پنجشنبه, ۲۰ بهمن(۱۱) ۱۴۰۱ / Thu, 9 Feb(2) 2023 /
           
فرصت امروز
مروری برای جدیدترین ابزار گوگل برای سئو

آموزش استفاده از لوکر استودیو (Looker Studio): سئو بی دردسر با گوگل

2 ماه پیش ( 1401/9/15 )

ایده ها و پیشنهادات مهم معمولا خیلی سخت در قالب چند کلمه کوتاه جا می گیرد. به همین خاطر وقتی پای موضوع مهمی وسط باشد، تپق زدن جزو جدایی ناپذیر آن گفت وگو خواهد بود. در این شرایط استفاده از انواع نمودارها و تصاویر گرافیکی جان آدم را نجات می دهد. اگر شما هم از آن دسته افرادی باشید که معتقدند «یک عکس هزاران حرف در خودش دارد» احتمالا خیلی خوب فلسفه استفاده از پاورپوینت در ارائه های کاری را درک می کنید. انگار حتی سخت ترین مفاهیم دنیا هم وقتی در قالب نمودار قرار گیرد، مثل آب خوردن درک می شود. از آنجایی که گوگل همیشه به فکر کارآفرینان است، چند سالی هست ابزار دیتا استودیو (Data Studio) را دم دست من و شما قرار داده است. این ابزار به طور ویژه برای طراحی نمودارهای گرافیکی روانه بازار شده بود. حالا مدیران گوگل نسخه ارتقایافته این ابزار با کلی امکانات تازه را تحت عنوان لوکر استودیو (Looker Studio) پیش پای کارآفرینان قرار داده‎اند. ابزاری که به معنای واقعی کلمه تحولی در نحوه تحلیل داده ها و ارائه آن در جلسات کاری محسوب می شود. 

شما لازم نیست یک بازاریاب حرفه ای باشید تا اهمیت اطلاعات دست اول در تولید محتوای بهتر را درک کنید. این روزها تقریبا همه شبکه های اجتماعی سیستم ارائه گزارش های دقیق خودشان را دارند. به علاوه، گوگل نیز با سرویس هایی نظیر آنالیتیکس حسابی در بازار گرد و خاک کرده است. با این حساب بد نیست از خودمان بپرسیم چرا استفاده از لوکر استودیو ضروری است؟

آموزش استفاده از لوکر استودیو (Looker Studio)

از آنجایی که سوال بالا اهمیت زیادی دارد، ما به کمک تان آمده ایم تا یک جواب درست و حسابی برایش پیدا کنیم. راستش را بخواهید، لوکر استودیو در واقع یک ابزار تحلیلی نیست. در عوض به خوبی با بقیه سرویس های مثل گوگل آنالیتیکس یا فیس بوک ادز هماهنگ شده و اطلاعات آنها را در قالب نمودارهای چشم نواز تحویل شما می دهد. به زبان خودمانی، کارآفرینانی که اطلاعات سرویس های تخصصی را همین طوری متوجه نمی شوند، به لطف لوکر استودیو سیر تا پیاز آنها را درک خواهند کرد. فکر می کنم حالا دیگر جواب سوال بالا را پیدا کرده باشیم. البته این تمام ماجرا نیست؛ چراکه باید نحوه کار با این ابزار را هم بررسی کنیم. وگرنه لوکر استودیو حتی اگر بهترین ابزار دنیا هم باشد، دردی از شما دوا نخواهد کرد.

مطلب مرتبط: سئو (SEO) چیست؟ همراه با بررسی مزایا و تکنیک های اجرای آن

اگر شما هم دوست دارید با طرز کار لوکر استودیو آشنا شده و از آن برای بهبود سئو سایت تان استفاده کنید، هیچ جوره این مقاله را از دست ندهید. در ادامه بعضی از مهمترین نکات و طرز کار ابزار جدید گوگل را با هم مرور خواهیم کرد.

لوکر استودیو (Looker Studio) چطور کار می کند؟

لوکر استودیو Looker Studio

تا اینجای کار شما می دانید لوکر استودیو یک ابزار جداگانه نیست. همانطور که کتاب های کمک آموزشی در واقع مطالب درسی را با تفصیل و کلی سوالات پرتکرار به دانش آموزان یاد می دهند، ابزار جدید گوگل هم مفاهیم سخت و پیچیده را به زبانی ساده و خودمانی پیش روی کارآفرینان می گذارد. به همین خاطر توصیه ما برای شما همگام سازی لوکر استودیو با سرویس هایی نظیر آنالیتیکس است. در ادامه نحوه کار لوکر استودیو، وقتی که کاملا با بقیه ابزارها همگام شده باشد را بررسی خواهیم کرد. 

آنالیز ترافیک سایت: مهمترین ویژگی لوکر استودیو

آنالیز ترافیک سایت

روزانه کلی آدم به سایت شما سر می زنند. شاید بعضی از آنها نسبت به ثبت سفارش آنلاین مصمم باشند، اما این سناریو درباره همه آنها مصداق ندارد. چه بسا بعضی ها فقط دنبال قیمت گرفتن درباره محصولات مختلف باشند. آن وقت احتمالا حساب کردن روی همه کسانی که ترافیک سایت تان را تشکیل می دهند، حسابی ناامیدتان خواهد کرد. چنین کاری مثل آن است که فروشگاه های زنجیره ای انتظار داشته باشند هر کسی که پایش را داخل شعبه گذاشت، با دست پر خارج شود. 

آنالیز ترافیک سایت به کارآفرینان کمک می کند درک درستی از وضعیت آنلاین برندشان داشته باشند. البته به عنوان یک پیش فرض مهم باید یادتان باشد مشتریان نیازهای مختلفی دارند و فقط اگر سایت تان به اندازه کافی جذاب باشد، خریدی انجام خواهند داد. 

از توصیه های مقدماتی که بگذریم، باید سری به نحوه آنالیز ترافیک سایت با لوکر استودیو بزنیم. شما برای این کار باید اول وارد حساب تان در این ابزار شده (به آدرس Datastudio.google.com بروید) و از منوی سمت چپ منبع اطلاعاتی تان را انتخاب کنید. در صفحه جدید با انواع و اقسام سرویس های ارائه دهنده اطلاعات مواجه می شوید. قبلا به گوگل آنالیتیکس اشاره کردیم اما با کمی گشت و گذار کلی ابزار دیگر مثل آمازون و کمپین منیجر به پست تان می خورد. به علاوه، اگر گزینه دلخواه تان در لیست نبود، می توانید مستقیما لینک تان را وارد کنید. 

مطلب مرتبط: فاکتورهای گوگل در سئوی محتوا چیست؟

بعد از اینکه منبع اطلاعاتی تان را انتخاب کردید، باید معیارهای آنالیز ترافیک سایت را نیز تعیین کنید. این کار به لوکر استودیو امکان شناسایی اولویت های شما برای تحلیل اطلاعات را می دهد. شاید فکر کنید این بخش کاملا فانتزی است اما اگر یادتان برود معیارها را مشخص کنید، خبری از اطلاعات و نمودارهای مفهومی نخواهد بود. پس شش دانگ حواس تان را به این بخش اختصاص داده و معیارهای درستی را دست چین کنید. 

اگر فکر کرده اید ما در این بخش معیارهای حاضر و آماده ای برای تان داریم، سخت در اشتباهید؛ چراکه هر کسب و کاری معیارهای خاص خودش را دارد. مثلا برندی که تازه اول راه است احتمالا فقط دنبال دیده شدن بیشتر خواهد بود. در عوض کسب و کارهای قدیمی تر همیشه افزایش فروش را ترجیح می دهند. با این حساب شما باید با نگاهی به وضعیت برندتان معیارهای این بخش را انتخاب کنید. توصیه ما در روزنامه فرصت امروز حفظ آرامش و انتخاب باحوصله معیارهاست. این وسط مشاوره با دوستان و همکاران نیز ایده چندان بدی نخواهد بود. 

بعد از اینکه معیارهای خودتان را مشخص کردید، فقط یک قدم با دسترسی به اطلاعات دقیق فاصله دارید. این قدم مهم تعیین زمان شروع و پایان آنالیز است. به زبان خودمانی، شما دوست دارید چه بازه زمانی را مورد کند و کاو قرار دهید؟ جواب این سوال شما را از آخرین مرحله آنالیز سایت تان نیز عبور خواهد داد. آن وقت می توانید در قالب نمودارهایی حرفه ای وضعیت سایت تان را آنالیز کنید. 

همانطور که کارگردان های تازه کار معمولا به مشاوره های حرفه ای نیاز دارند، ما هم در این بخش قصد داریم مثل یک مشاور مطمئن تعدادی از معیارهای کلیدی برای آنالیز سایت را به شما معرفی کنیم. مواردی مثل نرخ کلید (CTR)، عملکرد کلیدواژه ها و نرخ تبدیل (Conversion Rate) از جمله مهمترین مواردی است که باید همیشه مد نظر داشته باشید. 

ارزیابی سابقه جست وجوی کاربران در سایت برند: پیش به سوی شناخت بهتر مشتریان

ارزیابی سابقه جست وجوی کاربران در سایت برن

کاربران در سایت شما چه کار می کنند؟ این سوال برای خیلی از بازاریاب ها فقط یک جواب دارد و آن «خرید محصولات مختلف» است. اگر حافظه خوبی داشته باشید، یادتان هست ما در بخش قبلی دور این ادعا را خط کشیدیم. پس باید جواب های متنوع تری برای سوال بالا داشته باشیم. وگرنه کلاه مان در ماراتن بازاریابی پس معرکه خواهد بود. 

معمولا حتی دو آتیشه ترین طرفدارهای ورزش بوکس هم نمی توانند سرنوشت مسابقات مهم را بی عیب و نقص پیش بینی کنند. به همین ترتیب بازاریاب ها شانس زیادی برای پیشگویی دقیق رفتار کاربران در سایت یک برند ندارند. این وسط فقط رفتار گذشته کاربران در سایت یک برند اطلاعات نسبتا مطمئنی تحویل بازاریاب ها می دهد؛ البته به شرط اینکه یک ابزار درست و حسابی برای تحلیل این اطلاعات داشته باشید!

لوکر استودیو در این بخش با زیر و رو کردن اطلاعات مربوط به سایت ها نحوه رفتار کاربران را مو به مو توضیح می دهد. در اینجا هم شما باید منبع اطلاعاتی تان را مشخص کرده و معیارهای مورد نظرتان برای ارزیابی اوضاع سایت را تعیین نمایید. مثلا اگر دنبال این هستید که متوجه تعداد کاربران ورودی از طریق تبلیغات کلیکی شوید، باید این معیار را انتخاب کنید. به علاوه، میزان ثبت سفارش در ازای هر 100 بازدید نیز گزینه مناسب دیگری برای شناسایی رفتار مشتریان خواهد بود. اینطوری دست کم شما می دانید در ازای هزینه تولید محتوای تان چند درصد ثبت سفارش داشته اید.

معمولا بازاریاب ها بیشتر از هر امر دیگری دنبال وضعیت بازگشت سرمایه (ROI) سایت شان هستند. در یک سناریوی عادی بازاریاب ها بخشی از بودجه شان را صرف طراحی سایت و بعد هم تولید محتوا در آن می کنند. حالا شاید یک تیم بازاریابی حوصله اضافی داشته باشد و وبلاگی هم دم دست مشتریان قرار دهد. در پایان روز همه این هزینه ها باید نتایج مشخصی داشته باشد. مثلا برای برندی که دنبال محکم کردن جای پایش در بازار می گردد، بازدید هرچه بیشتر از محتوای سایت در اولویت خواهد بود. از نقطه نظر سئو دریافت ترافیک مستقیم از گوگل به جای گشت و گذار بی پایان کاربران در سایت نکته مهمتری خواهد بود. همانطور که می بینید، هر تیم بازاریابی براساس اهداف و نیازهای جاری یکسری از رفتارهای خاص کاربران در سایتش را ارزیابی می کند. 

لوکر استودیو با تبدیل اطلاعات مربوط به رفتار کاربران به نمودارهای دقیق این فرصت را به شما می دهد تا فعالیت های اخیرتان را به واضح ترین شکل ممکن مشاهده کنید. البته این وسط کلی ابزار ویرایشی و همینطور پیش بینی رفتار آینده کاربران نیز دم دست تان قرار دارد. خب مگر یک بازاریاب به غیر از ارزیابی رفتار مشتریان و پیش بینی حدودی آن چه چیز دیگری برای سئوی بهتر محتوا لازم دارد؟

مطلب مرتبط: چطور در عرصه سئو سریع تر نتیجه بگیریم؟

تحلیل منابع ترافیک سایت: چه کسانی و از کجا وارد سایت تان شده اند؟

تحلیل منابع ترافیک سایت

بخشی از سئو سایت مربوط به ترافیک ورودی سایت است. شاید فکر کنید همین که بدانید چه کسانی وارد سایت تان شده اند و چقدر از وقت شان را مشغول گشت و گذار میان صفحات سایت تان بوده اند، دیگر شاخ غول را شکسته اید. با این حال در دنیای واقعی یک مرحله دیگر برای سئو بی عیب و نقص باقی می ماند. تحلیل منابع ترافیک سایت به شما کمک می کند علاوه بر شناخت بهتر از کاربران متوجه بهترین کانال های ارتباطی برای سرمایه گذاری شوید. ماجرا جالب شد، نه؟

رستورانی را در نظر بگیرید که علاوه بر تولید محتوا براساس بهترین کلیدواژه ها سری هم به توئیتر می زند. از آنجایی که در توئیتر مثل آب خوردن امکان بارگذاری لینک وجود دارد، شاید ادمین اکانت رستوران قصه ما لینک محتوای آموزشی سایت را در توئیتر بارگذاری کند. آن وقت به غیر از کاربرانی که از گوگل روانه سایت می شوند، کاربران توئیتر هم به طور مستقیم به مطالب رستوران دسترسی خواهند داشت. احتمالا حالا دیگر کم کم متوجه اهمیت تحلیل منابع ترافیک سایت شده اید.

وقتی شما بدانید بیشتر ترافیک سایت تان از کجا تامین می شود، یک فرصت طلایی برای سرمایه گذاری بیشتر بر روی آن منبع خواهید داشت. اگر بخواهیم از همان مثال بالا استفاده کنیم، وقتی مسئول بازاریابی رستوران متوجه ترافیک بالاتر توئیتر شود، منطقی ترین گزینه افزایش سرمایه گذاری بر روی این پلتفرم خواهد بود. همانطور که می بینید، اینجا دوباره به بازی بازگشت سرمایه بیشتر برگشتیم. بر این اساس هر منبعی که بازگشت سرمایه بالاتری برای برند شما دارد، انتخاب اصلی شما خواهد بود. 

نقش لوکر استودیو در این میان کمک به برندها برای پیدا کردن منابع ترافیک سایت و رتبه بندی آنهاست. بعد از اینکه شما متوجه وزن هر کدام از منابع ترافیک در سایت تان شوید، دیگر لازم نیست پول تان را الکی سر منابع بی اهمیت هدر دهید. پس همین حالا دست به کار شده و با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم هزینه های سئوی سایت را کاهش دهید و هم تمرکزتان را روی منابعی با بالاترین بازگشت سرمایه قرار دهید. 

آنالیز بک لینک ها: بخشی که کسی بدان توجه ندارد!

آنالیز بک لینک ها

حرف های بدون سند و مدرک معمولا در دنیای امروز خریدار ندارد. به همین خاطر مردم سعی می کنند از منابع معتبر مایه گذاشته و حرف شان را با ارجاع به آنها منطقی جلوه دهند. این ماجرا درباره کمپین های بازاریابی و سئوی محتوا نیز مصداق دارد. البته اینجا ساز و کار سند و مدرک آوردن کمی متفاوت است. کسانی که تجربه نوشتن پایان نامه را داشته باشند، خیلی خوب می دانند ارجاع دهی یکی از نیازهای ضروری در این فرآیند محسوب می شود. در فرآیند ارجاع شما از یافته های پژوهش دیگران برای پیشبرد استدلال تان استفاده می کنید. به طور مشابه در سئوی محتوا نیز بک لینک ها نقش ارجاعات را ایفا می کنند. مثلا اگر شما در مطلب سایت تان ادعا کنید «علاقه مشتریان برای خرید آنلاین در طول دو سال اخیر 50 درصد افزایش داشته» باید از یک نظرسنجی یا پژوهش معتبر به عنوان بک لینک استفاده کنید. وگرنه کسی حرف تان را قبول نخواهد کرد. 

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جست وجوی دنیا همیشه نیم نگاهی به بک لینک ها دارد. بر این اساس هرچه شما در مطالب سایت تان از بک لینک های بیشتری استفاده کنید و از طرف دیگر دیگران نیز از مطالب تان به عنوان ارجاع استفاده کنند، رتبه سئوی بهتری نصیب تان خواهد شد. 

مطلب مرتبط: تکنیک های سئو که باید آنها را کنار بگذارید

لوکر استودیو با استفاده از نمودارهای مختلف به شما نشان می دهد چه تعداد بک لینک در مطالب تان داشته اید و بقیه چقدر از مطالب سایت تان به عنوان ارجاع استفاده کرده اند. اینطوری یک چشم انداز حدودی از وضعیت سایت تان پیدا خواهید کرد؛ آن هم بدون اینکه لازم باشد دست به سیاه و سفید بزنید. 

منابع:

https://www.wordstream.com

https://www.optimizesmart.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wV66CBui
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه