چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 1 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
فرصت امروز بررسی می کند

پیش به سوی دیجیتالی کردن کسب و کار

4 هفته پیش ( 1403/1/14 )

کسب و کارها باید به طور مداوم خودشان را با تغییرات تازه در بازار هماهنگ کنند. خب کسی در بازار منتظر شما نمی ماند تا سر فرصت خودتان را با ترندها یا تغییرات جدید هماهنگ سازید. در عوض مشتریان با مشاهده اولین اشتباه از سوی شما فورا سراغ گزینه های دیگر خواهند رفت. هرچه باشد، امروزه کلی برند مختلف در دنیا برای انتخاب وجود دارد. همین امر رقابت میان کارآفرینان را بدل به یک ماراتن تمام‏ نشدنی کرده است. اگر فکر می کنید در این میان شانسی برای تعامل با مخاطب تان به عنوان یک کارآفرین تازه کار دارید، باید حتما خیال تان از هماهنگی کامل با موج تغییرات راحت باشد. خب چه تغییری مهمتر از دیجیتالی شدن کسب و کار؟

امروزه همه ابعاد زندگی ما با سرعتی غیرقابل باور به سوی دیجیتالی شدن پیش می رود. درست به همین خاطر انتظار اصلی مشتریان از برندها مثل روز روشن است. شما باید به خوبی برندتان را دیجیتالی کرده و به مشتریان فرصت تعامل با کسب و کارتان بر این مدار را بدهید، وگرنه اوضاع تان به طور مداوم بدتر خواهد شد. این در حالی است که برخی از کسب و کارها به طور مداوم برای اثرگذاری بر روی مشتریان نیازمند راهکارهای تازه هستند. خب می توانید به دیجیتالی کردن کسب و کار به مثابه یکی از راهکارهای مناسب در این میان نگاه کنید. 

وقتی صحبت از دیجیتالی شدن کسب و کار می شود، خیلی از کارآفرینان فکر می کنند باید حتما سراغ ایده های عجیب بروند. برخی دیگر نیز اصلا نمی دانند از کجا باید شروع کرد. خب اگر شما هم دوست دارید کارتان را با سریع ترین ایده های ممکن شروع کنید، این مقاله دقیقا مخصوص شماست. شما در این مقاله با نکات زیر آشنا خواهید شد:

•    مفهوم دیجیتالی سازی کسب و کار

•    ایده هایی برای شروع کار در این مسیر

•    مزایای دیجیتالی کردن کسب و کار

بی شک ترندهایی که در دنیای کسب و کار خودنمایی می کنند، باید قبل از هر چیزی به درستی آزمایش شوند. خب شما نمی توانید بدون مقدمه وارد یک حوزه شده و انتظار موفقیت های تکرارنشدنی داشته باشید. این امر به شما برای تعامل با مخاطب تان کمک نخواهد کرد. درست به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم مثل یک مربی دلسوز نقش آزمایشگر استراتژی دیجیتالی سازی کسب و کار را ایفا کنیم. اینطوری شما راحت تر فرصت تصمیم گیری درباره این استراتژی را خواهید داشت. 

مطلب مرتبط: راه اندازی و توسعه کسب و کار دیجیتال در 7 گام

دیجیتالی سازی کسب و کار: یک تعریف ساده

دیجیتالی سازی کسب و کار

اولین فکری که هنگام صحبت درباره کسب و کار دیجیتال به ذهن تان می رسد، چیست؟ خیلی ها فکر می کنند باید درباره ایده های بزرگی مثل آمازون یا حتی گوگل صحبت کنند. خب در این صورت شما بخشی از مسیر را درست طی کرده اید، اما قرار نیست همه برندها کارشان به طور کامل در بستر اینترنت دنبال شود. خب این روزها کلی از برندها هنوز تعامل مستقیم با مشتریان دارند. مثلا رستوران ها را در نظر بگیرید؛ هنوز هم رستوران ها نیاز به یک محیط دنج و آرام برای تعامل با مخاطب شان احساس می کنند. درست به همین خاطر دیجیتالی شدن رستوران ها شاید به سادگی بقیه کسب و کارها نباشد. 

یکی از نکاتی که امروزه به عنوان کسب و کار دیجیتال برای شما اهمیت زیادی دارد، مربوط به مدیریت انتظارات مشتریان است. خب مشتریان وقتی به رستوران می روند، انتظار مشاهده منوی دیجیتال را دارند. همچنین، امکان ثبت سفارش به طور اینترنتی و دریافت سریع بسته های غذا نیز یکی دیگر از نمونه های دیجیتالی شدن رستوران ها محسوب می شود. 

اگر بخواهیم با استفاده از مثال بالا یک تعریف ساده برای دیجیتالی شدن کسب و کار سرهم بندی کنیم، باید کمی زاویه دیدمان را تغییر دهیم. بر این اساس دیجیتالی سازی کسب و کار به استفاده از ظرفیت فناوری های دیجیتال برای توسعه برند اشاره دارد. این امر به طور کلی در دو قالب نرم افزاری و سخت افزاری روی می دهد. 

یکی از نمونه های موفق مربوط به دنیای دیجیتالی سازی به برند تارگت برمی گردد. این برند در حالی که ارائه خدماتش را به صورت آنلاین نیز دنبال می کند، از نظر سخت افزاری نیز به سوی دیجیتالی شدن گرایش پیدا کرده است. مثلا شما می توانید بدون نیاز در انتظارهای طولانی در صف صندوق پرداخت با اتصال گوشی تان به سیستم تارگت به طور خودکار صورت‎حساب تان را پرداخت کرده و سپس از فروشگاه خارج شوید. 

بی شک موج دیجیتالی شدن کسب و کارها در طول سال های پیش رو شدیدتر نیز می شود. درست به همین دلیل باید خودتان را برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف با تکنیک های مربوط به این حوزه آماده کنید. برگ برنده در این میان دست برندهایی خواهد بود که زودتر از بقیه وارد حوزه موردنظر شوند. اینطوری شما فرصتی هرچند اندک برای اثرگذاری بر روی مخاطب خواهید یافت. 

چگونه برندمان را دیجیتالی کنیم؟

چگونه برندمان را دیجیتالی کنیم؟

حالا که با مفهوم دیجیتالی سازی کسب و کار آشنا شدید، بد نیست کمی هم درباره مفهوم اساسی این حوزه با هم گپ بزنیم. خب آشنایی با یک استراتژی فقط بخش ابتدایی مسیر محسوب می شود. درست به همین خاطر ما در ادامه ماجراجویی مان قصد داریم کمی هم که شده درباره ساز و کار اجرای این استراتژی حرف بزنیم. 

وضعیت شما در این بخش مثل بازیکن والیبالی است که مربی‎اش بارها و بارها تاکتیک تیم را به او توضیح داده، اما هنوز حرفی درباره نحوه اجرای استراتژی مورد نظر زده نشده است. ما در ادامه قصد داریم شیوه اجرای درست استراتژی دیجیتالی سازی را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه تکلیف این حوزه را مشخص کنیم. 

مطلب مرتبط: راه اندازی و توسعه کسب و کار دیجیتال در 7 گام

تعیین اهداف دیجیتالی: گام نخست و اساسی

تعیین اهداف دیجیتالی

اولین حرکتی که در این میان باید به خوبی دنبال کنید، تعیین اهداف دیجیتالی است. شما نمی توانید بدون هیچ چشم داشتی وارد دنیای دیجیتال شده و همین طور براساس تجربه تان کارها را جلو ببرید. این امر شاید در ابتدا کمی جذاب به نظر برسد، اما خیلی زود اوضاع شما را به هم خواهد ریخت. بسیاری از برندها در این میان کارشان را همینطوری دنبال می کنند. درست به همین دلیل با شکست های مداوم رو به رو می شوند. یادتان باشد، شما نمی توانید بدون برنامه ریزی موفقیتی به دست بیاورید. درست به همین دلیل در دنیای امروز هر کاری باید اول از همه با تعیین هدف و برنامه ریزی شروع شود. 

توصیه ما در این بخش برای شما استفاده از تکنیک هدف گذاری هوشمند (اسمارت) است. این شیوه به شما کمک می کند تا خیلی راحت تر کارتان را دنبال کرده و دیگر نیازمند هیچ هدف جانبی نباشید. یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از برندها برای اثرگذاری بر روی مخاطب شان نیاز به استفاده از راهنمای همه جانبه دارند. با این حال کمتر کسی به فکر یک راهکار هوشمندانه است. 

ماموریت شما در این میان شناسایی حوزه های مناسب برای دیجیتالی سازی کسب و کارتان است. مثلا اگر بخش خدمات مشتری تان بی نهایت شلوع است، بد نیست کمی درباره دیجیتالی سازی این حوزه فکر کنید. مثلا استفاده از ربات چت فرآیند بهتری برای شما ایجاد می کند. اینطوری می توانید بدون هیچ مشکلی کارتان را جلو برده و نگران هیچ چیز نیز نباشید. 

یادتان باشد، اهداف شما برای ورود به دنیای دیجیتالی سازی باید کاملا روشن باشد. به علاوه، بد نیست قبل از انجام کار کمی با کارشناس ها و اعضای شرکت همفکری داشته باشید. اینطوری توانایی بهتری در پیشبرد کارها خواهید داشت. 

توجه به کاربران موبایل: نسل جدید مشتریان

توجه به کاربران موبایل

زمانی نه چندان دور همه مردم برای اتصال به اینترنت از رایانه های شخصی استفاده می کردند. با این حال امروزه همه چیز به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. به طوری که گوشی های موبایل کم کم جای رایانه ها را گرفته اند. فکر می کنم شما هم بارها و بارها کسانی که سرشان حسابی در گوشی است، دیده باشید. انگار که آدم تا این ابزار را دست می گیرد، به طور کامل از دنیای اطراف جدا شده و دیگر چیزی را حس نمی کند. 

یادتان باشد، شما نمی توانید در دنیای کسب و کار به تغییرات محیط پیرامون بی توجه باشید. وقتی مردم علاقه زیادی به گوشی های هوشمند نشان می دهند، شما هم باید به مرور زمان این حوزه را به طور جدی تری دنبال کنید. این امر به شما فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد. مثلا امروزه دیگر کمتر کسی برای چک کردن سایت یک برند سراغ رایانه اش می رود. در عوض همه گوشی شان را دست گرفته و سایت مورد نظر را زیر و رو می کنند. حالا اگر در این میان سایت مورد نظر سازگاری لازم با گوشی های هوشمند را نداشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بی شک در سناریوی بالا کاربران سراغ رایانه یا یک ابزار دیگر برای مشاهده سایت نمی روند. در عوض خیلی راحت دور برند مورد نظر را خط خواهند کشید. این امر موجب می شود تا شما شرایط سخت تری از نظر تعامل با مخاطب تان تجربه کنید، بنابراین بد نیست برای دیجیتالی سازی کسب و کارتان به فکر هماهنگی بیشتر با گوشی های هوشمند باشید. 

یکی دیگر از نکته های مهم در رابطه با گوشی های هوشمند ضرورت طراحی اپ برای کسب و کار است. خب شما با استفاده از اپ برند به خوبی فرصت تعامل با مخاطب تان را خواهید داشت. به علاوه، کاربران را نیز درست در جایی که دوست دارند، گیر می اندازید. امروزه گشت و گذار در اپ برندی مثل نایک خیلی ساده و رضایت بخش تر از مرور سایتش است. درست به همین دلیل کسب و کارهای زیادی در طول سال های اخیر به طور طراحی اپ گرایش پیدا کرده اند. این امر به شما کمک می کند تا بدون بروز مشکلات اساسی کارتان در این حوزه را دنبال کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. 

توجه به کاربران موبایل باید یک ترند همیشگی از سوی شما باشد. این امر به شما کمک می کند تا همیشه چهره ای بی نهایت مدرن از خود برای مشتریان به نمایش بگذارید. اینطوری دیگر لازم نیست کارتان را با سختی زیاد دنبال کنید. البته برای طراحی اپ باید همیشه سراغ افراد مطمئن بروید، وگرنه اپ تان با کلی باگ نهایی شده و همیشه کاربران را اذیت خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: تازه ترین ترندهای دیجیتال در دنیای کسب و کار

استفاده از فناوری فضای ابری: امنیت و سهولت با هم!

استفاده از فناوری فضای ابری

کسب و کارها در طول سال های اخیر ترس زیادی بابت دیجیتالی کردن کارها پیدا کرده اند. درز اطلاعات کاربران از یکسو و حملات سایبری از سوی دیگر چشم همه را ترسانده است. درست به همین خاطر کمتر برندی با خیال راحت وارد این حوزه می شود. به علاوه، برخی از کسب و کارها تا جای ممکن جلوی روند دیجیتالی شدن مقاومت می کنند.

اگر نظر ما را بخواهید، مقاومت کارآفرینان در برابر دیجیتالی شدن اوضاع چندان هم غیرمنطقی نیست. خب اگر برند شما مورد حمله سایبری قرار گیرد، مشتریان تا مدت ها نسبت به آن بدبین خواهند بود. این در حالی است که بسیاری از کسب و کارها برای اثرگذاری بر روی مخاطب شان نیازمند استفاده از راهکارهای متفاوت هستند، بنابراین شما نمی توانید به این سادگی دور دیجیتالی شدن را خط بکشید. یک راهبرد بهتر در این میان تلاش برای استفاده از خدمات امنیت سایبری است. اینطوری برندتان با دردسرهای کمتری به سوی دیجیتالی شدن پیش خواهد رفت. 

یکی از فناوری های کاربردی که در زمینه دیجیتالی شدن به شما کمک خواهد کرد، فضای ابری است. این فضا در واقع به درد کسب و کارهای بزرگ برای به اشتراک گذاری سریع اسناد و مدارک می خورد. اینطوری دیگر لازم نیست ارتباط میان بخش های مختلف ترافیک سازمانی سنگینی ایجاد کند. در عوض هر بخش با دسترسی مشخص به فضای ابری امکان استفاده از اطلاعات موردنیازش را خواهد داشت. 

امروزه موسسات بسیار زیادی در سراسر دنیا خدمات فضای ابری ارائه می دهند. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از خدمات موسسه ای است که تضمین های امنیتی بیشتری دارد. مثلا گوگل یا مایکروسافت در این حوزه گزینه های منطقی محسوب می شوند. درست به همین دلیل امروزه شهرت زیادی در زمینه امنیت سایبری و خدمات آنلاین دارند. با این حساب بد نیست برای بهبود کارتان به سراغ این گزینه ها بروید. اینطوری فرآیند بسیار بی دردسرتری برای تعامل با مخاطب تان پشت سر خواهید گذاشت. 

انتقال تعامل از دنیای آفلاین به آنلاین: نکته ای کلیدی

انتقال تعامل از دنیای آفلاین به آنلاین

چند بار تا حالا قصد تعامل با برندی را داشته اید، اما به خاطر فرآیند پیچیده یا طولانی تعامل به طور کامل قید آن را زده اید. این امر همیشه برای آدم دلسرد کننده به نظر می رسد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز انتقال تجربه مشتریان از برند به دنیای آنلاین را امری ضروری می دانیم. 

بسیاری از مشتریان دوست ندارند به طور حضوری یا تلفنی با برندها در ارتباط باشند. این امر گاهی ریشه در درونگرایی افراد داشته و گاهی هم به خاطر تجربه های نامناسب قبلی است. ماجرا هرچه باشد، شما باید خودتان را به خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان براساس میل و سلیقه اش آماده سازید. نکته دیگر در این میان مربوط به ظرفیت های هر برند است. خب شما نمی توانید در طول روز جواب تلفن هزاران مشتری را بدهید. با این حال یک ربات چت یا سیستم اتوماسیون دریافت نظرات مشتریان این ماموریت غیرممکن را به خوبی انجام می دهد. اینطوری دیگر لازم نیست نگران جزییات کار بوده یا دائما دلهره داشته باشید. در عوض می توانید با خیال راحت به فکر توسعه کسب و کارتان باشید. 

انتقال تجربه مشتریان از برند به سوی دنیای آنلاین اتفاقی نیست که یک شبه روی دهد. درست به همین دلیل قبل از اینکه این پروژه را نهایی سازید، باید کمی درباره آن با مشتریان حرف بزنید. اگر مشتریان وفاداری دارید، بد نیست اول از همه سراغ آنها بروید؛ چراکه به طور معمول واکنش بهتری در قبال حرف های شما خواهند داشت. این در حالی است که بسیاری از کارآفرینان واکنش های منفی زیادی در این میان نشان می دهند. اگر شما هم چنین دیدگاهی دارید، احتمالا ماجراجویی تان در بازار دوام زیادی نخواهد داشت. 

استفاده از بازخوردهای مشتریان به طور مداوم یکی از نکاتی است که باید همیشه گوشه ذهن شما باشد. این امر به شما فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود فعالیت تان را می دهد. پس به جای اینکه خودتان را به طور مداوم سرزنش کنید، بد نیست کمی به حرف مشتریان گوش دهید. این طوری دیگر خبری از مشکلات پشت سر هم یا چالش های بزرگ نخواهد بود. 

مطلب مرتبط: دیجیتال برندینگ برای کسب و کارهای نوپا

رفع مشکلات احتمالی: آخرین بخش کار

رفع مشکلات احتمالی

دیجیتالی کردن کسب و کار یک فرآیند مداوم است، بنابراین شما نمی توانید یکجا بی خیال همه چیز شده و دیگر کار را دنبال نکنید. این اشتباهی است که بسیاری از کارآفرینان در همان وهله نخست مرتکب می شوند. درست به همین خاطر باید همیشه خودتان را در مسیر تعامل با مخاطب قرار دهید. یادتان نرود، شما اینجا هستید تا رضایت مشتریان را جلب کنید. پس نباید از هیچ فرصتی صرف نظر کنید. 

ما در روزنامه فرصت امروز رفع مشکلات احتمالی را بزرگ ترین مسئولیت کارآفرینان می دانیم. درست به همین دلیل شما باید خودتان را به طور مداوم برای انجام این مسئولیت آماده نگه دارید. قبول دارم مشاهده با مشکلات کاری که آدم برای آن زحمت کشیده، اصلا ساده نیست. با این حال اگر شما خودتان این مشکلات را رفع نکنید، دیگران آن را بدل به چماق کرده و به سرتان می کوبند. پس بهتر است قبل از جنگ و دعوا خودتان این مسئله را حل و فصل کنید. 

خیلی وقت ها استفاده از بازخوردها یا نظرات مشتریان در فرآیند دیجیتالی سازی کسب و کار کمک شایانی به شما برای رفع مشکلات خواهد کرد، بنابراین باید همیشه گوش شنوایی برای این مسئله داشته باشید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. اینطوری دست کم درست در بزنگاه های کلیدی مشکلات را رفع کرده و برندتان را از شکست نجات می دهید. 

یادتان باشد شما وقت کافی برای رفع مشکلات پس از بروز اعتراض های گسترده را ندارید. در عوض بهتر است قبل از اینکه ایرادات کارتان پیدا شود، جلوی آنها را بگیرید. یکی از راه های کلیدی برای این امر گوش دادن به بازخوردهای مشتریان است. اینطوری تجربه بهتری از تعامل دیجیتال برندتان به مشتریان ارائه خواهید کرد. ماجرا جالب شد، نه؟

سخن پایانی

حرکت به سوی دیجیتال کردن کسب و کار

حرکت به سوی دیجیتال کردن کسب و کار فرآیندی نیست که به این سادگی ها انجام شود. درست به همین خاطر خیلی از کسب و کارها در این فرآیند با چالش های جدی رو به رو می شوند. هدف ما در این مقاله بررسی برخی از راهکارهای کلیدی برای دیجیتالی کردن بدون دردسر کسب و کارها بود. به همین خاطر سراغ برخی از ایده های کاربردی و در عین حال ساده رفتیم. بی شک روش ها و ایده های بی نهایت متنوعی برای دیجیتالی کردن یک کسب و کار دم دست قرار دارد. با این حال بد نیست شما کارتان را با همین ایده های محدود مقاله کنونی شروع کرده و سپس دامنه کار را گسترده تر کنید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال در کسب و کارهای کوچک با ایده های کاربردی

آینده دنیای کسب و کار در پیوند ناگسستنی با فناوری های دیجیتال قرار دارد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز استقبال از این فناوری ها را ضروری می دانیم. اگر شما نتوانید به موقع از این ترند استفاده کنید، خیلی زود کارتان به بحران های گریزناپذیر خواهد کشید. آن وقت دیگر هیچ مسیر ساده ای برای هماهنگی با انتظارات مشتریان نخواهید داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و هر جا هم به مشکل خوردید، با ما در ارتباط باشید. 

منابع:

https://softlinx.com

https://factorialhr.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AvejSyr8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیون
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه