یکشنبه, ۲۵ مهر(۷) ۱۴۰۰ / Sun, 17 Oct(10) 2021 /
           
فرصت امروز

کار کردن با کارمندانی که یک عالمه استرس دارند و فشار کاری زیاد را تحمل می کنند حتی برای کارآفرینان بزرگی مثل ایلان ماسک و تیم کوک هم یک جور ماموریت غیرممکن است، چه برسد به مدیرانی که مسئولیت یک کسب و کار کوچک را برعهده دارند. بی شک این سناریو اگر یک بحران تمام عیار برای کارآفرینان نباشد، دست کم موضوع جذابی برای یک فیلم درام خواهد بود، مگر نه؟

همانطور که مربی یک تیم بسکتبال دانشجویی با شاگردانی که همیشه نگران وضعیت نمره و فشار درس های طول ترم شان هستند، نمی تواند حتی یک جلسه تمرین درست و حسابی داشته باشد، شما هم به عنوان مدیر یک کسب و کار تا وقتی که تکلیف تان را با استرس و دغدغه های اساسی کارمندان تان روشن نکنید، نمی‎توانید شرکت تان را تبدیل به رقیبی دست نیافتنی برای برندهای بزرگ بازار کنید و رقبای تان حتی آب در دل شان هم تکان نخواهد خورد!

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همانطور که یک رژیم غذایی ناسالم خیلی زود تاثیرش را روی سلامت افراد نشان می دهد، کار کردن با استرس و فشار انتظارات زیاد هم دیر یا زود کارمندان را از پا می اندازد. آن وقت دیگر حتی از دست بزرگ ترین کارآفرینان دنیا هم کاری برنمی آید؛ به همین سادگی!

کاهش استرس کارمندان

شاید شما پیش خودتان فکر کنید استرس کاری کاملا طبیعی است و اصلا اگر کسی کاملا بی خیال مشغول به کار باشد حتما یک جای کارش ایراد دارد. بی شک در این مورد تا حدودی حق با شماست، اما یادتان باشد شما قرار نیست برای چند دلار درآمد بیشتر مثل قهرمانان ورزشی دنیا کلی استرس را تحمل کنید و اعصاب تان حسابی خورد شود. ماجرا جالب شد، نه؟

اگر یادتان باشد ما قبلا در روزنامه فرصت امروز درباره تکنیک های مدیریت استرس در محیط کار کلی با هم صحبت کرده ایم. احتمالا شما با یادگیری آن تکنیک ها دیگر خودتان را کارآفرینی همه فن حریف حساب می کنید که در یک چشم به هم زدن می تواند رقبایش را طوری ناک اوت کند که انگار از اول هم در بازار حضور نداشته اند. در این صورت باید از شما بخواهیم که پای تان را روی ترمز بگذارید، چراکه دارید حسابی تند می روید.

مطلب مرتبط: مدیریت استرس (Stress Management) چیست؟ همراه با تکنیک های کاهش استرس در محیط کار

شما الان مثل سرمربی فوتبالی هستید که خیلی خوب بلد است چطور استرس اش را در حین تمرین و کنار زمین مسابقه مدیریت کند، اما هیچ ایده ای درباره کاهش استرس بازیکنان تیمش ندارد. شما را نمی دانم، ولی به نظر من که چنین سرمربی ای دیر یا زود شغلش را از دست می دهد و بقیه بازی های فصل را باید از پشت قاب تلویزیون تماشا کند، نه کنار زمین!

اگر مدیریت استرس کارمندان همیشه برای شما نوعی علامت سوال بوده است، هیچ جوره این مقاله را از دست ندهید، چراکه می خواهیم یکبار برای همیشه پرونده این دغدغه اعصاب خوردکن را ببندیم و از شرش خلاص شویم. برای این کار هم مستقیما رفته ایم سراغ بعضی از تکنیک های حرفه ای و دور کلیشه های بی سر و ته این حوزه را خط کشیده ایم. در نهایت هم درس هایی از کارآفرینان بزرگ دنیا درباره مدیریت استرس خودشان و کارمندان شان را زیر ذره بین قرار می دهیم تا دیگر جایی برای هیچ سوالی باقی نماند. پس کمربندهای تان را محکم ببندید تا آماده حرکت شویم!

کاهش استرس کارمندان: هر آنچه مدیران باید بدانند

کاهش استرس کارمندان

همانطور که کار یک کارگردان به وقت تدریس سینما خیلی راحت تر ساختن یک فیلم واقعی است، صحبت کردن درباره کاهش استرس کارمندان در محل کار را هم اصلا نمی شود با اجرای آن در عمل مقایسه کرد. اگر شما هم فکر می کنید مدیریت استرس کارمندان تان خیلی راحت تر از آن است که حتی بشود فکرش را کرد، باید حسابی ناامیدتان کنیم. شما اول از همه باید چند تا تکنیک درست و حسابی در دست داشته باشید و بعد از آن هم برنامه ای دقیق برای اجرای شان طراحی کنید. فکر می کنم همین ها کافی است تا متوجه شوید کاهش استرس کارمندان اصلا شبیه کارتون های ساده و سرراست دیزنی نیست، مگر نه؟

اگر از مخاطب های پر و پا قرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید که ما شما را بدون فوت و فن اجرای یک استراتژی تنها نمی گذاریم. با این حساب اصلا لازم نیست برای پیدا کردن روش های کاهش استرس کارمندان خودتان را به دردسر بیندازید. فقط کافی است با ما همراه باشید تا سری به تکنیک های حرفه ای این حوزه بزنیم؛ به همین سادگی.

بازنگری در تقویم کاری کارمندان: کار زیاد هیچ برندی را قهرمان نمی کند!

کاهش استرس کارمندان

وقتی کارمندان شما در طول روز کلی کار جلوی پای شان سبز شود و حتی فرصت یک لحظه استراحت را هم نداشته باشند، پیش بینی افزایش سطح استرس آنها کار مشکلی نخواهد بود. این کار دقیقا مثل آن است که یک شرکت هواپیمایی از خدمه پرواز بخواهد بدون حتی یک روز استراحت در همه پروازها حاضر شوند. شاید مدیران شرکت موردنظر پیش خودشان فکر کنند این کارشان یک استراتژی بی برو برگشت برای کاهش هزینه ها و رشد سریع تعداد پروازهای شان باشد، اما اگر نظر ما را بخواهید، چنین کاری فقط کیفیت کار خدمه را کاهش می دهد. همچنین مسافران نیز خیلی زود صدای اعتراض شان به هوا بلند می شود. اینطوری شرکت هواپیمایی داستان ما خیلی زود ماجراجویی اش در دنیای کسب و کار به پایان خواهد رسید. 

پیشنهاد ما برای شما در این بخش کم کردن از حجم کاری بالای کارمندان تان است. یادتان باشد کارمندان شما ماشین های خودکاری نیستند که بدون هیچ مشکلی پشت سر هم کارهای مختلف را انجام دهند. اگر کارمندان شما تقویم کاری شلوغی دارند، باید هرچه سریع تر فکری به حال کم کردن از بار مسئولیت شان کنید. وگرنه خیلی زود با بحران از دست دادن کارمندان مواجه خواهید شد و دیگر حتی رنگ موفقیت در بازار را نخواهید دید. 

اگر فکر می کنید بازنگری در تقویم کاری کارمندان کار خیلی سختی است، باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید. شما به عنوان مدیر یک برند فقط کافی است کارهای بی اهمیت مثل حضور کارمندان در تمام جلسه های کاری یا ملاقات های تک نفره با هر کارمند را کنار بگذارید. معیار اصلی در اینجا اهمیت هر کار در مقایسه با وظیفه اصلی کارمندان است. همانطور که یک مهاجم فوتبال وظیفه اصلی اش گلزنی است، شما هم باید از کارمندان تان فقط انتظار انجام دادن وظایف اصلی شان را داشته باشید. وگرنه دیر یا زود کارمند بخت برگشته‎تان حسابی عصبانی می شود و دیگر حتی از نزدیک دفتر برندتان هم رد نخواهد شد. 

مطلب مرتبط: راهکارهای غلبه بر استرس و کسب موفقیت در کسب و کار

سرگرمی و بازی را به محل کار بیاورید: کنار گذاشتن کارهای روزمره همیشه ایده بدی نیست

کاهش استرس کارمندان

برندهای بزرگی مثل فیس بوک یا گوگل علاوه بر اینکه طرفدارهای زیادی در سراسر دنیا دارند، کلی هم حرفه ای عجیب و غریب پشت سرشان زده می شود. مثلا اینکه کارمندان گوگل می توانند حتی در طول ساعت اداری کارشان را رها کرده و مشغول بازی با پلی استیشن شوند آنقدری جذاب هست که نظر هر کسی در چهار گوشه دنیا را به خودش جلب کند. شما را نمی دانم، ولی من که حتی با فکر کردن به چنین محل کاری حسابی هیجان زده می شوم. 

احتمالا استراتژی برندهای بزرگ برای فراهم کردن انواع و اقسام تجهیزات بازی و سرگرمی در محیط کار برای هر مدیر معمولی تعجب برانگیز است و کلی سوال جورواجور برای شما ایجاد خواهد کرد. اگر قرار باشد ما دلیلی برای این نوع از اقدامات جفت و جور کنیم، یک راست می رویم سراغ تاثیر بازی و سرگرمی بر روی سطح استرس کارمندان. حسابی غافلگیر شدید، نه؟

وقتی سطح استرس کارمندان شما در یک چشم به هم زدن افزایش پیدا می کند، ایده هایی مثل صحبت کردن با آنها یا مشاوره های مختلف به تنهایی دردی از شرکت تان دوا نخواهد کرد. در عوض اگر برای یک ساعت هم که شده بی خیال کارهای روزمره شوید و به کارمندان تان فرصت بازی و سرگرمی گروهی را بدهید، استرس کاری طوری ناپدید می شود که انگار از اول هم وجود نداشته است. اگر وسوسه شده اید که امکانات سرگرمی را برای کارمندان تان فراهم کنید، لازم نیس خیلی خودتان را به خرج بیندازید و در عوض تمرکزتان را بگذارید روی این پیشنهادهایی که برای تان آماده کرده ایم:

•    خرید یک میز پینگ پنگ جمع و جور

•    نصب تخته دارت پلاستیکی (اگر دیوارهای محل کارتان را دوست دارید، اصلا سراغ دارت های واقعی هم نروید!)

•    استفاده از یک حلقه بسکتبال ساده در پارکینگ یا حیاط شرکت 

•    گردآوری مجموعه ای از بازی های گروهی

•    توجه به کنسول هایی مثل پلی استیشن و ایکس باکس (مگر موقع بازی کردن با این کنسول ها ردی هم از استرس کاری باقی می ماند؟)

بهبود ارتباطات کارمندان با هم: کار تیمی و خداحافظی با استرس

کاهش استرس کارمندان

وقتی شما همکاران خوبی داشته باشید و بتوانید روی کار گروهی حساب کنید، حتی سخت ترین کارهای دنیا هم طوری آسان خواهد شد که فکرش را هم  نشود کرد. اجازه دهید در اینجا از یک مثال کاربردی استفاده کنیم. بازیگری را در نظر بگیرید که اولین تجربه حرفه ای جلوی دوربین را پشت سر می گذارد. اگر سایر همبازی های وی از کوچک ترین کمکی به بازیگر جوان قصه مان خودداری کنند، احتمالا اولین تجربه سینمایی او با کلی استرس و نگرانی همراه خواهد شد. اینطور خاطرات بی برو برگشت تا سال های سال در خاطره افراد باقی می ماند و همیشه هم یادآوری شان نگران کننده است. 

شما به عنوان مدیر یک کسب و کار دقیقا نقش آن بازیگر حرفه ای را دارید که باید به افراد جوان کمک کند تا اولین تجربه های شان در دنیای سینما را با خیال راحت پشت سر بگذارند. قبول دارم که توجه کردن مداوم به کارمندان کاملا وقت شما را می گیرد و دیگر حتی یک ثانیه هم به کارهای اصلی تان نخواهید رسید، اما راستش را بخواهید کمک کردن به کارمندان همیشه اینقدر وقت گیر نیست. فقط کافی است یخ کارمندان در مورد ارتباطات شان با یکدیگر را بشکنید تا آنها خیلی راحت به هم کمک کنند تا پروژه ها و کارهای مختلف مثل آب خوردن پیش برود؛ به همین سادگی!

وقتی شما کارمندان جدیدی در شرکت تان استخدام می کنید، دیر یا زود همه آنها با هم صمیمی می شوند. با این حال اگر خودتان هم آستین تان را بالا بزنید و کاری برای ایجاد فضای دوستانه در شرکت تان کنید، کارمندان تان خیلی سریع تر به فضای محل کار عادت خواهند کرد. اینطوری لازم نیست چند ماه صبر کنید تا بالاخره کارمندان تان در شرکت جا بیفتند. فکر می کنم این کار آنقدر جذاب هست که جای هیچ حرف و صحبتی نداشته باشد، مگر نه؟

مطلب مرتبط: چگونه استرس کارمندان تازه کار را کاهش دهیم

اگر شما هیچ ایده ای ندارید که چطور به کارمندان تان برای بهبود ارتباط با یکدیگر کمک کنید، جای هیچ نگرانی نیست. یک ایده هوشمندانه در این میان برگزاری دورهمی های دوستانه در ساعت های غیرکاری برای آشنایی کارمندان مختلف شرکت با هم است. این کار شاید خیلی ساده به نظر برسد، اما کمک می کند تا کارمندان تعارف را کنار گذاشته و در صوت نیاز از همدیگر کمک بگیرند.

تشویق کارمندان: کاهش استرس کارمندان با اندکی توجه بیشتر

کاهش استرس کارمندان

کار کردن در شرکتی که هیچ کس قدر زحمات آدم را نمی داند، اگر سخت ترین کار دنیا نباشد دست کم آنقدرها هم ساده نخواهد بود. همانطور که فوتبالیست های حرفه ای انتظار دارند بعد از هر گل حسابی از سوی تماشاگران تشویق شوند، کارمندان هم بعد از عملکرد مثبت و دستاوردی مهم لایق اندکی تشویق هستند. حالا اگر شما به عنوان یک مدیر این تشویق خودمانی را هم از کارمندان تان دریغ کنید، اوضاع کاملا به هم می ریزد. شاید شما پیش خودتان فکر کنید تشویق نکردن کارمندان اتفاق خیلی مهمی نیست، اما سیگنالی که شما با این کار برای آنها می فرستید، نوعی عدم رضایت از نتیجه کارشان است. معنای این اقدام به زبان خودمانی می شود افزایش استرس کارمندان، آن هم از سوی مدیر شرکت!

راهکار پیشنهادی ما برای شما در این بخش خیلی ساده تر از آن چیزی است که حتی بشود فکرش را کرد. شما به عنوان مدیر شرکت کافی است به اندازه کافی در دسترس کارمندان تان باشید و سطح ارتباطات با آنها را فراتر از کارهای روزمره تعیین کنید. اینطوری نه تنها فضایی صمیمی در شرکت ایجاد می شود، بلکه دیگر تشویق کارمندان یک کار سخت و دشوار برای تان نخواهد بود. اگر در این میان به غیر از تشویق های خشک و خالی اندکی پاداش به حقوق کارمندان برجسته تان هم اضافه کنید، دیگر کارتان ردخور نخواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ به کارمندان تان نشان دهید عملکرد خوب شان از چشم های مدیرشان دور نمی ماند و با یک تشویق و قدردانی معمولی بار سنگین استرس کاری را از روی دوش شان بردارید. 

تعیین اهداف کاری دقیق: تله ها را از پیش پای کارمندان تان بردارید!

کاهش استرس کارمندان

بیشتر مردم فکر می کنند استرس در محیط کار اول از همه تقصیر خود کارمندان است و هیچ کس دیگری در این ماجرا نقشی ندارد. اگر نظر ما را بخواهید، باید بگوییم که در این ماجرا پای مدیران شرکت ها نیز در میان است (شروع این بخش خیلی شبیه رمان های پلیسی شد، نه؟).

احتمالا شما به عنوان مدیر یک کسب و کار خیلی زود به ما اعتراض خواهید کرد که استرس کارمندان اصلا چه ربطی به تیم مدیریتی دارد؟ اجازه دهید برای جواب دادن به این سوال از یک مثال کاربردی استفاده کنیم. نوازنده پیانویی را در نظر بگیرید که در یک ارکستر اسم و رسمدار عضویت دارد. بی شک انتظار موسیقیدان قصه ما این است که قبل از هر کنسرت رهبر ارکستر نت هایی که قرار است اجرا کند را دم دستش قرار دهد. حالا اگر در یک اجرا با کاغذهای خالی نت مواجه شود، احتمالا طوری روحیه اش را می بازد که هرچه از قبل درباره پیانو هم بلد بوده یادش برود. خب به هر حال اجرای موسیقی زنده جلوی هزاران نفر آن هم بدون حتی یک برگه نت بیشتر شبیه کابوس است تا واقعیت!

وقتی شما به عنوان مدیر کسب و کار هیچ برنامه و هدفی برای کارمندان تان تعریف نمی کنید، دقیقا مثل ماجرای ارکستر بالا آنها را حسابی به دردسر می اندازید. بی برنامگی و فقدان هدف در کسب و کارها طوری استرس کارمندان را زیاد می کند که هر لحظه باید انتظار این را داشته باشید که کارشان را رها کنند و بروند دنبال زندگی شان؛ به همین راحتی!

طراحی اهداف واضح و روشن به کارمندان کمک می کند تا مثل آب خوردن انتظارات شما و آینده کسب و کارتان را درک کنند. از این نظر تعیین اهداف کاری دقیقا مثل خط کشی های خیابان است که به رانندگان اجازه می دهد راحت و بی دردسر مسیرشان را بروند و به مقصد برسند. پس اگر شما دوست دارید سرنوشتی به غیر از شکست در عرصه کسب و کار منتظرتان باشد، از همین حالا به فکر طراحی اهداف دقیق برای برندتان و اطلاع رسانی درباره آنها به کارمندان تان باشید. اینطوری دیگر لازم نیست کارمندان تان بعد از حل کردن یک معمای عجیب و غریب تازه به انتظارات اصلی تان پی ببرند و کلی هم استرس نتیجه کار را داشته باشند. 

معمای امنیت مالی کارمندان: مهمترین بخش در کاهش استرس 

کاهش استرس کارمندان

وقتی کسی مشکل مالی داشته باشد، انتظار اینکه خیلی خوب کار کند و حتی تمرکز کافی داشته باشد مثل این است وسط میدان مسابقه المپیک از یک ورزشکار بخواهید معادلات ریاضی را حل کند. فکر می کنم شما هم قبول دارید که دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی آنقدر سخت هست که جایی برای دغدغه هایی مثل خوب کار کردن باقی نگذارد، مگر نه؟

مطلب مرتبط: ساده ترین اقدامات جهت کاهش استرس کاری

اگر فکر کرده اید ما در این بخش می خواهیم متقاعدتان کنیم که حقوق کارمندان تان را یک شبه زیاد کنید، سخت در اشتباهید. همانطور که یک تهیه کننده سینما نمی تواند دستمزد عوامل فیلم را همینطور بی چون و چرا زیاد کند، شما هم باید حساب و کتاب خاص خودتان را داشته باشید. وگرنه خیلی زود در مسابقه نفسگیر کسب و کار شکست خواهید خورد. راه حلی که ما برای شما در این بخش آماده کرده ایم، شامل سه بخش می شود. اگر دوست دارید یک بار برای همیشه دغدغه و استرس مالی کارمندان تان را حل و فصل کنید، کافی است به این نکات توجه نشان دهید:

•    پرداخت حقوق کارمندان به طور منظم و بیان دلیل تفاوت دریافتی اعضای مختلف شرکت خیلی از سوء تفاهم ها را از بین می برد و صدالبته که استرس بی خودی در بین کارمندان برای افزایش حقوق شان ایجاد نخواهد کرد.

•    اگر شانس با برندتان یار بود و بعضی از کارمندان تان در طول ماه طوری خوب کار کردند که اصلا باورتان نشد، لازم نیست خیلی ماجرا را پیچیده کنید. همین که یک مقدار حقوق شان را زیاد کنید و از رک و پوست کنده از آنها تشکر نمایید، طوری استرس کاری شان را کم می کند که انگار از اول هم پای هیچ نگرانی در میان نبوده است. 

•    شما قرار نیست همیشه در عرصه کسب و کار شرایط مالی عالی داشته باشید. رهبران تجاری در زمان های بحران مالی خیلی خوب بلدند رک و پوست کنده وضعیت را با کارمندان شان در میان بگذارند. اینطوری احتمال اینکه کارمندان چند ماه حقوق با تاخیر یا کمتر از حد انتظارشان را تحمل کنند خیلی بیشتر خواهد شد. به علاوه که خبری از استرس و نگرانی بابت حقوق کمتر نخواهد بود؛ به همین سادگی!

کارآفرینان موفق دنیا چطور استرس خود و کارمندان شان را مدیریت می کنند؟

کاهش استرس کارمندان

خب تا اینجای کار شما با چند تا از بهترین تکنیک ها برای کاهش استرس کارمندان آشنا شدید. شکی نیست که تا همینجا هم مسیر خیلی طولانی را پشت سر گذاشته اید و کلی نکته تازه یاد گرفته اید. با این حال هنوز یک گام نهایی دیگر باقی مانده تا استاد بی چون و چرای مدیریت استرس کارمندان تان شوید. حلقه گم شده کار شما چیزی نیست چز آشنایی با راه و روش کارآفرینان بزرگ دنیا. 

همانطور که یک راننده فرمول یک برای تبدیل شدن به قهرمانی در حد و اندازه شوماخر باید به غیر از یک عالمه تمرین نیم نگاهی به تجربه قهرمانان بزرگ دنیای رانندگی داشته باشد، شما هم برای تبدیل شدن به مدیر و کارآفرینی همه فن حریف چاره ای به جز مرور تجربیات بزرگان دنیای کسب و کار ندارید. پس با ما همراه باشید تا سری به برخی از بزرگ ترین کارآفرینان دنیا و فرمول جادویی شان برای مدیریت استرس کارمندان بزنیم. 

بیل گیتس: معجزه کتابخوانی و یادگیری از دیگران

کاهش استرس کارمندان

وقتی در یک موضوع پای بیل گیتس در میان باشد، باید انتظار راهکارهای کاربردی و بی نهایت ساده را داشته باشیم. موسس برند موفق مایکروسافت به عنوان یک کارآفرین برای مدیریت استرسش فقط و فقط از یک راهکار استفاده می کند و آن چیزی نیست به جز کتابخوانی؛ آن هم در ساعت های پایانی شب!

مطلب مرتبط: چگونه استرس کارمندان تان را کاهش دهید؟

اگر شما از آن دست کارآفرینانی هستید که همیشه دنبال راهکارهای عجیب و غریب هستید، احتمالا تکنیک بیل گیتس خیلی باب میل تان نخواهد بود، اما یادتان باشد اینجا صحبت از کارآفرینی است که دنیای فناوری را طوری متحول کرد که هنوز هم تاثیراتش را به چشم می بینیم. پس بد نیست یک ساعت از آخر شب تان را به مطالعه کتاب هایی که دوست دارید اختصاص داده و به تکنیک بیل گیتس فرصتی برای خودنمایی در زمینه مدیریت استرس دهید؛ قول می دهیم از این کار پشیمان نخواهید شد.

بی شک کارآفرینان همیشه درگیر مدیریت استرس خودشان نیستند و باید برنامه ای برای سر و سامان دادن به سطح استرس کارمندان شان هم داشته باشند. بیل گیتس در این رابطه بر روی استفاده از تجربه و نصیحت های دیگران تاکید دارد. قبول دارم که شنیدن نصیحت دیگران کار خیلی کسل کننده و حتی آزاردهنده ای است، اما نه وقتی پای کسانی مثل وارن بافت در میان باشد. بیل گیتس در مصاحبه های گوناگونش به تاثیر وارن بافت افسانه ای بر روی مدیریت کسب و کار و استرس اعضای شرکت اعتراف کرده است. درسی که او از وارن بافت گرفته، ساده نگه داشتن کارها و فرآیندهای کاری است. به زبان خودمانی، شما و کارمندان تان لازم نیست عرصه کسب و کار را آنقدر جدی بگیرید که حتی شب ها موقع خواب هم از دست فکر و خیال های مربوط به بازار رهایی نداشته باشید. فکر می کنم تکنیک های بیل گیتس آنقدر راحت هست که اصلا چای هیچ حرف و حدیثی باقی نماند، مگر نه؟

ایلان ماسک: خداحافظی با ترس در عرصه کارآفرینی

کاهش استرس کارمندان

سال 2008 برای کارآفرینان یادآور خاطرات تلخ بسیار زیادی است. بحران مالی که در این سال اقتصاد جهان را دربر گرفت مثل سارقی حرفه ای سراغ تمام برندهای ریز و درشت بازار رفت و خیلی از کسب و کارهای باسابقه دنیا را به مرز ورشکستگی رساند. اگر فکر کرده اید ایلان ماسک در این شرایط مثل قهرمان ها یکه و تنها برند تسلا را نجات داد، سخت در اشتباهید. چراکه تسلا نیز در آن سال ها با کلی بحران گوناگون دست و پنجه نرم می کرد. تازه خود ایلان ماسک هم دچار اختلافات خانوادگی زیادی بود و در آستانه طلاق از همسرش قرار داشت. بی شک این سناریو برای نابودی هر کارآفرینی در هر گوشه دنیا کافی است، اما ایلان ماسک از این شرایط پر از استرس جان سالم به در برد. حتما می پرسید چطور چنین چیزی ممکن است؟ برای جواب دادن به این سوال باید کمی بیشتر روی ایلان ماسک متمرکز شویم. 

ایلان ماسک در طول سال های اخیر هر بار که درباره بحران اقتصادی سال 2008 حرف می زند، به یک ویژگی مهم برای مدیریت استرس اشاره می کند. از نظر مدیرعامل برند تسلا کارآفرینان در دره سیلیکون ولی به طور کامل با مقوله ای به اسم ترس بیگانه هستند. دقیقا به همین خاطر تمام کارآفرینان فعال در این دره پرزرق و برق مثل جنگجوهای بی باک تا آخرین لحظه برای موفقیت برندشان مبارزه می کنند. ماجرا شبیه فیلم های حماسی شد، نه؟

درس مهمی که شما در این بخش باید یاد بگیرید، کنار گذاشتن ترس و نگرانی های مداوم در عرصه کارآفرینی است. حتی اگر نتیجه کار شما چیزی جز شکست نباشد، حداقل یک تجربه ارزشمند دارید و در برابر شرایط دشوار قدمی برداشته اید. این خیلی بهتر از آن است که دست رو دست بگذارید تا کسب و کارتان آهسته و آرام نابود شود. پس از این به بعد این نکته مهم را سرلوحه کارتان قرار دهید و از کارمندان تان هم بخواهید همین کار را انجام دهند. اینطوری خیلی از استرس آنها دود می شود و به هوا می رود!

جف بزوس: با خنده کارهای تان را پیش ببرید!

کاهش استرس کارمندان

 جف بزوس از آن دست کارآفرینانی است که همیشه برای سوالات اساسی دنیای کسب و کار جواب های عجیب و خنده دار در چنته دارد. اگر شما علاقه دارید تا از راه و روش موسس آمازون در کاهش استرس خود و کارمندان تان استفاده کنید، کافی است فقط کمی خنده را چاشنی کارتان کنید. بله، کمی خنده؛ این تمام توصیه جف بزوس برای کاهش استرس کاری است.

مطلب مرتبط: چگونه استرس کارمندان تازه کار را کاهش دهیم

وقتی شما همیشه خنده بر لب داشته باشید، ناخودآگاه میزان استرس تان کم خواهد شد. اغلب اوقات کارمندانی که زیر فشار استرس کاری کم می آورند در محیط های به شدت خشک و بی روح مشغول به کار هستند. پس اگر می خواهید مثل فیلم های هالیوودی قهرمان برندتان باشید، باید به جای سختگیری های الکی در محل کار همه اعضای شرکت را به خنده بیشتر دعوت کنید. اینطوری هم استرس کارمندان تان را کاهش داده اید، هم تبدیل به یکی از موفق ترین مدیران دنیا شده اید.

وارن بافت: کاهش استرس با سرگرمی های جذاب

کاهش استرس کارمندان

وقتی شما در یک جمع دوستانه مشغول صحبت کردن درباره بازار بورس و سرمایه گذاری باشید، خیلی بعید است حرفی از وارن بافت به میان نیاید. به هر حال در اینجا با سرمایه گذاری مواجه هستیم که حتی بر روی بیل گیتس افسانه ای هم تاثیر گذاشته است. پس بد نیست سری به جواب این سرمایه گذار حرفه ای درباره مدیریت استرس بزنیم. 

وارن بافت برای کاهش استرس کاری اش یک اصل بسیار ساده دارد که سال های سال است بی عیب و نقص کار کرده. این اصل انتخاب یک سرگرمی جذاب برای کاهش استرس در طول روز است. نکته جالب اینکه خود وارن بافت علاقه عجیبی به انواع و اقسام سازها دارد و حتی در طول روز وقتی نگرانی هایش زیاد می شود، چند دقیقه ای با یکی از سازهای محبوبش سرگرم می شود. اینطوری خیلی راحت و بدون اینکه از تکنیک های عجیب و غریب استفاده کند، با استرس کاری خداحافظی خواهد کرد. 

نصیحت وارن بافت برای تمام کارمندان و دوستانش که با غول استرس کاری رو به رو هستند، استفاده از یک سرگرمی جذاب در طول روز است. البته منظور او در اینجا بستن پرونده کار روزانه نیست، بلکه باید بیشتر به سرگرمی تان به چشم استراحتی کوتاه نگاه کنید. اینطوری در عرض چند دقیقه سطح استرس تان طوری کم می شود که اصلا یادتان می رود نگران چه چیزی بوده اید. 

تیم کوک: کاهش استرس به سبک اپل

کاهش استرس کارمندان

مغز انسان در طول روز اطلاعات بسیار زیاد را پردازش می کند و باعث می شود درباره چیزهایی که حتی باورکردنی نیست فکر کنید. اگر شما هم از آن دست کارآفرینانی هستید که حتی درباره کوچک ترین نکات کاری نیز ساعت ها فکر می کنید، مدیرعامل اپل آماده است تا از این دردسر نجات تان دهد. 

تیم کوک هر وقت که با کارمندان یا طرفدارانش رو به رو می شود، یک اصل کاربردی را تکرار می کند: «سر و صداها و نکاتی که به دردتان نمی خورد را به سادگی هرچه تمام تر دور بریزید!». این اصل شاید در نگاه اول خیلی ساده باشد، اما عملی کردن اش کار هر کسی نیست؛ به ویژه اگر عادت کرده باشید درباره سیر تا پیاز کسب و کارتان ساعت ها و روزهای متمادی فکر کنید.

مطلب مرتبط: چگونه استرس ناشی از کار خود را کاهش دهیم

باور کنید یا نه، دنیای دیجیتال پر از نکاتی است که می تواند مثل آب خوردن حواس شما را از کارتان پرت کند و همین امر کلی استرس برای تان به همراه خواهد داشت. پس یک لطفی به خودتان و کارمندان تان کنید و هر چیزی که می تواند موجب فکر و خیال اضافه برای اعضای شرکت تان شود را کنار بگذارید. یک مثال دم دستی برای این استراتژی ممنوعیت استفاده از گوشی های هوشمند در ساعت های کاری است. شما را نمی دانم، ولی من که تا گوشی دستم می گیرم، ناخودآگاه سری هم به شبکه های اجتماعی می زنم و تا به خودم می آیم کلی از زمان ارزشمندم را از دست داده ام. 

بی شک اگر با دقت به دور و اطراف تان نگاه کنید، فهرستی بلندبالا از عوامل حواسپرتی در محیط کار پیدا خواهید کرد. اگر شما تا حد امکان عوامل مورد نظر را از محل کار دور بریزید، دیگر اتفاقاتی نظیر کمبود زمان و استرس های دنباله دار آن برای کارمندان تان به وجود نخواهد آمد؛ به همین سادگی!

سخن پایانی

کاهش استرس کارمندان

گشت و گذار ما در دنیای تکنیک ها و توصیه های مربوط به کاهش استرس کارمندان دیگر به آخر خط رسیده است. حالا نوبت شماست که مثل یک منتقد حرفه ای درباره کاربرد تکنیک های این مقاله داوری کنید. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله برای کاهش استرس کارمندان تان به درد بخور بوده باشد. اگر سوال یا نکته تکمیلی درباره کاهش استرس در محیط کار و میان کارمندان شرکت ها دارید، حتما آن را همینجا با ما در میان بگذارید.

منابع: 

https://www.quantumworkplace.com


https://www.businessinsider.com


https://justworks.com


https://inside.6q.io

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/23QvPhWd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه