پنجشنبه, ۷ اسفند(۱۲) ۱۳۹۹ / Thu, 25 Feb(2) 2021 /
           
فرصت امروز

بیان این نکته که در حال زندگی در دنیا و اقتصاد دیجیتال هستیم، در نگاه نخست کلیشه ای به نظر می رسد. اغلب کسب و کارها به خوبی از حضور در دنیای دیجیتال و ضرورت استفاده از ترندهای هماهنگ با این شرایط آگاهی دارند. مهمترین مسئله در این میان عدم رعایت نکات موردنیاز در این حوزه از سوی برخی از کسب و کارهاست. برخی از کسب و کارها در مدت زمانی کوتاه احساس فقدان هماهنگی لازم با شرایط بازار را پیدا می کنند. شاید کسب و کار شما در طول یک دهه اخیر فروش بسیار بالایی داشته است، اما در کمتر از 90 روز با شرایط ناگوار مواجه شود. این امر به دلیل ماهیت اقتصاد دیجیتال معاصر است. تغییر سریع وضعیت کسب و کار امری طبیعی در میان برندهای مختلف محسوب می شود بنابراین باید برای مدیریت بهینه این شرایط آمادگی لازم را داشته باشیم. 

مگاترندهای اقتصاد دیجیتال معاصر

امروزه کسب و کارهای دیجیتال در مقایسه با نمونه های سنتی سرعت رشد بسیار بالاتری را تجربه می کنند. براساس گزارش موسسه Entrepreneur، خرده فروشی های آنلاین آمریکایی در سه ماهه نخست سال 2020 به اندازه 10 سال خرده فروشی های حضوری رشد داشته اند. این امر بدون شک ناشی از تاثیر بحران کرونا نیز هست، با این حال وضعیت کسب و کارهای دیجیتال در مقایسه با نمونه های سنتی به طور قابل ملاحظه ای بهتر شده است. 

مطلب مرتبط: راه اندازی و توسعه کسب و کار دیجیتال در 7 گام

کارآفرینی در شرایط کنونی چندان ساده نیست. کارآفرینان برای موفقیت در بازارهای مختلف نیازمند توجه به نکات مختلفی هستند. اگر این امر مدنظر بازاریاب ها قرار نداشته باشد، شاید استارت آپ شان در همان وهله نخست با شکست مواجه شود. امروزه بسیاری از کسب و کارهای تازه تاسیس سال نخست فعالیت شان را به پایان نمی رسانند. این امر بیانگر حجم بالای رقابت در میان برندهای مختلف است. اگر رقابت موردنظر به طور مناسب مدیریت نشود، کارآفرینان دورنمای بسیار چالش برانگیزی برای حضور در بازارهای مختلف خواهند داشت. 

حضور در اقتصاد دیجیتال نیازمند استفاده از تمام مزیت های رقابتی است. این امر در صورت بی توجهی کسب و کارها موجب ناتوانی برای رقابت با برندهای بزرگ می شود. کسب و کارهای بزرگ و بین المللی همیشه نسبت به استفاده از مزیت های تازه در قالب ترندهای کسب و کار هوشیار هستند. اگرچه استفاده از ترندهای برتر در زمینه کسب و کار اقتصاد دیجیتال اهمیت دارد، اما برخی از نکات در این راستا فراتر از ترند هستند. مفهوم مگاترند به الگوها و اصول پایدار در حوزه کسب و کار اشاره دارد. شاید در نگاه نخست صحبت از مگاترند در عرصه اقتصاد دیجیتال عجیب باشد، اما این حوزه نیز دارای برخی اصول و نکات اساسی برای فعالیت برندهاست. در ادامه برخی از مگاترندهای مهم در عرصه اقتصاد دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

انقلابی دیجیتال بدون کدنویسی

طراحی نرم افزار برای عرضه به بازار به طور سنتی نیازمند آگاهی از شیوه های کدنویسی است. این فرآیند اغلب از سوی مهندسان کارکشته و دارای مدارک آموزشی معتبر صورت می گیرد. کارآفرینان تا همین یک دهه پیش برای ورود به عرصه طراحی نرم افزار نیازمند طی دوره های مختلف بودند، با این حال دیگر شرایط به این صورت نیست.

کسب و کارها برای طراحی نرم افزار با دو راهکار مختلف مواجه هستند. راهکار نخست تلاش برای یادگیری اصول طراحی نرم افزار از سوی کارمندان فعلی شرکت و دیگری استخدام نیروی کار دارای مهارت کافی است. امروزه راهکار سومی نیز به این ماجرا اضافه شده است. برخی از نرم افزارهای پایه امکان طراحی نرم افزار بدون نیاز به آگاهی از اصول برنامه نویسی و طراحی کدهای مختلف را فراهم کرده است بنابراین عرصه طراحی نرم افزار دیگر حوزه ای تخصصی و امکان ناپذیر برای حضور دیگران نیست. 

ابزارهای در دسترس کسب و کارها در طول سال های اخیر به طور قابل ملاحظه ای توسعه پیدا کرده است. توسعه فناوری هوش مصنوعی در این راستا بسیاری از فرآیندها را بدون نیاز به دخالت عامل انسانی سازمانی می کند. چنین نکته ای در مورد عرصه طراحی نرم افزار با ورود ابزارهای ساده سازی طراحی کد و برنامه به طور وسیعی به چشم می خورد. 

توسعه ربات های هوشمند

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، فناوری هوش مصنوعی در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی داشته است. یکی از نمودهای اصلی توسعه این فناوری افزایش تعداد ربات های در دسترس کسب و کارهاست. بدون تردید وقتی از ربات ها صحبت می کنیم، بسیاری از مردم به خط تولید تمام اتوماتیک برندهای مختلف فکر می کنند. نکته مهم در این میان وضعیت منحصر به فرد ربات های دیجیتال است. استفاده از ربات های هوشمند برای ساماندهی فرآیندهایی نظیر ثبت سفارشات، پاسخگویی به پرسش های مختلف مشتریان و همچنین محاسبه برخی از امور مربوط به حسابداری کاربرد دارد. 

امروزه استفاده از ربات های هوشمند در زمینه مدیریت کسب و کار و تعامل با مشتریان یکی از نیازهای روز کسب و کارها محسوب می شود. اگر این نکته به طور مشخص مدنظر کارآفرینان تازه کار قرار نگیرد، ورودشان به عرصه کسب و کار بسیار دشوار خواهد شد. 

ایجاد

پادکست ها در حال ایجاد انفجار اطلاعاتی هستند. بسیاری از کاربران آنلاین دست کم به یک پادکست گوش می دهند. این امر با ظهور پادکست های تازه و انتشار میلیون ها نسخه تازه از مجموعه های مختلف در هر هفته یا ماه گزینه جذابی برای بازاریابی و تبلیغات در اختیار برندها قرار داده است. 

کسب و کارها همیشه در زمینه استفاده از فناوری های نوین به منظور تعامل بهینه با مشتریان پیشقدم بوده اند. این امر در مورد پدیده پادکست نیز باید رعایت شود. این امر امکان تعامل بهینه میان برندها و مخاطب هدف را به همراه خواهد داشت. همچنین باید به ماهیت تاثیرگذاری غیرمستقیم بر روی مشتریان در پی همکاری با مجموعه پادکست های مشهور اشاره کرد. 

مطلب مرتبط: تازه ترین ترندهای دیجیتال در دنیای کسب و کار

برخی از کسب و کارها به جای همکاری با مجموعه پادکست های مشهور اقدام به را ه اندازی پادکست خودشان می کنند. این امر موجب تاثیرگذاری بسیار بهتر بر روی مخاطب هدف می شود. البته پیش شرط اصلی این امر وجود دامنه مشخصی از مشتریان وفادار برای برند است. در غیر این صورت پادکست کسب و کارمان با استقبال اولیه مناسبی رو به رو نخواهد شد. 

منبع : entrepreneur
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AIwjZZoc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه