه هایی است که این روزها با آن مواجه هستیم. دستگاه های اخذ نوبت در شعب بانک ها نیز از جمله سطوحی هستند که به دلیل لمس مستمر دست مشتریان و نحوه کارکرد آن می توانند به گسترش این بیماری منجر شوند. در این راستا، بانک پاسارگاد به منظور جلوگیری از انتقال ویروس و حفظ سلامت مشتریان، 205 شعبه خود را به دستگاه های اخذ نوبت با سنسورهای حرکتی یا پدالی مجهز کرده است. سامانه نوبت دهی هوشمند، خدمت ویژه ای است که پیش از این نیز در شعبه های بانک پاسارگاد ارائه می شد، اما عرضه آن در حال حاضر و در دوران شیوع ویروس کرونا می تواند در قطع زنجیره انتقال ویروس کووید-19 بسیار مؤثر باشد.
همچنین بهره مندی از سامانه نوبت دهی هوشمند، امکان برنامه ریزی و مدیریت زمان و صرفه جویی در وقت و هزینه را برای مشتریان فراهم می کند. به این ترتیب، شهروندان می توانند پیش از مراجعه به شعبه بانک پاسارگاد، کد شعبه موردنظر را از طریق پیامک به شماره 10008289 ارسال و نوبت خود را رزرو کرده و براساس شماره نوبت دریافتی، زمان تقریبی انتظار و زمان مناسب برای مراجعه به شعبه را برنامه ریزی کنند.
https://alcaldiasancristobal.gob.ve/
https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/
https://collegiogeometri.mb.it/