یکشنبه, ۶ آذر(۹) ۱۴۰۱ / Sun, 27 Nov(11) 2022 /
           
فرصت امروز

همه ما از نخستین ساعت های روز تا نیمه های شب مورد حجوم برندها و استراتژی های بازاریابی شان هستیم.  به هر سو که نگاه کنیم،  ردپایی از حضور فعالیت های جانبی کسب وکار خواهیم یافت.  از بیلبوردهای اتوبان ها به عنوان مدل سنتی تبلیغات گرفته تا آگهی های موجود در اپ های موبایل همگی یک هدف واحد دارند؛ توسعه کسب وکار شرکت شان.  با اندکی مسامحه توسعه کسب وکار را می توان به معنای برندسازی مورد استفاده قرار داد.  اگرچه این تعریف بسیار ساده و دارای ایرادهایی است،  با این حال به منظور پیشبرد بحث، مناسب به نظر می رسد.  

بسیاری از شرکت ها فرآیند برندسازی را به گونه ای مرتبط با حوزه داخلی شرکت تفسیر می کنند.  این به معنای تلاش در راستای برندسازی با استفاده از امکانات موجود در داخل سازمان است. بر همین اساس معمولا در یک شرکت با بودجه متوسط، خبری از کارشناس های حوزه برندسازی و حتی بازاریابی نیست.  شاید در کشورهای در حال توسعه هنوز مشاوره کسب وکار به معنای علمی و دقیق رواج نداشته باشد،  اما در مقیاس وسیع کسب وکارهای بین المللی کارشناس های شاخه های مختلف کسب وکار نقشی فعال در شکل گیری برندها و توسعه هرچه بهترشان دارند.

بی توجهی به همکاری با آژانس های برندسازی از یک سو و نقش مهمی که این آژانس های مشاوره ای در سازماندهی کسب وکارها دارند دلایل کافی را به ماریون داده تا به عنوان بیانگذار ژورنال برندسازی قلم به دست شود.  در ادامه برترین آژانس های حوزه برندسازی را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.  

Bellwether،  جادوی عربی

شاید تا همین 20 سال پیش صحبت از توسعه کسب وکارهای غیرنفتی در کشورهای عربی شوخی بی مزه ای به نظر می رسید.  با این حال کشورهای حاشیه خلیج فارس در چند سال اخیر به شدت در پی ایجاد کسب وکارهای غیر نفت محور هستند.  برهمین اساس و با توجه به موفقیتی که امارات در جذب توریست داشته است،  آژانس Bellwether در پی ارائه تجربه به سایر شرکت های افتاده است.  اگر مانند من گمان کرده اید این آژانس تنها در زمینه توریسم مشغول فعالیت است،  نگاهی به لیست خدمات ارائه شده در سایت رسمی شرکت شما را متعجب خواهد کرد.  

در نوامبر سال 2016 پیامی به این شکل در خروجی سایت Bellwether قرار گرفت؛ «ما تمایل زیادی به کمک در زمینه طراحی برنامه،  ارائه راهکارهای طراحی لوگو و کمپین های بازاریابی و همچنین نحوه استفاده تجاری از تکنولوژی های نوین به شرکت های مصمم داریم.  هدف ما به طور مشخص شرکت هایی که عزم خود را برای کسب موفقیت و شهرت در عرصه بین المللی جزم کرده اند،  هستند. دفتر مرکزی ما در شهر زیبای دوبی قرار دارد و در صورت نیاز از محل کسب وکار طرف های قراردادهای خود نیز بازدید خواهیم کرد.  

پیامی که در بالا نقل شد،  یک معنای روشن دارد.  در واقع Bellwether بازار هدف اش را به طور مشخص تعیین کرده است.  در هیمن راستا تلاش زیادی به منظور دوری از ارائه سخنان پر زرق و برق نیز صورت گرفته است.  به طور کلی در اینجا ما با آژانسی مواجه هستیم که حرف های خود به طور واضح با مشتریان در میان می گذارد و همین نکته مزیتاش در مقابل رقبا محسوب می شود.  

Bluemarlin،  اصالت در برندسازی

هنگامی که از شرکت های انگلیسی صحبت به میان می آید،  اغلب مردم محصولات لوکس و باکیفیتی را مدنظر قرار می دهند.  این دستاورد مهم صنعت کسب وکار انگلستان در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته محسوب می شود.  در حوزه خدمات برندسازی نیز Bluemarlin به خوبی از این شهرت بهره جسته است.  اگر نگاهی به لیست قیمت های این آژانس بیندازید،  در مقایسه سایر رقبا،  لیست قیمت بسیار بالایی دارد. 

با این حال همچنان Bluemarlin یکی از پردرآمدترین مشاوران حوزه کسب وکار در دنیاست.  به راستی دلیل این موفقیت چیست؟ اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم،  سابقه عملکرد فوق العاده موفق و استفاده از کادر مجرب دلایل اصلی این آژانس گران قیمت است.  موفقیت های این آژانس راه تأسیس نمایندگی در نیویورک و سنگاپور را نیز هموار کرده است.  به این ترتیب این شرکت از مزیت حضور مستقیم در بازارهای پرفروش برندسازی برخوردار است.  

هنگامی که با مرکز پشتیبانی Bluemarlin تماس گرفته و دلایل موفقیت شان را جویا شدم،  پاسخ دهنده در عرض 4 دقیقه تاریخچه مختصری از موفقیت های 20 ساله این برند ارائه کرد.  نکته جالب همکاری این آژانس با بسیاری از شرکت ها و نهادهای دولتی انگلستان است که اهمیت برندسازی حتی در نهادهای دولتی را بیان می کند.  

Brand house،  ترکیب استراتژی و خلاقیت

Brand house یک شرکت چندکاره در زمینه مشاوره کسب وکار است.  از ارائه خدمات تبلیغات گرفته تا برندسازی و نحوه مدیریت منابع انسانی و فیزیکی همگی در حوزه تخصص این آژانس هستند.  در راستای انجام هرچه بهتر وظایف مختلف این آژانس بر ایجاد احساس مشترک میان شرکت و مخاطب تأکید دارد.

  به بیان مدیرعامل Brand house  هیچ شرکتی بدون تأثیرگذاری احساسی بر مخاطب قادر به ارائه سیمای آرمانی از برند خویش نیست. برهمین اساس شاید دوره های برندسازی چنین مرکز مشاوره ای طولانی تر از نمونه های مشابه باشد اما آمار 78.2 درصد موفقیت در همکاری با مشتریان به این شرکت قدرت مانور بسیار بالایی روی عملکردش را داده است.  

اگر به دنبال برندسازی مبتنی بر جلب احساس های مخاطب هستید،  نگاهی هرچند مختصر به مطالب ارائه شده در سایت اصلی این مؤسسه خالی از لطف نخواهد بود.  

Brand image، تصویر خود را به ما بسپارید

اغلب مؤسسه های فعال در زمینه مشاوره برندسازی حاصل طرح و برنامه برخی از کارآفرینان بازنشسته هستند. با این حال Brand image تمرکز خود را روی تهیه تیمی از متخصصان آکادمیک حوزه کسب وکار و به طور مشخص برندسازی قرار داده است. شاید به همین دلیل دفترهای این آژانس در شهرهای مختلفی نظیر سینسیناتی، پاریس،  هنگ کنگ، شانگهای و کشور سنگاپور مشغول به فعالیت و جذب متخصصان برتر حوزه های گوناگون کسب وکار هستند.  

این آژانس محصول همکاری دو پژوهشکده لاگا و گوب در زمینه توسعه کاربرد پژوهش های نظری در حوزه برندسازی محسوب می شود. بر این اساس سالانه حجم قابل توجهی از مقالات علمی به منظور به کارگیری در حوزه های عملی برندسازی در اختیار این آژانس قرار می گیرد. در کنار این عوامل اگر نگاهی به تجربه فعالیت طولانی مدت این مؤسسه از سال 1971 بیندازیم،  تلاقی تجربه و تخصص در زمینه برندسازی را مشاهده خواهیم کرد.  

Brand me، کوچک اما ماهر

برخی از مؤسسه ها شاید چندان بزرگ یا پرآوازه نباشند اما در حوزه های کوچک فعالیت شان تخصص خیره کننده ای دارند. Brand me  یکی از این شرکت های کوچک اما ماهر است. این آژانس به صورت مستقل و بدون وابستگی به پژوهشکده یا شرکت مادر فعالیت دارد. همین امر باعث شده در رقابت با سایر مؤسسه ها جهت گیری اش بیشتر به سوی حوزه های دست نخورده باشد. برندسازی شخصی یکی از مولفه های نسبتا جدید در حوزه کسب وکار است. در مقام تعریف این مفهوم باید به برندهای شخصی که پیرامون نام افراد مشهور شکل می گیرد، اشاره کرد. به عنوان مثال برند CR7 که متعلق به ستاره مشهور پرتغالی، کریستیانو رونالدو است، یک مثال خوب در این زمینه محسوب می شود.  

Brand me به افراد کمک می کند تا با توجه به شهرت و جایگاه اجتماعی شان در راستای تأسیس برندی مطلوب فعالیت کنند. به این ترتیب مشتریان اصلی این آژانس افرادی سرشناس هستند. باید به این نکته توجه داشت که اگرچه مخاطب هدف Brand me افراد سرشناس هستند اما در طول سال شاید تنها یک یا دو ستاره به این مؤسسه مراجعه کنند. البته با توجه به عواید مطلوب این حوزه فعالیت همین مشتریان اندک نیز سود مطلوبی برای این آژانس به ارمغان می آورد.  

Brandopus،  برندسازی به سبک اهالی سرزمین کانگروها

Brandopus از آن دسته مؤسسه هایی است که پس از کسب موفقیت در زمین مشاوره کسب وکار به سوی حوزه خرد و خاص تر گرایش پیدا می کنند.  برهمین اساس طراحی استراتژی سازمانی تخصص این آژانس استرالیایی است. به طور دقیق تر،  تلاش در راستای ایجاد هویت مستقل برای شرکت ها عمده ترین تخصص و خدمت Brandopus را تشکیل می دهد. برهمین اساس این آژانس در دو شهر ملبورن و لندن به ارائه خدمات می پردازد. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qM7c8mAv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه