6 راهکار ساده برای استفاده بهینه از زمان - فرصت امروز

جمعه, 08 دی 1396 - 15:55

6 راهکار ساده برای استفاده بهینه از زمان

آیا تا به حال احساس کرده اید که روزانه زمان زیادی از دست می دهید؟ خب شما تنها کسی نیستید که چنین احساسی دارید! بسیاری از افراد آرزو دارند که چند ساعت به شبانه روز اضافه شود بلکه بتوانند بسیاری از فعالیت های خود را به طور کامل انجام دهند. اما از آنجا که نمی شود ۲۴ ساعت شبانه روز را بیشتر کرد بهتر است به دنبال راه حلی جایگزین بود.

چه راه حلی؟ با تمرکز بیشتر و تغییر نحوه روند انجام کارها می توان بازدهی را بالا برد و از همین ساعات فعلی بهتر استفاده کرد. شش راه ساده برای استفاده بهینه از زمان وجود دارد که می توان با به کار بستن آنها، افسار زمان را به اختیار خود درآورد.

در ادامه به نقل از دیجیاتو به این موارد می پردازیم.

۱- استفاده از تکنیک پومودورو

اگر برای شما تمرکز در فعالیت های روزانه مشکل است، می توانید از تکنیک پومودورو استفاده کنید. این تکنیک به شما کمک می کند که بدون توجه به عوامل بیرونی روی فعالیت خود تمرکز کرده و در فواصل زمانی کوتاه، کارهای بیشتری انجام دهید.

تکنیک پومودورو یکی از روش های مدیریت زمان، ابداع شده توسط «فرانچسکو چیریلو» است. طبق این روش بهترین تکه زمانی برای کار کردن ۲۵دقیقه است. فرد پس از ۲۵ دقیقه کار باید برای مدت کوتاهی مثلا سه تا پنج دقیقه استراحت کند.

در این فن، هر بازه زمانی ۲۵دقیقه ای یک پومودورو نامیده می شود و پس از هر چهار پومودورو یک استراحت طولانی تر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای وجود دارد.

شاید از نظر شما این گونه کار کردن عجیب به نظر برسد، اما محققان دریافته اند که با استفاده از این روش می توان به ذهن خسته استراحت داد و در عین حال زمان های تلف شده کاهش یابد.

۲- بهینه سازی لیست فعالیت روزانه

همه ما لیستی از فعالیت های روزانه خود تهیه می کنیم، اما اینکه بتوانیم در تهیه لیست یاد شده استراتژی خاصی به کار بریم، می تواند بسیاری از مشکلات را حل و به استفاده بهینه از زمان کمک کند.

اول از همه باید دقیقا پس از اتمام ساعت کاری، لیستی از فعالیت های فردا تهیه کنید. این مهم می تواند به شما کمک کند که وظایف محوله روز بعد را فراموش نکنید.

صبح روز بعد می توانید ابتدا مورد های ساده لیست خود را انجام داده و پس از آن سراغ گزینه های مشکل رفته و کم کم تمام فعالیت های روزانه خود را انجام دهید.

۳- از بین بردن عوامل حواس پرتی به طور کامل

متأسفانه بزرگ ترین مشکل پایین بودن بازدهی، از دست رفتن تمرکز و حواس پرتی است. امروز ما توسط پیغام های شخصی و محتوای شبکه های اجتماعی احاطه شده ایم و با تلنگری ممکن است ساعت های زیادی از وقت خود صرف استفاده از این محتوا کنیم.

برای جلوگیری از هدر رفتن زمان می توانید تمام عوامل حواس پرتی را از میان ببرید. بر این اساس می توانید از شبکه های اجتماعی خارج شده و اعلان های تمام حساب های شخصی خود را خاموش کنید. در صورت نیاز می توانید از برنامه هایی همچون StayFocusd یا Freedom نیز استفاده و در راستای استفاده بهینه از زمان تلاش کنید.

۴- یادگیری واگذاری وظایف به دیگران

بسیاری از مدیران با واگذاری وظایف مشکل دارند. همه مدیران می خواهند که در کنترل تمام اتفاقات باشند که در صورت محقق شدن این مطلب مدیر یاد شده مجبور می شود تمام وظایف را شخصا انجام دهد. این مهم می تواند بازدهی گروهی را پایین آورد و به فعالیت یک نفر وابسته کند.

اگر کسی هست که می تواند به شما کمک کند، از واگذاری وظایف به او نهراسید. بهترین راه برای اضافه کردن ساعت کاری به روز این است که کارهایی را به دیگران واگذار و دست تان را خالی کنید تا بدان صورت بتوانید در استفاده بهینه از زمان موفق تر عمل کنید. حتی اگر نیروی کمک ندارید و نمی رسید فعالیت ها را به طور کامل انجام دهید، می توانید به استخدام دستیار جدید فکر کنید.

۵- تقویت انرژی در طول روز

کارشناسان Virgin Pulse معتقدند که ۷۶درصد شاغلان در دو روز از هفته، احساس خستگی شدیدی دارند و ۱۵درصد آنها نیز تحت تأثیر همین خستگی به چرت زدن در ساعت اداری می افتند.

اگر فکر می کنید که خسته هستید و به تقویت انرژی روزانه نیاز دارید، می توانید از تکنیک coffee nap استفاده کنید. بدین شکل که ابتدا یک فنجان قهوه بخورید و بلافاصله پس از آن ۲۰ دقیقه استراحت کنید. در این چرت 20 دقیقه ای، بدن با استفاده از کافئین موجود در قهوه، مغز را شارژ کرده و خستگی تان را از بین می برد.

۶- استفاده درست از زمان ناهار

برای آنهایی که سعی می کنند در زمان استراحت ناهار نیز کار کنند باید گفت که کافی است! استفاده از یک زمان استراحت به خصوص برای فعالیت مهمی همچون خوردن ناهار و تأمین انرژی روزانه می تواند کارایی شما را افزایش دهد.

پس بهتر است که تحقیقا از میز کاری خود فاصله گرفته و به نوعی قسمت کاری ذهن خود را تمام و کمال خاموش کنید. خوردن غذای مناسب نیز می تواند مفید باشد، غذای سنگین می تواند تمام انرژی بدن شما را صرف هضم غذا کند و بازدهی شما را پایین بیاورد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی