شروع کسب و کار تازه به معنای ضرورت رسیدگی به امور مختلف است. اغلب کارآفرینان پس از راه اندازی یک کسب و کار تازه برای مدت زمان طولانی درگیر ساماندهی اولیه آن هستند. فرآیندهایی نظیر تولید محصولات، ارائه خدمات، بازاریابی و روابط عمومی برای هر کارآفرینی دردسرساز خواهد بود. یکی از مشکلات اساسی کسب و کارها در گام های ابتدایی مربوط به زنجیره تامین است. بدون تردید هر برندی دارای برخی از نیازهای تامینی است. به عنوان مثال، اگر شما در زمینه انتشار مجله یا کتاب فعالیت دارید، کاغذ به عنوان بخش اصلی زنجیره تامین تان شناخته خواهد شد.
شیوع ویروس کرونا در مقیاس جهانی برای بسیاری از کشورها نتایج وحشتناکی به همراه داشته است. دنیای کسب و کار نیز در این میان مشکلات زیادی را متحمل شده است. براساس گزارش موسسه ISM، میزان تاسیس کسب و کارهای تازه در ایالات متحده به نسبت سال 2019 نزدیک به 75 درصد کاهش داشته است. بخش عمده ای از شکست کسب و کارها در طول ماه های اخیر به دلیل ناتوانی برای مدیریت زنجیره تامین شان بوده است. این نکته در بلندمدت مشکلات بسیار زیادی برای چنین کسب و کارهایی ایجاد می کند.
مطلب مرتبط: حل مشکلات کسب و کار با توصیه های ساده
سال 2020 با هر شرایط نامساعدی در حال پایان است. برنامه ریزی برای سال آینده یکی از نکات بسیار مهم برای کسب و کارها محسوب می شود. در این میان باید نقش مهمی برای زنجیره تامین نیازهای کسب و کار مدنظر قرار داد. بسیاری از برندها حتی نسبت به تقویت توانایی شان در این حوزه اقدام هم نمی کنند. این امر در بلندمدت موجب ورشکستگی کامل چنین کسب و کارهایی خواهد شد. در ادامه برخی از نکات مهم در زمینه بهبود زنجیره تامین کسب و کارها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
فقدان داده های مناسب
ارزیابی نیازهای هر کسب و کار بدون داده های معتبر و دقیق امکان ناپذیر است. امروزه برخی از برندها در زمینه خرید مواد اولیه یا فروش محصولات شان به ارقام حدودی تکیه می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای چنین برندهایی به همراه خواهد داشت. شاید در یک بازه زمانی تقاضای بازار بسیار بیشتر از تولید برندها باشد. در این صورت بخش قابل ملاحظه ای از نیاز بازار را مورد بی توجهی قرار داده ایم. این امر در اغلب اوقات شرایط بسیار دشواری برای کسب و کارها ایجاد می کند.
بهره گیری از داده های مناسب نیازمند ثبت دقیق تمام جزییات فعالیت برند است. اگر کسب و کارها به این نکته مهم توجه لازم را نداشته باشند، در عمل بحرانهای متعددی را پشت سر خواهند گذاشت. اگر در زمینه ثبت داده های مربوط به فعالیت برند مشکل دارید، باید نسبت به جلب همکاری آژانس ها یا کارشناس های حرفه ای در این حوزه اقدام نمایید.
ارزیابی شاخص های کلیدی عملکرد
تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد به صورت دقیق و مناسب دارای اهمیت بالایی است. برخی از برندها به طور مداوم در این زمینه عملکرد نامناسبی دارند. به این ترتیب در عمل امکان ارزیابی وضعیت برند و میزان موفقیتش در زمینه دستیابی به اهداف تعیین شده ناکام خواهد ماند.
ایجاد شاخص های کلیدی عملکرد به معنای تعیین معیارهای دقیق برای ارزیابی وضعیت عملکرد برند در حوزه های مشخص است. به عنوان مثال، اگر شما قصد بررسی میزان فروش برند و تاثیرش بر روی توسعه بازارهای در دسترس را دارید، باید ابتدا شاخص های کلیدی را طراحی نمایید. این امر موجب بهبود توانایی برندها برای برنامه ریزی در آینده می شود.
وقتی یک برند آگاهی دقیقی در مورد سطح تولیدات و بازارهای در دسترسش داشته باشد، امکان برنامه ریزی دقیق تر برای تهیه نیازهای اولیه نیز فراهم خواهد شد. زنجیره تامین بسیاری از برندها به دلیل عدم سازگاری با میزان فروش همیشه هزینه های گزافی روی دست کسب و کارها قرار می دهد بنابراین با کاهش چنین خطایی از سوی کسب و کارها امکان فعالیت بهتر آنها فراهم خواهد شد.
فراموشی برنامه ریزی برای رویدادهای غیرمنتظره
همیشه در حوزه کسب و کار رویدادهای غیرمنتظره محتمل هستند. بسیاری از برندها نسبت به برنامه ریزی برای رویدادهای غیرمنتظره عملکرد مناسبی ندارند. همین امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها ایجاد می کند. وقتی یک برند برنامه مشخصی برای مواجهه با بحران های احتمالی یا اتفاق های پیش بینی نشده دارد، میزان ضررهای احتمالی به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.
برنامه ریزی برای رویدادهای غیرمنتظره در حوزه کسب و کار اغلب با توجه به اتفاق های پیشین روی می دهد بنابراین هر کسب و کار باید آمادگی لازم برای ارزیابی و مرور تجربه های قبلی برندش را داشته باشد. در غیر این صورت هرگز موفق به ارزیابی درست حوادث احتمالی نخواهد شد.
توجه به متغیر قیمت
تایم نیازهای شرکت و تولید محصولات نیازمند توجه به سطح قیمت هاست. بسیاری از کسب و کارها با تمرکز بر روی متغیر قیمت اقدام به موفقیت در بازارهای مختلف می کنند. این امر برای کسب و کارهای تازه یا دارای اهمیت بسیار بیشتری است. وقتی یک کسب و کار در بازاری تازه وارد می شود، باید مزیت های قابل ملاحظه ای برای خودش داشته باشد. یکی از مزیت های موردنظر سطح قیمت محصولات است.
امروزه در بازارهای مختلف هرچه یک محصول قیمت پایین تری داشته باشد، بیشتر مورد استقبال مشتریان قرار خواهد گرفت. این امر در مورد تامین نیازهای اساسی کسب و کارها نیز مصداق دارد. با این حساب کسب و کارها باید به دنبال تامین نیازهای شان با کمترین هزینه ممکن باشد. در غیر این صورت در نهایت موفق به تولید محصولات ارزان نخواهند شد.
مطلب مرتبط: چگونه زنجیره تامین کالا و محصولات را مدیریت کنیم؟
امروزه مدیریت کسب و کار و زنجیره تامین بدل به امری دشوار شده است. بسیاری از برندها در این حوزه با مشکلات عمیقی مواجه هستند. نکته جالب اینکه برخی از برندها برای موفقیت در این حوزه از راهکارهای عجیب و کمتر مورد اعتماد استفاده می کنند. نتیجه این امر اغلب اوقات مواجهه با شکست های سنگین است بنابراین باید تا جای ممکن از آزمون و خطا در این حوزه پرهیز کرد. در غیر این صورت کسب و کارها شانسی برای دوام در حوزه کسب و کار نخواهند یافت.