جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی 7 اشتباه بازاریابی رایج

اشتباهات بازاریابی که باید از آنها پرهیز کرد

3 سال پیش ( 1399/12/30 )
نویسنده : هِمال بهات   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

بازاریابی دیجیتال دیگر یک گزینه لوکس برای برندها نیست. بسیاری از کسب و کارها پیش از این برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نسبت به استفاده از بازاریابی دیجیتال تردید داشتند. این امر درست در ابتدای دوره شکوفایی شبکه های اجتماعی بود. تمام کسب و کارها در زمینه استفاده از الگوهای تازه بازاریابی اندکی تردید به خرج می دهند. این امر واکنشی طبیعی از سوی کسب و کارها محسوب می شود. برخی از برندها در این میان هنوز هم در زمینه استفاده از بازاریابی دیجیتال تردید دارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه دارد. بدون تردید شمار بالایی از برندها در زمینه استفاده از الگوی بازاریابی دیجیتال تردید زیادی ندارند. این امر با مشاهده شمار برندهای حاضر در حوزه بازاریابی دیجیتال قابل درک است. نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. برخی از برندها در زمینه بازاریابی دیجیتال در عمل از تکنیک‏ های نادرستی استفاده می کنند. این امر در بلندمدت مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت بنابراین باید نسبت به کاهش مشکلات این عرصه اقدام کرد. 

هدف اصلی مقاله کنونی بررسی برخی از اشتباهات رایج در حوزه بازاریابی دیجیتال است. بدون تردید شمار بالایی از بازاریاب ها چنین توصیه هایی را بارها و بارها مطالعه کرده اند. نکته مهم در این میان جمع بندی از توصیه های قبلی و در نظر گرفتن شرایط به روز بازارهای جهانی است بنابراین در ادامه برخی از مهمترین اشتباهات بازاریابی دیجیتال برای پرهیز از سوی بازاریاب ها و کسب و کارها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

اشتباهات بازاریابی که باید از آنها پرهیز کرد

1.    عدم شناخت درست مخاطب هدف

نخستین اشتباه مهم در زمینه بازاریابی دیجیتال مربوط به فقدان شناخت درست از مخاطب هدف است. این مشکل بارها و بارها برای برندها تکرار می شود. تلاش برای رونمایی از کمپین بازاریابی در صورت بی توجهی به مخاطب هدف بدل به شکستی تمام عیار خواهد شد. بسیاری از برندها در مسیر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف درگیر فرآیند مهم شناسایی و طبقه بندی شان نمی شوند. نتیجه این امر تولید محتوا بدون تمرکز بر روی دامنه مشخصی از مشتریان است. ویژگی اصلی چنین محتوایی ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. چنین امری در طول بازه های زمانی طولانی مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. 

مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با تکنیک های تازه

شناسایی مخاطب هدف در حوزه بازاریابی کار سختی نیست. امروزه هر محصولی دارای دامنه مشخصی از مشتریان است. اگر کسب و کار شما دردسرهای بسیار زیادی برای جلب نظر مخاطب هدف دارد، باید نسبت به ارزیابی وضعیت رقبا اقدام نمایید. این امر فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای تسریع خواهد کرد. بسیاری از برندها به دلیل فقدان تجربه در زمینه بازاریابی با مشکلات زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه می شوند. این امر وضعیت طبیعی را بازنمایی می کند. نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس جبران اشتباهات گذشته در سریع ترین زمان ممکن است. کسب و کارهای نوپا باید به سرعت نسبت به جبران اشتباهات گذشته شان اقدام نمایند. در غیر این صورت شانس دوباره ای برای فعالیت بازاریابی نخواهند یافت. 

2.    فقدان وبلاگ رسمی برای برند

بدون تردید محتوا سلطه انکارناپذیر بر حوزه بازاریابی دارد. امروزه بسیاری از کارشناس ها و بازاریاب ها اهمیت فرمت متن در زمینه بازاریابی را نادیده می گیرند. اگرچه امروزه فرمت ویدئویی محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران دارد، اما معنای آن فقدان کاربرد فرمت های دیگر نیست، با این حساب باید نسبت به فرمت متن نیز توجه ویژه ای نشان دهیم. 

وقتی از فرمت متن صحبت می شود، وبلاگ مهمترین گزینه بازاریابی خواهد بود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به بیان برخی از نکات در قالب متن دارند همچنین تولید محتوای تخصصی را نیز باید در دستور کار قرار داد. این امور فقط در قالب وبلاگ امکان پیگیری خواهد داشت بنابراین باید به بهترین شکل ممکن نسبت به پیگیری امور در این فرمت اقدام کرد. برخی از برندها بدون هیچ توجیه مناسبی در تلاش برای پرهیز از راه ‏اندازی وبلاگ رسمی هستند. 

امکان تولید محتوا در وبلاگ رسمی برند بسیار ساده تر از هر نمونه دیگری است. نکته جالب در این میان امکان انتشار محتوای ویدئویی یا صوتی در وبلاگ است. بنابراین امکان فرا رفتن از الگوی سنتی در این میان مطرح می شود. 

3.    فراموشی رقابت با دیگر برندها

سطح رقابت در حوزه بازاریابی دیجیتال همیشه بالاست. بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه برخی از نکات را فراموش می کنند. این امر در اغلب موارد دردسرساز می شود. بازاریاب ها باید همیشه نیم نگاهی به وضعیت رقبا داشته باشند. پیگیری ایده های تازه از سوی رقبا به معنای ناتوانی دیگر برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان است. هرچه عملکرد یک برند در زمینه بازاریابی بهتر باشد، رقبایش تجربه سخت تری را خواهند داشت بنابراین باید همیشه نسبت به عملکرد دیگر برندها هوشیار باشیم. در غیر این صورت شرایط بسیار سختی را تجربه خواهیم کرد. 

اگر مطالعه نسبت به رقبا در برنامه بازاریابی یک برند قرار ندارد، باید نسبت به تمام فرآیند بازاریابی اش تجدیدنظر نماید. هیچ کسب و کاری بدون احساس فشار رقابت امکان کسب موفقیت در حوزه بازاریابی را نخواهد داشت. این امر با اندکی مسامحه در مورد تمام حوزه های کارآفرینی مصداق دارد. اغلب اوقات برندهای بزرگ با فشار رقبای شان اقدام به نوآوری و جلب نظر مشتریان می کنند. بنابراین باید از فشار رقابت برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نهایت استفاده را برد. 

مطلب مرتبط: تغییرات بازاریابی دیجیتال در سال 2021

4.    فراموشی مشتریان پس از یک بار خرید

وقتی مشتریان برای نخستین بار از برندمان خرید می کنند، تازه ماجرای میان آنها و ما شروع شده است. برخی از کسب و کارها پس از فروش محصولات شان به مشتریان دیگر به دنبال تعامل با آنها نیستند. این امر شانس تکرار خرید و همچنین کسب مشتریان وفادار را تا حد زیای کاهش خواهد داد. وقتی مشتریان پس از خرید یک محصول شاهد توجه مداوم برند موردنظر باشند، ارزیابی بسیار بهتری از فرآیند بازاریابی پیدا خواهند کرد. این امر تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی مشتریان به همراه دارد. 

تعامل با مشتریان باید در تمام مراحل صورت گیرد. مشتریان پس از خرید وارد مرحله بسیار مهمی از تعامل با برند می شود. اگر به هر دلیلی مشکلی در زمینه استفاده از محصولات برند برای مشتریان روی دهد، کیفیت خدمات پشتیبانی کلیدی خواهد بود. این امر برای هر برندی دارای اهمیت بالایی است. درست به همین خاطر برندهای بزرگ پس از فرآیند خرید توجه بسیار بالاتری به مشتریان نشان می دهند. 

5.    بی توجهی به مزیت محتوای انیمیشنی

محتوای انیمیشنی در حوزه بازاریابی طرفدارهای بسیار زیادی دارد. متاسفانه کمتر برندی نسبت به استفاده از چنین محتوایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می کند. اغلب اوقات دلایل برای پرهیز از کاربرد انیمیشن به عنوان محتوای بازاریابی اصلی براساس اختصاص اش به کودکان صورت می گیرد. امروزه عنوان های انیمیشنی بزرگ نیز دیگر برای کودکان به صورت انحصاری ساخته نمی شود. مخاطب فیلم های انیمیشنی تمام رده های سنی را دربر می گیرد بنابراین تولید محتوا برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در عرصه بازاریابی با استفاده از چنین محتوایی ضروری خواهد بود. 

امروزه بسیاری از طراح های گرافیک و انیمیشن آماده همکاری با برندهای بزرگ هستند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به محتوای متفاوت دارند. بهترین راهکار برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با محتوای متفاوت سرمایه گذاری بر روی انیمیشن است. امروزه افراد بسیار حرفه ای در زمینه تولید انیمیشن در دسترس برندها قرار دارد بنابراین باید از چنین ظرفیتی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. 

6.    توجه اندک به شبکه های اجتماعی

وقتی از بازاریابی دیجیتال صحبت می شود، بی توجهی به شبکه های اجتماعی غیرممکن خواهد بود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نیاز به حضور در شبکه های اجتماعی دارند. پلتفرم های اجتماعی در طول یک دهه اخیر سبک زندگی مردم سراسر دنیا را تغییر داده است بنابراین حضور برندها در این فضا امری ضروری خواهد بود. برخی از برندها در این میان فقط در یک پلتفرم حضور پیدا می کنند. این امر به اندازه حضور در تمام شبکه های اجتماعی همراه با ایراد و ضرر خواهد بود. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای انتخاب پلتفرم های مناسب برای حضور براساس سلیقه مشتریان است. 

برندها باید در پلتفرم های مورد علاقه مشتریان شان حضور داشته باشند بنابراین حضور در دیگر پلتفرم ها ایده جذابی نخواهد بود. هرچه رابطه میان یک برند و مشتریانش بهتر باشد، امکان تشخیص پلتفرم های مناسب برای حضور در عرصه بازاریابی ساده تر خواهد شد. با این حساب در زمینه تعامل با مشتریان برند باید به این نکته نیز توجه نشان دهیم. 

یکی از نکات کلیدی در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی مربوط به بارگذاری محتوا به طور مداوم است. برخی از برندها پس از مدت زمانی اندک دیگر پستی در شبکه های اجتماعی بارگذاری نمی کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. اگر کسب و کار شما هفته ای کمتر از یک پست در شبکه های اجتماعی بارگذاری می کند، باید به طور کامل نسبت به ایجاد شرایط مساعد برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام نمایید. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی برای برندتان ایجاد خواهد شد. واضح ترین مشکل در این میان ریزش سریع مخاطب هدف برند است. این امر شاید در نگاه نخست ساده به نظر برسد، اما در مدت زمانی کوتاه تمام اعتبار اکانت رسمی برند را از بین خواهد برد. 

7.    فقدان خلاقیت و نوآوری

بازاریابی دیجیتال و به طور کلی تمام الگوهای بازاریابی در پیوند با توانایی هر برند برای خلاقیت است. برخی از کسب و کارها به طور مداوم در زمینه ایجاد موقعیت های خلاقانه و همچنین تولید محتوای همراه با المان های نوآورانه مشکل دارند. این امر در بلندمدت برای بسیاری از برندها مشکل ساز می شود. بدون تردید همیشه امکان الگوبرداری از برندهای بزرگ وجود دارد. نکته مهم در این میان مرز میان اقتباس از دیگر برندها و معرفی کسب و کارمان به عنوان یک برند خلاق است. بسیاری از کسب و کارها به این نکته مهم توجه نشان نمی دهند بنابراین به طور مداوم با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه می شوند. این امر بسیاری از برندها را دچار مشکلات اساسی می کند. 

مشاهده روند تولید محتوا از سوی برندهای بزرگ همیشه ایده جذابی است. مهمترین نکته در این میان تلاش برای استفاده از عادت های برندها و تیم های بازاریابی موفق برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مشتریان است. تیم های بازاریابی هرچه از برندهای بزرگ نکات تازه تری یاد بگیرند، توانایی بسیار بهتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهند داشت. این امر یکی از نکات اساسی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با نوآوری هرچه بیشتر است. 

مطلب مرتبط: پیش بینی های بازاریابی دیجیتال برای سال 2021

امروزه بازاریابی دیجیتال برای تمام برندها دارای اهمیت است. نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس پرهیز از برخی اشتباهات است. متاسفانه بسیاری از برندها اشتباهات رایج و تکراری در حوزه بازاریابی مرتکب می شوند. این امر هزینه های بسیار زیادی برای هر برند به همراه دارد بنابراین با پرهیز از اشتباهات رایج امکان بهبود عملکرد برند فراهم خواهد شد. استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله شروع مناسبی برای پرهیز از اشتباهات رایج در این راستا خواهد بود. 

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QW3CSn9J
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه