دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 13 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

موقعیت مکانی همواره یکی از منابع مهم در تجارت است. همانطور که مشاورین املاک می گویند، «موقعیت، موقعیت، موقعیت.»

اما با آغاز به کار اینترنت در دهه 80 میلادی، هزینه های مرتبط با فاصله تجارت ها برای انجام داد و ستد، ارتباطات، حمل و نقل و جست وجو به شدت کاهش یافت. در سال 1997، یک ایده به نام «مرگ فاصله» در کتاب فرانسس کایرنکراس (Frances Cairncross) به همین اسم به چاپ رسید.

یکی از مقالات اخیر در مجله جدید اقتصادی-جغرافیایی آکسفورد، این نظریه را به چالش کشیده است. در حالی که انقلاب دیجیتالی اهمیت موقعیت مکانی را در برخی زمینه ها کاهش داده، در برخی زمینه های دیگر نیز موجب افزایش آن شده است. همانطور که نویسندگان مقاله اشاره می کنند، «برای مثال، در حالی که تکنولوژی اطلاعات می تواند راه حلی مؤثر برای هماهنگی پروژه ها باشد، در زمینه های ساخت شراکت های جدید و یا روابط همکاری تأثیر کمتری دارد. بدین روش، ارتباطات قوی در فضای آفلاین ممکن است ارتباطات آنلاین را ارزشمندتر سازد. به بیانی دیگر، ارتباطات نفر به نفر مکمل ارتباطات آنلاین است.»

مطلب مرتبط:حضور در اینترنت

فصل «چگونه جغرافیا اینترنت را شکل می دهد» در این کتاب، توسط کریس فرومن (Chris Froman)، آوی گلدفارب (Avi Goldfarb)و شین گرینستین (Shane Greestein) نوشته شده است. این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال است که، «گسترش اینترنت برای موقعیت جغرافیایی فعالیت های اقتصادی چه تبعاتی داشته است؟»

بخش دانش کاری دانشکده تجاری هاروارد از گرینستین درخواست کرد تا برخی از نکات این مقاله را بسط دهد. سوالات این مصاحبه توسط شون سیلورتورن (Sean Silverthorne)، پروفسور سیاست اقتصادی دانشکده تجاری هاروارد پرسیده شد.

شون سیلورتورن- در این مقاله، شما به نادرستی عبارت اینترنت «مرگ فاصله» است، اشاره می کنید. می توانید در مورد چگونگی تأثیر اینترنت بر موقعیت جغرافیایی به عنوان یک نقطه اصطحکاک در انجام تجارت، بیشتر توضیح دهید؟

شین گرینستین- سه مرحله اصطحکاک جغرافیایی مرتبط در این زمینه دخیل هستند؛ هزینه های ارتباطات، هزینه های حمل ونقل و هزینه های جست وجو. هزینه های ارتباطی در فضای اینترنت کمتر هستند، زیرا برقراری ارتباط با دیگران، صرف نظر از موقعیت ایشان گران قیمت نیست. هزینه های حمل ونقل نیز به دو صورت کاهش می یابند. اول، برای کالاهایی که می توانند دیجیتالیزه شوند، پخش تقریباً رایگان است. دوم، فعل و انفعالات اینترنتی نیاز به سفر را کاهش می دهند. تعدیل هزینه جست وجو مستقیماً در رابطه با کاهش دو هزینه دیگر است. اگر هزینه های ارتباطات و حمل ونقل تعدیل یابند، مقایسه گزینه ها قبل از تصمیم گیری آسان خواهد شد.

تقریباً همه از هزینه های پایین تر سود می برند، اما این منافع به صورت مساوی احساس نخواهند شد. جواب این سؤال ساده و مستقیم نیست. به صورت نسبی، اینترنت در زمینه هایی که به هر حال خوب عمل می کردند، سودمند بوده است. اشاره به بخش «نسبی» از اهمیت بالایی برخوردار است.

اینترنت دسترسیِ تمامی زمینه ها به تجارت الکترونیکی و رسانه های مبنی بر داده ها را فراهم کرده است. رشد براساس تکنولوژی، برای زمینه های غنی بیش از بقیه سودمند بوده است؛ حتی در زمانی که همه در حال رشد بسیار زیاد به دلیل در اختیار داشتن کارمندان خبره و زیرساخت پیشرفته بودند. این امر به افزایش نابرابری منطقه ای دامن می زند. برای مثال، اینترنت به کشاورزان میدوسترن (midwestern) اجازه می دهد به سادگی به سهامداران منهتن (Manhattan) برسند که برای هر دو طرف سودمند بوده است. اما بیشتر شواهد نشان دهنده آن است که در این شرایط سهامداران بسیار پولدارتر از کشاورزان می شوند.

سیلورتورن- می خواهم سوال تیتر مقاله را از شما بپرسم، اینترنت چگونه جغرافیا را شکل می دهد؟

گرینستین- برای درک ظرافت ها، همه ما باید یک قدم از تجربه های خود به عقب برویم و تجارب متنوع چند کاربر را بررسی کنیم. با این روش دیدگاهی نوین شکل خواهد گرفت.

تحقیقات به نتایج مرتبط و متنوعی رسیده اند. تجربه فروش اینترنتی به موقعیت جغرافیایی شما و در واقع به تعداد شگفت انگیزی از ابعاد مختلف بستگی دارد. برای مثال، کیفیت و قیمت اینترنت براساس موقعیت بسیار متفاوت است، مخصوصاً هنگامی که قسمت های مختلف شهری را با مناطق کم جمعیت مقایسه می کنید، اما این تفاوت ها حتی زمانی که دو شهر را با هم مقایسه می کنید نیز مشاهده می شوند.

از بعد دیگر، انواع کارمندانِ وابسته به ساخت یک مرکز خدمات اینترنتی نیز بر حسب موقعیت های مختلف، متفاوت هستند. صنف های گوناگون از جنبه های مختلف اینترنت استفاده می کنند و صنایع عموماً در برخی مناطق متمرکز هستند. اینترنت به کلی بازده خطوط تولید برای ساخت اتوماتیک را تغییر داده و سبب شکل گیری دیترویت شده است، اما همچنین قیمت گذاری بلیت های هواپیمایی نیز تغییر کرده که تبعات بسیاری برای دفاتر مرکزی هواپیمایی ها مانند شیکاگو، دالاس و آتلانتا به همراه آورده است . برای ارائه مثالی دیگر می توان گفت، تمرکز جغرافیایی اختراعات در ایالات متحده نیز به قسمت غربی انتقال پیدا کرده است؛ این انتقال نه تنها در حیطه الکترونیک، اطلاعات و فنون ارتباطی، بلکه در بسیاری زمینه های دیگر نیز رخ داده است.

اجازه دهید به صورت خلاصه جمع بندی کنم؛ گرچه ظاهراً تکنولوژی اینترنت به همه جا سرایت کرده، اما در تمامی موقعیت ها به صورت مشابه تجربه نشده است.

سیلورتورن- با نیم نگاهی به آینده، احتمالاً چه صنف ها و مناطقی بیش از امروز تحت تأثیر تکنولوژی اینترنت قرار می گیرند؟

گرینستین- یک ضرب المثل دانمارکی می گوید پیش بینی بسیار سخت است، مخصوصاً در مورد آینده. متأسفانه برای پاسخ به این سوال باید در صنف های مختلف کار و سپس آن را به مناطق مختلف منتقل کرد.

به نظر می آید برخی تکنولوژی ها توان بازسازی برخی صنایع خاص را دارند. در این میان می توان به صنایع درگیر با کاربردهای جدید هوش مصنوعی از جمله شبکه های حسی اشاره کرد. دیگر موارد شامل کاربرد داده های عظیم و مرتبط با پخش و عملیات، مخابره بیسیم اطلاعات نسل پنجم، حقیقت مجازی برای بسیاری از زمینه های کاربردی، خدمات پشتیبانی برای بسیاری «خدمات مستقل» و یک بازه از فعالیت های تکمیلی در این زمینه ها می شوند.

مطلب مرتبط: حتی یک دقیقه بدون اینترنت نمانید!

به نظر می رسد حوزه حمل ونقل و نگهداری برای بازسازی توسط تکنولوژی ها آماده هستند و این موضوع بسیاری از بخش های کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ مخصوصاً پایانه های حمل ونقل آمریکا مانند دنور، نیویورک، لس آنجلس، شیکاگو و دالاس. اینکه ما شاهد بخشی از تغییرات برخی رسانه ها بوده ایم، یک راز نیست و برای بسیاری از کارآفرینان در نیویورک و لس آنجلس تبعاتی را در بر داشته است.

با این وجود، در این فصل از کتاب به آن اشاره نکرده ایم، اما بزرگ ترین تغییر کوتاه مدت، از منظرِ جمعیتی خواهد بود. با توجه به کهولت فرزندان بعد از جنگ جهانی دوم، بیماری های آلزایمر دو برابر خواهد شد و تقاضای خدمات بهداشتی و نگهداری از سالمندان افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. این تقاضا در مناطق گرم بسیار بیشتر از دیگر مناطق خواهد بود. این خدمات به دو صورت مختلف نمایان خواهند شد. در بالاترین حد شامل بسیاری از کارکردهای اطلاعات تکنولوژی و در پایین ترین حد شامل جایگزینی بسیاری از کارمندان اطلاعات تکنولوژی می شود. این تغییرات احتمالاً به بزرگی تغییراتی که در بالا به آنها اشاره کردیم خواهند بود.

منبع : hbs
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lVadZtNF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه