اصول تصمیم گیری در زمان رشد شرکت - فرصت امروز

دوشنبه, 04 دی 1396 - 10:59

اصول تصمیم گیری در زمان رشد شرکت

شروع یک کسب وکار با چالش های زیادی همراه است، ولی دوران رشد شرکت هم به تدبر، آنالیز و تصمیم گیری های آگاهانه نیاز دارد. هنگامی که کسب وکاری را آغاز می کنید، ناچارید تصمیمات مهم و مختلفی اتخاذ کنید. موانع و تردیدهای زیادی سر راه تان وجود دارد که پروسه انتخاب کردن را پیچیده و دشوار می کند. 

به گزارش زومیت، سؤال اصلی این است که وقتی این موانع اولیه را پشت سر گذاشتید، باید چه راهی برای پیشرفت کسب وکارتان انتخاب کنید؟ سرهات پالا، بنیانگذار شرکت Barkily به کارآفرینان توصیه می کند سه اصل مهم را در تصمیم گیری های شان به یاد داشته باشند. او در آخرین پست خود این توصیه ها را به همراه مثال ها و تجربیات شخصی کسب وکارش، شرح داده است.

مقیاس پذیری

هنگامی که کسب وکار شما شروع به رشد می کند، باید آماده باشید و راهی مناسب برای توسعه کارتان بیابید. برای تأمین منابع، عرضه کنندگانی را انتخاب کنید که در صورت لزوم به افزایش تولید شما کمک کنند. اگر به فضای فیزیکی نیاز دارید، باید حساب کنید که اگر تحت شرایطی می خواستید کارگاه تان را گسترش دهید، چه مکانی برای پروسه های شما مناسب تر است. معمولا مقیاس پذیری در شرایط غیرمنتظره پیش می آید، بنابراین اگر آن را پیشاپیش در تصمیم گیری خود بگنجانید، کار راحت تری در پیش خواهید داشت.

شاید فکر کنید مقیاس پذیری کسب وکار، هزینه زیادی به شما تحمیل می کند، ولی در بلندمدت باعث می شود پول بیشتری صرفه جویی کنید. به عنوان مثال اگر اطمینان دارید که کسب وکارتان به سرعت در حال رشد است، بهتر است از همین امروز به فکر یک انبار بزرگ تر باشید. به این ترتیب دیگر مجبور نیستید در لحظات آخر، به فکر پیدا کردن جایی برای محصولات تان باشید و در ضمن از حمل ونقل های مشکل آفرین هم اجتناب می کنید.

زمانی که اولین کسب وکارم را شروع کرده بودم، از همان مراحل اولیه روی نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی سرمایه گذاری کردم. در آن زمان این سیستم هزینه زیادی داشت، ولی بعدها بازدهی این سرمایه گذاری، ارزش بیشتری برای ما ایجاد کرد، چراکه دیگر مجبور نبودیم هم زمان با رشد شرکت، پروسه ها را تغییر دهیم و به روزرسانی کنیم.

شک گرایی

این مرحله به زمانی مربوط می شود که یک نفر، با یک پیشنهاد تجاری به شما نزدیک می شود. ممکن است یک تأمین کننده منابع، توصیه کند از مواد عالی او استفاده کنید یا فرد دیگری ادعا کند که یک فضای کامل و مناسب برای کسب وکار شما در اختیار دارد. بهتر است با دیده شک و تردید به این پیشنهادها نگاه کنید. ممکن است این مواد اولیه یا فضای کاری، مزایای خودشان را داشته باشند، ولی شما باید با تعهد به کسب وکارتان، درنهایت دقت و سخت گیری گزینه ها را بررسی کنید، مخصوصا اگر فرد پیشنهادکننده نقشی در شرکت تان ندارد، باید ببینید آیا این گزینه ها، بهترین انتخاب هایی است که می توانید داشته باشید؟ به یاد داشته باشید که شما هم از قبل، برای رشد کسب وکارتان برنامه هایی در ذهن داشته اید.

از آنجاکه ما یک کسب وکار تولیدی داشتیم، همیشه با پیشنهادهای مختلف عرضه کنندگان منابع و خدمات روبه رو می شدیم، ولی همیشه با هوشیاری و تردید به موضوع نگاه و سعی می کردیم در مورد همه گزینه ها به خوبی تحقیق کنیم. من معتقد بودم که به عنوان یک شرکت، زمانی که با تحقیق و بررسی جلو می رویم، تصمیمات بهتری می گیریم تا اینکه بخواهیم از اولین پیشنهاد موجود استقبال کنیم. به همین دلیل همیشه وقت کافی می گذاشتیم تا اطمینان حاصل کنیم این انتخاب ها، ارزشش را دارند.

جریان نقدی

مهم ترین فاکتوری که باید در تصمیم گیری های پولی در نظر داشته باشید، لزوما میزان هزینه نیست، بلکه تأثیر آن در جریان نقدینگی شرکت است. انتخاب ارزان ترین پروسه، به این معنی نیست که پول بیشتری برای شرکت صرفه جویی کرده اید، چراکه ممکن است این پروسه ارزان درنهایت ضرر یا هزینه بسیار بیشتری به کسب وکارتان وارد کند.

فرض کنید دو عرضه کننده منابع، با دو پیشنهاد مختلف مقابل شما هستند. اولی محصول یا مواد «A» را به قیمت پایین تر عرضه می کند و برای بازپرداخت، ۳۰ روز به شما فرصت می دهد. دومی، محصول یا مواد«B» را با قیمتی بالاتر عرضه می کند ولی ۶۰ روز برای پرداخت در نظر می گیرد. کدام گزینه را انتخاب می کنید؟ پاسخ این است: هر سناریویی که برای جریان نقدی شرکت تان بهتر باشد.

اولین سال هایی که تازه شرکت مان را تأسیس کرده بودیم، کالاهای مان را برای فروش به یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ می فرستادیم. آنها پرداخت شان را به دو ماه بعد از فروش کلیه محصولات به تعویق می انداختند. درست است که فروشگاه های زنجیره ای در مطرح کردن نام برندمان تأثیر خوبی داشتند، ولی به عنوان یک شرکت کوچک این تأخیر دوماهه فشار زیادی به جریان نقدی ما وارد می کرد، به علاوه ما هزینه جداگانه ای برای بازاریابی متحمل می شدیم.

همین شرایط باعث شد ما از مزایای یک فروشگاه بزرگ زنجیره ای بگذریم و راه های دیگر را برای توزیع کالاها امتحان کنیم. بعدها متوجه شدیم که شرکت دیگری در همین صنعت، به علت تأخیر در فروش و منقضی شدن تاریخ مصرف مواد، ورشکسته و تعطیل شده است.

پس بهتر است در تصمیم گیری های تان این سه نکته را مدنظر داشته باشید: مقیاس پذیری، شک گرایی در مقابل پیشنهادات و حفظ جریان نقدی شرکت. در این صورت مسیر بهتری برای توسعه شرکت تان انتخاب خواهید کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی